• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-öljy vs. autoöljy

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Earthend

New member
Linkki1
Linkki2

MP-öljyn ja autoöljyn paremmuuksistahan on väännetty kautta aikojen, mutta en ole foorumeilla törmännyt mihinkään vakuuttaviin argumentteihin kumpaankaan suuntaan, ja olenkin uskollisesti käyttänyt MP-öljyjä mopoissani.

Nettiä surfaillessani törmäsin pariin artikkeliin, jotka saivat minutkin jo vakuuttumaan MP-öljyjen tarpeettomuudesta.. Lisäinfoakin löytyy pienellä googletuksella. Joku tämän vuosituhannen riippumaton testi olisi vielä mukava löytää.

Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuisi, kun suuret joukot yllättäen lopetaisivatkin MP-öljyjen ostamisen..

Heittäkääs lisää linkkejä faktoihin, kellä niitä löytyy, josko saataisiin vihdoin naula tähänkin arkkuun..

Mobil Delvac 1300 taitaa olla ostoslistalla seuraavaksi..
 
Kyllä itekki siirryn ehdottomasti autojen öljyihin, jos nuo pärräöljyjen hinnat tuosta vielä nousevat. Nyt jo joutuu maksaan repsoleista yli 60€/4l, mutta onneksi castrolin gps:ää saa vielä reiluun 30 euroon.

Kyllähän noissa öljyissä on samaa ongelmaa kun muissa prätkäkamoissa, kiskotaan hirveetä ylihintaa. Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
 
Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...

Toi jarruneste juttu oli kyllä ainaki mulle ihan uus. Aina oon käyttänyt auton jarrunestettä eikä mitään ongelmia oo ollut.
 
Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".

Sorry, hiukan off-topic tuosta öljyaiheesta mutta:
Sähän edukkaan nesteen löysit, sillä esim. tavanomainen hintataso tanpesterin mopoliikkeissä "prätkäjarrunesteille" on 8 ekee/ 0.25l  
crazy.gif

Sama hinnoittelu pätee myös jäähdytinnesteisiin: "prätkäjäähdytysneste" 50%:ksi esisekoitettuna 7ekee/litra. Sama kama esim. Motonetissä 100% maksaa rontti 8 ekee kolmen litran kannu!  
crazy.gif

Juu, ei se oo tyhmä joka....

ps. Pisti muuten miettimään kun luki noi öljyvertailut. Etenkin nuo "energy-saver" öljyt, mitä ne on, API-luokitusrajat, missä on kitkanalentajia kytkimen turmaksi tai molybdeeniä ym.
Jos toi testi on vielä totta, on kyllä kusetetuksi tulleen olo..
 
Aika sairaan tyhmää jauhaa öljystä, nykymopoilla kun vaihtoväli on luokkaa 10 tkm.

Säästää sillä matkalla siis 20-30 €? Miten paljon meni rahaa renkaisiin yms...?
 
Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...
Luitkos noita artikkeileita ollenkaan? Juuri noihin uskomuksiin mp-öljyjen valmistajat vetoavat. Tutkimuksissa öljyistä ei löydy kuitenkaan eroja, eikä valmistajiltakaan saa faktoja eroista.

Käyttäjien kokemukset vielä tukevat autoöljyjen käyttöä.

Autoöljyistä ei saa käyttää ns. Energy Conservation merkillä varustettuja aineita.
 
Aika sairaan tyhmää jauhaa öljystä, nykymopoilla kun vaihtoväli on luokkaa 10 tkm.

Säästää sillä matkalla siis 20-30 €? Miten paljon meni rahaa renkaisiin yms...?
Vaihdatko todellakin öljyt 10000km välein? Omassa Hondassa suositus on 8000km, mutta esim. rata-ajo lyhentää tuota väliä huomattavasti..
 
Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...
Luitkos noita artikkeileita ollenkaan? Juuri noihin uskomuksiin mp-öljyjen valmistajat vetoavat. Tutkimuksissa öljyistä ei löydy kuitenkaan eroja, eikä valmistajiltakaan saa faktoja eroista.

