• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Musta tulppa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fayries
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fayries

New member
Yksi tulppa on musta verrattuna muihin, kaasarit synkattu, ilmanputsari vaihdettu. Tyhjäkäynti on levoton. Pyörä Yamaha FZS 1000 ajettu 52tkm, 40tkm huolto tehty liikkeessä. Olisiko ideoita mistä lähteä vikaa hakemaan? Nämä kaksipyöräiset eivät ole itelle aivan tuttuja vehkeitä..

DSC02192.jpg
 
itse en liikaa ajokautena tuolla mieltäni vaivaisi joutaa sitten talvellakin touhuta..tuo tuskin on/aiheuttaa mitään vakavaa ongelmaa,yksi sylinteri vähän rikkaalla eli jääkö esim shokki vähän päälle yhdessä kaasarissä? +on se tulppa itsessäänkin voinu olla vähän kehno ja tummunu sen takia..aja uusilla ja kato nokeentuuko samallalailla.bensapinta voi olla korkee tai puola on heikko mahdollisia vika kohteita on noin miljoona:bye:
 
Onko se aina ollut tuollainen, silloin voinee olla esim yhden kaasarin bensapinta liian korkea (kohon säätö), tai sitten kohon neulaventtiili vuotaa ja se päästää bensapinnan nousemaan liian ylös tai sitten ryyppypiiri vuotaa vähän.
 
Ei ole tietoa miten pitkään on ollut. Tuli ilmi 50tkm tulppien tarkastuksessa.. Pyörä on ollut minulla 43tkm lähtien ja siinä on tärinää joka tulee koneesta.. Tässä voisi olla syy jos vaa se vika löytyisi :sad:

Vaihdoin tulpat ristiin ja kävin koelenkillä, ykkössylinterin tulppa pysyy mustana.

Mittasin puolat ja sain ihan käyvät arvot 2,6 ohmia (ohje 1,87-2,53). Tuo on vähän ylärajalla mutta kummatkin antoi saman niin on varmaan ok? Tulpanjohtojen välistä en saanut lukemaa ja tarkistin mitä mittaan niin kädessä oli johdot kummastakin puolasta, vaihdoin oikeaan mutta en silti saanut lukemaa? Pick coil 284 ohmia (248-372).

Miten tuo bensapinnan mittaus tapahtuu? Yritin 6mm letkulla tarkastaa pintaa mutta pinta nousi ja laski kun letkua liikutti.. Tyhjensin letkun ja yritin uudestaan niin pinta jäi kohokammion pohjan tasolle.. Pitääkö moottori olla käynnissä että pa-pumppu pyörii?
 
Ei ole tietoa miten pitkään on ollut. Tuli ilmi 50tkm tulppien tarkastuksessa.. Pyörä on ollut minulla 43tkm lähtien ja siinä on tärinää joka tulee koneesta.. Tässä voisi olla syy jos vaa se vika löytyisi :sad:



"Mittasin puolat ja sain ihan käyvät arvot 2,6 ohmia (ohje 1,87-2,53). Tuo on vähän ylärajalla mutta kummatkin antoi saman niin on varmaan ok? Tulpanjohtojen välistä en saanut lukemaa ja tarkistin mitä mittaan niin kädessä oli johdot kummastakin puolasta, vaihdoin oikeaan mutta en silti saanut lukemaa? Pick coil 284 ohmia (248-372)."

Entäs puolan sekundääripuoli, tyypillisesti noin 9 - 14 K ohmia. Tuohan kertoo ainoastaan sen että primääripuoli on suunnilleen arvoissaan sekundääripuolesta ei mitään.
 
Jos puolassa ei vikaa eikä kaasarissa ,tms ilmavuotoja niin kannattaa mitata sylinterin puristukset;mulla aikoinaan zzr1100 kawassa vastaava näky tulpissa ja syyksi paljastui vain yhden pytyn osalta männänrenkaat vaikka oli ajettu vain 60tkm,oireili jo aiemminkin niin että juuri toi yksi pytty pimeni aina tulpien osalta.Eli mittaa puristukset ja vertaa arvoja terveisiin pyttyihin
 
Tarkista kohokammion bensapinta, eli käytännössä kaasarit irti ja pohja pois. Kohon "korkeus" tiivistepinnasta tulisi olla sama kaikissa, juuri sillä korkeudella jolla neulaventtiili on juuri ja juuri kiinni.

Tarkista samalla että neulaventtiilien kumit on ehyet eikä välissä ole sontaa.

Tarkista myös että luistit ei jumita.

