Nokkapyörien ajoitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sky

New member
Eli tuli ostettua tuollaiset nokat säädettävillä nokkapyörillä:

Webcam

Lopputulos on kohtuu nihkeä, niinkuin dynotuloksesta näkyy. Eli ylärekisteriin ei saatu yhtään lisää höökiä.  
eek.gif


zx9r_dyno.jpg


Eli nokat oli lähtöhinnaltaan 800 € (kuulemma  
wink.gif
)  ja vajaa 500 € töitä + 130 € eestä uusia venttiilisäätöpaloja, niin voitte arvata että tulos ei ihan tyydytä. Nyt siis olis vaihtoehtona tehdä pari setuppia lisää ja maksaa toiset 500 € ja toivoa parasta.

Osaisko joku valottaa mulle, että miten toi homma noissa Webcamin nokissa toimii. Eli siis saadaanko niillä paras huipputeho aikaiseksi webcamin toimittamalla nokkakortin ilmoittamilla arvoilla? (siis pois sulkien pienet konekohtaiset erot)

Ja osaisko joku kertoa mulle mitä noi nokista dybolapussa ilmoitetut arvot tarkoittaa? Ainakaan en keksi niistä juuri mitään yhteistä nokkakortin kanssa, paitsi toi nokan keskikohta in 102 ja ext 105. Mitä tapahtuu, jos tuota in:ä myöhennetään?

Entä, mites toi venttiilien jousien vaihto, tarviiko kansi irroittaa niiden vaihtamiseksi? Ja voiko liian hidas sulkeutuminen vähentää niin merkittävästi huipputehoja?

Sitten kuulin vielä väitteen yhdeltä Dg-kuskilta, että airboxia pitäis muokata dynotusta varten, jotta sais paperille huippulukemat. Mitä tämä siis käytännössä tarkoittaneen?

Tuossa vielä versio jossa näkyy seos:

Untitled.jpg


Onks toi seos nyt oleviinaan kohdillaan tuolla ylärekisterissä? Ei sikäli että mitenkään haluaisin kyseenalaistaan Bikedoctorin ammattitaitoa.  
tounge.gif
Mutta tuoltako sen seoksen pitäis kaasariversiossa näyttää yläkierroksilla?

Nyt siis tarvittais jonkun "gurun" neuvoja
bowdown.gif
wink.gif
 
hehe. nyt sä olet juuri päässyt siihen asiaan miksi vaparin viritys on niin kovin kallista ja hankalaa.

en tiedä mikä pyörä oli kyseessä, mutta tehokäyrän mukaan joku muu sakkaa nyt kuin nokat. Bensan määrä se ei ole, koska seoskartta näyttää suht oikealta, rikkaaltakin paikoitellen joten sen pitäisi jo antaa melko näppärästi tehoa. tehokäyrä laihenee ihan kärkeä kohti, mikä yleisesti teettää lisää tehoa ja pidemmälle jatkuvan tehokäyrän. hyvä näin.

eli kun kaasutinpuolella näyttäisi kaikki olevan ok, on jossain muualla vika siihen että teho ei lisäänny vakiosta kuin osakierroksilla.

mikä putkisto? josko alkaa ahdistaa niin teho ei enää lisäänny. vakiputkistoissa voisi käydä näin, tai sliparihässäköissä.

männät? vakiomännät ilmeisesti? siinä voi olla yksi syy siihen että huipputeho ei lisäänny. koska sinun nokat nyt ovat kauemmin aikaa auki, ainakin oletan niin, on koneen dynaaminen puristussuhde alhaisempi. virinokkaan kannattaisi ehkä pyrkiä nostamaan puristussuhdetta, koska vaikka staattinen suhde toki pysyy samana, on koneen käydessä enemmän tyhjää aikaa. nokan ajoituksella voi koettaa parantaa tätä.

sytytysennakko? silläkin voisi saada jotain aikaan. sytkäpyörä tai ruuvien koverrus niin pääset testaamaan onko vaikutusta.
tosin useimmiten vaikuttaa juuri noille kiepeille joille olet tehoa saanutkin lisää. testaamisen arvoista kuitenkin.

