Navigaattoritieteen alkeet

AndersReisen

New member
GPS-navigaattorit eivät ole aiemmin meikäpoikaa juuri kiinnostaneet, enkä ole aiheesta tietoa etsinyt. Mutta kurapyöräilyn saloja (heh, endurismiin liittyvää monimerkityksellisyyttä!) kaivellessani olen törmännyt useasti GPS-systeemien ylistykseen.

Tykkään tehdä reittisuunnitelmat perinteisiä karttoja käyttäen ja pidän yleensäkin kartoista, ja kartat ovat riittäneet tähän saakka vallan mainiosti koti- ja ulkomaan konepyörämatkoillani. Mutta pieniä sorateitä risteiltäessä suunnistaminen ja oikeiden väylien löytäminen vaikeutuu esim. tienviittojen puutteen takia. Onko siis GPS tms. tieteislaskin ratkaisu tähän onkhelmaan?

Muutamia kysymyksiä:
- ovatko GPS-karttaohjelmat nykyään niin kehittyneitä, että niissä näkyvät pienimmätkin metsäautotiet?
- minkälaisen varustuksen minimissään tarvitsee, jos halajaa kurvaillessaan katsella sähköisiä karttoja perinteisten asemesta?
- minkä määrän rahhoo joutuu laitteistoon sijoittamaan, että alkuun pääsee?
- suositeltavia merkkejä?
- linkkejä netissä?
 
Magellaniin myytävässä kartassa ei näy pienimmät tiet, Garminista en tiedä mutta luulen että ovat tarkempia.

Tarvitaan karttaominaisuudella varustettu GPS jossa on riittävästi muistia ja asiaankuuluvat kartta CD:t. GPS:n hintakirjo ottaen huomioon USA:n hinnat on melkoinen. Magellaniin CD maksaa 180e ja Garminiin 150e/per alue joita on Suomesta 6 kpl kts esim http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=3f8082. Kiinteä virransyöttö mopon akusta auttaa pätkävirtaonkelmiin.

Itse käytän wanhanaikaista Garminia, jossa ei ole karttaa. Suunnittelen reitin etukäteen tietsikalla ja lähetän sen kaapelia myöten GPS:än. Sitten vain seuraan reittiä.

Muuten hyvä mutta siinä on vähän vaikea muuttaa mieltään matkan edetessä.
 
GPS-Tarinaa

Tuon viestiketjun kun jaksat lukea läpi niin eiköhän sieltä selviä monta asiaa.

Itselläni on Magellan Meridian Gold tarkalla Suomen kartalla, jossa sisältöä suunnilleen GT-kartan verran. Erittäin hyvä moottoripyöräkäyttöön.

TigerGPS mainostaa olevansa halvin GPS toimittaja. Suomen peruskarttoja löytyy satavarmasti monilta tämän foorumin lukijoilta...
 
Kommentteja GPS:stä kurapyöräilijöiden näkökulmasta myös | täällä |.

Itseltänikin ääni Magellan Meridianille. Ostin kesällä tuon Gold-mallin ja Suomen kartta-aineiston (MapSend Streets & Destinations Suomi), "kun sai halvalla" (Hobbyhallista poistotarjouksena puoleen hintaan eli gepsi + karttaromppu + ajoneuvolaturi reilu 350 eur). S&D karttapohja näyttää suurimman osan ajourista - jopa ison osan metsäautoteistä - ja varsinkin reissunpäällä se on näppärä vekotin (löytyy myös taajamakartat tienimineen, korkeuskäyrät ja nähtävyydet bensa-asemista viinakauppoihin) ja SD-muistikorteille (max. 64 Mb) voi ladata vaikka maailmanympärireissulle tarvittavat karttapohjat.

Magellanille saa myös DirectRoute-karttaohjelman, joka opastaa oikeaan kohteeseen risteys risteykseltä reaaliajassa. Valitettavasti Suomesta ei nykyversiossa löydy kuin suunnilleen Turku - Helsinki - Tampere -kolmion sisään jäävä alue, mutta seuraavassa versiossa pitäisi jo olla koko Suomi.

Edellinen gepsi oli Garminin GPS III, jossa ei mahdollisuutta ladata pohjakarttaa, vaan pelkkä reittipisteidenluontimahdollisuus. Drzjar1:n tapaan reittisuunnittelu PC:llä ja edelleen gepsin muistiin, mutta käytännössä tuota ei viitsinyt montaa kertaa tehdä, vaan helpompi oli suunnistaa paperikartan avulla. Meridianin tarkan pohjakartan ansiosta paperikarttaa ei tarvitse yhtä useasti vilkuilla, mutta tarpeettomaksi tuo "oikea" karttakaan tuskin jää!

Molemmille gepseille olen hankkinut mp-telineet Touratechilta ja vedellyt virrat laitteille pyörän akulta.

Magellanin maahantuojan sivut
 
Uusimmassa Moottori-lehdessä (10/04) on artikkeli "Navigointi motoristin ulottuville", jossa testissä Magellan Meridian Color ja Direct Route -reititysohjemisto.

Yhteenvetoboxista:

Kiteytys: Ajaminen jää sinulle, GPS hoitaa loput. Ehdottomasti tulevan kesän laite.

Hyvää: Selkeä näyttö, käytettävissä hanskat kädessä, sään kesto

Huonoa: Paristojen kulutus, karttapohjien pitkä latausaika.

