Mp-röntgenlääkäri kertoo suojavarusteista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mRkukov
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mRkukov

New member
Mp-röntgenlääkäri kertoo suojavarusteista

..en siis minä vaan:

Linkki: Mp-röntgenlääkäri laittaa motoristin suojat oikeaan tärkeysjärjestykseen
Sakari Kainulainen toimii radiologina eli röntgenlääkärinä Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Tapasimme hänet Kuopion Mp-näyttelyssä Liikenneturvan osastolta. Kysyimme häneltä kuulumisia sekä mitä mieltä hän on suojien ja ajoasun merkityksestä. Kokeneen lääkärin ja motoristin näkemykset yllättivät ja haastavat.
...

Paljon tekstiä ja ihan järkevältä näyttää/kuulostaa. Kannattaa lukea. :)

:crash:

Mielenkiintoista luettavaa todella! 👍

Selkä- ja rintapanssareiden suhteen kyseisen lääkärin mielipide yllätti kyllä.

Monessa asiassa on pointtia mutta lekuri kertoo omaa näkemystään työn puolesta joka ei kerro muuta kun sen mitä hän töissä näkee ja kokee. Tuosta tarinasta jää pois ne tapaukset kun rinta/selkälaput on pelastaneet tilanteen eikä ole ollut tarvetta mennä lekuriin.

Kyllä tuolla offi puolella selkä/rintapanssarilla ehkäistään monta vammaa mitä ei välttämättä katupyöräilyssä tulisi, kaatumisprosentti suhteutettuna loukkaantumisiin on korkeampi offien kanssa ja ilman asianmukaisia selkä/rintalappuja olisi ensiavussa ruuhkaa.

Samaa mieltä jo aikaisempien kirjoittajien kanssa. Selkäsuoja on pelastanut monta ihmistä pyörätuolilta ja varmasti todella pitkältä sairaslomalta. Eihän tuo moottoripyöräilevä radiologi, nyt missään nimessä tyrmää selkä- ja rintasuojaa, vaan kertoo ettei niistä ole taipumistapauksissa apua.

Jos isku kohdistuu suoraan selkään, suojasta on hyötyä. Suuri osa selän vammoista aiheutuu kuitenkin selän vääntymisestä liian paljon yleisimmin eteenpäin

No toisaalta kuitenkin sanoo että kaikista suojista ON hyötyä, eiköhän se jo tiivistä asian. Minulle riittää se pienikin hyöty jos varuste ei rajoita suhteettomasti elämää.

Samalla sivulla oli toinenkin mielenkiintoinen uutinen:

http://www.motouutiset.fi/fi/mootto...tävästi-parempia-ratin-takana.htm?ref=popular

Ehkä tämän vuoksi maksamme vakuutusmaksuja noin 15-kertaisen määrän tavalliseen autoilijaan verrattuna. Ovathan verotkin korkeammat sellaisilla joilla homma toimii.

Mitä taas suojaimiin tulee, niin niistä olisi hyvä saada myös patologin mielipide röntgenlääkärin lisäksi. Hän kuitenkin käsittelee melko suuren osan asiakkaista.

Mielenkiintoista luettavaa todella! 

Selkä- ja rintapanssareiden suhteen kyseisen lääkärin mielipide yllätti kyllä.

Tota rintapanssaria vois ajatella sillälaillakin, että mene selälläsi maahan maaten ja joku tiputtaa vaikka 25 kilon betonisäkin metrin korkeudelta rintakehälle. Sitten miettii että milläinen matsku vaikuttaa yhtään mitään… Massa se vaan on mikä määrää, vois ajatella. Mutta silti luulen että on iloisempi ilme spontaanin maakontaktin jälkeen jos on lehmännahan lisäksi jotain muutakin ennen omaa nahkaa.

Tota rintapanssaria vois ajatella sillälaillakin, että mene selälläsi maahan maaten ja joku tiputtaa vaikka 25 kilon betonisäkin metrin korkeudelta rintakehälle. Sitten miettii että milläinen matsku vaikuttaa yhtään mitään… Massa se vaan on mikä määrää, vois ajatella. Mutta silti luulen että on iloisempi ilme spontaanin maakontaktin jälkeen jos on lehmännahan lisäksi jotain muutakin ennen omaa nahkaa.

