• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahkapuvun huolto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jake21
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jake21

New member
Millä olette putsanneet ja käsitelleet nahkapukuja?
Mistä aineita hankitte?
Kaikenlaisia suoja- ja hoitoaineita tuntuu niihin löytyvän mutta toimivuudesta ei tietoa.

Mistä aineita hankitte?
Kaikenlaisia suoja- ja hoitoaineita tuntuu niihin löytyvän mutta toimivuudesta ei tietoa.
Putsaillu ihan vaan kostealla liinalla. Käsittelyyn väritön valjasrasva on ihan loistava aine. Parilla eurolla saa sitä elinikäisen varaston. Toimii muuten myös auton nahkasisustalle. Rasvan kannattaa antaa sit imeytyä ihan rauhassa, ja saumat käsitellä vähän reilummalla rasvamäärällä.

Täyspaskaisesta tuli kuin uusi: haaleaa vettä + marseillesaippuaa ja tunti tällä liemellä nihkeäksi kastellulla rätillä jynssäten joka neliösentti. Päivä kuivumista ja sitten superlonin palasella mehiläisvahaa, jynssäten taas tunnin verran, kevyt kiiltävä kerros päälle. A vot. Nyt ei sitten sillä raaskikaan enää ajella kuin siisteissä ja kuivissa sisätiloissa
sad_orig.gif

-hh-

Mä olen käyttänyt Dainesen puvun mukana tulleita puhdistus ja hoitoainetta. Helpointa on jos heti ajon jälkeen viitsii kostealla rätillä pyyhkäistä isoimmat pois. Puhdistusainetta olen käyttänyt vain jos märkä rätti ei ole tehonnut. Hoitoainetta sitten kerran tai kaksi vuodessa.

jake

Hevosliikkeestä kävin hakemassa ainetta nimeltä "Dream Cream". 500g purkki maksoi 9,5e ja riittää varmaan ikuisuuden. On hoitova ja puhdistava rasva, joten kököt lähti hyvin pois, kun sitä hinkkasi pintaan. Voin suositella lämpimästi
smile_org.gif

Paikallisesta Prismasta hain satulasaippuaa tjsp ja sitten purkki tallipoika valjasrasvaa. Kosteaan rättiin hieron tuota saippuaa ja kyllä tulee puhdasta. Sitten annan kuivua hetken ja tallipoikaa perään. Jos laittaa liikaa, niin irstaan kiillon olen kuivannut ihan tavallisella puuvillarätilllä parin päivän päästä pois. Valkoiset osat takista on pysynyt tosi puhtaana näillä toimenpiteillä, vaikken teekään ko. temput kuin kerran, kaksi vuodessa.

Putsaus nahkasaippualla eikä muuta tarvitse. Turha on erikseen rasvojen kanssa läträtä.

Heti kun vanha nahkapuku näyttää siltä, että sitä ei viitsi enää käyttää, niin.... mennään kauppaan ja ostetaan uusi. Helppoo!
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Kyllä se kannattaa läträtä, pysyy vesi ulkopuolella.
Itse käytän tallipoika valjasrasvaa, toimii.
-eeko

Nahkasaippuassa on jo jotain öljyä mukana. Ainakaan oman kokemuksen perusteella erilliset rasvat eivät anna enää lisää hyötyä ellei puku ole pahemmin korppuna.

Omista juuri kuurasin koko kesän ötökänraadot Effaxin "Leder 2 in 1" -puhdistus- ja hoitoaineella. Eli tuota sieneen tai rättiin ja hinkataan. Hyvä tuli.
Keväällä varmaan ennen käyttöönottoa käsittelen vielä saman valmistajan "Lederbalsamilla". Sitten tuoksun taas kiusallisen hyvälle
tounge.gif
(sisältää mm. avokadoöljyä ja mehiläisvahaa)
Louisilta tuli nuo tilattua jonain pakettitarjouksena joskus kun muutakin tilailin.

Kyllä nahka vaatii puhdistuksen lisäksi rasvaa. Saippualla saa kyllä puhtaaksi mutta samalla kuivuttaa nahan liuottaessaan nahan rasvaisuutta. Pelkkä puhdistus ei riitä hoidoksi jollet halua pukusi kovettuvan korpuksi..
sad_orig.gif

joo,saahan niitä tosiaan uusiakin.Hoitamatta uusit vaan vähän useammin!

