• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopokorttiinkin ajokoe

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MViktor
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MViktor

New member
Mopokorttiinkin on tulossa pakolliset teoriatunnit ja ajokoe, ainakin tämän uutisen mukaan.

Linkki uutiseen

Niin se kehitys kehittyy, positiivista sanoisin.

Ehdottomasti positiivista! Tämänpäivän nuorisossa on niin paljon maitopartoja jotka ei kaksipyöräisellä oo koskaan kokeillutkaan ajaa!
crazy.gif
Varsinkin kaupungissa.

Ite oon onnellinen että oon kasvanu maalla, mopon sain 6vuotiaana.. Harmi ku ei mittari toiminu niin ei näe kuin paljon on tullu kilometrejä.
biggrin.gif

Tuosta on liikkunut huhu jo pari vuotta ja onneksi nyt tuo uudistus tulee. Kumminkin tänä päivänä mopojen/skootterien määrä on lisääntynyt huomattavasti. Jälkimmäisten kanssa ei tarvitse osata, kuin vääntää kahvaa. Ennen sentään piti osata vaihtaa vaihteita, käyttää kytkintä ja vielä jarruttaa. Autokoulussakin on monta kertaa tullut vastaan kaveri, joka kehuskellut moottoripyöräkurssilla olevansa mestarikuljettaja. Ensimmäisen kerran, kun istunut motskarin kyytiin niin ihmetellyt kytkintä
biggrin.gif
.

Itse olen sitä mieltä, että mopokortille on hyvä olla joku muukin vaatimus, kuin kirjallisten suorittaminen esimerkiksi käsittelyrata ja mahdollinen ajokoe. Jos se maksaa 100 euroa niin tuskin on kenenkään budjetista pois.Tällä ainakin varmistetaan kuljettajan taidot käsitellä ajoneuvoa.

15 vuotta sitten jo ihmettelin miten saat ajaa monta tonnia painavaa traktoria pelkän teoriakokeen perusteella. Toki näin tapahtui yleensä pienillä paikkakunnilla, jotka olivat maalla. Tänä päivänä samalla kortilla huristellaan esimerkiksi pääkaupunkiseudun ruuhkassa. Eli kyllä tuo teorikoe ja inssi on ihan paikallaan. Minun mielestäni edistystä turvallisuuden suhteen.

Kyllä olis pitäny M-korttiin olla teoria tunteja, ajotunteja ja ajokoe jo vuosia aijemmin. Kyllähän sitä itekkii on ajeltu joskus vaikka ja miten mutta silon osattiin mopot hallita edes suurinpirtein. Tänä päivänä ku porukka ajelee niillä vespa-kopioilla tuntuu että järki on jääny kytkinkahvan mukana pois. Ja tytöt pahimmasta päästä, mopot samanlailla viritetty ku pojilla mutta hallittavuus vielä heikompaa. Tsaijai.

Aika pitkään olen jo ihmetellyt noiden mopo/ skootteri-ihmisten pukeutumista, pojat ajelee lähes järjestään jollakin "rieju-mopolla" ilman käsineitä ja painitossun näköiset kengät jalassa,tytöillä skootterin päällä vastaavasti sattaa olla korkkarit tai joku lyhyt roiskeläppä päällä. Itselle ei tulisi edes mieleen että ajaisin ilman käsineitä tai joku lenkkari jalassa, edes mopolla.  
nixweiss.gif

Asennekasvatusta mopoille ja pakjon teoriatunteja.

Kesällä meinas mopo ajaa kuorkin koppiin kun olin sitä kääntämässä poikittain tielle aikeena peruuttaa pihaan. Vilkku päällä käänsin mutta ei mopo hidastanut vaan pujahti melkein nurmikon kautta ohi
thumbs-up.gif

Suurin ongelma mopoikäisillä ei mielestäni ole käsittely vaan asenteet.. ajetaan ihan miten sattuu. Kaahataan 80km/h jalkakäytävillä ihmisiä pujotellen ja punaisia päin

Hieno homma. Mulla on veli joka tulee mopoikään parin kk päästä ja endurotyylistä mopoahan se on vailla. Eipä tuo uudistus kyllä kerkeä siihen mennessä tulla kun hän jo kortin ajaa, mutta kun tulee niin hyvä niin.

