Mp onnettomuus Porissa 31.5

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fox

New member
Tampereentiellä herralahden koulun kohdalla moottoripyörä onnettomuus. Tilannehuone.fi mukaan silminäkijähavaintojen perusteella motoristi kuoli. Omat havainnot paikalta motoristi ajanut keskustasta koivulaan päin jarrutusjälki kaksikaistaisella keskiviivan kohdalta vasemman kaistan reunaan josta pyörä jatkanut matkaa korokkeen yli ja vastaantulevien kaistojen yli ojaan asti. Pyörä oli joku customi vietiin juuri lavalla pois aika pahassa kunnossa kun menin paikan ohi.
 
oli sitten toukokuun viimeinen kuolonuhri prätkällä suomessa. vai mistäs sen tietää onko kaikki vielä tulleet esiin. tilannehuoneessa ei näkynyt ainakaan muita mp-kolareita.

lisätty läheisille osanottoja.
 
Tiehän on ihan suora ja nopeusrajoitus taitaa olla 50 km/h. Mitähän pyörä oli jarruttanut ?
 
Eilen kun oltiin tankkaamassa, kiinnitin huomiota että on otettu viimeisetkin prätkät liikenteeseen - eli nyt sitä tarkkuutta tarvitaan kaikilta tienkäyttäjiltä.
 
Voi ei, näitä on kyllä todella ikävä lukea/kuulla. Muutenhan tää toukokuu näyttikin jo ihan hyvältä, mutta sitte tässä lopussa 2 menehtynyttä. Voi surku  
sad_orig.gif


Osanottoni läheisille ja ystäville.
 
Voi helvata. Motoristeja näyttää kuolevan melkein kuin sieniä sateella. Ilmeisesti suurinosa ajovirheitä. :(
 
OT mutta nyt kuuluu kysymys: mitkä syyt yleensä johtavat siihen että onnettomuus tapahtuu voimakkaasti kiihdyttäessä, eli lähteekö takapää alta, tuleeko kivi tms. renkaan eteen vai iskeekö tankslapperi yhtäkkiä? Nim. tiedonjanoinen jolla ei ole vielä moottoripyörää
 
Kohta rauhottuu taas, kun ensimmäiset kesämopot poistuvat. Toisaalta, on paljon niitä kesäautojakin joita kannattanee varoa. Kuiteskin..oli kesä oli mopo..ja silleen. Omaisia maailmassa riittää, eikä hautausmaat etsi syyllisiä. Kynttilä silti silkasta myötätunnosta.
 
Miksi oli jarruttanut? Onko tiellä risteyksiä, joista olisi mahdollisesti pyrkinyt joku eteen ja olisi sitä säikähtänyt. Ja onko jarruttanut vain takapyörällä, jos tiessä kerran on pitkä jarrutusjälki?
 
Kohta rauhottuu taas, kun ensimmäiset kesämopot poistuvat. Toisaalta, on paljon niitä kesäautojakin joita kannattanee varoa. Kuiteskin..oli kesä oli mopo..ja silleen. Omaisia maailmassa riittää, eikä hautausmaat etsi syyllisiä. Kynttilä silti silkasta myötätunnosta.
Sinulla se on aina asenne kohdallaan. Toivotaan, ettei luonnonvalinta ikinä osu omalle tontillesi.
thumbs-up.gif
 
OT mutta nyt kuuluu kysymys: mitkä syyt yleensä johtavat siihen että onnettomuus tapahtuu voimakkaasti kiihdyttäessä, eli lähteekö takapää alta, tuleeko kivi tms. renkaan eteen vai iskeekö tankslapperi yhtäkkiä? Nim. tiedonjanoinen jolla ei ole vielä moottoripyörää
Onnettomuus tapahtuu aina jonkun syyn takia, sen takia se tapahtuu helpommin kiihdyttäessä, jarruttaessa kuin esim tasakaasulla.

kiihdyttäessä takapää voi lähteä alta, mutta ei yleensä jos ei ole mutka, se vaan sutii jos pyörä on pystyssä.

yleensä nämä tank släpperit lähtevät juuri kiihdytysvoimista, eturengas on kevyessä maakosketuksessa tai ei ollenkaan maassa ja laskeutuu vinosti keulasta.

todellinen syy tankslappereihin on se, että kadulle myydään pyöriä joiden ohjausgeometria ovat turhan äärimmäisiä. Keula on liian pystyssä runkoon nähden. ja etujättö on pieni, tämä poistaa pyörän luontaisen vakavuuden ja tank slapperin mahdollisuus on sitä suurempi mitä sporttisempi pyörä. suuressa osassa onkin ohjausiskarit jo tehtaalta, koska pyörä on hengenvaarallinen ilman sitä. monia pyörämalleja on myyty kuitenkin ilman ohjausiskaria, vaikka ne ovat vaarallisia ilman sitä.

Paras keino varmistaa ettei släpperi iske on ostaa joku customi. ne ei rauhallisen keulakulman takia släppää kirveelläkään ja jos släppäävätkin,niin ne rauhoittuvat nopeasti.
 
Kyse ei voinut olla vomakkaan kiihdytyksen seurauksista. Nimittäin 60-alueella ei ehdi kiihdyttää kovin lujasti, kun joutuu jo hölläämään. Samoin ei 60-alueella voi jäädä asfalttiin kovin pitkiä jarrutusjälkiä. Tietysti on sekin mahdollisuus, että kyseessä oli joku reikäpää. Mutta se onkin sitten jo sitä asiaankuuluvaa luonnonvalintaa.
Jos ei ole sitä, kertokaapa joku muu syy.
Valitettava tapaus.
 
OT mutta nyt kuuluu kysymys: mitkä syyt yleensä johtavat siihen että onnettomuus tapahtuu voimakkaasti kiihdyttäessä, eli lähteekö takapää alta, tuleeko kivi tms. renkaan eteen vai iskeekö tankslapperi yhtäkkiä? Nim. tiedonjanoinen jolla ei ole vielä moottoripyörää
Veikkaan, ettei mikään noista, vaan se että sitten kovan kiihdytyksen jälkeen tulee säikähdys ja/tai jokin tilanne johon pitää reagoida ja vauhtia on aivan liikaa.  
nixweiss.gif


Mitä tulee tuohon paikkaan, niin kyllä tuossa saa kustomillakin puoltoistasataa vauhtia helposti. Kyseessä on pitkä (yli 1km?)kaksi kaistaa samaan suuntaan suora, jossa muuten on mielestäni 50km/h rajoitus. Eli sen puolesta vauhtia on voinut olla mitä vain.
 
Back
Ylös