• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MotoGuzzi V11!!??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baby Jesus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Baby Jesus

New member
.....Ducateja on tätänykyä joka naapurin Pentillä, kiitos uuden Dark-malliston. En toki sano, että tämä on millään lailla huono juttu, mutta Guzzeja en itse pahemmin ole liikenteessä nähnyt.

Tehdään nyt heti selväksi, että tämä ei ole provo. En myöskään kyseistä pyörää aio ostaa......koskaan......kai..... "jotain olen oppinut sanasta koskaan: (Mä en koskaan osta Gixxeriä, se on ruma!)."

Tuollainen V11 malli miellytti omaa silmää.......siinä määrin, että haluaisin tietää moposta vähän lisää? Onko kellään kokemuksia vempeleestä??

Sitten tästä italialaisten luotettavuudesta........tästä voisi alkaa kolmas maailmansota. Guzzi myy itseään, ainakin maahantuojan sivuilla luotettavana pyöränä jolla on kiva vääntää matkaa. Onko se tosiaan luotettava. Tiedän, että jokaisen Ducati kuskin päässä kuuluu naks! kun sanon, että Ducati ei minusta ole tunnettu erityisen luotettavan matkakumppanina......sen sijaan puhutaan aina sielusta......mun vanhalla Ooppelillakin on sielu......aina silloin tällöin se vaan haluu nukkua.....harvoin tosin.....mutta etenkin sateisina päivinä......auto on kuitenkin minun kultani ja se on kulkenut perheen piirissä jo kymmenisen vuotta, joista n. 3 se on ollut minulla......siltikään naapuri ei usko kun sanon, että tämä se on pirun hyvä auto! Ducatikin on pirun hyvä pyörä omistaa.....kunhan muistat rakastaa sitä. Itselläni arvot ovat jossain tuossa muoviluodin ja kauniin V2-koneisen vempeleen välillä......haluanko minä V-kakkosen.....ehdottomasti......ostanko sellaisen......tuskin.

.....niin eli onko Moto Guzzi tosiaan pirun hyvää valmistus laadultaan??? .....pyörä on ainakin siinä mielessä iätön, että vielä kolmenkymmenen vuodenpäästä sitä arvostetaan, kun sen kadun reunaan parkkiin pistää. .....toisin kuin nämä muovitykit jotka ikääntyvät kahden vuoden kuluessa.

En ole kyseistä mopoa ajanut, mut aikoinaan etsin siitä innokkaasti tietoa. En varsinaisesti ostoa minäkään suunnitellut, kai siinä sitten sen eksoottisuus kiehtoi. No joo, lyhyestä virsi kaunis.

- Täällä on perussuomalainen koeajo härpättimestä.

- Ystäväni koejoi pyörän Piikkiössä: ei erityisen tehokas, mutta EI kuitenkaan laiska. Poikittain asennettu V-kone antoi pyörällä oman leimansa. Pienikokoinen! Ei loppujen lopuksi sytyttänyt VFR:ää kuskavaa kamuani. Tosin kaverini on vakaasti sitä mieltä, että italialaiset eivät ikinä ole olleet insinöörejä.

- Vaihdelaatikko ollut käsittääkseni Guzzin ongelma, joskin ihan äskettäin probleemia ilmeisesti korjaantunut. Luotettavuuden pitäisi olla tätä nykyä ihan kohtuullisella tasolla. Uskoisin, että kestävät, muutenhan saisimme lukea kuumia uutisia ja valituksia Guzzin surkeudesta jatkuvasti. Nyt elämme enemmän tai vähemmän legendoissa.

Mun mielestäni edelleen kiinnostava laite, ja miksei joskus ostamisen arvoinenkin! Ei kuitenkaan nyt. Liian pienikokoinen. Pitäis koeajaa.

