Mp-lehdet ja niiden taso

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mäkine
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mäkine

New member
Lukeeko täällä porukka mitään Mp-lehteä/-lehtiä?

Itselleni tulee MP Motorrad ja (onneksi ei enää kauaa) Bike.
Bike tuli otettua mp-messuilla messutarjouksena vuodeksi ja mua on pikkuhiljaa alkanut vituttaa tuo kyseinen lehti enemmän ja enemmän.

Jatkuvat kirjoitusvirheet, osa yksiköistä on kääntämättä ja osa käännetty, faktavirheet ja suorituskykymittausten arvot.

Tässä nyt viimeisimmästä 4/2018 lehdestä pari poimintaa:

Tälläisiä pikku kirjotus-/käännösvirheitä joka numero täynnä.

Tällä kertaa sorituskykymittaukset eivät olleet alakanttiin.

110hp bemari kiihtyy testien mukaan 7,8s ajassa 0-200km/h. Kova luku kieltämättä. Mutta neljännesmailin aika onkin 11,85s, jonka aikana kelaa vauhtia 188km/h. Alkaako vauhti 200km/h saavutettuaan tippua?

Jammulle ja trumpallekin on mitattu onnistuneesti 0-200kmh arvot, vaikka molempien mitattu huippunopeus on 165km/h kieppeillä :D

Suzuki GSF 1200 FA. Justiin..

"Vääntömomentti on hyvin tehokas jo tyhjäkäynnillä, ja maksimaaliset 104Nm saadaan jo 3600 kierroksella"
Sitten vieressä lukee "110Nm / 3700rpm"... :paikallatuulee:

Alkaa olemaan taso 7päivää/MV-lehden luokkaa.

Mp Motorrad on sen sijaan ihan kohtalaisen hyvä lehti. Ei ole isompia virheitä osunut silmään.
Muita mp-lehtiä sitten tulee harvemmin luettua. Moto1 on sitten semmonen tarinasuuntautuneempi lehti, verrattuna noihin kahteen sarjakuvaan.

Performance Bikes tai Practical Sportsbikes. Tutkipa niiden irtonumeroita.

Ääni täältäkin Performance Bikes:lle. En tilaa, vaan ostan irtonumeron silloin kun lehdessä on jotain itselle. Eikä montaa lehteä ole jäänyt ostamatta :p

Mulle tulee MP-maailma/Motorrad, olen ollut tyytyväinen. Biken nettisivuja tulee luettua, on aika nopeasti esim. kisajuttuja päivitettynä. Matkoilla ostan ulkomaisia irtonumeroita satunnaisesti, saksa-englanti...Sitten on samat jutut myöhemmin kotimaan lehdissä käännöksinä.

Mukava lehtiä lukea kun töissä tulee ruutua ihan liikaa tsiigattua. Aikaa kun sais vaan jostain lisää...

On tullut tilattua eri lehtiä, mutta tällä hetkellä tilauksia ei ole voimassa eikä varmaan ihan lähiaikoina tule. Melko samoista syistä kuin ketjun aloittajalla. Lehtien taso on mitä on ja samat ja/tai paremmat sisällöt voi lukea ilmaiseksi netistä.

Mutta erityisesti korpesi juurikin Bike. Käytännössä ruotsalainen lehti joka oli käännetty sinnepäin. Se kääntäjä/toimitussihteeri ei virkamiesruotsin lisäksi ollut kyllä perehtynyt aiheeseen mitenkään. Prätkävertailuissa ärsytti se, ettei yhdestäkäkään pyörästä löydy heikkouksia, vaan kiltteyden nimissä löydetään ne hyvät puolet. Vertailun lopputulema on "hienoa ja erilaisia pyöriä, sinä päätät kumpi on sinua varten". Kyllä. Juuri näin. Moottoripyörän ostaja päättää, mutta olisi arvokasta kuulla mikä oli aidosti hyvää ja huonoa. Ei jotain kädenlämpöistä hymistelyä. Ehkä toimitus pelkää, ettei maahantuojat tee yhteistyötä, mikäli pyöriä kritisoidaan, mutta se ei saisi ohjata toimituksen linjaa.

Sitten vielä ne pääkirjoitukset. Ennen ne oli mitä oli eikä juuri parempaan suuntaan ole menty. Keskeisin sisältö "moottoripyöräily on fiilislaji, on se vaan niin siistii, kyllä se on makeeta ajaa prätkällä..."

Mobilisti ei ole rätkälehti, mutta jos lehdessä on juttu rätkästä, niin se on hyvä kaikkine historiikkeineen.

