• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mörön jarrut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

eba

New member
Hommasin kesällä 620D:n (2002) ja kyllähän käytetyssä mopossa pikkuvikaa löytyy - kaikenlaista pikku korjausta pitkin kesää... lopullinen kyllästyminen ajopeliin oli lähellä, kun etujarru hirtti kahteen kertaan kiinni. Tuli jo hommattua uusi mopokin (FZ6)... Jarruvian syyksi paljastui Lucasin jarrulevy, joka on orkkisosaa paksumpi. Pari päivää koeajeltuani vika ei ole ainakaan vielä uusinut. Onkohan kellään muulla ollu samanlaisia ongelmia?

Nyt kun mörkö on taas kunnossa, niin enpä laitakaan myyntiin. On se vaan niin hauska peli ajaa. Projektiksi menee, eli ensi talven aikana mörkö kokee jonkinasteisen metamorfoosin.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oliko joku erityinen syy, miksi levy oli alunperin vaihdettu? Tuskin kulumisesta...
 
Mites liian paksut levyt aiheuttavat satunnaista jarrujen päälle jäämistä? Jos levy(t) on liian paksu, ongelmana on vain saada jarrupaloja enää mahtumaan satulaan. Ja jos siinä jotenkin onnistuu, niin rengas pyörisi aika heikosti.
Parempi selitys olisi jumittavat satulat esim. jos pöjysuojat ovat rikki tai männäntiiviste kappaleina, tukkoiset jarruletkut jotka eivät päästä painetta pois satulasta tai jumittava pääsylinteri kahvassa.
 
Kiitti kommenteista, niistä noviisikin oppii...

Kyllähän tuossa jo 53000 kilsaa eli aika paljon jo on takana. Siinä varmaan jonkinverran syytä alkuperäisen levyjen vaihdolle. Takana on vielä lucasin levy, täytyy jossain välissä mitata tuo paksuusero. Välystä kyllä oli alunperin aika vähän (takana vieläkin) mutta pyörä pyöri, paitsi silloin kun hirtti kiinni.

Joka tapauksessa tänä vk-loppuna tuli ajeltua sillä 650 km eikä ollut ongelmia. Ajot on sillä toistaiseksi ajeltu, mörkö menee huomenna seisontaan ja sen purku & kunnostus alkaa marraskuussa.
 
Vai jarrujen hirttämistä kun levyt liian paksut. Olikos tuossa Darkissa Brembon jarrut? Meikäläiselle tuli jänniä hetkiä etujarrun hirttämisen kanssa Apriliassa jarrukahvan vaihtamisen jälkeen (samat jarrut kuin esim. 998:ssa). Syynä ei ollut levyjen paksuus, vaan itse kahvan toimintamekanismi.

Kun jarrukahvan irroittaa, löytyypi kahvassa olevasta lieriöstä törröttävä tappi, joka on se osa joka painaa mäntää kumitutin (pölysuoja) sisällä. Tämä tappi jos lähtee irti sieltä kumitutista niin sitten on pientä askartelua edessä.

Nimittäin kumitutin sisällä on jousi, jonka pitää tulla puoliksi tuon tapin päälle siinä oleviin uriin paikalleen. Tätä jos ei huomaa tehdä ja se jousi unohtuu sinne kumitutin sisään (mistä sitä ei ihan helposti näe jos ei huomaa katsoa), niin jousi jää männän ja tapin väliin liian paksuna, josta seuraa se että jarrut ovat koko ajan ihan hiukkasen pohjassa. Näin paine ei pääse purkautumaan jarrujärjestelmästä jarrun ollessa ylhäällä (kun se oikeasti on hiukan koko ajan pohjassa). Sittenpä tapahtuu niin, että jarrut laahavat hieman, neste lämpiää ja jarrut laahaavat enemmän. Neste lämpiää entisestään. Lopulta etupyörä vetää täysin lukkoon.

Yksi vanhakoppainen Mille on vedetty tuon takia lunariin. Omassa ei ollut kauhean kaukana kun jarrukahvan vaihdoin, onneksi sain kuulla tästä riskistä etukäteen vaikka sen syy ei silloin ollut vielä tiedossa.