- Vaihdelaatikko ollut käsittääkseni Guzzin ongelma, joskin ihan äskettäin probleemia ilmeisesti korjaantunut. Luotettavuuden pitäisi olla tätä nykyä ihan kohtuullisella tasolla. Uskoisin, että kestävät, muutenhan saisimme lukea kuumia uutisia ja valituksia Guzzin surkeudesta jatkuvasti. Nyt elämme enemmän tai vähemmän legendoissa.

Mun mielestäni edelleen kiinnostava laite, ja miksei joskus ostamisen arvoinenkin! Ei kuitenkaan nyt. Liian pienikokoinen. Pitäis koeajaa.
Eipä se vaihdelaatikon kestävyys varmasti ole ollut ongelma, vaan pikemmin tuo käyttömukavuus. Se vanha boxi on nimittäin aikamoisen karkeatoiminen ja vaatii huolellisen käyttötavan, tai välivapaita löytyy rutkasti etenkin alaspäin vaihdettaessa.

Eipä niitä valituksia Guzzista varmaankaan tulla kuulemaan, vaikka laatu ei aina tyydyttäisikään.

Oma havaintoni Guzzin omistajista on että he nimenomaan haluavat guzzin ja ovat päätyneet siihen pitemmän harkinnan tuloksena. He tuntuvat tiedostaneen kyseisten laitteiden puutteet ja viat, mutta ottavat ne enemmän ominaisuuksina kuin vikoina.

Uskoisin että esim. Ducatin omistajissa on enemmän "heräteostoksen" mielikuvien perusteellä tehneitä kuin guzzisteissa.

Tuntuu kyllä kaikki ainakin vähän vanhemmalla Moto guzzilla ajavat olevan melkoisia mekaanikkoja ja näyttää guzzi-miesten kohdatessa olevan "huollot" aika yleinen puheenaihe
smile_org.gif

Mutta ei ne niistä "ominaisuuksista" taida paljon ulkopuolisille puhua, eihän ne kuitenkaan mitään ymmärrä.

Tosin eipä guzzikuski tunnu pahaa tykkäävän mielipiteistä, toisin kuin eräät tapaamani kovat Bemaristit. Arvostelua kyllä siedetään melko hyvin, kun ei mennä aivan vittuilulinjalle.

Mulla on vasta toinen Guzzi menossa, mutta olen tainnut jäädä jo aika pahasti koukkuun. Eiköhän sitä talliin vielä tulevaisuudessa uudempikin Guzzi ilmesty. Tosin eihän tuo nykyinenkään ole kuin vasta 20 vuotta vanha ja ihan hyvin sillä vielä Euroopan reissut ja ratapäivät heittää.

Tosin enpä kyllä uskaltaisi Guzzia suositella sellaiselle ihmiselle, jonka taidot ja mielenkiinto riittävät ainoastaan tankkaamiseen ja ajamiseen.

V11 omaa uudemman 6-lovisen laatikon, joka on kovasti kehuttu alan lehdistössä. Se vanha 5-lovinen saa pääasiassa heikkoa palautetta.

V11 oli taannoin parin päivän koeajolla, ja onhan se sangen hauska peli. Ei mikään tehoriiviö, mutta miellyttävän vääntävä kone (vääntää laajalla alueella). Kiva lelu kaupunkiin ja mutkapätkälle, mutta ei mikään pitkän matkan tekijä. Jarrut ja jouset paikoillaan.

Itselläni ko fillari on edelleen harkinnassa, siinä määrin siihen viehätyin. Ei varmasti missään kohtaa paras tahi edes finalistien joukossa, mutta kokonaisuus on äärimmäisen hauska. Luonnetta siis löytyy ja persoonnallisuutta.

Luottettavuudesta kertoo jotain se tosiseikka että kone on ollut tuotannossa ties kuinka kauan. Peruskonstrukitio on siis koettu hyväksi, ja sitä sitten aika-ajoin päivitetty. Konehan on kohtalaisen yksinkertainen (lue: vanhanaikainen), luulisi siis olevan helppo korjauskohde.

