• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP:n paino

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wainajala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Wainajala

New member
Olen tässä viimeaikoina lueskellut melko ahkeraan lähinnä brittien MP-lehtiä (Performance bikes, Fast bikes, Bike ja Two feels) ja niiden mp-testit on usein tehty ihan tyydyttävällä tavalla. Yleensä tekniset tiedot on testattu ja dokumentoitu hyvinkin kattavasti yms...

MUTTA yksi asia on jäänyt häiritsemään. Eli miksi ihmeessä näissä testeissä (sportti)pyörien painot on ilmoitettu järjestään "claimed" eli valmistajan ilmoittama??? Tuon nyt luulisi olevan kaikkein helpoiten mitattavissa oleva suure. Tämä tuli vaan mieleen, kun joku tässä vastikään totesi, että esim 1000RR blade painaa aikusten oikeasti tankki tyhjänä yli 195kg (claimed 179kg).

Halutaanko näissäkin "testeissä" hieman kaunistella teho-painosuhdetta vai mitä, kertokaahan omia mielipiteitänne.

Ja mikäli jollain on heittää FAKTAA uusien sporttien todellisesta painosta (vrt. valmistajan ilmoittama) niin jakakaa ihmeessä.
 
Missähän olis kaikkien kyykkyjen oikeat painot? Siis tankki täynnä ajokunnossa, harvoin sitä tyhjällä tankilla ajetaan
biggrin.gif


alkaakin tulee kummallisesti painoeroa enskoihin kun otetaan oikeat painot..
cool.gif
esim. mun darra 750 160kg ajokondikses+tankki täynnä tänä kesänä
cool.gif
 
Onko tuolla nyt sit jotain väliä? Meinaan vaan et kuskienkin painossa voi olla eroa sata kiloa...
 
Onko tuolla nyt sit jotain väliä? Meinaan vaan et kuskienkin painossa voi olla eroa sata kiloa...
No kyllä minua ainakin kiinnostaa, ainahan noista teho-painosuhteista jauhetaan (tietämättä todellista painoa). Monethan jopa laittavat titaaniputkistoja nimenomaan muutaman kilon painonsäästön vuoksi.

Ja vaikuttaahan se siihen kiihtyvyyteenkin, luonnollisesti (kuskin painon ollessa vakio)
biggrin.gif


Toistaiseksi elän siinä uskossa, että nuo valmistajan ilmoitukset ovat lähempänä totuutta kuussa kun täällä maanpäällä...
crazy.gif


edit:

Josko Pohjolan uusi liikennevakuutus hieman innostaisi porukkaa punnitsemaan pyörien todellisia painoja
033102bebe_1_prv.gif
 
Eli miksi ihmeessä näissä testeissä (sportti)pyörien painot on ilmoitettu järjestään "claimed" eli valmistajan ilmoittama??? Tuon nyt luulisi olevan kaikkein helpoiten mitattavissa oleva suure. Tämä tuli vaan mieleen, kun joku tässä vastikään totesi, että esim 1000RR blade painaa aikusten oikeasti tankki tyhjänä yli 195kg (claimed 179kg).
Minä tuota totesin, lähteenäni oli jenkkien Cycle World. Ne punnitsee itse prätkät, eli tankki on tyhjänä ja työkalut poissa. Olen ton tonnicebarin painon nähnyt myös:
LINKKI_Hondan_paino_197,7_kiloa

Toi painoissa valehtelu on tonnikyykyissä alkanut yleistymään: kun ei valmistajat tehoissa kehtaa valehdella (siitä jää kiinni ja maine menee
tounge.gif
), niin voi sitten laittaa jotain absurdia painoa ilman hyytelöä akuissa, ilman jäähdytinnestettä, ilman öljyjä, ilman jarrunesteitä ja todeta sen olevan pyörän kuivapainon. Heh heh.

Ja Köpille tiedoksi: onhan sillä väliä - tykkäämismielessä ja friikkiysaspektilla.
a) itse tykkään kevyistä prätkistä (oman rekisteriotepaino 208 kiloa), niiden vaivattomasta käsiteltävyydestä.
b) mun harrastuneisuuteen kuuluu tietää mm. paino ja teho (joka hopeanuolessani on 94,4 rajusti laukkaavaa hummaa takagummilta).
tounge.gif
 
Mun pointtina olikin tuo että mikä se todellinen teho-paino suhde on (kuski mukana), eli kuinka turhaa asiasta väitellä tilanteessa esim. R1 & 155 kg kuski vs. Gixxer & 55 kg kuski. Siinä ei meinaan paljon pelkän mopon teho-painosuhde paina
wink.gif


Enkä mä nyt muutenkaan parin kilon eroihin kiinnitä huomiota (mopon painossa), turhaa saivartelua.

Edit. Kun nyt kerran tuli puheeksi, niin väittävät mun uuden mopon kuivapainoksi 264kg, onneksi sentään itse oon tälläinen kukkakeppi.
 
Enkä mä nyt muutenkaan parin kilon eroihin kiinnitä huomiota (mopon painossa), turhaa saivartelua.
No et ehkä sinä, mutta myyntiargumentti se painokin on.

Valmistajien valehtelu tai totuuden muuntelu/kiertely/kaartelu ei ole tuossakaan asiassa suotavaa, onneksi on lehtiä, jotka punnitsevat itse testaamansa pyörät.
 
" more even than the old CBR954RR and the Ducati"

1000rr on fat.

punnitsin oman 954:sen ja se on jotain 199 tankki lähes täynnä. bensahan painaa jotain 0.7kg litra.

