• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

mp ja auto kolarissa helsingissä 13.7.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja carrier82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

carrier82

New member
13.7. noin 19 aikoihin Hietalahdenrannassa oli kaksipyöräinen ilmeisesti törmäillut C2 tai C3 sitikan kanssa, paikalla oli poliisi ja lanssi, kaveri makasi maassa kyljellään arain kypärä päässä. Toivottavasti ei käynyt pahasti (vaikka vähän huonolta paikan päällä näytti). Ajovarusteina taisi olla shortsit ja t-paita. Kellään tietoa miten kävi?

mutta sortseissa ja t-paidassahan ajellaan vaan ihan kotinurkilla ja niin hiljaa ja varovasti, ettei koskaan voi sattua mitään.

kuinkahan moni tässä helteessä ne ajovermeet laittaa lyhyillä matkoilla päällensä ? Aika suurella osalla näyttää olevan kevennetty varustus. Kun pitää valita turvallisuus/ mukavuus niin kyllähän ihminen on niin ääliö ,että mukavuus voittaa.
Näin oon kyllä toiminut itsekin...

Hjuu kun katsellut niin valtaosa ajaa näillä säillä shortsit+tpaita-varustuksella. Minä ajan kaupungissa fillarilla ennemi ja sitten kauemmaksi motskari ja varusteet niskaan. Mutta kukin tavallaan. Sen verran nähnyt t-paitavarustuksessa kaatuneita että en halua samanlaisia elinikäisiä vammoja itselleni

Hiki säästää verta
biggrin.gif
Olen kans ihmetellyt, että onko mus jotain vikaa kun ajelen varusteet päällä. Työmatkalla suurin osa mitä tulee Kehä3 ja Vihdintiellä vastaan on shortsi/T-paita yhdistelmällä liikkeellä.
Ei se mua haittaa, mutta ite en viitti riskeerata. Kun ajotyylillä ulosmittaan varusteet.
cool.gif

kuinkahan moni tässä helteessä ne ajovermeet laittaa lyhyillä matkoilla päällensä ?
nnoh, itselläni on kaikki vermeet (nyt kuumalla kypärä+kevyt nahkarotsi+kevlar-ajofarkut+kesähanskat+ajokengät) ainakin 95% päällä.

Jos on todella vain parin kilometrin matka, sitten voin harkita ottavani tietoisen riskin ja meneväni ilman, koska niiden päällepukemisessa kestää saman verran kuin matkan taittamiseen menisi, mutta muuten ne on olleet päällä systemaattisesti. Ei tällaiset kamat ainakaan ajossa tunnu pätkääkään liian kuumilta, edes näillä keleillä. Joku paksu gorepuku voisi olla vähän toinen juttu. Ja nythän on ennätyshelteet, täällä Suomenmaassa ei ole vuosikymmeniin mitattu vastaavia lämpötiloja. ns. ´normikesässä´ ei lämpötilojen puolesta mitään ongelmia tällaisten käytön suhteen, käyttämättä jättäminen onkin yleisimmin yhdistelmä ihmisten laiskuutta ja ajattelemattomuutta.

Ällistyttävää muuten, kuinka moni ajaa kaikki muut ajokamat päällä, mutta ilman hanskoja?! Kädet edellä sinne asfaltille tullaan aina, jos ei ole taju vallan kankaalla siinä vaiheessa.

Ällistyttävää muuten, kuinka moni ajaa kaikki muut ajokamat päällä, mutta ilman hanskoja?! Kädet edellä sinne asfaltille tullaan aina, jos ei ole taju vallan kankaalla siinä vaiheessa.
Tuota minäkin olen ihmetellyt, ei kai kädet kuitenkaan ole se paikka kehosta, joka hikoaa eniten? Jos näin on, silloin nähtävästi ajaminen on liian jännittävää...

kuinkahan moni tässä helteessä ne ajovermeet laittaa lyhyillä matkoilla päällensä ?
Ite tulee ainakin puettua kaikki varusteet päälle aina kun prätkää ajaa vaikka kysessä ois lyhytkin matka, oon nähnyt miten heikosti t-paita suojaa asfalttia vastaan, eikä yhtään huvita itse kokea samaa
sad_orig.gif

Eihän ne ajokamppeet oo mitään kovin vilposia näillä helteillä, mutta mieluummin pieni hiki päällä kuin pahimmassa tapauksessa turvallaan asfaltissa paikat tohjona varusteiden puuttumisen takia.

