• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Naula renkaassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maattami
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Maattami

New member
Eli kuten otsikko sanoo, naula renkaassa. Vaihatin tossa viikko kaksi sitten takarenkaan ja tänään ku laitoin pyörää talviteloille niin tallin pihassa oli sitten tietty yksi v***n naula, joka kaiken todennäköisyyden mukaan tietty meni pystyyn uuteen takarenkaaseen.
mad.gif

Eli kyseessä alle 100 km ajettu diablo corsa (hintaa ihan riittävästi) ja pyöränä zx6r kawa. Tarkotus olisi käydä ensi kesänä varmaan radalla, joten kysyn seuraavaa:

Voiko tuota korjata millä keinoin ja jos korjaa uskaltaako renkaalla ajella turvallisin mielin? Ja mitä korjauskeinot maksavat noin suunnilleen?

Voisko mennä esim. kotivakuutukseen?

Muita ideoita/kokemuksia?

Kiitos!

Olettaen, että kyseessä on tubeless rengas, niin eiku paikkaa peliin. Reikäviilalla ekaks auki, sitten luonnonkuminen mato "virkkuukoukulla" sisään, loppu puukolla vex. Ja sit eiku menox.
062802moto_prv.gif

ps. mullon pari kertaa sattunu tuo ja paikkaus onnistunu erinomasesti. Ei uutta nakkia kannata tuhota.

Etusessa kesti 17 000 km eli koko ajokauden. Sen jälkeen "mato" irtosi omine hyveineen, eli max. yksi ajokausi...
wink.gif

viime vuonna näihin aikoihin meni naula suht uudesta takakumista läpi. Sen verran arvelutti et ei auttanu muuta ku paikka kumiin ja savuna ilmaan. Vähän tulee lohtua ko tavalla mut ei kai paikatulla kumilla ainakaan radalle uskaltaisi.

Osa rengas liikkeistäkin paikkaa noita, hinta tietoo jostain parin vuoden takaa n25€, Itellä oli edellisessä paikattu rengas takana... kesti ainakin yli 7000km euroopan teitä, sitten menikin mp vaihtoon. (ei renkaan takia)

Sellaiset "mato"- tai "kamelinpaska"paikat pitää yleensä ottaen hyvin, ja sillä yleensä paikkaa renkaan tienpäälläkin helposti siten ettei tarvitse miettiä että kestääkö se kotiin vai ei. Kuitenkin jos, ja kun, haluaa ottaa varman päällee niin rengas irti (kun ei noita ajokelejäkään juuri enää ole) ja rengasliikkeeseen paikkauttamaan se renkaan sisäpuolelle tulevalla paikalla - kestää aivan varmasti + kun ammattilainen ottaa renkaan irti niin hän huomaa, tai ainakin pitäisi huomata että onko se naula tehnyt renkaaseen kudosvaurioita (jolloin rengas menee vaihtoon jokatapauksessa) vai ei. Niitä vaurioita ei näe renkaan ulkopuolelta, ellei ne ole aivan ilmeisiä. Mutta tällä tavalla paikatulla renkaalla uskaltaa aivan varmasti lähteä radalle. Ainakin punavuoren Euromaster tekee kiitettävää jälkeä näissä paikkahommissa...

Kiitos jo tähän vaiheeseen vastauksista. Pitää huomenna käydä first stopilla kyselemässä hintaa. Mielipiteitä siitä rata-ajosta paikatulla`?

Entiseen zetaan meni uudenveroiseen takarenkaaseen naula. Kyselin muutamalta eri taholta mielipiteitä ja jokaisesta sanottiin että kyllä voi paikata mutta ei suositella koska paikattu rengas ei ole enää 100% varma. Suunnitelmissa oli myös radalle meno joka viimeistään teki sen että uusi rengas alle. Eipä tarvinu sit stressata et käy vahinkoa sellaisen takia.

Misukalta tuli jokin aika sitten jälleenmyyjille tiedote jossa renkaan saa paikata mutta irti pitää käyttää.