Kuten veljellänikin ja monilla muilla 15v täyttävillä on varmasti jo jonkun verran kokemuksia mopoista. Esim. veljeni on ajellut jo monta vuotta mökillä olevalla meikän vanhalla honda monkeylla. Siinähän sitä käsittelyä ja vaihteidenvaihtoa on oppinut jo monta vuotta, mutta liikennesäännöistä hän ei juurikaan mitään tiedä. Tätä ajatellen on hyvä, että tulee inssi ja muutenkin näitä teoriatunteja mopokortin käyville!

Erittäin hyvä homma muuten paitsi, että mopoharrastus taitaa jäädä nyt useammalla väliin. Taitaa mopokorttikin alkaa maksamaan moottoripyöräkortin verran tuon uudistuksen jälkeen. Joidenkin taulapäiden ilotteluista tämäkin uudistus varmasti tulee, osa ajelee ihan hyvin.

(ps. onpa harvinaisen huonosti kirjotettu artikkeli: pomoautot, koko 200-luvulla, kymmenenkin mopoautoja jne.)

Ilmanmuuta hyvä uudistus!! Ainut mitä vastaan olen, on huhuiltu n. 500 euron maksu liikennekoululle. Moni mopopoika/tyttö, jolle vanhemmat ei kustanna mopoa ja korttia joutuu varmastikkin tyytymään Fudeen tai vastaavaan kiinan ihmeeseen. Melkoisen loven nimittäin tekee mopokassaan. Toki sen saa alennuksena mahdollisesta kevarikortista, mutta kuitenkin...

En voi uskoa silmiäni!!!!! Joku päättäjäkö ihan oikeasti on huomannut että kortti irtoo liian helposti? OMG!

Tästähä pitäis oikee mitali lähettää ripeästä toiminnasta ministereille, varsinki ku ite oon ollu tätä mieltä siitä lähtien ku kyseinen kortti tuli yleensäkää saataville. Mitä vittua se teoria siellä liikenteessä hyödyttää josset osaa hallita kulkupeliäs?

Onkohan tätä hommaa ajateltu ihan loppuun asti?

Monella tuntuu olevan luulo, että parilla ajo- ja teoriatunnilla saadaan jotain maata mullistavaa aikaiseksi!

Suuri osa, tämän ikäisistä kyllä tuntee ja tietää liikenne säännöt! Mutta kun tuossa iässä hormonit jyllää ja on vähän muut ”asiat mielessä”, kun se että missä, miten ja millä saa ajaa!

Muistelkaa, edes vähän, itse mitä ja miten puuhasitte sekä mitä ”ajattelitte” mopoiässä!

On esitetty arvioita, että mopokortin hinta nousee lähelle kevarikorttia.
Se on tuon ikäiselle ISO raha.

Ja miten tätäkin tullaan valvomaan? Lisäämällä kameroita maanteille? (”pakko” oli tämäkin liittää tähän  ;)

Tuntuu nyt jo liikenteessä, olevan runsaasti, viritettyjä- valottomia- ja kilvettömiä- mopoja!
Ei valvonta kovin tehokkaalta tunnu!

Riski on, ainakin näillä hinnoilla, että käy tälle niin kuin ”hansdfree” hommalle...

sanoi:
Ehdottomasti positiivista! on niin paljon maitopartoja jotka ei kaksipyöräisellä oo koskaan kokeillutkaan ajaa!   Varsinkin kaupungissa.

