• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nakupyörä ensi kaudesta eteenpäin - ehdotuksia mulle sopivasta pyörästä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaff
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kaff

New member
Nakupyörä ensi kaudesta eteenpäin - ehdotuksia mulle sopivasta pyörästä

Ensipyöräni vaihtoi omistajaa, ja uusi pyörä olisi haussa. Aluksi hieman infoa mun ajohistoriasta ja -mieltymyksistä:

Muksuna ei ole ollut mopoa tms ja A-kortin ajoin 27 vuotiaana vuonna 2010, ja saman vuoden syksyllä ostin ensimmäisen moottoripyöräni - Honda XBR -86. Tuosta ykspyttyisestä klassikosta sitten ruuvailin cafe-henkistä vekotinta seuraavat talvet, ja kesät ajelin. Viime kaudella olisi tehnyt mieli ajaa hieman pitempiä reissuja kahdella pyörällä, mutta niinkuin arvaatte, 80-luvulla tehty single cafe-racerin ajoasennolla ei kannusta hirveän pitkiin reissuihin. Tähdet meni linjaan, pyörälle löytyi sen arvoinen uusi omistaja ja nyt oon taas pyörämarkkinoilla kalliimpaan mahdolliseen ajankohtaan 😀 .

Pituutta on noin 180cm, josta suurin osa jalkaa. Mikään vauhtihirmu en koskaan ole ollut, vaan toivon tulevalta pyörältäni vääntöä, keveyttä ja ketteryyttä pk-seudun kaupunkiajoihin sekä mutkapätkille (50-90 km/h). Todennäköisesti tulee ajettua "pidempiäkin" reissuja (jotain satoja kilsoja) kesän mittaan. Budjetti pyörälle tulee olemaan maksimissaan 6500€, mielummin lähempänä 4000€. Aion huoltaa pyörää itse, kun jakari pysyy kädessä ja tykkään ropaamisesta - varaosat mieluusti helposti saatavilla ja kohtuuhintaisia.

Vaihtoehtoja olen toki jo etsinyt, ja tämän hetken lista näyttää tältä:
1. Buell XB9S (2003-2006)
payslip_20120326131751.jpg

2. Triumph Street Triple (2006-2012)
Mivv%20Street.jpg

3. Ducati Monster (2006-2008)
6329.jpg

Kaikki ylläolevat pyörät menevät hinnaltaan budjetin ylärajoilla / yli, mutta ovat dream-lista.

Nyt kaipaisin kokeneempien kuskien mielipiteitä mulle sopivaksi seuraavaksi pyöräksi - jokin yllä olevista vai joku muu, mikä?

Ei nuo japsipyörät innosta? Täytyykö olla 1000 kuutioinen? Mulla olis Suzuki gsr 600. Osta pois 🙄

Ei nuo japsipyörät innosta? Täytyykö olla 1000 kuutioinen? Mulla olis Suzuki gsr 600. Osta pois 🙄

Japsien suhteen oon tosi kranttu, en tiedä miksi, mutta suurin tekijä on varmaan se, että niiden muotoilu ei herätä oikein mitään tunteita.. Lisäksi rivinelonen ei luonteeltaan oo mun juttu.

Japsipyöristä listalla on oikeastaan käynyt ainoastaan:

Yamaha MT-03
1175251039.jpg

On kuitenkin niin lähellä tuon vanhan pyörän tehoja, että ehkä hieman lisää kaipaisin.

Yamaha MT-07
blogger-image--1617761458.jpg

Uusi ja menee yli budjetin - valitettavasti

Noista kolmesta ylivoimainen on mielestäni Trumppa.

Noista kolmesta ylivoimainen on mielestäni Trumppa.

Olisiko vielä niin, että Trumppa on ainoa noista kolmesta jossa voi edes etäisesti toteutua "varaosat mieluusti helposti saatavilla ja kohtuuhintaisia." ? Kokemusta ei mutta tälläinen luulo on omassa päässä :grin:

Tuolla varrella tosin en tiedä miten tuo Streetti taipuu jalkojen alle mutta sehän selviää kokeilemalla.

Street Triple tai alkupään Super Duke, hauskoja vehkeitä. Molemmilla taittaa pitkät ja pätkät matkat, maantiellä tai kaupungissa. Tosin Super Duket tuntuvat olevan hinnoissaan, ainakin parin vuoden takaiseen verrattuna.

Mites SV 1000S ?

Loppupään mallit enimmäkseen vähän ajettuja,
ehjiä ja "räveltämättömiä".

Budjettiin jäisi vielä hieman varaa "pimpata"
alustaa jos alkaa vähän reippaampi kyyti maistumaan.

Pomminvarma laite jossa ihan kivasti tunnetta, tutinaa ja
höpinää oikeilla kannuilla.
Palikkaa ja kokemuksia riittävästi pitkin maailmaa.

Helppo "säätää" semikyykystä nakuksi/ takaisin miten
sattuu maistumaan.

Ducati hypermotard 796? Omani voisin laittaa myyntiin jos kiinnostaa. Aivan mahtava peli mutkilla ja kaupunki ajoon. Itse ajoin viime kesänä 5 päivän "touringin" n. 2000km. Mahtava laite myös radalla.

toivon tulevalta pyörältäni vääntöä, keveyttä ja ketteryyttä pk-seudun kaupunkiajoihin sekä mutkapätkille (50-90 km/h).

Street Triple ehdottomasti näin paperilla. Lopullinen valinta onkin kiinni sitten henkilökohtaisista preferensseistä, ei kun koeajoille.

Jaa että ei japanilainen eikä rivinelkku.