Noista molemmista huonoista puolista pääsee eroon: paristojen vaihdon voi unohtaa, kun ottaa pyörän akulta virran gepsille ja karttapohjien latailu muistikortille nopeutuu huomattavasti PC:hen liitettävän kortinlukijan kautta.
 
Uusimmassa Moottori-lehdessä (10/04) on artikkeli "Navigointi motoristin ulottuville", jossa testissä Magellan Meridian Color ja Direct Route -reititysohjemisto.

Yhteenvetoboxista:

Kiteytys: Ajaminen jää sinulle, GPS hoitaa loput. Ehdottomasti tulevan kesän laite.

Hyvää: Selkeä näyttö, käytettävissä hanskat kädessä, sään kesto

Huonoa: Paristojen kulutus, karttapohjien pitkä latausaika.

Noista molemmista huonoista puolista pääsee eroon: paristojen vaihdon voi unohtaa, kun ottaa pyörän akulta virran gepsille ja karttapohjien latailu muistikortille nopeutuu huomattavasti PC:hen liitettävän kortinlukijan kautta.
No sepä on tuas savosta belluski moro. Oli muuten ihan pakko puuttua aiheeseen kun meillä täällä savossa taxi rintamalla on menossa siirtymä vaihde ajo välitykseen. Joka ukollahan on nykyisin känny perus varustukseen kuuluva laite reisulla kuin reissulla. nyt ku masina tulee vaihtoikään ja mielii uutta niin Nokia 6600 ja Insmatin gps paikannin wave finderin kartta ohjelma nii molemmat asiat kunnossa. Maistit syksyn tm numeroo en muista. Järjestelmässä myös opastus
Syksyn jatkoa kaikille toivoopi: Belluski
idea3.gif
 
Uusimmassa Moottori-lehdessä (10/04) on artikkeli "Navigointi motoristin ulottuville", jossa testissä Magellan Meridian Color ja Direct Route -reititysohjemisto.

Yhteenvetoboxista:

Kiteytys: Ajaminen jää sinulle, GPS hoitaa loput. Ehdottomasti tulevan kesän laite.

Hyvää: Selkeä näyttö, käytettävissä hanskat kädessä, sään kesto

Huonoa: Paristojen kulutus, karttapohjien pitkä latausaika.

Noista molemmista huonoista puolista pääsee eroon: paristojen vaihdon voi unohtaa, kun ottaa pyörän akulta virran gepsille ja karttapohjien latailu muistikortille nopeutuu huomattavasti PC:hen liitettävän kortinlukijan kautta.
No sepä on tuas savosta belluski moro. Oli muuten ihan pakko puuttua aiheeseen kun meillä täällä savossa taxi rintamalla on menossa siirtymä vaihde ajo välitykseen. Joka ukollahan on nykyisin känny perus varustukseen kuuluva laite reisulla kuin reissulla. nyt ku masina tulee vaihtoikään ja mielii uutta niin Nokia 6600 ja Insmatin gps paikannin wave finderin kartta ohjelma nii molemmat asiat kunnossa. Maistit syksyn tm numeroo en muista. Järjestelmässä myös opastus
Syksyn jatkoa kaikille toivoopi: Belluski
idea3.gif
Jep tuossa postaus jonka lähetin tuonne kurapyörä foorumille:

Tästä känny GPS:stä mun pitikin tänä aamuna tänne postata. Mulla oli koekäytössä pe ilta - La päivä tuollainen. Omaan kännyyn (6600) tuo istathti vain muistikorttia vaihtamalla. Bluetooth toimi (ihme kyllä) kohtuullisesti tuon mokkulan ja kännyn välillä. Joskus sai sammuttaa sen paikantimen ja softan ja käynnistää uudelleen, aktivoida GPS niin että rupesi löytymään.

+ Karttapohjat aina mukana, voi hakea osoitetta aina vaikka gps mokkula ei olisikaan mukana.
+ Kiva lelu
+ Toimii kohtuu hyvin
+ reitittävä
+ Suht hyvät karttapohjat
+ Rietittää nopeimman, lyhimmän ja kiertotien (toi kiertotie oli näppärä :o) )

- kaksi erillistä laitetta jotka kumpikin pitää olla mukana ja huolehtia kummankin virransaannista
- Nimenomaan lelu
- Reititys reitittää vähän omiaan. Ei osaa ottaa huomioon yksisuuntaisia ja neuvoo ajamaan vaikka kävelytietä jos se on karttaan piirretty.
- Karttapohjista löytyy kaikki millä on nimet (suurinpiirtein) mutta todella moni kiva tukkitie puuttuu.
-Känny eikä GSM palikka ole vedenkestävä
- Käyttö ei onnistu hanskat kädessä.
- Korvaa koneen oman muistikortin. Jos käytössä on muitakin ohjelmia jotka on asennettu kortille, niitä ei voi käyttää ennenkuin vaihtaa korttia.
- reititys toimii ainoastaan kertomalla lähtöpiste ja päätepiste. Ei osaa itse katsoa mistä lähetään jolloin joutuu hakemaan aina kadunnimen jolla kulloinkin seisoo.
- Ei korvaa oikeaa GPS:ää


Eli toimii varmasti urbaanin mersukuskin leluna. Puutteista huolimatta olisin voinut tuollaisen itselleni ottaa, sen verran hauska sillä oli leikkiä mutta pyörän kanssa sillä ei tee mitään. Auto käytössä ja pääteillä käyttökelpoisempi.
 
Back
Ylös