Motoristin taivas on pohjois Thaimaassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jolanda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jolanda

New member
062802moto_prv.gif
Olimme kuullut että motoristin taivas on pohjois Thaimaassa, kävimme viime jouluna tarkastamassa asian. Siellähän se oli, ei epäilystäkään.

Kahdeksan päivän aikana ajoimme vuoristossa asfaltoituja mutkateitä n.1200km. Mutkatie tarkoittaa tässä tapauksessa tietä joka koostuu pelkistä mutkista, siis todellakin mutkista, suoria ei ole välissä.

Keskituntinopeus ajaessa oli noin 40km tunnissa ja
sopiva päivämatka oli 150km. Kuulostaa vähältä, mutta ruokailuineen ja pienine taukoineen ei sellaista söheröä enempää päivässä edennyt.
Vaan eipä haitannut, päinvastoin.
Tiet olivat hyvässä kunnossa, maisemat häikäisevän kauniita ja ilma kuin mitä parhain suomalainen kesäpäivä.

Vuokrasimme pyörät Chiang Maista. Pyöräkanta ei ole kotimaista vastaavaa, mutta ihan toimivat Hondat saimme allemme.

Erilaisista ajoreitteistä on moottoripyöräilijöille tarkoitettuja karttoja (www.GT-rider.com) joita saa ostaa mm. Chiang Main moottoripyörävuokraamoista.
Upeitä reittejä on kuulema koko pohjois Thaimaa täynnä. Enkä yhtään epäile. Kauniimpia maisemia saa maailmalta hakea.
Me ajoimme ns. Mae Hong Son 'loopin', hieman sooloillen.
Oli niin mahtava matka, että ensi Jouluna lähdetään uudelleen.
Suosittelen kaikille motoristeille!

Katso kauniit maisemakuvat
http://picasaweb.google.com/jolandaaaa/PohjoisThaimaaMaisemakuvat#

Kuvien maisemiin järjestetään 21.11-2.12.09 opastettu mp-matka.
Jos olet kiinnostunut matkasta, laita sähköpostia.
 
Vähän on villiä ja vääränpuoleista liikenne siellä mutta kaikkeen tottuu, eikö?

Millaiset mopot? Millainen vuokra?
Kunnon kypärät sieltä vai ne lasten potat?

Olen josku Phuketissa ajellu pikkubleidillä (400), oli tosi nastoja teitä.
Tahtoo uudelleen.
062802moto_prv.gif
 
Mulle riitti yks vuokrauskokemus, ei hemmetti en tottunut sillä reissulla vasemmanpuolen liikenteeseen. Pelottaa vieläkin kun muistelee paria vaaratilannetta =P
 
062802moto_prv.gif
Moikka.
Ennen Thaimaan reissuamme pää oli täynnä kysymyksiä joihin en löytänyt netistä vastauksia. Mukaan otettavat vaatteet ja varusteet mietityttivät eniten. Nyt reissun jälkeen olen tietysti viisaampi. Jotta muilla olisi helpompaa pakata, kirjoitan matkavarusteita käsittelevälle foorumille listan niistä varusteista jotka itse aion ottaa mukaan seuraavalle reissulle. Aika vähän vaatteita ja varusteita loppujen lopuksi tarvittiin.

Liikenne kaupungeissa on maineensa veroista, mutta kaupunkien ulkopuolella on toisin. Joulun ja uudenvuoden välinen aika oli myös Thaimaassa loma-aikaa. Hotellit olivat  täynnä lomalaisia, mutta maantiellä ei näkynyt liikennettä juuri lainkaan. Saimme ajella kaikessa rauhassa, silloin tällöin saattoi vastaan tulla muutaman auton letka alamäessä.

Matkalla tuli mieleen, että pelkään enemmän moottoripyörällä Suomen liikenteessä kuin Thaimaassa. Syy taitaa on se että Suomessa autoilijat eivät ole tottuneet moottoripyöriin siinä määrin kuin Thaimaassa. Ja, ainakin minä, varon jokaista autoa, tulee se sitten vasemmalta tai oikealta.