Takajarruissa olen kuullut samanmoista ongelmaa olevan, kun ei ole (myöskään) tarvittavaa klappia (toleranssia) vivustossa. Sama mekanismi vetää pyörän lukkoon.

En ole hydrauliikkaekspertti
idea3.gif
mutta ei kai jarrun hieman laahatessa pitäisi itsekseen lukkoon mennä, kunhan kahva on kunnolla ylhäällä? Kai sitä kaikenmoisia ilmalukkoja yms. voi jarruun tulla muutenkin, toki, näistä jotain lueskelin kun analysoin omaa vikaani. Suosittelen kuitenkin että tarkistat tuota jarrukahvaa vielä - jos se tuntuu uskomattoman hyvältä ja jämäkältä niin saattaapi olla vikaa siinä
smile_org.gif
 
Joo, jarrukahva tarkastetaan ennen seuraavaa kautta tulevassa täysremontissa. Tuota hydrauliikkapuolta epäiltiin ensimmäisen kiinnihirttäytymisen jälkeen ja sen pitäisi olla kondiksessa. Levyn vaihdon jälkeen jarrut on toimineet hyvin, sen mitä kerkesin vielä möröllä ajaa...
 
Vai jarrujen hirttämistä kun levyt liian paksut. Olikos tuossa Darkissa Brembon jarrut? Meikäläiselle tuli jänniä hetkiä etujarrun hirttämisen kanssa Apriliassa jarrukahvan vaihtamisen jälkeen (samat jarrut kuin esim. 998:ssa). Syynä ei ollut levyjen paksuus, vaan itse kahvan toimintamekanismi.

Kun jarrukahvan irroittaa, löytyypi kahvassa olevasta lieriöstä törröttävä tappi, joka on se osa joka painaa mäntää kumitutin (pölysuoja) sisällä. Tämä tappi jos lähtee irti sieltä kumitutista niin sitten on pientä askartelua edessä.

Nimittäin kumitutin sisällä on jousi, jonka pitää tulla puoliksi tuon tapin päälle siinä oleviin uriin paikalleen. Tätä jos ei huomaa tehdä ja se jousi unohtuu sinne kumitutin sisään (mistä sitä ei ihan helposti näe jos ei huomaa katsoa), niin jousi jää männän ja tapin väliin liian paksuna, josta seuraa se että jarrut ovat koko ajan ihan hiukkasen pohjassa. Näin paine ei pääse purkautumaan jarrujärjestelmästä jarrun ollessa ylhäällä (kun se oikeasti on hiukan koko ajan pohjassa). Sittenpä tapahtuu niin, että jarrut laahavat hieman, neste lämpiää ja jarrut laahaavat enemmän. Neste lämpiää entisestään. Lopulta etupyörä vetää täysin lukkoon.

Yksi vanhakoppainen Mille on vedetty tuon takia lunariin. Omassa ei ollut kauhean kaukana kun jarrukahvan vaihdoin, onneksi sain kuulla tästä riskistä etukäteen vaikka sen syy ei silloin ollut vielä tiedossa.

Takajarruissa olen kuullut samanmoista ongelmaa olevan, kun ei ole (myöskään) tarvittavaa klappia (toleranssia) vivustossa. Sama mekanismi vetää pyörän lukkoon.

En ole hydrauliikkaekspertti
idea3.gif
mutta ei kai jarrun hieman laahatessa pitäisi itsekseen lukkoon mennä, kunhan kahva on kunnolla ylhäällä? Kai sitä kaikenmoisia ilmalukkoja yms. voi jarruun tulla muutenkin, toki, näistä jotain lueskelin kun analysoin omaa vikaani. Suosittelen kuitenkin että tarkistat tuota jarrukahvaa vielä - jos se tuntuu uskomattoman hyvältä ja jämäkältä niin saattaapi olla vikaa siinä
smile_org.gif
Itsellä -02 Millessä hirtti juurikin tuosta syystä takajarru kiinni. Olivat huollossa säätäneet siihen hieman lisää "tuntoa". No tuntoa oli ja meinas olla kunnolla. Tsäkällä pysy pystyssä kun keskellä liittymää heitti takasen jumiin. Siinä meni kans vähän aikaa jotta hokas miksi se tuollain teki.
 