Motopalstan koeajoja en ota niin tosissani, onhan ko sivusto kauppiaiden rahoittama, joten tuskinpa sieltä on luettavissa kovinkaan kriittistä koeajokommenttia.

Noista Guzzin vaihdeongelmista sen verran, että pahiten se vaivasi aikoinaan lähinnä pikkulohkojen laatikoita, ja sielläkin viitosrattaan ennenaikaisena kulumisena. Haitta ilmeni viitosen kovana ulinana. Vian aiheuttaja on yleensä liian suurella vaihteella ajaminen. Kone kyllä vääntää alhaalta, mutta se auheuttaa kai aikamoista rasitusta ko. ratasparille. Myöhemmin rataspari on tietääkseni korvattu leveämmillä hampailla varustetuilla rattailla.
Tosin kaupunkinopeuksia suurimmalla vaihteella rytkyttämällä saa kyllä joka Guzzin vaihdelootan remonttikuntoon.
Vaihtaminen Guzzilla vaati miehekästä polkaisua, josta johtuen näkyy omistaja joukko olevan lähinnä ikäluokkaa 30+. Eli jos on tottunut lähinnä hiiren näpyttelyyn, niin kokemus voi olla alkuun vähän outo.

Provo: En oikein pidä edes motoristina henkilöä, joka ei osaa itse pyöräänsä purkaa ja koota
tounge.gif

Itselläni on vasta toinen Guzzi omistuksessa. 10 vuotias kaunokainen, eli siis melkein uusi.

guzzillahan oli 90-luvun? alussa daytonamalli 4-venttiilikansilla ja nyt on sellainen tulollaan mgs-01 tjn? hieman prototyyppi kaiketi vielä ja sen myyntiin tuleminen on vielä hieman auki. kiva ja kulkeva keppipelihän guzzi on ja olisi, ottaisin vaikka työmatkoille. ainakin venttiilientarkistus on prätkämaailman helpoin.

ulkonäöllisesti eniten miellyttäisi le mans sarja, toisaalta jackal karuudessaan viehätti myös.

Morjens!
Valitettavasti en ole itsekään päässyt ajamaan isolla Guzzilla mutta silti oli pakko ottaa osaa aiheeseen, kuusi vuotta kuitenkin tuli ajettua 750 Guzzilla joka oli ensimmäisiä pikkulohko-neliventtiilimalleja, vm-86.
Minusta ihan hyvän koeajoraportin, ainakin ihan myönteisen olen lukenut Moto-lehdestä n. parin vuoden sisällä.Kirjoittaja oli muistaakseni Pekka Niinivaara.
Kaiketi tuo legenda guzzien luotettavuudesta on saanut alkunsa juuri noista laatueroista eri vuosimallien välillä, silloisista tehtaan talousvaikeuksista-kova kilpailu,pienet markkinat, jne. Eikös nyt kuitenkin tuo koko Italian eri MP-valmistajien omistus- ja talous ole ihan vakaalla pohjalla, ainakin mitä on saanut lehdistä lukea.
Täytyy sanoa että pikku-guzzista jäi kyllä kytemään kiinnostus isompaa guzzia kohtaan, varsinkin 80-luvun LeMans ja Mille/SP-mallit ovat asiallisen rouheita pyöriä.
Tähän ketjuun voisikin laittaa lisäkysymyksen vanhemmista malleista, eli onko kukaan ajanut/omistanut tuota Quota-mallia? Yksi sellainen on ollut pitkään myynnissä Kankaanpäässä, siinä olisi sellainen pyörä missä yhdistyisi molemmat kiinnostuksen aiheet, matkaenduro ja iso Guzzi.

varsinkin 80-luvun LeMans ja Mille/SP-mallit ovat asiallisen rouheita pyöriä.