Thaimaassa autot ja mopoilijat tuntuvat ottavat toisensa huomioon tasavertaisina. Kun Thaimaan liikenteessä ei näytä olevan mitään sääntöjä ?!?, ei myöskään ole oikeuksia joista pitää kynsin hampain kiinni. Liikenne sujuu kun kaikki huomioivat toisensa. Tilaa annetaan kun joku sitä tarvitsee. Kahdeksan ajopäivän aikana emme nähneet yhtään kolaria.
Pohjois Thaimaan loistokuntoisia asvalttiteitä on nautinto ajaa, kaikessa rauhassa.

Oma kypärä kannattaa ottaa mukaan Suomesta. Moottoripyörävuokraamoissa ei ollut juuri varusteita vuokrattavana, jonkinlaista kypärän läyhänää olisi ehkä löytynyt.
Löysimme sattumalta Chiang Maista yhden kypäräkaupan jossa näytti olevan valikoimaa.

Thaimaassa on jotenkin (?!) hankaloitettu 200cc isompien pyörien rekisteröintiä, siksi isoja pyöriä oli huonosti saatavilla.
Vuokrasin Honda Phantom 200cc. Sinäänsä ei moitittavaa, välillä vain ylämäissä tuntui kuin olisi istunut sirkkelin päällä. Maastosta ja nopeuksista johtuen yleisin vaihde oli kakkonen jolla ajettiin. Jouduin touhuamaan vaihteiden kanssa, kun taas kaveri kurvaili  kaikessa rauhassa edellä  400cc Honda Shadow lla.Tehoja jäin pyörääni kaipaamaan.

Shadow oli rekisteröimätön pyörä. Meille sanottiin ettei se tuottaisi ongelmia matkalla. Kun pyörä näytti olevan kunnossa, eikä oikein muuta sopivaa ollut tarjolla, uskalsimme vuokrata sen.
Ajoimme matkalla useamman kymmenen poliisien tarkistuspisteen läpi eikä meitä kertaakaan pysäytetty, viitattiin vain hymyillen jatkamaan matkaa.

Pyörävuokra Honda Phantomilla oli  650 bathia, eli alle 15 euroa päivä.
Honda Shadow maksoi 20 euroa päivä. Hinnat sisälsivät vakuutuksen.
Vuokrasimme pyörät kahdesta eri paikasta: Tony's Big Bike ja
Mr. Mechanic. Asiallista toimintaa molemmissa paikoissa ja yritykset sijaitsevat myös aika lähekkäin toisiaan.

Kysykää jos kysyttää.
 
sanoi:
Shadow oli rekisteröimätön pyörä. Meille sanottiin ettei se tuottaisi ongelmia matkalla. Kun pyörä näytti muuten olevan ok uskalsimme vuokrata sen. Ajoimme matkalla useamman kymmenen poliisien tarkistuspisteen läpi eikä meitä kertaakaan pysäytetty, viitattiin vain hymyillen jatkamaan matkaa.

...Äkkiä joutuu huonolla tuurilla latoon käteistä ja paljon poliiseille jos joku vahinko sattuu..
omg.gif
 
062802moto_prv.gif
Onneksi matkalla ei sattunut mitään, eikä siten saatu tietää miten asiaan olisi onnettomuustilahteessa suhtauduttu. Ilman vahinkoa, rekisteröimätön pyörä ei ainakaan tällä reissulla viranomaisia kiinnostanut. Ei edes kun yhdellä poliisien tiesululla pysähdyttiin kysymään tietä majoitukseen. Paikka oli sen verran hankalassa paikassa yhden poliisin mielestä että hyppäsi poliisiauton rattiin ja lähti näyttämään tietä. Ajoi kunnon haipakkaa edellämme noin viisi kilometria majoitukseemme. Reilu meininki.
 
Alle kuukausi reissun alkuun ja sukelluksien lisäksi on mielessä ollut pieni mopoilu, pikkaissen kyllä hirvittää se vasemmanpuoleinen liikenne, ei kai siellä muita erikoisuuksia enää ole?
 