- vääntöä
- kevyt
- ketterä
- varaosia saatavilla

= KTM 690 Duke, jos budjettia tohtii venyttää yläkantissa, niin KTM 990 Superduke

Triumph näyttää nauttivan suosiota, ja onhan se paperilla noista ainakin tehokkain.

SV 10000S ei miellytä ulkonäöltään omaa silmää.. jotenki mulle tulee siitäkin mieleen lähes kaikki muut geneeriset japsipyörät (Banditit, Hornetit jne..)

Ainakin tuo Aprilia Tuono listalle
Vähän maybe senkin suhteen, toisaalta tykkään toisaalta en, jotenki ehkä liian "ratapyörä"..

Kävin koeajolla (Duke II), en tykännyt. Ajoasento todella outo - ehkä tottumuskysymys, mutta ensivaikutelmaltaan oli stonga aivan liian lähellä torsoa, ja penkki sen verran korkealla että just ja just ylettyi jalat maahan.

Ducati hypermotard 796
Mulle täysin tuntematon laite, ajoasento näyttäisi vastaavan KTM 690 dukea, joten ehkä ei.

Noiden käytettyjen pyörien hankinnassa todennäköisesti suuntaan Viroon tms, valikoiman ja vähäisten ajokilometrien toivossa.. Mutta alkoi kieltämättä kiehtoa ajatus UUDESTA Yamaha MT-07:sta.. Jokatapauksessa osa hinnasta tulee olemaan lainarahaa, joka siis ulkomailta ostaessa olisi joustoluottoa tms. Voisin kuvitella, että uutta pyörää ostaessa saisi paremman diilin autokaupalta lainan osalta? Jos katoin ton hinnan oikein, budjettii kasvaisi vain muutaman satasen ylärajastaan. Uuden pyörän ostosta kun en tiedä mitään niin plussat ja miinukset, korjatkaa tietämätöntä:

Plussat:
- Uusi pyörä = ei takuulla kaaduttu tms
- 2 vuoden takuu = huoletonta ajoa
- Halvempi rahoitus(ko?)

Miinukset:
- Budjetti kasvaa
- Vakuutusyhtiöön tai vakuutuksen sisältöön(=hintaan) ei pysty vaikuttamaan
- Pyörä ei ole "oma" ennenku laina maksettu
- Määräaikaishuollot tehtävä merkkiliikkeessä (=kalliimpaa ku ite ropaaminen)

Ajatuksia?

Alkuun listatuista iso Triple on toki sellaisenaan ykköspeli.
Toinen asia on sitten se, saako "kutosella" tuollaista vielä kuosissa
olevaa laitetta......

Tuo SV tuli niistä lähtökohdista, että se on hyvä ja HELPPO
muunneltava, tonninen V2 jolla ehtii normiladuilla, kestää
kilsoja..... hyvin luotettava...

Se habitus tosiaan muuttuu helposti, nopeasti ja halvalla.

Budjetin puitteissa jää rakentelurahaa..... ja tosiaan....
voi keskittyä rakenteluun/ajeluun, eikä siihen että koska/kohtakohan
tarttee korjata ja mitä.... taas 😛.

Tuon ison SV:n pääosin huomaamatta jäänyt "potentiaali" ei ole
ainutlaatuinen tapaus, mutta malliesimerkki siitä......
Ettei tahdo aina nähdä vaikka kuinka tuijottaa.

Plussat:
- Uusi pyörä = ei takuulla kaaduttu tms
- 2 vuoden takuu = huoletonta ajoa
- Halvempi rahoitus(ko?)

Miinukset:
- Budjetti kasvaa
- Pyörä ei ole "oma" ennenku laina maksettu

Ajatuksia?

Ainut ajatus nousee, että jos budjetilla ollaan liikenteessä, niin uuden arvo tietysti laskee nopeampaa kuin vähän vanhemman käytetyn. Eli pyörä olisi hyvä silloin olla 100% se minkä taatusti haluaa ja juuri niillä ominaisuuksilla (esim mt-07 vakioalusta ei ilmeisesti se paras jos ei aivan kevyt kuski ole?).

Ja siis tämähän on vain persaukisen mielipide 🙂

Noihin kahteen kohtaan kommenttia:

-vaikka ostat rahoituksella, voit itse valita vakuutusyhtiön sekä turvan laajuuden, kasko toki on oltava jos rahoitusyhtiö omistaa pyörän.

- Yamahassa on muistaakseni 1000 km:n ensihuolto ja sen jälkeen huollot 10 tkm:n välein, joten kovin montaa huoltoa et joudu merkkiliikkeessä tekemään takuun aikana. Sen jälkeen voit huoltaa itse, jos osaaminen riittää, kuten ymmärsin.

Street Triple huutaa kuin pistetty sika jo satasen vauhdissa, ei mikään matkapyörä.
Ostin moisen uutena, latasin Arrowin putket, belly panin, fly screenin yms., kurvailin pari kertaa lähimutkissa ja erehdyin kerran käymään mökillä...tuhat kilsaa jäi saaliiksi ja möin pois. Kalliit kilsat.

Omiahan on aina kehuttava, niin mites noi BMW R850R/R1100R/R1150R?
Menee hintahaitariin, huollot voi tehdä itse, helppo ja hauska ajella kaikkialla (muualla kuin motarilla) olipa sitten liikenteessä yksin tai kaksin.

Miinuksena: pitkäjalkaiselle ei ehkä ihan paras ergonomia. Itse olen 185cm ja on siinä hilkkulla, että onko liian pieni. Kahdestaan on hiukan ahdas, mutta vielä ihan siedettävä.

Back