Onko näin että Ducati Multistrada 1200s vm.2011 pienillä kierroksilla ajaessa tuntuu että ei vedä tasaisesti.
Onko ominaisuus vai onko vika?
Pyörään vaihdettu sliparit ja säädetty, mutta tuntuu olevan samaa vikaa ihan muissakin pyörissä
On vika. Tai sitten ajat liian pienillä kierroksilla eli pitäisi pysyä siellä +3500rpm lukemissa aina... mieluiten 4000rpm.
Onko lambda-anturit vielä toiminnassa ? Esim. Tuneboy:n softa tiputtaa nuo kokonaan pois pelistä eikä korjaa pienten kierrosten/osakuormien seoksia lambda antureiden perusteella, Rexxer:in softa varmaan samaten tiputtaa nuo pois käytöstä. Suuremmilla kierroksilla ajetaan vakiosoftaakin vain kartan arvoilla ilman lambdan antamia korjauksia.
Jos lambda anturit ovat käytössä ja näyttävät vääriä lukemia pienien kierrosten/osakaasun seokset voivat olla keturallaan reilusti ECUn itseopettelun jäljiltä.
http://www.madcogz.com/MSTD1200s/wsm/en/MTS1200_ABS_10_6_8.34.1.html
"Reading the self-adaptive parameters with the DDS diagnostic instrument makes it possible to ascertain whether the two cylinder units of the engine are functioning correctly (the DDS displays the self-adaptive parameters only when engine control is in a closed loop with the oxygen sensors). In the event of malfunction, these parameters approach one of the two limits defining their range of possible values (the ECU is continuously correcting the base maps). In this case, the following is necessary:
*Identify and rectify the fault
*Reset the self-adaptive parameters with the DDS
Ride the motorcycle normally or simply leave running at idle speed, to allow the ECU to recalculate the new self-adaptive pa*rameters"
DDS on Ducatin oma ohjelmisto/ohjelmointityökalu. Sama nollaus onnistuu ilmaisella MelcoDiagilla:
https://jpdiag.akress.com/
Piuha Kiinasta:
https://vi.aliexpress.com/item/1005...7!sea!FI!164416492&curPageLogUid=AlIkwdjOrUHp
Toimivia OBD ELM purkkeja on saanut Lonelec.co.uk:lta mutta nyt näyttäisi olevan loppu... voi toimia toki ihan normi pulikallakin tuo softa tai sitten ei. Tuneboyn omilla värkeillä nollaus onnistuu kotona myös (softa lukittu ECU:un eli vaatii aina rahaa tämä vaihtoehto).
Jos käytös paranee nollauksen jälkeen ja alkaa huonontua pikkuhiljaa uudestaan (osakaasulla) niin viittaisi juurikin tähän.
Muita mahdollisia syitä:
-ilmavuoto imupuolella
-nokkaremmin/nokkien ajoitukset pielessä
-läppärungot eivät ole tasapainossa (=joku urpo on noita säätänyt) tai sitten ilmaruuvien osalta homma ei ole tasapainossa (vaikuttaa tyhjäkäyntiin tosin vain)
-MAP anturi(t) rikki/letkuissa ilmavuoto
-ilman lämpötilan anturi rikki (tämän voi tarkistaa mittaristosta josko toimii oikein)
-klappia kaasuvaijereissa/kaasukahvassa
-pakoputkesta löytyy vielä melumittausten takia sinne laitettu perhosventtiili (ota se läppä veke, jätä sen muut himmelit paikalleen, tunnin homma), Tuneboy:lla tuo perhosventtiili pysyy aina auki.
https://www.youtube.com/watch?v=Vjph8HrFM6c
Pelkkä slipari ei asioita oikeastaan muuta mihinkään suuntaan jos katti on jätetty paikoilleen: alkuperäinenkin vaimennin kun on ihan suora putki. (Jos katti taas on poistettu niin vastapaineet ovat tod.näk. aivan päin persettä.)