Eix se motoristin taivas ollutkaan sellanen paikka missä HD:kin tuntu pyöriltä? Näin oon joskus kuullut.
062802moto_prv.gif
 
Joutuikos pyöristä jättämään vakuutusmaksun sisälle.
Pohjois.Thaimaa on minulle outo paikka, oliko kylmää Chiang Maissa?
Vuoristoseutua kuitenkin?
 
pikkaissen kyllä hirvittää se vasemmanpuoleinen liikenne, ei kai siellä muita erikoisuuksia enää ole?
062802moto_prv.gif

Kaupungeissa on helppoa ajaa kun edellä ajaa kymmeniä paikallisia. Senkun ajaa perässä.
Maaseudulla ja varsinkin vuoristossa ei ole liikennettä juuri lainkaan ja ennenkuin olet sinne asti ehtinyt olet tottunut jo ajamaan väärällä puolella tietä. Vasemmanpuoleinen liikenne ei mielstäni ole ongelma.
Totut muutamassa päivässä. Ja ainahan voit pyytää kaveria takana tööttöömään jos pyrit väärälle kaistalle.
 
Eix se motoristin taivas ollutkaan sellanen paikka missä HD:kin tuntu pyöriltä?
062802moto_prv.gif
Hmm.. vähän arka aihe.
Näimme 1200km:n reissullamme vuoristossa kaikenkaikkiaan ehkä 3-5 muuta muutaman hengen moottoripyöräporukkaa. Harrikoita ei näkynyt. Tuli mieleen, ehkä tuhannen mutkan kohdalla, että mitenhän näistä neulansilmistä suoriudutaan pitkällä keulalla ja matalalla maavaralla.

Pohjois Thaimaan korkeimman vuoren Doi Ithanonin juurella on suomalaisen Heikin pitämä mukava majatalo jossa yövyimme muutaman yön. Isäntä kertoi että kerta vuodessa heillä käy Pattayalta iso porukka harrikoilla.Sitä sitten siinä yhdessä ihmeteltiin. Itse uskon kyllä että harrikoiden taivas on jossain muualla.
 
Joutuikos pyöristä jättämään vakuutusmaksun sisälle.
Pohjois.Thaimaa on minulle outo paikka, oliko kylmää Chiang Maissa?
Vuoristoseutua kuitenkin?
062802moto_prv.gif
Vakuutusmaksun kerrottiin sisältyvän päivävuokraan. Emme sen enempää asiaa udelleet.
Myyjä vaikutti rehelliseltä.
smile_org.gif


Chiang Maissa sekä ylempänä vuoristossa oli joulun ja uudenvuoden aikaan upea keli, vastasi Suomen suven lämpimimpiä päiviä.
Sopiva ajovarustus oli päivittäin pitkät housut, tukevat lenkkarit, T-paidan päällä kilpipaita ja sen päällä ihan ohut ilman vuorta oleva tuulitakki. Crossipaita ajoi saman asian. Käytimme ajaessa kynsikkäitä (huom. käsiin palaa pyöreät ympyrät hetkessä jos kynsikkäissä on reikä kämmenselässä). Kun lähti liikenteeseen kymmenen tienoilla ei muuta varustusta tarvinnut. Jos lähti aikaisemmin piti vähän lisätä jotain, mutta melkein heti, kun aamu-usva haihtui, joutui pysähtymään riisumaan. Pelkissä shortseissa ja T-paidassa ei ollut tarvetta ajaa yhtenäkään päivänä.
Oma kypärä, kilpipaina ja polvisyndit mukaan kotoa.
 
Itse kyllä tunnustan eri uskontoa, mun mielestä motoristin taivas on Alpit. Kaikissa eri Alppimaissa hiukan eri kulttuuri(joissain paljonkin eroja), kaikissa upeat tiet, maisemat, sijaitsee Euroopassa, jne.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
..ja kuitenkin vuoristo on kaikissa näissä maissa aina eri näköinen..
 
Itse kyllä tunnustan eri uskontoa, mun mielestä motoristin taivas on Alpit. Kaikissa eri Alppimaissa hiukan eri kulttuuri(joissain paljonkin eroja), kaikissa upeat tiet, maisemat, sijaitsee Euroopassa, jne.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
..ja kuitenkin vuoristo on kaikissa näissä maissa aina eri näköinen..
062802moto_prv.gif
Oletko ajanut pohjois Thaimaassa? En kiistele, hienoa on alpeillakin, mutta erilaista.
Thaimaan vuoristossa vallitseva tunne ajaessa on täydellinen rauha. Ajelet satoja kilometrejä upeita maisemia ja hyviä asvalttiteitä, kaikessa rauhassa, kukaan ei pyri ohitsesi sillä takaa ei tule ketään.. Kanttailet tuhansia mutkia.