Ite oon onnellinen että oon kasvanu maalla, mopon sain 6vuotiaana.. Harmi ku ei mittari toiminu niin ei näe kuin paljon on tullu kilometrejä.  
Ennen ei oltu maitopartoja?
Ja ennen sai ajaa 6-vuotiaana...

sanoi:
...Ennen sentään piti osata vaihtaa vaihteita, käyttää kytkintä ja vielä jarruttaa....
Taas yx ennen...

sanoi:
....Kyllähän sitä itekkii on ajeltu joskus vaikka ja miten mutta silon osattiin mopot hallita edes suurinpirtein....
Vaihteeks silloin...

sanoi:
Aika pitkään olen jo ihmetellyt noiden mopo/ skootteri-ihmisten pukeutumista,...
Pukeutumiseen ei taida inssi/kortti vaikuttaa mitenkään?

sanoi:
Kesällä meinas mopo ajaa kuorkin koppiin kun olin sitä kääntämässä poikittain tielle aikeena peruuttaa pihaan. Vilkku päällä käänsin mutta ei mopo hidastanut vaan pujahti melkein nurmikon kautta ohi  
Olisko tässä, melkein, mopoinssi/kortti muuttanut tilannetta? kun "vilkun voimalla" kuorkkia käännetään poikittain tielle...

sanoi:
Suurin ongelma mopoikäisillä ei mielestäni ole käsittely vaan asenteet.. ajetaan ihan miten sattuu. Kaahataan 80km/h jalkakäytävillä ihmisiä pujotellen ja punaisia päin
Eipä taida asenteisiin inssi, paljon auttaa... eikä 80 km/h jalkakäytävällä tai punaisia päin ajoon...

sanoi:
Erittäin hyvä homma muuten paitsi, että mopoharrastus taitaa jäädä nyt useammalla väliin. Taitaa mopokorttikin alkaa maksamaan moottoripyöräkortin verran tuon uudistuksen jälkeen. Joidenkin taulapäiden ilotteluista tämäkin uudistus varmasti tulee, osa ajelee ihan hyvin.
Oho, nytt olen, suunnilleen, samaa mieltä  
biggrin.gif

Todella hyvä uudistus. On tätä jo varmasti osattu odottaakkin.

Tässä pitää nyt vaan osata tasapainoilla oikein tuon koulutuksen määrän ja kortin hinnan kanssa. Kulut on pidettävä sillä tasolla että 15-vuotiaalla on edes mahdollista saada nuo rahat kokoon.

Jos taas koulutuksesta yritetään tehdä oikeasti kattava niin tästä on jo saatava ihan taloudellistakin hyötyä sitten isomman prätkäkortin hankinnassa. Se taas voisi nostaa ajettavien kevarikorttien määrää. (Ja kevarikorttihan päivittyy automaattisesti vuosien saatossa isommaksi.)

Tehtiin tuo miten tahansa niin uudistus varmasti tulee pudottamaan ajettavien mopokorttien määrää, etenkin tytöillä.
Liikenteessä tulee siis olemaan yhä enemmän 18-vuotiaita, juuri autokortin saaneita, joilla ei ole vielä lainkaan kokemusta tiellä liikkumisesta.

Ihan hyvä uudistus muuten, mutta kuinkakohan monia satoja kortti tulee maksamaan. Ettei vaan lisääntyisi asenne "ei sitä kortilla ajeta"

Pirun hyvähän tuo uudistus on että se tulee. Se määrä mitä teoriaopetusta ja ajo-opetusta tulee ei varmastikkaan tule olemaan riittävä asenteiden muuttamiseen, mutta ehkä siinä saadaan joku kipinä sytytettyä turvallisempaan ajatteluun.
Annettava koulutus tulee varmasti olemaan jossain n.500€ hintaluokassa koska sehän tuo koulutusta antaville tahoille aika reippaasti lisää hankintoja mm. pari mopoa varusteet jne.. Paljon rahaa se on pois nuoren mopokassasta mutta toivottavasti sillä saadaan ajaminen turvallisemmaksi.

Heitetään vielä kysymys ilmoille.. Kuinka moni on kuullut tapauksesta että olisi ajettu vakava onnettumuus mopoautolla ja vielä pääkaupunkiseudulla. Koska siitähän tuo maikkarin juttu kertoi.

Back