Tähän ketjuun voisikin laittaa lisäkysymyksen vanhemmista malleista, eli onko kukaan ajanut/omistanut tuota Quota-mallia? Yksi sellainen on ollut pitkään myynnissä Kankaanpäässä, siinä olisi sellainen pyörä missä yhdistyisi molemmat kiinnostuksen aiheet, matkaenduro ja iso Guzzi.
Jos SP kiinnostaa, niin omani on myytävänä.

Kyllähän Guzzit mukavia on, mutta kyllä minulle 3 riittää aivan hyvin.

Yhdellä Quatalla olen Italiassa tehnyt pienen koeajon ja kyllä se vaikutti ihan mukavalta. Tämmöinen "persjalkainen" ei vaan oikein yltä noin korkealla pyörällä ajamaan.

Gruppo Guzzin palstalla on yksi Quata ollut jo jonkin aikaa myynnissä.

Provo: En oikein pidä edes motoristina henkilöä, joka ei osaa itse pyöräänsä purkaa ja koota

Tuon heitti nimimerkki "Rölli" ja ton seuraavan kommentin taas "Ekku"

Tosin enpä kyllä uskaltaisi Guzzia suositella sellaiselle ihmiselle, jonka taidot ja mielenkiinto riittävät ainoastaan tankkaamiseen ja ajamiseen.

Siis onko tämä ymmärrettävä niin että minulle joka katselen leppoisaa reissupyörää on MotoGuzzi sittenkin väärä valinta. Minä kun en ole oikein teknisesti orientoitunut - kardaanivedonkin haluaisin ettei aina tarvisisi ketjuja vahata/rasvata.
Tuo Breva 1100 näytti niin hyvältä...

Siis onko tämä ymmärrettävä niin että minulle joka katselen leppoisaa reissupyörää on MotoGuzzi sittenkin väärä valinta. Minä kun en ole oikein teknisesti orientoitunut - kardaanivedonkin haluaisin ettei aina tarvisisi ketjuja vahata/rasvata.
Kyllähän se vähän näin on, Guzzissa on aika paljon ns. Guzzismeja joita pitää sietää.
Kun selaa Gruppo Moto Guzzi Finlandian keskustelupalstaa ja varsinkin sitä arkistoitua osiota niin saa aika paljon tietoa mitä Guzzissa ottaa erikoisesti huomioon.
Mutta yksi on Guzzilla yli muiden=maahantuojan palvelu, osia löytyy hyllystä kiitettävästi ja kaverit Moto-Italialla ovat erittäin palvelualttiita.
Sitten vielä sellainen huomio, jos asut seudulla missä ei ole Guzzin huoltajaa lähellä niin on aika ikävä lähteä ajelemaan huolyoon vaikkapa 300 km päähän.

Sanoisin, että sitä ei pidä ymmärtää niin. Itse pidän
isolohko-Guzzeja äärimmäisen luotettavina vehkeinä. Perhe/tuttavapiiristä löytyy parikin kappaletta Californioita, joissa on useita kymmeniä tuhansia huolettomia kilometrejä mittarissa. Uudemmista malleista (kuten Breva) ei ole vielä tietoa, mutta koska peruskonsepti moottorissa on sama, niin en uskoisi luotettavuuden ainakaan huonontuneen.

Guzzin huolto toimii Suomessa hyvin, ja osia saa vaivattomasti maahantuojan kautta. Piikkiössä on jopa melko hyvä valikoima varaosaa hyllyssä, joten kaikkia nippeleitä ei tarvii lähteä aina erikseen maailmalta tilaamaan (vrt. monet japsimerkit).

Toki, kyseessä on marginaalimerkki, jolla on pieni kannatuspohja Suomessa, ja sitä kautta piirit on pienet. Monet Guzzi-kuskeista tuntuvat olevan ainakin jollain tasolla teknisesti orientoituneita, mutta mielestäni se ei liity siihen, että Guzzilla ajaminen sinällään vaatisi teknistä tuntemusta. Enemmänkin se kertoo siitä, että Guzzi on todella niin simppeli laite huoltaa, että siihen ns. tavallinen kuskikin pystyy.