Virtausnopeuden kasvattaminen kurkuissa? koska nenäsi ovat auki kauemmin niiden pitäisi siis teoriassa antaa kakkua koneelle pidempään ja tuottaa enemmän tehoa. kuitenkin mikäli virtausnopeus ei pääse kasvamaan tai loppuu kesken ei tehoa tule yhtään lisää vaikka miten nokat olisi auki. Imupuolen parantamisella voisi tähän saada apua. Vapaavirtausfiltteri, Imutorvet tai vaikeimpana kanavien uudelleenmuotoilu paremmalle virtaukselle.

Ensin pitäisi toki tietää mikä siellä nyt alkaa ahdistaa. Putkea voisin veikata tietämättä laitteesta mitään.
 
Eikö tuollaisen sporttipyörän kone liene jo tehtaalla viritetty aika lähelle sitä mitä siitä saa, huipputeho on kuitenkin pitkälti iskutilavuuden ja huippukierrosten sanelema, kunhan vaan mikään ei kauheasti ahdista hengitystä. Kallista on alkaa siitä merkittäviä lisätehoja kaivamaan, halvempaa on vaihtaa suoraan isompaan. Puhaltimella tietysti lähtee vaikka mitä...
 
hehe. nyt sä olet juuri päässyt siihen asiaan miksi vaparin viritys on niin kovin kallista ja hankalaa.

en tiedä mikä pyörä oli kyseessä, mutta tehokäyrän mukaan joku muu sakkaa nyt kuin nokat. Bensan määrä se ei ole, koska seoskartta näyttää suht oikealta, rikkaaltakin paikoitellen joten sen pitäisi jo antaa melko näppärästi tehoa. tehokäyrä laihenee ihan kärkeä kohti, mikä yleisesti teettää lisää tehoa ja pidemmälle jatkuvan tehokäyrän. hyvä näin.

eli kun kaasutinpuolella näyttäisi kaikki olevan ok, on jossain muualla vika siihen että teho ei lisäänny vakiosta kuin osakierroksilla.

mikä putkisto? josko alkaa ahdistaa niin teho ei enää lisäänny. vakiputkistoissa voisi käydä näin, tai sliparihässäköissä.

männät? vakiomännät ilmeisesti? siinä voi olla yksi syy siihen että huipputeho ei lisäänny. koska sinun nokat nyt ovat kauemmin aikaa auki, ainakin oletan niin, on koneen dynaaminen puristussuhde alhaisempi. virinokkaan kannattaisi ehkä pyrkiä nostamaan puristussuhdetta, koska vaikka staattinen suhde toki pysyy samana, on koneen käydessä enemmän tyhjää aikaa. nokan ajoituksella voi koettaa parantaa tätä.

sytytysennakko? silläkin voisi saada jotain aikaan. sytkäpyörä tai ruuvien koverrus niin pääset testaamaan onko vaikutusta.
tosin useimmiten vaikuttaa juuri noille kiepeille joille olet tehoa saanutkin lisää. testaamisen arvoista kuitenkin.

Virtausnopeuden kasvattaminen kurkuissa? koska nenäsi ovat auki kauemmin niiden pitäisi siis teoriassa antaa kakkua koneelle pidempään ja tuottaa enemmän tehoa. kuitenkin mikäli virtausnopeus ei pääse kasvamaan tai loppuu kesken ei tehoa tule yhtään lisää vaikka miten nokat olisi auki. Imupuolen parantamisella voisi tähän saada apua. Vapaavirtausfiltteri, Imutorvet tai vaikeimpana kanavien uudelleenmuotoilu paremmalle virtaukselle.