Käyttäjien kokemukset vielä tukevat autoöljyjen käyttöä.

Autoöljyistä ei saa käyttää ns. Energy Conservation merkillä varustettuja aineita.
Siinä se pointti tuli. Eli saa käyttää sellaisia autoöljyjä, joissa lukee tuo "Energy Conserving". Ne eivät yleensä sovellu märkäkytkimelle. Muuten se on ihan sama mitä käyttää, kunhan luokitukset on vaaditut.

Joissain autoöljyissäkin on erikseen luokitukset märkäkytkimille. Esim. siinä paljonpuhutussa Mobilin Delvacissa (raskaan kaluston öljy). Se käy ihan hyvin pyörään.

Mistään "kuumavoitelusta" ei ole kyse, ne on "autoöljyissä" ihan samalla tasolla. Ei siis todellakaan pelkoa että kone kilahtaisi, vaikka ajaisi millä autoöljyllä. Ihan samaan tapaan ne on tarkoitettu 4-tahti koneelle kuin prätkäöljyt, ja voitelee takuuvarmasti. Ainoastaan kytkin voi tietyillä öljyillä vähän luistella, se oli tuo "Energy Conserving" -juttu. Lukee muuten ainakin Gixxerin käyttöohjekirjassakin tuo varoitus em. öljyistä.

Itse vaihdan aina viimeistään 5000km välein öljyt. Oon kokeillu kaikennäköisiä öljyjä mineraalista täyssynteettiseen, eri merkkejä. Kaikki on pelannu ihan hyvin.

Tällä hetkellä vedän Gulffin täyssynteettisellä, seuraavaks meinasin laittaa Gulffin 20w-50 mineraaliöljyä.. Saa vähän mekaanisia ääniä pienemmäksi ja suojaa mottia ilokaasuilla pikkasen paremmin kuin tuollainen liru synteettinen, joka toki antaa pikkasen enemmän tehoa.
 
Aika sairaan tyhmää jauhaa öljystä, nykymopoilla kun vaihtoväli on luokkaa 10 tkm.

Säästää sillä matkalla siis 20-30 €? Miten paljon meni rahaa renkaisiin yms...?
Jos luit tuota testiä ollenkaan, oli siellä muitakin pointteja autoöljylle. Mm. viskositeetti-indeksit romahtivat "laadukkailla" mopoöljyillä tavallisiin halpoihin autoöljyihin verrattuna pahanpäiväisesti. Toi VI nyt vaan sattuu oleen yksi öljyn laadunmitta vieläkin - litrahinnasta riippumatta.
Ja kuten sanottu, on se vaan tyhmän oloista maksaa itsensä kipeeksi paskalaatuisesta tuotteesta kun paremman saa halvemmalla.
 
Öljyistä
lisää
asiaa
.

Niinpä, mielikuvillahan homma toimii ja "käärmeöljyn" myynti käy kuten tältäkin forumilta voidaan havaita. Halpaa mutta luokitukset täyttävää öljyä vaan sisälle pannuun, ei ne luokitukset tyhjästä tule sinne purkkien kylkeen. Miksi ihmeessä pyörän valmistaja vielä suosittelisi manuaalissa jonkun luokituksen mukaista öljyä mitä mopossa pitää vähintään käyttää jos se ei siihen tarkoitukseen sovi? Ja kun öljy täyttää luokitukset niin eikö ole syytä olettaa että se myös toimii siellä myllyssä kun kerran valmistajakin sanoo että tämmöistä voitelua tarvitaan vähintään että kone toimii?

Onneksi Suomalaisilta webbiforumeilta löytyy aina liikkeistä tiskin yli "varmaa tietoa" saavat joka-alan asiantuntijat jotka eivät itse kuitenkaan testaa mitään vaan uskovat kuin hullu puuroon kaikkeen mitä markkinointi ja myyjät tuputtaa. Se nyt on vain tyhmää maksaa liikaa ja istua toinen peukalo perseessä ja toinen suussa ja uskoa kaikki ilman kritiikkiä.
 