Aina kun tulee ajeltua shortseissa ja t-paidassa kulkineena on auto

smile_org.gif

Tuota minäkin olen ihmetellyt, ei kai kädet kuitenkaan ole se paikka kehosta, joka hikoaa eniten? Jos näin on, silloin nähtävästi ajaminen on liian jännittävää...
ideana lienee, että puvun hihansuista tulee ilmavirtaa puvun sisälle.

Ei ihan loppuunmietitty juttu mielestäni kuitenkaan - jos jättäisin hansikkaat pois, niin jättäisin sitten suosiolla kaikki muutkin ei-lakisääteiset. Mutta jokainen toki tyylillään, ja omat asfaltti-ihottumansa kärsien.

Here we go again! Onneksi meillä on näitä suoraselkäisiä moraalinvartijoita kertomassa miten on turvallista elää ja harrastaa. Ei varmaan ole varusteissa syy kolariin. Kohta varmaan manataan kun vakuutusmaksut taas nousee tuonkin onnettomuuden vuoksi.

Toivottavasti kuskille ei käynyt pahasti!

Aika jännä juttu, itseltä jää nuo hanskat viimeisenä. Ottaa nimittäin senverta herkästi tuo viima sormien niveliin...varsinkin kun ikää alkaa kertymään niin muistaa miten on ajeltu...
kuuma on ainakin itsellä tuo goretakki ja housut vielä kuumemmat. Jotain kertonee että ajelin syksyllä 250 km noilla +2 c eikä mitään ongelmaa kylmettymisen suhteen, niin ja vuoret on toki nyt jo niistä poistettu.
kun täältä työmaalta taas illalla pääsee yli 30 c kuumuudesta niin kivahan se on hetki ottaa vähän vileämpää vastaan vs. kaupunkialueella kaikki kamppeet päällä...

Mulla oli eilen kaikki nahkavarusteet päällä (+33c) ja ainoa mitä
kaipasin oli avokypärä.
Umpipotta tuntui kuumalta,vaikka välissä oli coolmax huppu.

Here we go again! Onneksi meillä on näitä suoraselkäisiä moraalinvartijoita kertomassa miten on turvallista elää ja harrastaa. Ei varmaan ole varusteissa syy kolariin. Kohta varmaan manataan kun vakuutusmaksut taas nousee tuonkin onnettomuuden vuoksi.

Toivottavasti kuskille kävi todella pahasti. Mikään ei ole niin mukavaa kuin se, että puutteellisten varusteiden takia jollekin sattuu ja pahasti. Sitä saa mitä tilaa.

Ei noita hommia kannata kantapään kautta opetella, sanoi mun poika, kun ei enää ollut puperteetti-ikäinen, harmi on harrastaa enemmän, tai vähemmän vammaisena hienoa lajia.

Toivottavasti kaveri ei loukannut pahasti itseään, joskin kuitenkin kipeää kyllä teki noissa kleduissa, pääsee kaveri nyt sitten seuraavalla lenkillä minun ja monen muun joukkoon läähättämään hiestä märkänä ja nauttimaan Suomen muutaman päivän vuodessa kestävistä helteistä täysin varustuksin, itsellä aina ja kaikkialla kunnon vermeet päällä, kuin armeijassa konsanaan, säästynee ehkä pienimmiltä ihottumilta.

Tulta munille ja keula pystyyn, antaa toisten vain nauraa ja ihmetellä ja jopa sääliä, sitä varten kunnon varusteet hankin, kun 3 volttia on tullut tehtyä
buttrock.gif
, eli pinta ei tuolloin juuri kärsinyt, mutta luut rutisi poikki, täh??? Sekä välillä en hallitse mitä juttua suusta ulos tulee!

