• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Myös aloitteleva

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ael
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ael

New member
Onko älytön ajatus ostaa eka pyöräksi jammun 535 virago? Ajattelin että se voisi olla sopivan kevyt ja painopiste alhaalla. Onko siinä jotain epäsopivaa aloittelijalle ? Antakaa muita ehdotuksia ekaksi pyöräksi, kiitos etukäteen.
biggrin.gif

Eikös noita vekottimia ole juurikin suositeltu aloittelijoille, jos on pelkoa mopon korkeudesta. En ole Viragolla ajanut, mutta uskallan väittää, että sulla ei moisen laitteen kanssa olisi aloittelevana motoristina mitään ongelmaa. Alhainen painopiste varmaan helpottaa työskentelyä - tosin raskaampaankin kalustoon tottuu todella nopeasti
smile_org.gif

Vähän hidashan tuo on radalla..
tounge.gif

Valinta riippuu aikalailla siitä, kuinka paljon on kokemusta kakspyöräsistä ja millaisista, minkälaista ajoa on tarkoitus enimmäkseen ajella, ja mistä tykkää. Oikeastaan vain tuosta viimeisestä..

Alhainen painopiste on tosiaan plussaa, ja tekee vähän isommankin massan käsittelyn helpommaksi. Itsellä päättyi parinkymmenen vuoden tauko tänä keväänä sigussa olevan mopottimen kanssa, ja se on varusteineen päivineen n. 90 kg painavampi kuin mikään millä olen ennen ajanut. Eikä tunnu yhtään pahalta, kun se painopiste on tosiaan hyvin lähellä asfaltin pintaa.

Itellänikin eka pyörä hakusessa ja löysin sopivan näköisen Triumph 600 TT:n. Mitäs mieltä olette? onko kokemuksia pyörästä? sopiiko ekaksi pyöräksi? Ulkonäkö ainakin sopii mulle
inlove.gif

Kaikki pyörät sopii aloittelijoille jos vaan osaa kunnioittaa voimaa ja painoa. Jos ei osaa niin loput voi lukea seuraavan päivän Iltsikasta.
Toki joku pikkuinen Virago tms olisi alussa helpompi mutta ei isommatkaan mahdottomia ole jos osaa ottaa erityisesti alun varovasti.

Itse ostin honda 600cbr:n ensimmäiseksi pyöräksi. On sopivan kevyt ja helppo käsitellä sekä tehoa on aivan omiksi tarpeiksi. Olen ollut aivan tyytyväinen hankintaani.

Sanotaan nyt vaikka niin että riippuu esimerkiksi sun ruhosi koosta. Jos olet normaali aikuinen 80-90 kiloa ja 175-185 pitkä niin unohda se jollet tykkää piukasta ajoasentopaketista. Toisaalta jos tunnet olevasi customheebo niin sitten se voi olla unelmien täyttymys. Itse jos lähtisin nyt hakemaan ekaa pyörää niin katsoisin jotain 500-600:sta nakua tai sitten TDM850:stä tai vastaavaa. Näistä tuo TDM voisi olla se kaikkein varteen otettavin omalla kohdalla. Niitä on jonkun verran tarjolla ja hinnat ovat kohdillaan. Ajo-ominaisuudet kuitenkin ihan oikeasti paljon paremmat kuin Viragossa ja kelpaa kaksi päälläkin ajoon, mihin en usko 535:sen kunnolla sopivan jos kyseessä olisi kaksi aikuista ihimistä.
Miinuksena vielä se että Viragoita on pilvin pimein markkinoilla ja sen eteenpäin myyminen ilman vaihtoa voi olla työn ja tuskan takana.

Huono pyörä se ei kuitenkaan ole ja suosittelenkin lopuksi käy kokeilemassa sitä ja muita vaihtoehtoja. Tee sitten päätöksesi ja älä välitä esimerkiksi tästä mun jutusta eikä muidenkaan. Itse säs illä pyörällä kuitenkin tulet ajamaan eikä me muut
biggrin.gif

Sanotaan nyt vaikka niin että riippuu esimerkiksi sun ruhosi koosta. Jos olet normaali aikuinen 80-90 kiloa ja 175-185 pitkä niin unohda se jollet tykkää piukasta ajoasentopaketista.
Miinuksena vielä se että Viragoita on pilvin pimein markkinoilla ja sen eteenpäin myyminen ilman vaihtoa voi olla työn ja tuskan takana.
Olen kyllä erimieltä tuosta ruhon koosta jne...
Itse sovin tuon antamasi haarukan yläpäähän ja vaimoni viragolla oli helppo ja rento ajaa.
Perskeles, siinähän oli siirtosarjat paikoillaan!
Mutta kuitenkin, siirtosarjoilla tämmönen ~190cm äijä pystyy helposti ajamaan.
Ja kun laitettiin myyntiin tuossa pari viikkoa sitten, meni kuin kuumille kiville
biggrin.gif

Mutta käy kokeilemassa jossain, jos mahdollista.