"Mobilin Delvac"
confused_orig.gif


Onko teillä siis kokemuspohjaista tietoa tästä asiasta?

Totesimme jo muinoin, että 80-luvun pyörissä autoöljyt toimi hyvin, jopa paremmin, kuin nää mp-öljyt.

Silti korkeaviritteisemmissä pyörissä olemme me fossiilitkin käyttäneet mopoöljyjä.

Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee
omg.gif
 
"Mobilin Delvac"
confused_orig.gif


Onko teillä siis kokemuspohjaista tietoa tästä asiasta?

Totesimme jo muinoin, että 80-luvun pyörissä autoöljyt toimi hyvin, jopa paremmin, kuin nää mp-öljyt.

Silti korkeaviritteisemmissä pyörissä olemme me fossiilitkin käyttäneet mopoöljyjä.

Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee
omg.gif
Löytyy paljon juttua tästä forumista ja b-forumista. Ihan oikeesti hyvä öljy myös pyöriin.

B12 on tehnyt oikeen isomman "tutkimuksen" tuosta öljystä, en nyt muista mistä se löytyy...
 
Kyllähän noissa öljyissä on samaa ongelmaa kun muissa prätkäkamoissa, kiskotaan hirveetä ylihintaa. Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
Noissa jarrunesteissä taitaa ihan oikeastikkin olla eroja kiehumispisteissä yms. Mä en ikinä laittais prätkään mitään halpa-hallin jarrunesteitä...
ghostface.gif
 
Kyllähän noissa öljyissä on samaa ongelmaa kun muissa prätkäkamoissa, kiskotaan hirveetä ylihintaa. Esim. normaali jarrunesteitä saat ostettua 1-2€/0,5l, kun taas prätkäliikkeessä samat nesteet saattaa maksaa 10€/0,5l, koska ovat "prätkäjarrunesteitä".
Noissa jarrunesteissä taitaa ihan oikeastikkin olla eroja kiehumispisteissä yms. Mä en ikinä laittais prätkään mitään halpa-hallin jarrunesteitä...
ghostface.gif
Eiköhän DOT luokitukset hoida sen, että toimii. Jos ohjekirjassa vaaditaan DOT 4, niin silloin sitä. Näin yleensä. Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.

Ei se jarruneste tiedä onko se auton vai pyörän jarruletkun/putken sisällä
tounge.gif
 
Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee
omg.gif

Mopot vaihtuu täällä harrastavalla porukalla keskimäärin sen verran äkkiä uudempiin malleihin että joku parin kauden käyttö ei paljoa vielä näy kulumisessa kunhan siellä pannussa yleensä öljyä on. Vaihteistossa ja kytkimessä tuntuu huonompi öljy herkästi ja hyvin äkkiä öljynvaihdon jälkeen.

Tämmöisiä kommentteja koneen hajoamisesta tai toimimattomuudesta ei ole silti keneltäkään tullut, lähinnä vaan toimii normaalisti öljyistä huolimatta -tyylistä kommenttia. Tästä voitaneen päätellä että ongelmia ei ole esiintynyt.

Eikös Kawabata (Tai joku muu, epäselvääkö? ;)) ole pitkään veivannut Kawalla ja Delvacilla (kymmeniä tuhansia?), muistelisin näin lukeneeni jossain forumilla hänen itsensä kirjoittamana.
 
"Mobilin Delvac" ???

Onko teillä siis kokemuspohjaista tietoa tästä asiasta?

Totesimme jo muinoin, että 80-luvun pyörissä autoöljyt toimi hyvin, jopa paremmin, kuin nää mp-öljyt.

Silti korkeaviritteisemmissä pyörissä olemme me fossiilitkin käyttäneet mopoöljyjä.