En luultavasti eläissäni ole ajanut yhteensä niin monta mutkaa kuin tämän kahdeksan päivän aikana. Vuoristoteillä ei tarvinnut myöskään pelätä. Jyrkänteitä ei ollut, kaikkialla loivat rinteet viettivät laaksoihin.

Kulkukoiratkin oli hyvin koulutettu, yksikään ei pyrkinyt eteen, vaan pysyivät hienosti tiensivussa. Muita eläimiä ei vuoristossa teillä sitten liikkunutkaan. Ruokaa, juomaa ja bensaa on aina tarvittaessa saatavilla.

Ihmeteltävää riitti ihan tarpeeksi vaikka saman maan sisällä pysyttiinkin, pitkäkaulaisista naisista ties mihin.
Jos tykkäät äxönistä ympärilläsi ja haluat ajaa lomallasi 400-500km päivässä timmi tiskissä, niin sitten varmaan keskieurooppa ja alpit  on parempi vaihtoehto.
 
062802moto_prv.gif
Onneksi matkalla ei sattunut mitään, eikä siten saatu tietää miten asiaan olisi onnettomuustilahteessa suhtauduttu. Ilman vahinkoa, rekisteröimätön pyörä ei ainakaan tällä reissulla viranomaisia kiinnostanut. Ei edes kun yhdellä poliisien tiesululla pysähdyttiin kysymään tietä majoitukseen. Paikka oli sen verran hankalassa paikassa yhden poliisin mielestä että hyppäsi poliisiauton rattiin ja lähti näyttämään tietä. Ajoi kunnon haipakkaa edellämme noin viisi kilometria majoitukseemme. Reilu meininki.
Taivaasta voi olla montaa mieltä...Itsekin muutaman Thaimaan reissun heittäneenä totean, että ihan varmasti pyörä kuuluu olla rekisteröity eli kilvissä. Sitä on hankala muuten vakuuttaa. Vakuutustarra pitää löytyä laitteesta. Samoin kannattaa lukea vuokraehdoista, mihin asti voit mopollasi työntää. Sopimuksessa saattaa olla kilometrirajoitus (säde xkm vuokrapaikasta)

Samoin isoja pyöriä on tarjolla niin paljon kuin sielu sietää. Jos ei suoraan löydy, hommaavat kyllä. Tässä varmasti paikkakohtaisia eroja. Jengi (turistit) vuokraa isoja customeja yms. ja auta armias jos mälläät pyörän tai ajat jonkun paikallisen kanssa kolarin. Maksumies löytyy kyllä heti. Ja se ei ole se paikallinen. Olen ollut vierestä seuraamassa jälkipuintia kun joku jenkkituristi lomallaan veti 1400 kuutioisella Intruderilla paikallisen päälle mutkatiellä. Kyyti oli kylmää.

Itselläni oli yhdellä reissulla tonninen kickseri ja mukavaahan sillä oli ajella. Asfaltin pinta niissä lämpötiloissa on hieman "öljyisempi" kuin mihin eurooppalainen on tottunut ja melko irtonainen oli pyörän perä kun kahvaa vallattomasti käänteli. Jostain syystä vasemmanpuolinen liikenne ei minua ainakaan niin paljon kiehdo, että haluaisin pyörälomani Thaimaassa viettää. Makunsa kullakin. Ajellahan siellä suunnalla voi muutenkin
biggrin.gif
 
Pohjois Thaimaasta ei ole kokemuksia, mutta joulu-tammikuussa tuli vuokrattua pyörää sekä Kambodzassa, että Thaimaassa. Pyörinä oli Hondan ja Yamahan 250cc endurot.
Itse ajelin kaupungeissa, maaseudulla, rannoilla ja vuorilla. Ei mitään unelmamutkapätkiä, mutta sitäkin hienompia enduro reittejä ja maisemia.
Kambodzassa 24h vuokra oli 12usd (eka pyyntö oli 20usd, tinkimällä tippui 8$).
Thaimaassa maksoin muistaakseni 400b= n.8€/pv.
Rekisterikilpeä ei pyörissä ollut, mutta eipä se poliiseja kiinnostanut. Passin joutui jättämään vuokraamoon siksi aikaa kun pyörä oli itsellä.