Muuten nuo rätkälehtien googlekonekääntäjän jutut on aika soopaa, mutta minkäs teet pienellä markkina-alueella...

Itse olen lopettanut kotimaisten harrastelehtien ostamisen jo jonkin aikaa sitten. Niissä vaan ei hinta ja laatu kohtaa.

Brittiläiset mp-lehdet on sen sijaan ihan eri lailla mielenkiintoisia, oma suosikki on Fast Bikes. Ostan irtonumeron, kun lehdessä on mielenkiintoisia artikkeleita eli aika usein.

Saman huomannut. Aika huonoa kieltä noinkin virallisissa julkaisuissa. MP Motorrad vähän parempi tosiaan, muttei siinäkään aina hurraamista ole ollut. Ovat kyllä parantaneet laatuaan tässä suhteessa.
Mutta sisällöltään vähän ohutta asiaahan noissa on

Mp-maailmaa tilaan, Biken irtonumeroita tulee ostettua pari kertaa vuodessa. Ensimmäinen täynnä saksalaisia käännöjuttuja, toinen täynnä saksalaisia ja ruotsalaisia käännösjuttuja. Varsinkaan saksalaisten juttujen ja huumorin taso ei iske, umpitylsää ja mukahauskaa kansaa kun ovat.

Mp-lehden edellisen (onneksi lyhytaikaisen) päätoimittajan palsta aiheutti sellaista myötähäpee että ei pahemmasta väliä, jokainen pääkirjoitus alkoi "Kun olin 15-vuotias ja haaveilin moottoripyörästä...", sitten keskellä lätististiin nostalgisia kokemuksia naapurin Penan pakokaasunhajuista ja ne päättyivät "...taas tajusin, että moottoripyöräily on kyllä hieno harrastus."... Kiitos tästä tiedosta. Maksetaanko sinulle ihan palkkaakin näistä ala-astetasoisista kirjoituksista?

Janne Huhtalan koeajot ovat ihan ok luettavaa vaikka onkin kova poika valittamaan kaikesta pääkirjoituksissaan. Kuten se ylijäykkä lakimies lehden loppupäässä. Sillä kaverilla rautakanki perseessä. Ja syvällä. Ja poikittain. Huhtalan koeajot voi toisaalta lukea myös lyhyemmässä muodossa Tekniikan maailmasta, kun sekin lehti kotiin tulee.

Mp-maailma Motorradissa saksalaisuus paistaa ärsyttävästi läpi siinä, että kaikki pyörätestit voittaa Gessu. Se on ihan sama testataanko kolmipyöräisiä invamopoja ja Moto GP-pyöriä, gessu on paras. Tai joku muu BMW:n pyörä. Bemari lähettää koeajoihin aina kaikilla mahdollisilla herkuilla olevan pyörän. Hyvä on sitten testaajien kehua semiaktiivista lisävarustealustaa ja sähköisesti säätyvää tuulilasia, kun seuraavaksi kallein pyörä on karvalakkivarustein ja 7000€ edullisempi. Tulee mieleen vertaus jalkapallon mm-kisoihin; Ensin testataan kaksi viikkoa moottoripyöriä ja lopuksi Saksa voittaa. Sillä tuskin on mitään tekemistä asian kanssa, että lehtikin on saksalainen? Ei sillä, ei minulla mitään bemarin pyöriä vastaan ole. Mutta Motorradin kanssa yhdistymisen jälkeen MP-maailman taso on minun mielestäni suomalaisen moottoripyöräilijän näkökulmasta kyllä huonontunut.

Ymmärrän kyllä, että täysin suomalaisen lehden tekeminen on kallista pienelle lukijakunnalle eikä mahdollisuuksia pitkiin ja monipyöräisiin testeihin ole. Ja ne suomalaiset lehdet jotka sinnittelevät, ovat aika harrastajapohjalta tehtyjä ja keskittyvät lukijoiden kirjoittamiin matkajuttuihin (ovelasti ulkoistettu omat työt lukijoille) tai jonkun hemmon klassikkopyörän esittelyyn hänen autotallissaan. Kivaa, jos tykkää. Moni ei lukijamäärien perusteella tykkää.

Brittien paperilehtiä, verkkolehtiä ja videoarvosteluja tulee jonkin verran myös seurattua. Ne ovat hyviä ja hauskalla otteella kirjoitettuja. Vähän sama asia kun vertaisi Top gearia ja Fift gearia. Kumpi oli parempi? MCN:stä tai performance bikesta kun saisi kumppanin jollekin suomalaiselle lehdelle niin tilaisin heti. Ja jos sellaista ei saa, niin tilaan englanninkielisen kun kuluva tilaus loppuu.