Olisi todella kiintoisaa, jos teistä joku on vuosia ajellut pitkiä ajoja rykkösissä ja gigsereissä autoöljyillä ja hyvin menee :O
Itse olen ajanut XX:llä 50tkm Nesteen Turbo LXE:llä. Ei mitään vikaa, toimii kuin junan vessa. Nokissa ainakaan ei ole näkynyt mitään kulumia. Synteettinen versio maksaa Motonetissä alle 20 euroa ja mineraaliversiota saa 20 litran pänikän runsaalla 40 eurolla. Molemmissa viimeiset luokitukset mitä on käytössä.
 
Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.
Mutta älkää missään tapauksessa sekoittako noita DOT5 -nesteeseen, joka ompi sarjassa ainoa silikonipohjainen
crazy.gif
Kaikki muut ovat "alaspäin yhteensopivia" eli DOT4 vaatimuksen vehkeeseen voi lisätä vaikkapa DOT5.1:stä sekaan, mutta tosiaan pitäkää tuo DOT5 kaukana noista muista
smile_org.gif
 
Eiköhän DOT luokitukset hoida sen, että toimii. Jos ohjekirjassa vaaditaan DOT 4, niin silloin sitä. Näin yleensä. Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.

Ei se jarruneste tiedä onko se auton vai pyörän jarruletkun/putken sisällä
tounge.gif

Näin on. Se DOT merkintä siinä kertoo lähinnä kiehumispisteestä märkänä ja kuivana. DOT 2, 3, 4 ja 5.1 ovat glykolipohjaisia ja niitä voi sotkea keskenään teoriassa (Käytännössä, mitä helvetin järkeä olisi sotkea paitsi ehkä huonompia päivittäessä parempiin?) ja DOT 5 on silikonipohjainen jota ei saa sotkea edellämainittujen kanssa missään nimessä. Ehtaa Amerikkalaista HD-hapatusnestettä lähinnä.Tottapahan se DOT siinä kertoo myös muutakin mutta mitä kaikkea muuta, en ole jaksanut selvittää kun ei niin paljoa (vielä) kiinnosta.

DOT 4 määrityksen mukaisen jarrunesteen alin kiehumispiste on kuivana: 230C ja märkänä: 155C. Eli siis, tuo on minimi mikä tulee käyttää. Ja siitähän mennään aina ylöspäin kun nesteen laatu paranee. Tosin pelkkä hinta ei sitä laadun paranemista aina takaa... Mitä ylempänä kiehumispiste, sitä parempi käytännössä jos jarrut saa yhtään enemmän kyytiä.

Itselläni on ATE Super Blue Racingia sisällä systeemissä tällä hetkellä (Tykkään kovasti sen sinisestä väristä ja sillä on korkeat kuiva- ja märkäkiehumispisteet, meikäläisen nakkikioskiajot kuormittaa jarruja tosiaan niin kohtuuttomasti että nesteet kiehuu...) ja hyvin toimii. Ko litkun sai vieläpä peltipurkissa jonka ainakin luulisin eristävän kosteutta paremmin kuin viiden pennin muovisen lärppänän joten neste säilyy "parempana" pari ajokautta hyllyssä.
 
Juu, Batata käyttää vallan Delvacia, on käyttänyt jo vuosia.Eikä ole turmioita tullut....Kärpiön ulkonäkö ei johdu siis Delvacista
biggrin.gif

Itsellänikin oli alkukesästä Delvacit koneessa.Hyvin pelitti ja olisin pitänyt mielelläni koko kesän.
Mut hippasen söi kone öljyä muutaman tuhannen km matkalla ja ei sitten ollutkaan samaa laatua saatavilla, kun tuli aika lisätä.
Joten lisäsin sekaan jotain Shelliä ja jouduin kotona vaihtamaan koko paskan sitten Castroliin, kun muuta ei siihen hätään ollut saatavilla.
Tosin, äkkiä joudutte liikkeessä nyrkkitappeluun kauppiaan kanssa, kun sanotte laittavanne Delvacit moottoripyörään...
Nimimerkillä; liikkeestä ostostaan sylissään suojellen, selkä edeltä peräytynyt....
 
Back
Ylös