Nokkaketjun kiristin jäi auki..

Nokkaketjun kiristin jäi auki..

Eli avasin koneen ja kokosin. Honda cm 400. Nokkaketju kiristetään tossa nii että tyhjäkäynnillä avataan ruuvi sylinterien välistä ja kiristetään takas.
Tuo ruuvi oli jäänyt löysälle ja ajon sillä n 40km ennenkuin tajusin. Rikoinkohan jotain?
Tosin vaan maks 60kmh ajoin enkä revitellyt. Kiristin nyt ja ihankuin rallattas ihan vähän enemmän,kun normaalisti.
Rikonko jotain lisää jos vielä ajan tolla?
Vai skitsoilenko turhaan?
On kyllä vähän ohkasemmat öljyt koska talvi...
 
Eli avasin koneen ja kokosin. Honda cm 400. Nokkaketju kiristetään tossa nii että tyhjäkäynnillä avataan ruuvi sylinterien välistä ja kiristetään takas.
Tuo ruuvi oli jäänyt löysälle ja ajon sillä n 40km ennenkuin tajusin. Rikoinkohan jotain?
Tosin vaan maks 60kmh ajoin enkä revitellyt. Kiristin nyt ja ihankuin rallattas ihan vähän enemmän,kun normaalisti.
Rikonko jotain lisää jos vielä ajan tolla?
Vai skitsoilenko turhaan?
On kyllä vähän ohkasemmat öljyt koska talvi...

Jos se käy, niin et rikkonut. Väärän ajoituksen vuoksi sylinteriin pudonnut venttiili alkaa jarruttaa menoa siinä määrin, että kuski huomaa.

Mikäli on skitso, niin tarkistaa ajoituksen vielä.
 
En usko että ketju siirtyi kun oli rautalangalla nokan rattaassa kiinni kokoajan samasaa hammasvälissä.
En jotenki tajua nyt tuota mekanismia kai...
 
Eli avasin koneen ja kokosin. Honda cm 400. Nokkaketju kiristetään tossa nii että tyhjäkäynnillä avataan ruuvi sylinterien välistä ja kiristetään takas.
Tuo ruuvi oli jäänyt löysälle ja ajon sillä n 40km ennenkuin tajusin. Rikoinkohan jotain?
Tosin vaan maks 60kmh ajoin enkä revitellyt. Kiristin nyt ja ihankuin rallattas ihan vähän enemmän,kun normaalisti.
Rikonko jotain lisää jos vielä ajan tolla?
Vai skitsoilenko turhaan?
On kyllä vähän ohkasemmat öljyt koska talvi...

Se ruuvi perintyeisesti vain varmistaa sen tapin jossa on pykälät. Ne pykälät toimivat räikän tapaan, antavat kiristimen kiristää ketjua mutta ei löystyä. Ilman ruuviakin voi ajaa mutta huonolla onnella se räikkämekanismi ei pidäkään ja ketju löystyy. Ja vasta kun se on löytstynyt useamman pykälän nvoi ketju hypätä. Jos ketju hyppää löydyyden vuoksi niin olisit kyllä ennen hyppäystä ihmetellty kovaa meteliä. Uskoisin ettei mitään ongelmaa ole.
 
Vanhoissa hondissa systeemi on sellainen, että ketju kiristetään löysäämällä pultit ja sitten kiristämällä ne, eli siellä on joku jousi joka tekee kiristyksen ja ruuvit lukitsee sen. pultit auki ajaminen ei sinänsä pitäisi haitata mitään, tietysti jossain korkeilla kierroksilla jousi voisi antaa periksi määrätyissä tilanteissa ja jotain tapahtua, mutta tuskin normi ajelussa mitään on tapahtunut. Kovaa ajoa vaan.
 
Back
Ylös