Oma nakki hajosi reissussa ja tiepalvelun jannulta sain vielä iltasella paskan joka pitää edelleen 5000 kilsan jälkeen.

En minäkään ole nähnyt, mutta olen kuullut että ufoja on olemassa!

Nim. Montako kerrosta foliota riittää? :-)

Misukalta tuli jokin aika sitten jälleenmyyjille tiedote jossa renkaan saa paikata mutta irti pitää käyttää.
En ole nähnyt, mutta kuullut olen, että EU olisi kieltämässä kamelinpaskapaikat, vetoamalla nimenomaan siihen, että mahdollisia kudosvaurioita ei näe ulkoa päin.
Minä olen ollut siinä uskossa, että on jo kielletty..
Taitaa olla jo pari vuotta aikaa, kun kaveri oli käynyt vaihdattamassa mersun renkaasta ruuvia matopaikkaan, niin oli Vianorilla kieltäytynyt korjaamasta, kun oli kuulemma laitonta touhua??

Pari kertaa olen auton renkaaseen tuon tolleron työntänyt ja hyvin se on siinä renkaan loppuiän pysynyt.. Onhan se tietysti vaikea arvioida renkaan vaurioita kulutuspinnan läpi, mutta voisi ajatella ruuvin olevan harmittomampi, kuin muodoltaan epämääräisempi kivi jne..?

En ole nähnyt, mutta kuullut olen, että EU olisi kieltämässä kamelinpaskapaikat, vetoamalla nimenomaan siihen, että mahdollisia kudosvaurioita ei näe ulkoa päin.
Minä olen ollut siinä uskossa, että on jo kielletty..
Taitaa olla jo pari vuotta aikaa, kun kaveri oli käynyt vaihdattamassa mersun renkaasta ruuvia matopaikkaan, niin oli Vianorilla kieltäytynyt korjaamasta, kun oli kuulemma laitonta touhua??

Pari kertaa olen auton renkaaseen tuon tolleron työntänyt ja hyvin se on siinä renkaan loppuiän pysynyt.. Onhan se tietysti vaikea arvioida renkaan vaurioita kulutuspinnan läpi, mutta voisi ajatella ruuvin olevan harmittomampi, kuin muodoltaan epämääräisempi kivi jne..?
Ainahan rengasliikkeet ovat sanoneet, että paikkaaminen on laitonta.

Paikkatarvikkeiden (jälleen-)myynti olisi/tulisi olemaan (jotenkin kai) kiällettyä.
Samaan direktiiviin voisi sisällyttää kaikki jotain vaihtoehtoa halvemmat ratkaisut. (edelleenkään en tiedä missä mennään)

Paikkatarvikkeiden (jälleen-)myynti olisi/tulisi olemaan (jotenkin kai) kiällettyä.
Näin juuri muistelen juttua, että oli sanonut tyyliin, "paikkausvälineet kyllä talosta löytyy, mutta niitä ei enää saa käyttää".

Muistin keskustelun tarkemmin, tuossa edellisen postauksen jälkeen..  
biggrin.gif
Juuri noin minäkin sanoisin, jos omistaisin rengasliikkeen.

Hinausköysi on/pitäisi olla laiton. Näin sanon, kun omistan hinausliikkeen...

Iskin kamelinpaskat paikalleen ja keväällä sit poltellaan kumia jos ei muuta... Tilanteen mukaan
biggrin.gif
Kiitos vastauksista!

Teit sitte just niin kuin ei olisi pitänyt.. Kamelinpaskat, sun muut ulkopuolelta renkaaseen työnnettävät paikat ovat vain hätävara. Tarkoitettu lähinnä varovaiseen ajoon lähimpään rengasliikkeeseen.

Vaan ei korjaus ole myöhäistä vieläkään. Vie rengas rengasliikkeeseen, niin ne vulkanoi sinne sisäpuolelle oikean paikan, eikä tartte pelätä ilmojen karkailua.

Back