Virago 535 on mitä parahin ensipyöräksi hyvinkin monelle.

Mutta se "ensi" riippuu vähän taustasta. Jos on jo jokusen vuoden kaahottanut viritetyllä DT50:llä satasta mettässä ja maanteillä keula pystyssä ja hyppinyt 10 metrin loikkia, voi ajotekniikan puolesta ottaa pykälää rivakammankin laitoksen alleen. Niitä on monia tarjolla, tuollaisia Erkki viitosen tapaisia.

Toisaalta taas, jos meinaa moposkoottterillakin kaatua nurin jo ekassa loivassa kurvissa, kannattaa mieluummin ajatella vaikka 125 kuution Viragoa tai Hondan Rebeliä ekaksi kesäksi.

Molemmissa tapauksissa saa riittävän pitkään ja hartaasti kaasua kääntämällä kyllä henkensä poistumaan ruumista - siitä ei tarvitse huolehtia.

-hh-

PS. Pari tuntia sitten kotiin ajellessa jonkin aikaa katselin mutkatiellä edellä huristanutta custom-pariskuntaa. Etummainen vaikutti rutinoituneelta kuskilta. Jälkimmäisellä oli todella vaarallisen näköistä meno vain noin 40 kmt vauhdissa eikä laite ollut selvästikään ns. hallussa. Joku pienimmän luokan custom oli kyseessä, en katsonut tarkemmin mikä.

Virago 535 on mitä parahin ensipyöräksi hyvinkin monelle.

Mutta se "ensi" riippuu vähän taustasta. Jos on jo jokusen vuoden kaahottanut viritetyllä DT50:llä satasta mettässä ja maanteillä keula pystyssä ja hyppinyt 10 metrin loikkia, voi ajotekniikan puolesta ottaa pykälää rivakammankin laitoksen alleen. Niitä on monia tarjolla, tuollaisia Erkki viitosen tapaisia.

Toisaalta taas, jos meinaa moposkoottterillakin kaatua nurin jo ekassa loivassa kurvissa, kannattaa mieluummin ajatella vaikka 125 kuution Viragoa tai Hondan Rebeliä ekaksi kesäksi.

Molemmissa tapauksissa saa riittävän pitkään ja hartaasti kaasua kääntämällä kyllä henkensä poistumaan ruumista - siitä ei tarvitse huolehtia.

-hh-

PS. Pari tuntia sitten kotiin ajellessa jonkin aikaa katselin mutkatiellä edellä huristanutta custom-pariskuntaa. Etummainen vaikutti rutinoituneelta kuskilta. Jälkimmäisellä oli todella vaarallisen näköistä meno vain noin 40 kmt vauhdissa eikä laite ollut selvästikään ns. hallussa. Joku pienimmän luokan custom oli kyseessä, en katsonut tarkemmin mikä.
Mä aloitin kans harrastuksen "isoilla" pyörillä 535 viragolla. Sillä oli helppoa gruisailla, ja painopiste tosiaankin alhaalla. Voin mielihyvin suositella. Sen jälkeen ostin ER5 kun piti matkaa ajalle, ja voin myös sitäkin suositella. Kummatkin pieniä ja "kevyitä" harjoitteluun ja miksei pidemmäksikin aikaa.

Jatkan tätä keskustelua. Nyt on rahat kasassa, varusteet hankittu (vuosi sitten jo kyytiläisenä), vakuutuksista kyselty (alustavasti virago 535:lle), nettimopoa ja muita selattu ja täällä selailtu kasapäin sivuja. Ajokokemusta 125:lla pikkumopolla ja A-kortti iän mukanaan tuoma etuus. Yritän etsiä matalaa opettelupyörää parille ajotunnille paikallisista kouluista, vielä ei löytynyt.

Eli 150 senttinen, haaraväli 67 cm, nainen haluaa pienen customin alle 600 cc?.
Sitten mitä eroa on korkeudessa, painossa, ajettavuudessa, hinnassa, kestävyydessä
Yamaha Virago 535:lla
Honda 600 Shadowilla
Kawasaki En 500:lla?.
Mitä muita vaihtoehtoja on?
Paikallisessa liikkeessä on käyty testaamassa tuo Virago, ja sillä yltää varpaat maahan, muita vaihtoehtoja täällä ei ollutkaan. Eli muutaman tonnin ensipyörää katselen.

Back