Joku käsisaippua voi tollaista tehdäkin, mutta vuosia kestänyt nahkasaippulla hinkkaaminen ei ole saanut mun puvussa kuivumista aikaan. Toiset tykkää marseillensaippuasta, mun nahkasaippuassa näkyy etiketin mukaan olevan glyseriiniöljyä. Joskus alkuun tuli rasvojen kanssa läträttyä, mutta nyt jälkikäteen näkee ettei mikään ole muuttunut kun jätin rasvat pois. Puku kastuu toisinaan, sadepukua tulee käytettyä aika laiskasti.

Marseille-saippua on erittäin hyvä. Tosin kannattaa kysellä nahkavaatteita myyvistä erikoisliikkeistä sekä suutarilta. Mutta jos haluaa asunsa pysyvän pehmeänä, niin puhdistuksen jälkeen ensin kuivumaan ja sitten huolellinen rasvaus ja yöksi muovitetaan joko muovipussiin tai sellaiseen kertakäyttöiseen muoviseen pukupussiin. Näin nahka pysyy notkeana eikä siitä tule koppuraa.

suosittelen Auto-glym leather cream:iä. Itse putsasin ekaksi saippualla ja takki meni ihan koppuraksi. Kamala duuni oli saada se taas pehmeäksi. Eli osta jotain nahalle tarkoitettua ainetta.

Pesin nahkapuvun pyykkikoneessa villapesuohjelmalla, vähän pesuainetta, reilusti huuhteluainetta. Kuivatin huoneenlämmössä jonka jälkeen käsittelin Dream Creamillä. Puhdas ja raikkaan tuoksuinen ajopuku odottaa tulevaa ajokautta!
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif

Eiköhän näitä eri tapoja löydy melkein niin paljon kuin kirjoittajiakin, mutta tässä mun:

Satulasaippuaa pesuun ja valjasrasvaa jälkihoitoon.

Eli kostuttaa sientä aluksi vedessä, jonka jälkeen ottaa mukaan saippuaa ja sitten hankaa nahkaa pieneltä alueelta kerrallaan niin, että saippua vaahtoaa kunnolla. Toistetaan useamman kerran samalla alueella ja sitten sama pelkällä kostutetulla sienellä niin pitkään, että ei vaahtoa enää muodostu. Koko puvun/takin putsaamisen jälkeen kuivumaan vuorokaudeksi, jonka jälkeen levittämään kunnon kerroksen rasvaa ja antaa imeytyä päivästä pariin. Sitten hankaa ylimääräiset pois vaikka vanhalla sukalla.

Itse ostin tuotteet Hööksistä, mutta halvemmalla löytyy paikallisesta Prismasta. Oli muuten hevostytöt liikkeessä hieman ihmeissään, kun mopokamat päällä ja kypärä kädessä pöllähdin liikkeeseen sisään kyselemään kyseisiä tuotteita. Ei juuri tarvinut palvelua odotella, siitä pisteet Hööksille.

Nahkatakkeja (ei mopo) on tullut pestyä ihan pesukoneessa. tulee puhdasta ja nahka hengittää paremmin. Kuivuttuaan on jonkin aikaa vähän koppura, muta kyllä ne siitä ovat vertyneet. Täytyy koittaa tuohon mopoasuun, kun aika koittaa. Marseillesaippuasta on nestemäistäkin olemassa. Se voisi toimia. Huuhteluainesäiliöön kun laittaa vielä purkillisen niveaa, niin tulee jälkirasvaus samaan rahaan.

Mistä aineita hankitte?
Hevoskaupasta Equifix liuosta putsihommiin, ketjurasvaroiskeet miedolla Swarfegarätillä selästä poies ja Equifix mehiläisvaha-nahkabalsamit perään. Kerta vuodessa syksyisin tulee käsiteltyä perusteellisesti ennenkuin kamppeet menevät varastoon.

Tuolla balsamilla jos intoilee liikaa niin tulee hiukka homohtava kiilto kamoihin, mutta ehtii talven aikana sopivasti mattaantua. Mehiläisbalsamin tuoksu on myös melkoisen hunajainen hetken rasvauksen jälkeen.

Ratsastustarvekaupoista löytyy. On halpaa ja riittoisaa. Pönikät kun on mitoitettu konivarusteiden mukaan niin taitaa olla jotain ~litra tuotetta per purkki.

"Liuos suojaa erinomaisesti kosteudelta sekä epämiellyttävältä hien kidemäiseltä erittymiseltä."
thumbs-up.gif

Voe mahoton paekka,nahkarotsista tuli ku uus ku näytin sille vähän emännän hevoskamppeista löytämääni "nahkasaippuaa",ja sen jälkeen vetäisin päälle jotain valjasrasvaa
buttrock.gif

Back