Mulle tulee mieleen jääkiekko. Mene ja pelaa ensin yks erä kaikissa tamineissa, toinen erä vaikka ilman rintapanssaria ja kolmas (jos vielä kykenee) pelkillä housuilla & pelipaidalla... Olettaisin, että eroja tuntemuksissa löytyy. :p

Jos katsomosta kuitenkin löytyy HULK (http://static.comicvine.com/uploads/original/11112/111128645/3256999-4762864562-hulk_.jpg) > se vetää pultit ku maalaat "väärään" päätyyn ja heittää sua lyhtypylväällä 80km/h suoraan palleaan... Niin on aivan sama tapahtuuko tämä episodi ensimmäisessä, toisessa vai kolmannessa erässä. Tuntemukset & seuraukset lienee samat? :paikallatuulee:

Olen kaatunut ilman suojia ja suojien kanssa. Jälkimmäinen on huomattavasti miellyttävämpää joten jatkan suojien kanssa mopoilua:paikallatuulee:

Betonisäkin tilalle voi vaihtaa 5 kilon kahvakuulan ja pohtia asiaa uudesta näkökulmasta:;):

25 kg jauhoa vs 5 kg terästä? En ymmärtänyt mitä esimerkillä yritetään kertoa?

Monestihan tuo "rintapanssari" on hiirimaton kokoinen kumilätkä josta on juuri niin paljon hyötyä esimerkissä A ja B kuin lääkäri artikkelissa mainitsi.

Esimerkkinne ovat aivan hyviä demonstroimaan tuota lääkärin näkemystä. Tosiaankin kun riittävän kova voima rintakehään tulee, niin tulee tuo puristus eikä mikään normaali suoja sitä puristusvauriota estä. Vastaavia juttuja on toki muitakin. Ei ole hirveästi polvisuojasta iloa jos rekka ajaa jalan yli. Ei se kypäräkään auta, jos jalkapallon kokoinen meteoriitti tulee kupoliin. AINA löytyy voima joka ihmisen jostain kohti tuhoaa ja se pitää hyväksyä, mikäli harrastaa (mitä tahansa).

Toinen näkökohta on nyt sitten ne muksahdukset. Itse kippasin keväällä 2012 suht riittävissä suojavarusteissa. Kipeää otti, mutta niveliä tai luita ei murtunut eikä pysyviä vaurioita tullut. Silti toipilasaikaa olisi voinut lyhentää paremmilla suojavarusteilla ja se on minulle yksi suojien tärkeä merkitys. Se on sitten se ja sama puhutaanko rintasuojasta, selkäsuojasta tai mistä tahansa, niin se suoja vähentää kyseiseen kohtaan tulevaa damagea ja se on se juttu. Suojat eivät pidä minua hengissä tai terveenä, mutta auttavat siinä tavoitteessa. Tämä näkökohta on minulle siis tärkeä. Hyvin moni meistä on kipannut tai tulee kippaamaan ja sen tapahtuman ei tarvitse olla niin vakava kuin huonoin suojin.

Kokemuksia: Kunnon nilkkatuet kengissä ovat makea juttu kun pyörii asfaltilla. Suojien pitää olla kiinni raajassa eikä lerputtaa kivan lökärivaatteen mukana jossain lähistöllä.

Minulla kadulla ja radalla:
-Ok kypärä
-Berikin nahkapuku polvisuojin, kyynärsuojin, olkasuojin, ohuin foamein (kyljet, lonkka), sastec-paneeli leikattuna puvun selkään niin suureksi kuin sopii.
-Forman korkeavartiset nelisolkiset enskasaappaat
-Cloverin nivelkovikkeelliset hanskat
--> koen että voisi upgradettaa selkäsuojan puettavaan malliin, mutta ei ole joka paikkaan sitä maagista satkua koko aikaa

Minulla metsässä:
-Ok kypärä
-Tekstiilihousut ja takki ilman suojia, yläkropan pinta toki sään mukaan lähtien pelkästä krossipaidasta
-Acerbiz Koerta (todella järeä suojapaita. Toivottavasti ei liian kuuma kesällä)
-Bilteman 13e polvisuojat (testattu kippauksessa, toimii)
-Forman korkeavartiset nelisolkiset enskasaappaat
-Hanskat kelin mukaan, mutta kaikissa jotain kitkatuhosuojaa
--> haluan ostaa suojashortsit, koska housut eivät tarjoa tasan mitään suojaa mitään vastaan. Lantion seudulla minulla pahimmat vammat viimeksikin oli. Niskatuki olisi myös rok, mutta se maaginen satku taas.