Tsemppia kaverille, jotta pääsee pian taas tienpäälle!!!!
smile_org.gif

Ei noita ajovarusteita ole sentään noin hankala päälle laittaa, halutaan vain näytellä ruskeaa kroppaa ja tatskoja, todella makeeta, kun karvaset jalat käryää ja munat on tulessa noissa "shortseissa",

No, sanottakoon ihan oikeesti, on se kyllä aika makeeta katsoa vähäpukeista tyttöä oikein oikein kyykyyn päällä ja tietysti hiestä märkänä, höh!
tounge.gif

Ite pidän aina ajohanskoja vaikka muuten on kesävarustus (t-paita + shortsit).
Pikkusen hymyilyttää nää suharit, jotka ajaa ilman hanskoja kesävarustuksella, mutta selkäsuoja on kuitenkin päällä
biggrin.gif

Ymmärsit nyt väärin - tarkoitukseni ei ollut moralisoida kuskia, vaan muistuttaa siitä, että kolareita sattuu myös kesäisesti pukeutuneille, ja se tuppaa usein olemaan paljon kivuliaampi kokemus, josta toipuminen saattaa myös kestää selkeästi pidempään kuin jos suojavarustetta olisi ollut päällä. Ei niistä siis ihan turhanpäiten jauheta. Mutta edelleen saat tehdä vapaassa maailmassa omat valintasi.

Toivotaan ettei käynnyt pahemmin, ihan siitä riippumatta mitkä on ajovarusteet...

Ajoin tuosta ohi, kun viellä kuljettaja makas kadulla. Paikalla oli jo poliisi ja ambulanssi.
Hengissä näytti kuski olevan, kun liikkui! Makas, noin 10-20 cm taakse pysähtyneen auton edessä, pää kohti auton etu puskuria ja jalat kadun menosuuntan. Vieressä pystyssä, joku 70 luvun pyörä, saattoi olla tuutti?
Katu mukulakivee ja muistaakseni 30:n rajoitus.
Konttaamis kohta oli, siinä missä ratikat kääntyy Ruoholahdenrannast -> Siltalaituriin/Hietalahdenrantaan.

Toipumisia kuskille  
thumbs-up.gif

Duodaduoda, pakko laittaa asiat itselle tärkeysjärjestykseen.
Onko siis pahempi, jos lihat lähtee kämmenestä kuin että selkä napsahtaa tai reisien,pakaroiden, kyynärpäiden, olkapäiden ja vatsanseudun kudokset yms jää katuun. Oppi ja ikä kaikki.
Itse käytän vermeitä nahkarotseineen, mutta kyllähän reissussa on pakko ottaa "tietoinen riski" kun lämpöä pukkaa tuonne 40c paremmalle puolelle. Se on niin mageeta pöristellä esim Kalifoorniassa easy rider meiningillä. Onhan tämä mopoilu ja moni muukin "urheilu" sen verran vaarallista, jotta riskillähän tässä mennään muutenkin. Itselle tosiaan tuosta rotsista ja housuista on tullut vähän sama fiilis kuin auton turvavyöstä; ei osaa enää ajaa ilman. Täytyy vain toivoa, että ei kolahda kevyemmässä asussa eikä muutenkaan.
sport05.gif

Mä ajan 99%:sti ajokamat päällä, mutta silloin tällöin otan tietoisen riskin - kuten nyt sinä kaikkein kuumimpana päivänä kuluvaa viikkoa +34,2 näytti mittari varjossa - ja ajan avokypärä + tennarit + shortsit + t-paita päällä. Tosin yleensä vain taajamassa. Nyt on kyllä ollut ajoittain niin kuuma, että olen sitten vain jättänyt mieluummin kokonaan ajamatta. Eli ajanut ilmastoidulla autolla mieluummin.

Tuota hanska-asiaa mäkään en tajua. Toinen syy on tuo minkä Pecha mainitsi, toinen on se että ainakin mulla kädet palelee jo ihan normaaleissa kesäkeleissäkin ajoviiman takia ilman hanskoja.

Kävin eilen uimassa varustuksella kypärähuppu, kypärä, hanskat, uikkarit ja kroksit. Matkaa tosin oli n. kilometri suuntaansa. Noi kroksit ei oikein sovellu motokäyttöön. Tai siis uidessa oli vaan uikkarit.

Back