• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahkatakin pesu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Waltsu407
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Waltsu407

New member
Terve!

Semmosta asiaa kyselen, et miten nahkatakki kannattaa pestä... Vai voiko sitä pestä ollenkaan...? Kesän aikana kumminkin tarttuu hien hajua, tahroja ötököistä yms. yms... Olen joskus kuullut sellaisesta purkista, jota ruiskuttamalla takkiin hajut ja bakteerit kuolis pois... En vaan yhtään muista mitä toi tökötti on...

Jos jollakin on jotain elämää suurempia vinkkejä tohon hommaan niin tänne vaan!!! Oon täs yrittäny odottaa jotain pakkasia, et saisi ajotakin heittää parvekkeelle tuulettumaan kevättä varten...

Täältä. Ovat monesti hyväksi havaittuja ja helppokäyttöisiä. Hoitoaineet ensin ja sitten mehiläisvaha päälle. Löytyy mm. kodin1:stä jne.
...katso toi kuluttajatuotteet kohta ja sieltä rullaat vähän alaspäin.

No helvetti!! Äijä määrää...
thumbs-up.gif

Olen pessyt kylmästi vaan pesukoneessa kylmällä vedellä ja marseillesaippuapohjaisella pesuaineella. Puhdasta on tullut, mutta vähän rasvaa kaipaa kuivuttuaan.

Olen pessyt kylmästi vaan pesukoneessa kylmällä vedellä ja marseillesaippuapohjaisella pesuaineella. Puhdasta on tullut, mutta vähän rasvaa kaipaa kuivuttuaan.
Aine on oikea, mutta menetelmä väärä.
Marseillessaippua on tosiaan parhaita nahanpesuainetta, mutta nahkaa ei ole tarkoitus kastella vaan vettä käytetään mahdollisimman vähän. Nahkat pestään käsin esim. pikku sienen avulla, ei todellakaan koneessa.
Softcarepurkin kyljessä on kyllä ohjeet ja se on tietääkseni just em. saippuaa.

Nahkakampeissahan on verkkokangas sisäpuolella mikä ei käsittääkseni lähde irti noissa omissa a* takissa&housuissa. Ja haju tarttuu varmaankin juuri noihin kankaisiin.. Jos housut kääntää nurinpäin ja sitten jollain pesuaineella vähällä vesimäärällä hinkkaisi niitä?

minä olen tehnyt niin kuin saunan jälkeen pyyhkeellä kroppa kuivataan, tosin päinvastoin, nyt pyyhe on märkä ja ajonahkat on päällä....

Suihkun alla satulasaippualla, ja sitten ei kokonaan kuivuneeseen pehmeähköön nahkaan nahkarasvaa, jota olen Agrimarketista ruskeassa purkissa ostanut (olikohan sekin jotain satularasvaa).

Muutaman kerran olen pessyt nahkakupun pesukoneessa 40 asteessa, pienellä pesuainemäärällä, ei linkousta. Kuivatus lämpimässä ei kuumassa hyvin tuuletetussa paikassa. Ennenkuin nahkat kuivuvat täysin perusteellinen rasvaus sopivalla rasvalla. Sen jälkeen puku päälle ja kyykistelyä, venyttelyä etc. että hakee oikean muotonsa. Toimut hyvin hoihin vanhempiin pukuihinm en tiedä näistä nykyisista hightec puvuista.

Prismasta löytyy nestemäistä sappisaippuaa. Pesin oman nahkatakin pari kertaa peräkkäin ilman linkouksia tms 40 asteessa. Kannattaa laittaa kaikki lisähuuhtelut ja sen jälkeen kuivatus lämpimässä (ei kuumassa) ja hyvin tuulettuvassa paikassa.

Aika hyvin lähti se kissan kusen haju takista. Siis se oli oikeasti sitä itseään :)

Viimeksi muokattu:
Itse olen Berikin takkia hoitanut tällä metodilla. Satulasaippualla pesu mukana tulevalla sienellä kostutettuna hinkaten takki läpi ja sitten vain raakasti suihkulla huuhtelu ja antaa takin kuivaa, siihen sitten vielä valjasrasva päälle ja muutaman tunnin päästä hinkkaus esim froteepyyhkeellä liiat rasvat pois.. :thumbup:

Aine on oikea, mutta menetelmä väärä.
Marseillessaippua on tosiaan parhaita nahanpesuainetta, mutta nahkaa ei ole tarkoitus kastella vaan vettä käytetään mahdollisimman vähän. Nahkat pestään käsin esim. pikku sienen avulla, ei todellakaan koneessa.
Softcarepurkin kyljessä on kyllä ohjeet ja se on tietääkseni just em. saippuaa.

Samaa mieltä, kostuta sieni, vaahdota marseillea siihen, ja sit sienellä hinkkaamaan. Hinkkauksen jälkeen pyyhkäsy puhtaalla pyyhkeellä, ja avot :WAZAAP:

Löytyykö hoitoainesuosituksia valkoiselle nahalle? Pesuun toki menevät nuo samat marseillesaippuat kuin muihinkin, mutta mitäs myrkkyä siihen uskaltaisi pistää kuivumista ehkäisemään? Ainakin nuo varustelekan öljyt uhkaavat tummenemisella, joten niitä ei parane käyttää.

Löytyykö hoitoainesuosituksia valkoiselle nahalle? Pesuun toki menevät nuo samat marseillesaippuat kuin muihinkin, mutta mitäs myrkkyä siihen uskaltaisi pistää kuivumista ehkäisemään? Ainakin nuo varustelekan öljyt uhkaavat tummenemisella, joten niitä ei parane käyttää.

Oma kokemus: Marseillea.

Z7073-139-.jpg

Tollanen mul oli, 3 kesää, ei pientäkään värjäytymistä tms. Oli kuin uusi kun lähti multa eteenpäin. Ja sama juttu valko/mustalla Berikillä..
Ei mul ainakaan marseillen jälkeen kuivu yksikään nahkatakki, jos tekee niinkuin ylempänä kerroin.
Eli käytän pelkkää marseillea.

Viimeksi muokattu:
Oma kokemus: Marseillea.

Ei mul ainakaan marseillen jälkeen kuivu yksikään nahkatakki, jos tekee niinkuin ylempänä kerroin.
Eli käytän pelkkää marseillea.

Toi varmaan riippuu saippuan öljypitoisuudesta. Netistä löytyy saippuaa, jossa on 72% ÖLJYÄ, joten ei pitäisi kuivua vaikka tuolla pesee...

(http://kauppa.ruohonjuuri.fi/oliivioljy-eli-marseille-saippua/OLEANA-3291960008510/dp)

En tiedä miten toimii, mutta edellä luetun perusteella taitaa työmatka suuntautua Kampin kautta kotiin

Niin, voi olla. En o asiaan perehtyny, kun kerta marseille toimii.
Eli vaahdotus kosteaan sieneen, hinkkausta, pyyhitään vaahdot pois pyyhkeellä.
Moni tapoja on varmasti, ite tykkään tästä..

Back