Mulle tuli joskus Bike. En jaksanut matkatourinkipyöräjuttuja lueskella. En siis osunut kohdeyleisöön.
Viime vuonna tuli MP-motorrad, mutta kuten jo aikaisemmin mainittu, niin on saksalainen lehti käännettynä Suomeksi. En jaksanut lukea.

Molemmissa lehdissä oli lopussa Suomalaisten kisakuskien kuulumisia. Ne oli parasta antia (vaikka olikin erittäin lyhyitä pätkiä).

Vieläkin parhaat lehdet on Performance Bikes ja heti perään Fast Bikes. PB:ssä melkein parasta on niiden autotallien esitteleminen :D On siellä tekniikkaakin hyvin esitelty.

Vuosina 1998-2003 ostin Motorcycle Mechanicsin irtonumerona aina akateemisesta kirjakaupasta.
Sehän on sellainen "japsistarat"-tyylinen lehti, tykkäsin. Pino on yhä jäljellä. Bike oli kova sana teininä, muistan kun ensimmäinen numero tuli.

Moto1 on tullut vuosikausia. Se lienee suomalaisin mp-lehti, käännösjuttuja vain Roland Brownin ympäripyöreät koeajot. Parasta hyvät matkajutut. Koko lehdestä henkii vähän "ennen oli kaikki paremmin" -asenne. Useita kertoja olen vuodentaihteessa meinannut lopettaa tilauksen, mutta aina on ollut jokin mielenkiintoinen reissujuttu jatkokertomuksena kesken, joten jatkan tilausta edelleen.

Bomber magazine on ollut kestotilauksena jo vuosikausia. Ei isommin valitettavaa. Jossain vaiheessa tuntui että vähän liikaa drag racing juttua.

Bike tuli yli kymmenen vuoden ajan mutta viime talvena mitta tuli täyteen lopullisesti. Pitkään olin jo kärvistellyt ja jupissut, että kohta lopetan. Nyt on onneksi tilaus lopetettu ja lehti ei luukusta kolahda. Sinäänsä sääli, muistan miten siitä joskus alkuaikoina sai hirveät kiksit ja lehden tuloa odotti aina kuin kuuta nousevaa. En tiedä laskiko vain lhden taso vai aloinko olemaan vaativampi lukija mutta olihan ne jutut jo pitkään ihan kuraa! Ja nuo ketjun aloittajan huomiot olivat ihan samoja, jotka alkoi myös itseäni häiritä liikaa.
B-magazine tuli myös vuosi, koska kiinnosti pyörien rakentelu mutta kyllä sekin alkoi niin pahasti toistaa itseään, että oli pakko lopettaa sekin.
Tällä hetkellä tulee MP Motorrad mutta katsotaan nyt miten kauan sitä jaksaa...
PB ja FB tarttuu satunnaisesti kaupasta mukaan ja yleensä olen niihin ollut tyytyväinen. Jännä miten ne vaan osaa kirjoittaa ne koeajot niin, että on oikeasti milenkiintoisia ja hauskoja. Tuntuu, että ne on sillein sopivasti kieli poskella kirjoitettuja.

Moto1 on tullut vuosikausia. Se lienee suomalaisin mp-lehti, käännösjuttuja vain Roland Brownin ympäripyöreät koeajot. Parasta hyvät matkajutut. Koko lehdestä henkii vähän "ennen oli kaikki paremmin" -asenne. Useita kertoja olen vuodentaihteessa meinannut lopettaa tilauksen, mutta aina on ollut jokin mielenkiintoinen reissujuttu jatkokertomuksena kesken, joten jatkan tilausta edelleen.

Juuri näin, ei vaan saa lopetettua. Toki itse ajelen lähinnä noita reissuja.

Moto1 "suomalaisista" ykkönen, osa matkajutuista ihan hyviä mutta joidenkin avustajien jutut toistavat itseään, tyyliin "tuunataampa tässä neljäs pikku-bemari...).
Motorradissa välillä ihan hyviä testejä, joskin varsinkin motoissa liian saksalaispainotteisia.
Bike on oma lukunsa, esim. viime numerossa FJR jutussa tekstissä 123 hv tehoa ja vieressä taulukossa 142...
Biken vilkaisee kirjastossa, Motorradin testitulokset lehtihyllyllä ja Moto1:stä voi lueskella pakkaspäivinä samalla miettien tulevia reissuja.