Paino on merkittävää. Pidin pyörässä 5kg kaatumarautoja ja niiden olemisen moottorin ympärillä huomaa kiihdyttäessä, jarrutettaessa ja kaarteissa ehkä eniten.

Jos 5 kilon eron huomaa, niin miten se 1000rr voi painaa 10kg enemmän. Ilmankos ne ei pysy matkassa.
033102bebe_1_prv.gif


eniten sen huomaa, kun pyörä meinaa kaatua ja kun sitä työntää talliin, kyllä se kevyt on parempi. Saisi tuostakin vielä 10-20 kg olla kevyempi.

Hondan ilmoittama siis 168kg. japsin ilmoittaa painon joskus ilman mitään nesteitä, siis ei jarrunestettä eikä akkunestettä. Jotkun kuulemma ilmoittavat sen ilman renkaita(kumeja), koska kumien painot vaihtelevat. ja nykyään kilpaillaan painolla, joten on aika markkinoille edullista ilmoittaa se mahdollisimman kevyeksi. Vähän niinkuin tehot kannattaa ilmoittaa patopaineiden kanssa.

JT
 
Paino on merkittävää. Pidin pyörässä 5kg kaatumarautoja ja niiden olemisen moottorin ympärillä huomaa kiihdyttäessä, jarrutettaessa ja kaarteissa ehkä eniten.
Esmes Motoparkissa painon vaikutuksen aina huomaa konkreettisesti. Jos alottaa päivän täydellä tankilla ja sitten muutaman tunnin päästä taas tankkaaa täyteen, niin seuraavan kerran radalle mennessä laite tuntuu eri pyörältä, taittuu niin paljon huonommin mutkiin. Ja painoa tulee noin 9 kg lisää. Se tietysti lisää vaikutusta, että paino tulee niin ylös, mutta vaikutus on silti huikea.
 
yksi huomattava ero tulee lujasta vauhdista jarrutettaessa. Jos pyörä on esim 10-20 kiloakin painavampi, niin jarruilla joutuu ns seisomaan pääsuoralta jarrutettessa esim botniaringillä. kun samassa tilanteessa kevyellä pyörällä jarrutus on pieni painallus jarrusta ja nopeus on kadonnut.

nopeutta joku 220.
 
Esmes Motoparkissa painon vaikutuksen aina huomaa konkreettisesti. Jos alottaa päivän täydellä tankilla ja sitten muutaman tunnin päästä taas tankkaaa täyteen, niin seuraavan kerran radalle mennessä laite tuntuu eri pyörältä, taittuu niin paljon huonommin mutkiin. Ja painoa tulee noin 9 kg lisää. Se tietysti lisää vaikutusta, että paino tulee niin ylös, mutta vaikutus on silti huikea.
siellä huomaa helposti. täydellä tankilla bussipysäkin kampeaminen on hankalampaa. tankkaan omani aina radasta riippumatta n 30min ajoaikaa varten niin shokki ei ole niin iso. tosin alkaa loppupäivästä/vklopusta ärsyttää 5~7 litran kaataminen tankkiin joka setin välillä.
 
Tapaus: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2005

Lähde: TM 16/2005 s.47

Mitattu paino ajokunnossa: 257,5 kg
Tankin tilavuus: 21 litraa
Bensan paino: 15,8 kg
LINKKI_Bensan_tiheys_0,75kg/l
Todellinen kuivapaino ajokunnossa (ilman bensaa siis): 241,7 kg
Ilmoitettu kuivapaino: 217 kg

Erotus ilmoitetun ja todellisen kuivapainon välillä: 24,7 kg

Vaikka tässä punnituksessa mitä luultavimmin oli työkalut painoa lisäämässä, niin kyllä toi aika iso heitto on...
talktohand.gif


Niin, eihän tämä siis mikään 1Kkyykky ole, sattui vain sopivasti esimerkkinä hollille.
wink.gif
 
nois kuivapainois o kyll pientä säätämisen makua liikkeellä..o kuullu myös,et siks pihtaavatkin omien malliensa tietojen julkasuja viimeiseen asti,et voi rustata omansa pikkasen kevyemmäks.
tounge.gif
kuivapainohan tosiaan o ilman mitään nesteitä,bensaa,jarrunesteitä,öljyä,jäähdytysnesteitä.. tosin kyllähän nuo painot jokseenki kuitenkin paikkaansa pitävät.  
tounge.gif
kuskin painohan ton teho-paino suhteen yleisimminkin määrittää tosiaan.
smile_org.gif
tv..syön vain porkkanoita siksi..
tounge.gif
tounge.gif
 
Paino on merkittävää. Pidin pyörässä 5kg kaatumarautoja ja niiden olemisen moottorin ympärillä huomaa kiihdyttäessä, jarrutettaessa ja kaarteissa ehkä eniten.

eniten sen huomaa, kun pyörä meinaa kaatua ja kun sitä työntää talliin, kyllä se kevyt on parempi. Saisi tuostakin vielä 10-20 kg olla kevyempi.


JT
Minä luulen, että eniten kaatumarautojen olemassaolon huomaa vasta sitten, jos pyörä kaatuu!!
Kuski pyöräsuhteeni on alle 1/3, joten on siinä nostamista.
 
"Minä luulen, että eniten kaatumarautojen olemassaolon huomaa vasta sitten, jos pyörä kaatuu!!"

älä muuta virka.

nimimerkki: kampura mutkalla.
 
Back
Ylös