Vasemman puoleiseen liikenteeseen tottui todella nopeasti Thaimaassa. Siellä liikenne oli ylipäätäänkin huomattavasti rauhallisempaa kuin Kambodzassa, jossa oli melko crazy meininki. Toki Thaimaassakin liikenne on melko hullua verrattuna Suomen menoon.

Jos tuonnepäin maailmaa on menossa, niin kannattaa ehdottomasti vuokrata pyörä. Sillä tavoin pääsee näkemään paljon sellaisia paikkoja joista muuten ei olisi mitään hajua.
 
Samoin isoja pyöriä on tarjolla niin paljon kuin sielu sietää. Jos ei suoraan löydy, hommaavat kyllä. Tässä varmasti paikkakohtaisia eroja.
062802moto_prv.gif
Pyörävalikoimat ovatkin varmasti suuremmat Pattayalla ja Phuketissa. Chiang Maissa kiersimme neljä vuokraamoa ja ei sieltä ainakaan löytynyt isoja pyöriä. Nillä mutkateilla ja niissä nopeuksissa parjäsi loistavasti pienemmilläkin.
Pohjoisen vuoristoseudun ja vaikka Pattayan liikenteen ero on yhtä suuri kuin yön ja päivän ero Thaimaassa.
 
Tulipa viime lauantaina vetäistyä Etelä-Thaimaan kierros n.450 km ja täytyy sanoa että eipä ollut pöllömmät maisemat sielläkään.

Löysin pienen tiedustelun jälkeen Phuketin eteläkärjestä seuraavan putiikin: www.southernthailandmotorbikes.com

Omistajana oli Englantilainen Tony, joka vuokraa erilaisia moottoripyöriä ja skoottereita sekä järjestää ohjattuja mp-reissuja. Pyöriä oli mm. Hondia --> CB, Phantom, Shadow jne, Suzuki SV650, joiden päivävuokra 0li 750 Bathia=15 Eur. Lisäksi oli useita 175cc enduropyöriä hintaan 400 B =  8 eur.
Takuumaksua ei tarvittu.

Vakuutuksia ei kuulemma saa vuokrapyöriin ts. vahingon sattuessa täytyy kaivaa kuvetta. Vastuun pystyi lisämaksusta rajoittamaan 500 GBP.  

Kaoottisen vasemmanpuoleisen liikenteen nähtyäni päätin tarttua Tonyn tarjoukseen ohjatusta päivän kestävästä kiertoajelusta: Prompthep Cape- Khao Lak- Khao Sok- Phang Nga - Prompthep Cape.  Hinta oli 3300 Bhatia = n.60 Eur johon sisältyi pyörä (Suzuki SV650), polttoaineet, opas, ruoat ja juomat. Mielestäni ei paha.

Varsinkin Khao Lakista sisämaahan lähtevä n.150 km vuoristopätkä Phang Ngaan oli nannaa (vaikka olikin parissa paikassa Norsuvaara ;-). Toisaalta kaupunkipätkätkin oli melkoista extremeä, kun jos minkälaista ajopeliä työntää ohi jokapuolelta.

Suosittelen, jos ei pientä riskiä kaihda.
sport05.gif
 
Löysin pienen tiedustelun jälkeen Phuketin eteläkärjestä seuraavan putiikin: www.southernthailandmotorbikes.com
062802moto_prv.gif
Hei. kiitos linkistä. Olen käynyt kolme reissua Phuketissa enkä aikakaan makoilemaan sinne enää halua. Tämän firman järjestämät viikon ja kahden mp-reissut vaikuttivat mielenkiintoiselta vaihtoehdolta jos haluaa helposti perille kohteeseen Thaimaassa (suora Finnairin lento Phuketiin) mutta ei halua vain löllötellä rannalla.
 
Back
Ylös