Hyvä kirjoitus oli ja järkeenkäyvät perustelut. :thumbup: Niskatuki on ollu hankinnan alla jo ennen mopottimen ostoa, mutta ei oo vaan saanu aikaseks. Nyt pitäs kyllä laittaa tilaten.

moni ohitti sen tärkeimmän kommentin, että pitää välttää törmäystä kuin ruttoa, moni satsaa varusteisiin ja ajaa kuin heikköpäinen. Kaikki suojien lisäämän turvallisuuden pystyy ulosmittaamaan erittäin helposti.

moni ohitti sen tärkeimmän kommentin, että pitää välttää törmäystä kuin ruttoa, moni satsaa varusteisiin ja ajaa kuin heikköpäinen. Kaikki suojien lisäämän turvallisuuden pystyy ulosmittaamaan erittäin helposti.

Täysin samaa mieltä.

Kaiken lisäksi minusta on enemmän fiilistä ajaa Thaimaassa tai Intiassa 50km/h ilman varusteita,

kuin Suomessa täydessä ratavarustuksessa 150 km/h radalla tai pikitietä.

No juuri näin tietysti. Ensisijainen turvavaruste on järki/ennakointi/taidot, sit jos ne ei kertakaikkiaan riitä niin voi rukoilla et on onnea ja vermeet yllä kun tapahtuu. Mä unohdan usein kaikki noi ekat varsinaiset konstit kotiin ja lähden soittelemaan luottaen onneen... Kuvittelen myös ostavani promillen onnea lisää jos puen ylleni laatukamat. :paikallatuulee:

Mä unohdan usein kaikki noi ekat varsinaiset konstit kotiin ja lähden soittelemaan luottaen onneen... Kuvittelen myös ostavani promillen onnea lisää jos puen ylleni laatukamat. :paikallatuulee:

Juuri tässä piilee suuri vaara. Mä en saa ostaa valheellista turvallisuuden tunnetta pukeutumalla safetyjacketttiin, koska vauhdit nousee vastaavasti ja aktiivinen turvallisuus muuttuu passiiviseksi.

Silloin on riski, että käy Schumachherit. Ainakin minun kohdalla lienee turvallisempaa kohdata viidenkympin vauhdissa elefantti nakuna, kuin sata lasissa hirvi, vaikka päällä olisi täysi turvavarustus.

Varsinkin jos mietitään reagointisekunnin aikana liikuttua matkaa, niin hitaammassa vauhdissa on puolet enemmän metrejä käytössä pysähtymiseen tai väistöön.

plus pysähtymismatka on jotain aivan muuta puolta hitaammalla vauhdilla. ei se taida olla puolta vaan neljäsosa kovempaan nopeuteen verrattuna

No juuri näin tietysti. Ensisijainen turvavaruste on järki/ennakointi/taidot, sit jos ne ei kertakaikkiaan riitä niin voi rukoilla et on onnea ja vermeet yllä kun tapahtuu. Mä unohdan usein kaikki noi ekat varsinaiset konstit kotiin ja lähden soittelemaan luottaen onneen... Kuvittelen myös ostavani promillen onnea lisää jos puen ylleni laatukamat. :paikallatuulee:

Et vähän niinku..... saattaa käydä huonosti kun menee snagarijonoon kiilailee ja vittuilee......
vaikka kuinka olis vimpanpäälle mopokamppeet päällä :grin:.

Ei ollenkaan huono ajatus lähteä siitä, että TURVALLISUUS (kin) ON KOKONAISUUS jossain kontekstissa.
Lopputulema on se jota kuitenkin joutuu arvottamaan.

Se, ettei aja metriäkään, tai vaan tyhjällä, harjatulla marketin parkkikentällä hiljaa ympäriinsä
kevyellä tehottomalla pyörällä kaikissa maailman mahdollisissa turva-asusteissa, ei liioin liene
järkevä vaihtoehto :D.

Hieman kyllä epäilyttää tuo usein esitetty väite siitä, että AIVOT on tärkein sukupuolielin.....
tai no.... miehillä ehkä eri juttu kun tarinan mukaan aivot ovat jalkojen välissä vaikka ei
pää perseessä kulkisikaan :D.

Kaikenlaisiin turvallisuusnäkökohtiin liittyen taas taitaa olla niin, että edes jotenkin toimivat
aivot ovat ylivoimaisesti tehokkain suojavaruste.... edelleen.

Back