Vai jarrujen hirttämistä kun levyt liian paksut. Olikos tuossa Darkissa Brembon jarrut? Meikäläiselle tuli jänniä hetkiä etujarrun hirttämisen kanssa Apriliassa jarrukahvan vaihtamisen jälkeen (samat jarrut kuin esim. 998:ssa). Syynä ei ollut levyjen paksuus, vaan itse kahvan toimintamekanismi.
Kun jarrukahvan irroittaa, löytyypi kahvassa olevasta lieriöstä törröttävä tappi, joka on se osa joka painaa mäntää kumitutin (pölysuoja) sisällä. Tämä tappi jos lähtee irti sieltä kumitutista niin sitten on pientä askartelua edessä.
Nimittäin kumitutin sisällä on jousi, jonka pitää tulla puoliksi tuon tapin päälle siinä oleviin uriin paikalleen. Tätä jos ei huomaa tehdä ja se jousi unohtuu sinne kumitutin sisään (mistä sitä ei ihan helposti näe jos ei huomaa katsoa), niin jousi jää männän ja tapin väliin liian paksuna, josta seuraa se että jarrut ovat koko ajan ihan hiukkasen pohjassa. Näin paine ei pääse purkautumaan jarrujärjestelmästä jarrun ollessa ylhäällä (kun se oikeasti on hiukan koko ajan pohjassa). Sittenpä tapahtuu niin, että jarrut laahavat hieman, neste lämpiää ja jarrut laahaavat enemmän. Neste lämpiää entisestään. Lopulta etupyörä vetää täysin lukkoon.
Yksi vanhakoppainen Mille on vedetty tuon takia lunariin. Omassa ei ollut kauhean kaukana kun jarrukahvan vaihdoin, onneksi sain kuulla tästä riskistä etukäteen vaikka sen syy ei silloin ollut vielä tiedossa.
Takajarruissa olen kuullut samanmoista ongelmaa olevan, kun ei ole (myöskään) tarvittavaa klappia (toleranssia) vivustossa. Sama mekanismi vetää pyörän lukkoon.
En ole hydrauliikkaekspertti
mutta ei kai jarrun hieman laahatessa pitäisi itsekseen lukkoon mennä, kunhan kahva on kunnolla ylhäällä? Kai sitä kaikenmoisia ilmalukkoja yms. voi jarruun tulla muutenkin, toki, näistä jotain lueskelin kun analysoin omaa vikaani. Suosittelen kuitenkin että tarkistat tuota jarrukahvaa vielä - jos se tuntuu uskomattoman hyvältä ja jämäkältä niin saattaapi olla vikaa siinä