On niin lievästi tummempi, että isompia diagnosointeja en alkais ajokaudella tekemään...
 
No eihän tossa mitään sähkövikaa ole, kaasarien putsaus bensapinnan- ja kohokammion neulan tiiveyden tarkastus yms yleistä pälyilyä kaasarien kanssa.
 
Löysin tuollaisen ohjeen tuohon kaasuttimien kohon säätöön, onkohan pätevä?

Measure the float height (a) by holding the carburetor upside down and measure the distance from the mating surface of the float chamber (with the gasket removed) to the top of the float. Float height spec is: 12.5-13.5 mm or 0.49-0.53 inch.

http://www.angelfire.com/ia/z/FZ1carbcheck.htm

Tyhjäkäyntiseokset voisi tietysti säätää ihan ensimmäiseksi.

Mun mielestä näissä kaasuttimissa ei ole säätöjä?
 
Oliko siinä pyörässä jotain ajamista haittaavaa vikaa tai käyntihäiriötä? Jos ei, niin ajat menemään. Kaasareita kerkee hieromaan talvellakin. Jos ainoa oire on snadisti tumma tulppa, on ihan turha tehdä mitään ainakaan kesken kauden.
 
Puolien sekundääripuolesta en saanut lukemaa? Pitääkö puolat olla kiinni johtosarjassa?

Puristukset jäi vielä mittaamatta, ei ollut sopivaa mittaria.

Purin kaasarit irti puhdistusta ja tsekkausta varten. Pääsuuttimet ja neulat ovat räjäytyskuvien mukaiset.. Kohot ja neulaventtiilit ok. Se 12,5-13,5mm ei kyllä toteudu, mitat oli luokkaa 9-10mm..

20130730_215930.jpg


Putsasin luistit ja sieltä luistien kalvojen alta ne tilat. Ilmeisesti 1 ja 2 kaasuttimilta ilmanputsarikoteloon menevä huohotus tms letku on ollut jossain vaiheessa irti ja ne olivat aika likaiset. Ykköskaasarissa oli tuo pieni venttiili kuvassa vasemmalla melkein tukossa. Tiedä sitten mitä virkaa tuolla on..

20130730_225150.jpg


Entäpä tuolla oikeassa reunassa olevalla säätöruuvilla? Vaikuttaa jäähdytysnesteen kiertoon? Joka kaasari oli vähän erilailla..

20130730_215915.jpg


0d6543a0-0cfe-4806-9edd-c1415e0ad7bf.jpg
 
fayries sanoi:
Entäpä tuolla oikeassa reunassa olevalla säätöruuvilla? Vaikuttaa jäähdytysnesteen kiertoon? Joka kaasari oli vähän erilailla..
20130730_215915.jpg

Tuskin vaikuttaa jäähdytysnesteen kiertoon, paikka ja ulkonäkö viittaisi kovin vahvasti tyhjäkäynnin seosruuviin...
 
Ykköskaasarissa oli tuo pieni venttiili kuvassa vasemmalla melkein tukossa. Tiedä sitten mitä virkaa tuolla on..

20130730_225150.jpg

Mun suzukissa ainaskin muistelen että ryyppypiiri saa vielä lisäilmaa luistin kalvon alta, jossa siis vallitsee normaali ilmanpaine (mikä sitten työntää luistin ylös kun imupuolelle tulee alipaine männän vetäsessä ilmaa+bensaa sylinteriin).

Periaatetessa se voi olla myös ihan tyhjäkäyntipiirin ilmasuutin, joka jos on tukkeessa niin ilmeisesti aiheuttaa rikkaalla käymistä ja mustaa tulppaa. Onko ilmasuuttimia tuolla kaasarin pääilmanottopuolella (ts. se torvi mikä kiinnittyy ilmanpusariin).

Noi ilmasuuttimet siis tarjoilee ilmaa bensakanaviin (tyhjäkäyntisuutin, pääsuutin/neulaputki ja starttisuutn) jostat se bensa pisaroituisi. Näissä taitaa olla pikkasen erilaisia ratkaisuja, mun susukin starttisuuttimen ilmansaanti tapahtuu kohokammion ilmatilasta ja luistin kalvon alta.
 
Moottorin jäähdytyskierrosta?
Eikös joissakin värkeissä ole kurkkujen lämmitys toteutettu näin...

Skodassa? Ladassa?
Moparin kutvosissa kierrätettiin pakokaasuja imusarjan pohjan kautta.

Jossain Jammussa? muistan nähneeni sähkökäyttöisen lämmityksen imupuolelle, toimi yhdessä ryypyn? kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös