• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Navicore kännykässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Oula

ylioppilaan veli
Niin , tuli hankittua kännykkäpaketti jossa Navicore .
Viikon kokemuksella autokäytössä ei tunnu ihan turhalta värkiltä .
Onko kellään kokemuksia käytöstä pyörähommissa ?
Sateelta täytynee suojata johonkin minikrippiin ja kaiketi
enempikin kuunnella nappiksella kun yrittää katsella .

Napit korvissa autolla ajaessa olen huomannut että kun puhuu puhelimessa niin opasteet ei kuulu, näyttössä kuitenkin näkyy kaikki opasteet puhelun aikana. Oikein pätevä minun mielestä, kaikki on toiminut hyvin, kunhan ensin päivitti puhelimen ja varetti Navicorelta uuden softan... Ensi kesänä kyllä varmasti käytössä prätkällä ajaessakin, niin muista päivittää tietyömaat ja kamerat...
biggrin.gif
Varmaankin laitan tankkilaukun karttataskuun ja välillä tarkistan vain näytöstä tai pienet korvanapit (Koss) korviin ja audiosovittimen kanssa kiinni puhelimeen ja puhelin taskuun.

Mulla on 6630 Navicorella terästettynä. Asensin mopoon biiltemasta saatavan yleiskännytelineen (sellanen kumihetulamalli) ja känsä siihen. Satelliittivastaanotin katteen väliin. Lisäksi vielä virran ulosottopistoke katteeseen, jotta laitteet saa ladattua (navikäyttö syö kännykän akun tosi hätäseen).

Tolla virittelyllä ajelin kesän reissut mukavasti pelkän näytön varassa. Tosin sade ei viime kesänä paljoa haitannut, joten ei tarvinnut edes miettiä kännykän vesisuojausta. Nappikuulokeena käytin joskus puhelimen omaa, mutta se oli tosi syvältä enkä parempiakaan nappeja ole vielä hommannut, joten siis pelkkä näyttö riitti. Ohjeet korvaankin olisi hyvä saada.

Ajaessa ei laitetta paljoa räpelletä varsinkaan hanskat kädessä, mutta pysähdystauoilla voi sitten säätää kohteet kohdalleen. Eikä sitä ruutua tarvii koko ajan tuijottaa, vaan ainoastaan risteyksiä lähestyttäessä katsoo tulee ohjetta vai mennäänkö suoraan.

Kaiken kaikkiaan siis ihan hyvä laite. Tom Tom yms. -raiderit on varmaan paljon parempia, en tiedä, kun en ole kokeillut. Tolla olen pärjännyt ainakin tähän asti. Ensi kesäksi tarkoitus olisi hommata "kokeiluversion" tilalle koko Euroopan kattava paketti viralliselta taholta.
smile_org.gif

Onhan tuota tullut kokeiltua myös mopoillessa. Vastaanotin kulkee näpsäkästi tankkilaukussa tai vaikka penkin alla, anyway paikassa jossa on edes about vaakatasossa = paras yhteys satteihin. tosin tuo Sirf III nyt nappaa vaikka mistä tuon yhteyden
smile_org.gif

Navicore sinällään pelittää myös ihan hyvin, mutta esim. tankkilaukun karttataskussa se tulee ikäänkuin liian lähelle ja on silloinkin ihan väärässä kulmassa = erittäin hankala seurattava umpikypärä päässä
confused_orig.gif
Siksi tuossa jossain välissä kokeilin myös tuota piuhallista korvanappia s.e. känny oli takin taskussa ja mentiin ihan korvakuulolta, mutta tällöin tuo napin volume loppui kesken ja sai olla aika pirun tarkkana ettei missannut ohjetta
confused_orig.gif
Langaton BT korvanappi ei toiminut kun puhelin ei tukenut kuin yhtä BT-yhteyttä kerrallaan ja sehän oli jo tuon gepsun käytössä
confused_orig.gif

Nyttemmin mopokin sitten vaihtui "hiukka" katetumpaan (Revere => Burgman) ja ensi kesäksi olisi jokin kännyteline tuohon tarkoitus värkätä. Myös känny vaihtui pätevämpään (7610 => E70) ja samaten softa (Navicore => TomTom). Lopputulema näin autokäytössä ainakin on että nyt näyttöön mahtuu huomattavasti suurempi näkymä kartta-alueesta = tuleviin mutkiin ja käännöksiin voi varautua entistäkin paremmin. Myös itse kartta-aineisto on nyt ajantasaisempi (Navicorelle mulla oli vain 01/2005 Scandic-kartta) ja laajempi (nyt koko Keski-Eurooppa). Tosin huonona puolena ettei enää saa nauttia Sanin ystävällisestä opastuksesta vaan joutuu kuuntelemaan jonkin Virolaisen Tatjanan vääntämää hoonoo soomekiäl
lookaround_orig.gif

Mulla Navicore on ollut käytössä Nokia 9300 kanssa koko kesän. Olen kyllä ajanut vain ääniohjauksella ja puhelin on ollut povarissa ja tavallinen nappikuuloke korvalla. Hakusessa on ollut sopiva bluetooth HF mutta sellaista ei ole vielä käsiin osunut. Tämä sopii hyvin satunnaiskäyttöön. Ohjeet kuuluu vielä yli 100km/h nopeuksissa, kun päässä on Schubert C2. Jos tarve navigaattorin käyttöön lisääntyy paljon niin sitten pitänee hankkia TomTom Rider.

Navicoren opastusta käyttäessäni olen laittanut puhelimen äänettömälle, joten puhelut eivät ole häirinneet opastusta.

Ostin tuommoisen Nokia E61 kännykän, kun halusin koko näppäimistön ja sähköpostiominaisuudet. Siinä on aika iso näyttö. Käsittääkseni vaikka Limevirellä voisi imuttaa jonkun tomtom_6_S60v3.zip -tiedoston. Länsi-Euroopan ja Itä-Euroopan kartat löytynee tuolta Limevirestä myös. Tuossa ekassa olevalla käyttäjäkoodigeneraattorilla saisi kai avaimet kaikkiin karttoihin generoitua Windowssin apuohjelmissa olevan komentoriviohjelman avulla. Lisäksi tarvittaisiin kai jokin bluetooth-palikka vaikka Verkkokaupasta ja isompi muistikortti (2G, jos haluaa myös Itä-Euroopan). Tiedä sitten viitsisikö tuommoiseen ryhtyä, kun on tuo Rider jo...

Nokialtakin tulee alkuvuodesta kännykkä, jossa on GPS-vastaanotin vakiona.

Ostin tuommoisen Nokia E61 kännykän
Juurikin näin. Ja nimenomaan TomTomille löytää näitä karttoja netistä ihan toiseen malliin kuin esim. Navicorelle. Mutta onko se sitten kovinkaan laillista tai edes moraalisesti oikein lienee kunkin henk.koht. päätös, no comments
lookaround_orig.gif

Tuo S60V3 paketti sisältää myös TomTom Home PC-sovelluksen jolla tuota muistikortin sisältöä voi hallita, asennella/poistaa esim. ääniä, karttoja tai POI-pisteitä. Lisäksi nämä E-sarjaset Nokialaiset (itselläni E70) sisältää tuon muistikortti-toiminnon => känny kortteineen näkyy koneelle kuin pelkkä kortinlukija + muistikortti => datasiirto tapahtuu hiukka toiseen malliin kuin PC-Suiten kautta
wink.gif

Noita gepsupalikoita löytyy edullisimmin esim. huuto.net:stä ja muistikortteja mistä tahansa GNT:tä käyttävästä PC-lafkasta, esim. Beesting (MiniSD 2Gb 44.27e tai 1Gb 20.47e). Näin tuolle koko navigointipaketille tulee hintaa alle 100e = erittäinkin kilpailukykyinen AllInOne-laitteisiin verrattuna. Ja jo pelkkä softakin yksinään kännyssä ajaa paperikartan viran silti sisältäen mm. paikkahaun ja reitityksen
smile_org.gif

Niin , tuli hankittua kännykkäpaketti jossa Navicore .
Viikon kokemuksella autokäytössä ei tunnu ihan turhalta värkiltä .
Onko kellään kokemuksia käytöstä pyörähommissa ?
Sateelta täytynee suojata johonkin minikrippiin ja kaiketi
enempikin kuunnella nappiksella kun yrittää katsella .
Itselläni ollut kaksi kesää käytössä ja kyllä toimii tosi hyvin.Ostin puhelinkaupasta vedenpitävän suojakotelon joka pitää veden 100%:sti.Se oli helppo kiinnittää nippusiteellä jarrunestesäiliöön kiinni ja siitä taas helppo seurata opastusta.Ala kulmaan tein pienen reiän josta saan lataus piuhan kytkettyä puhelimeen,vesi ei pääse sieltä kyllä menemään koteloon.Hintaa taisi kotelolla olla jotain 25euroo.Navicore palikan pidän sitten taskussa.

Ajelin ton 9300 ja Navicoren avulla viime kesän. >Täältä< tarkemmat ohjeet miten vehkeen saa mukavasti pyörään ja siitä kätevästi siirrettyä myös talvella autoon. Pistin vehkeen pleksiin kiinni autotelineen avulla ja varmistin kiinnityksen pikku ruuvivirityksellä. Käytännössä tarvitset laturin jolla voi ajon aikana vehjettä ladata, muuten tulee äitiä ikävä kun akku sippaa gps:stä tai kännystä keskellä jontkaa. Katso myös että gps:ään käy sama laturi kuin kännyyn. Tavallinen halpa autolaturi on ok kunhan saat virran jotenkin "avaimen takaa" eli ei suoraan akulta.

Jos satut jostain saamaan Boxit -merkkisen kännykkäkotelon, niin toimii sairaan hyvin. Siinä on jo valmiina vesitiivis läpivienti johdoille. Lisäksi BOxitiin saa polkupyörätelineen, joka käy paremmin kuin hyvin prätkän sarveen.
Mulla on lisäksi Nolanin intercom kypärä, joten ääni kuuluu hyvin korviin vielä yli 200 vauhdeissakin.
Europe 2006 versio kuljetti luotettavasti e-eurooppaan ja takaisin. Ei yhtää missiä koko matkalla. Tosin muutama liikenneympyrä oli tullut sitten kartan piirtämisen, mutta arvelen, että sama ongelma on kaikilla "valmiilla" karttaohjelmilla.
Oikein Hjuva...

Viime kesä oli käytössä Nokia 6
confused_orig.gif
jotain puhelin ja siinä vaihdellen Tom Tom tai Navicore..Molemmat toimi tosi OK. Kiinnitys stongan keskeltä samantyyppisellä yleismallilla kun JTY, itse puhelinta varten sellainen kyljistä painettava malli..pysyi moitteettomasti kiinni vaikka vauhtia ihan riittävästi. Hyvä vinkki JTY-ltä Commarin kiinnitykseen, täytyy kokeilla.Vastaanotin taskussa tai tarralla kiinni plexin sisäpuolella. Bluetooth syö virtaa, joten lataus aivan ehdottomasti. Mukavinta laitteessa oli etukäteis reititys..näppärästi näkee arvioidun saapumisajan ja ajomatkan seuraavaan kohteeseen. Miellyttävä pikkku yksityiskohta: kertoo ajomatkan seuraavaan kääntymispaikkaan/risteykseen..ei tule turhia viime hetken ohituksia ja seuraavasta ulos tyyppisiä härdeleitä.

Limevirellä voisi imuttaa jonkun tomtom_6_S60v3.zip -tiedoston. Länsi-Euroopan ja Itä-Euroopan kartat löytynee tuolta Limevirestä myös.
Ainakin TomTomin sivuilla kerrotaan karttoja löytyvän vain pienestä osasta itä-eurooppaa. Taitaa olla samanlainen kusetus kuin Garminilla eli mainostivat löytyvän nyt myös Itä-Euroopan kartat mutta käytännössä kartat oli yhtä kuin suurimpien kaupunkien suurimmat kadut plus suurimmat valtatiet. Eli yhtä hyvin voi navigoida lukemalla teiden vierillä olevia tienviittoja.

Jos esim. tuolla garminin latvian-kartan tarkkuudella tarvii navigointiin gps-navigaattoria niin on jo niin tyhmä että olis turvallisempi kun ajelis vain julkisilla :/

Kovasti tulee kehuja, mutta ainakin mulle puhelimen näytön koko navigaattorikäytössä ja vallankin mopossa olis riittämätön.
En kyllä edes autoon hommaisi ja samaa olen kuullut kyllä muiltakin..
Eräs tuttu totesi, että enempi hupikäyttöön sopivia nuo kännygaattorit..
confused_orig.gif

Useampana kesänä on ollut navigaatiosysteemit reissuilla mukana ja monenlaista vehjettä (IPAQ, 6630, 9300i, 7710, E61) ja softaa (TomTom, Navigore, MapViewGPS, etc.) on tullut kokeiltua sekä BT GPS:llä ja johdollisena. Lataus on ihan pakollinen jos aikoo ajella pitempiä matkoja ja muutenkin monessa laitteessa on virransäästöominaisuudet, jolloin näyttö on himmeämpi ilman jatkuvaa virransyöttöä.

Sekä auto- että pyöräkäytössä kosketusnäyttö on aika ehdoton. Itse oon käyttänyt pyörässä 7710 BT GPS:llä + TomTom + iso muistikortti, autossa IPAQ. 7710:ää voi käyttää tankkilaukun muovin lävitse ilman riisumatta ajohanskoja ja pitemmmän päälle käytettävytys on tärkein juttu. GPS on SiRF III:een pohjautuva ja näillä herkkyys alkaa olla riittävä melkein joka paikassa.

Karttojen kattavuus on ollut TT:llä paras kaikista tähän mennessä kokeilluista softista, mutta siltikään vanhaa kunnon parerikarttaa ei kannata unohtaa kotiin.
biggrin.gif

Back