Biken ostan joskus reissulle/jos olen sairaana, mutta kuten aiemminkin on todettu niin koeajoa jostain 800cc peruspyörästä ei tarvi edes lukea.

"Kawasaki on jälleen onnistunut luomaan mielenkiintoisen pyörän haluttuun segmenttiin.

Kiitimme:
+moottori
+ajoasento
+räyhäkäs ulkonäkö

Moitimme:
-(takaiskari, varauksin)
-mitä sanon vaimolleni kun olen ostanut tämän salaa... heh, heh.."

EI KIINNOSTA :baahaahaa: Jotain muitakin kokemuksia kuin millaista on ajaa 100km/h moottoritiellä, kiitos!

Bomberin ostan silloin tällöin, mutta en välitä niistä kiihdytysajo- jutuista mitä on jokaisessa numerossa. Mainoksia on liikaa, tekstiä on lopulta hyvin vähän jos vertaa lehden hintaan.. Vaikka ymmärrän toki että mainoksilla tuo lehti elää. Rakentelujutut siis kiinnostaa, mutta liikaa ehkä 18v lippispäälle suunnattu tyyli. Kyrön juttuja on kiva lukea lehdestä.

Joissain lehdissä on myös liikaa samaa kuin autolehdissä: ei mua kiinnosta lukea koeajoja sellaisista menopeleistä mistä voi itse haaveilla 15v päästä/ei koskaan. Jossain autolehdissä pääkoeajo saattaa olla 300k€ Ferrarista. Tottakai sillä on kiva ajaa ja on tehokas ja hieno auto. Mutta mieluummin lukisin kestotestin Dacia Logan vs Audi A4 - "Saako rahoille vastinetta Premium autossa" :D

Jos saisi itse päättää MP-lehden sisällön niin siinä olisi:
-Kuukauden käytetty! Hintaluokka 2000-4000€ ja 5000-10000€. Ja näihin perusteellinen koeajo/kestotesti. Jonain kuuna supermoto, sitten touring jne..
-Kuukauden klassikko! Esim. möhkökawa, Honda VTR SP, jne..
-Tekniikka- osio. Miten jousitus toimii, rengastestejä jne.. Niin, että myös asiaa vähemmän tunteva maallikkokin sen ymmärtää. "Kun paluuvaimennus säädettiin 17 naksua auki, siis aivan liikaa.." ei avaa aihetta yhtään eikä sitä jaksa lukea, ellei jossain ole ensin selitetty mikä on sisäänvaimennus, paluuvaimennus ja mikä merkitys niillä on!
-Haamukäyntejä alan liikkeisiin. Paskasta palvelusta rehellistä noottia ja hyvästä ruusuja
-Koeajoja >5v vanhoilla pyörillä, ja vaikka yksi koeajo uudemmalla/kalliimmalla per lehti.
-Delvac testi tissit paljaana

Jotain tuollaista peruspertti- juttua, eikä niin paljon sitä millaista on ajaa matkapyörällä Lofooteilla.

Viimeksi muokattu:
Moto1 tulee ihan matkajuttujen vuoksi. Kirjoittajakunnan ollessa pääasiassa sama, näkyy matkajutuissa pientä toistoa, mutta eipä se haittaa sillä aina löytää jotain uusia ideoita omille reissuille.

Luen kyllä muitakin lehtiä, mutta pääasiassa jätän esim. pyöräarvostelut pintapuoliseksi selailuksi. Tuntuu lehtien arvosteluissa haettavan aina pyörien parhaimpia puolia, eikä sanota suoraan jos pyörissä on jotain vialla.

Moto 1 tullut n. 10 vuotta, juurikin matkajuttujen vuoksi, vielä kun olisi arkistosta mahdollisuus lukea ja hakea diginä :D

Vuonna -84 pamahti postilaatikkoon ensimmäinen suomeksi käännetty Bike-lehti, ilmaisena näytenumerona. Siitä eteenpäin, noin neljän vuoden ajan olin kestotilaaja. Kaikki koeajot yms. oli saksalaista tai ruotsalaista käsialaa. Olihan ne jokseenkin hauskojakin luettavia, varsinkin kun ensimmäisiä tehdasvalmisteisia varsinaisia supersportteja; GSX-R, FZR, ZXR ynnä muita koeajettiin ja vertailtiin.
Nykyään luen kirjastossa satunnaisilla käynneillä Bikea, tai Moto ykköstä.
Noita 80-luvun Bike-lehtiä olisi hauska taas tutkia, mutta aika huonosti niitä näyttää olevan saatavilla mistään.
Pahkasikakin jo lopetettiin... vieläköhän Valitut Palat ilmestyy?

Back