joskus ollut sellaista vaivaa että jää laahaamaan

< kahvan syinteri ei pääse kokonaan ulos
< ratkaisu kahvan mäntää liikuttavaa tappia lyhennetty jolloin mäntä pääsee 0 asentoon ja takaisin kierto toimii
< brembon kahvassa virheellinen perus säätö saattaa aiheuttaa vastaavaa ongelmaa
 
Saako rekisterinumeroa kysellä? Kuulostaa nimittäin vanhalta pyörältäni..
Toki saa kysyä rekkaria, se on YI-901. Kyllähän se aika paljon ajettu on, mutta onpahan pimeiksi talven illoiksi jotain tekemistä. Tänään vein sen tallille ja projekti siis alkaa. Tarkoitus on purkaa mopo kokonaan ja vaihtaa kaikki kuluneet osat (kuinkahan paljon vanhasta jää jäljelle...). Samalla saa tankki ja runko uuden maalipinnan. Sähköt myös - mitä tahansa noille ducatin sähkövirityksille tekeekin, on parempaan päin. Ehkäpä muutama osa vaihtuu hiilikuituiseksi, muottihommelit ja epoksin kanssa lutraaminen sujuu multa hyvin. Elikkä kevätpuolella katsotaan mikä on lopputulema.
 
Saako rekisterinumeroa kysellä? Kuulostaa nimittäin vanhalta pyörältäni..
Toki saa kysyä rekkaria, se on YI-901. Kyllähän se aika paljon ajettu on, mutta onpahan pimeiksi talven illoiksi jotain tekemistä. Tänään vein sen tallille ja projekti siis alkaa. Tarkoitus on purkaa mopo kokonaan ja vaihtaa kaikki kuluneet osat (kuinkahan paljon vanhasta jää jäljelle...). Samalla saa tankki ja runko uuden maalipinnan. Sähköt myös - mitä tahansa noille ducatin sähkövirityksille tekeekin, on parempaan päin. Ehkäpä muutama osa vaihtuu hiilikuituiseksi, muottihommelit ja epoksin kanssa lutraaminen sujuu multa hyvin. Elikkä kevätpuolella katsotaan mikä on lopputulema.
No sehän on minun vanha pikkumonsteri, ei tuo ollut kuin muutaman vuoden, mutta laita vaan viestiä jos kysymyksiä herää. Noista jarrulevyistä sen verran, että olivat kyllä tuohon malliin sopivat ja saman paksuiset kuin brembon uudet, mutta huomattavasti halvemmat, eikä ainakaan itsellä ollut mitään ongelmaa asennuksen jälkeen jumittamisen kanssa. Vaihdoin myös takimmaisen sylinterin alatiivisteen, kun alkoi vuotaa öljyä yhtenä kesänä. Ainoa vika johon en löytänyt korjausta oli välillä v*ttuileva moottorivalo, eli sateen/pesun jälkeen ei suostunut pyörittämään starttia, vaan näytti sitä keltaista moottorivaloa, mutta hetken kuivuttuaan lähti taas käyntiin ja toimi hyvin. 2007 alkuvuonna säädetty venttiilit ja vaihdettu renkaan/jarrulevyt+palat, eli pitäisi olla aika tip top kunnossa, en sitten tiedä mitä sille on tehty tämän vuoden aikana..
 
Kiitos tiedoista! Eipä tuohon ole perushuoltotoimenpiteitä ja kuntotarkastuksia lukuunottamatta kovin paljoa tarvinnut tehdä. Kilometreistä huolimatta pyörä toimii eikä ainakaan öljyä liiemmin syö. Sateen jälkeinen starttiongelma on sekin tiedostettu.

Suhtaudun pyörään projektina, jonka myötä toivottavasti tiedän enemmän italialaisten insinöörien ajattelutavasta. Tekniikkapuoli näyttää ducatissa olevan onneksi varsin yksinkertaista.
 
Back
Ylös