Koeajolle, kunhan kevät koittaa. Hus.

Kyllähän se vähän näin on,

sanoo yksi ja heti perään toteaa toinen että

Sanoisin, että sitä ei pidä ymmärtää niin.

Eli ilmeisesti japanilaisen helppoa ei se yhteiselämä tulisi olemaan. Mutta toisaalta - olen jo vuosia tullut toimeen kaasunestejousitettujen vanhempien Sitikoidenkin kanssa ilman ongelmia -  ilman niitä teknisiä taitoja jopa. Ja ilman suhteettomia rahallisia uhrauksia.

Ja kyllä, aion heti kevään koittaessa suunnistaa Piikkiöön (150 km) koeajamaan Brevaa! Takapenkkiläisen kanssa...

Jos nyt joku ei saa ylipuhuttua johonkin 1150 tms Bemariin...

Noin 4 vuotta Guzzilla ajelleena voin sanoa että toki pieniä ongelmia ollut mutta ei mitään isompaa tähän mennessä. Eikä mitään kalliita juttuja vaan luokkaa sivutuen kytkin taikka kytkinkahvan mikrokytkimestä startille menevän johdon liittimet.

Ensimmäinen oli malliltaan California Jackal ja nykyinen on V11 Sport.

Ei ehkä varsinainen reissupeli tuo V11 mutta toki 5500 km Euroopan reissu näkyy onnistuvan tälläkin. Eikä ketjuja tarvitse rasvata mutta avoimena pyörivässä kardaanissa on rasvanipat (2v tai 20 000 km rasvausväli).

Mun mielestä Guzzi on hieno pyörä. Persoonallinen. Oon koeajanu Jackalia ja V11 Sporttia. Tuo V11 oli varustettu jollain aikas erikoisilla "pöntöillä" jotka muistuttivat enemmänkin kromattuja huiluja...Ilmanottoboksi oli poistettu ja tilalla olivat vapaavirtausfiltterit. ÄÄNTÄ oli reilusti ja kulkua riitti kunhan piti kierroksia ylhäällä! Brevasta oon kuullut sen olevan vähän liiankin hyvä, eli kuulemma pikkasen tylsä. Ja eikös nuo Guzzit oo käsittääkseni ihan luotettavia laitteita? Vaihdelootan saa rikki mistä tahansa, ja varsinkin isosta V2 pyörästä, jos sitä jurnuttaa liian isolla vaihteella hiljaisessa vauhdissa.

Ja pelkkää paskaa on se, että jotain pyörää ei voisi hankkia jos ei sitä itse osaa korjata. Korjaamista varten on alan ammattilaiset. Jos jotain hommaa ei itse pysty tekemään, kyllä sen joku korvausta vastaan tekee. Kallista se on, mutta niinhän tää harrastus aina on ollut. Oon itse säästänyt korjaamalla pieniä vikoja, mutta isommat haaverit jätän kyllä suosiolla alan osaajille. Eikä yhtään hävetä. Tämä koskee kaikkea. On sitten kyseessä auto, pyörä, talo tai haava sormessa...
tounge.gif

Mulla alkaa toinen kausi V11 Sportilla. Mitään vikoja ei ole ollut. Luotettavaa yksinkertaista toimivaa tekniikkaa. 300 km voi ajaa yhdellä siivulla. (sitten on pakko tankata) Hauska värkki. Kunnon äänet. Tykästyin ite heti. Maahantuoja on ihan eri luokkaa kun muilla merkeillä... Niinku kotiinsa menis. Merkkikerho toimii. Aina saa apua jos jotain kysyy. Suosittelen lämpimästi. Pyörä aikuiseen makuun, itse en ainakaan hyttysten ininästä niinkään välitä...
wink.gif

Back