Ensin pitäisi toki tietää mikä siellä nyt alkaa ahdistaa. Putkea voisin veikata tietämättä laitteesta mitään.
Jep. Eli kyseessä Kawasaki zx9r (-01). Putkena yohimuran kokoränni (4-2-1) RS-3 pöntöllä, Factoryn pro-suutinsatsi, Lisäksi K&N vaapaavirtasuodin, ei kuiteskaan se paras versio.

Tuossa käppyrästössä jossa näkyy AFR näkyy käppyrä jossa on syttypyörä kiinni, mutta se tekee tyypillisen ylätehojen leikkauksen.

Kun kerran epäilet ja mietit noita puristuksia, niin ehkä ne alkuperäiset venttiili jouset eivät pysy mukana. Tällöin homma kostautuneen huippukiekoilla?

Voisihan tuon kannen madaltaa, niin saisi lisää puristuksia. Kaveri antoi vinkkiä että kannattaisi tsekata kanavat, ettei siellä ole mitään valujäysteitä. Hänen omassa Ysissään kuulemma oli  
tounge.gif


Putkistosta sen verran, että huhut väittävät ettei yoshin putkella saa huipputehoja lisää, mutta keskialuetta pitäisi saada parannettua merkittävästi.
 
Mitkähän lienevät vakiot nokkien ajoitukset? Jos ovat nuo

http://en.wikipedia.org/wiki....1997.29

niin nuo Webcamin nokat toimivat just niinkuin olettaa sopiikin eli vähemmän aukioloaikaa kuin vakiona mutta jyrkemmät rampit ja enemmän nostoa, tuloksena lisää keskialueen vääntöä menettämättä ylärekisteristä mitään. Jos haluaa lisää tehoa ylärekisteriin niin tarvitseee pidemmän aukio-oloajan nokat, samalla tosin keskirekisteri kärsinee.

Ja nokat eivät ole kalliita hiotuttaa, siinä noin satasen nokka ihan niille arvoille kuin haluaa hiontavaran puitteissa, eli 800 euroa on ihan liikaa hiotusta nokkaparista.

Ja venttiilinjouset piisaavat hyvin, siinä vaiheessa kun imuventtiili alkaa pomppimaan liian löysien jousien takia tulee moottoriin about kierrosrajoitin em. kierroksille, lievemmilläänkin vääntökäyrä romahtaa em. kierrosten yläpuolella.

Ja toki ylärekisteriin saa aavistuksen lisää tehoa myöhästämällä imunokkaa, mutta se on aina huonoa virittämistä koska saman sulkeumisajan venttiilille saa myös hiomalla nokka-akseliin pidemmän aukioloajan joka antaa enemmän etua sinne ylärekisteriin.....
 
Mites toi seos pilottien alueella? Saako sille käytännössä tehtyä mitään. Jotenkin epäilyttää toi KX-centerin ja Bikedoctorin vakiohinta suuttimien vaihdolle ja säädölle, että aika on niin kiereä, että siinä ei mitään hienosäätöjä keretä tekemän. Luulis että kun tuo käy sen verran rikkaalla, että asialle voisi tehdä jotain.

No, ainakin lähtee nykyisin paremmin käyntiin kylmelläkin säällä.
smile_org.gif
 
Mites toi seos pilottien alueella? Saako sille käytännössä tehtyä mitään.
Pilottien alue on aivan pieni osakaasu, tuo dynokäppyrä on täyskaasuveto joka on ihan täysin pääsuutiinpiirin varassa, eli jos alakierrosten täyskaasun seosta haluat vähän laihentaa niin neuloja alemmas tai yläpäästä paksumpi neulaprofiili.

Jos lähtee liian hyvin kylmänä käyntiin niin tyhjäkäyntiseos on liian rikas, sille on omat seosruuvinsa mitkä vaikuttaa myös siihen aivan pintakaasuun jonkin verran.
 
Mitkähän lienevät vakiot nokkien ajoitukset? Jos ovat nuo

http://en.wikipedia.org/wiki....1997.29

niin nuo Webcamin nokat toimivat just niinkuin olettaa sopiikin eli vähemmän aukioloaikaa kuin vakiona mutta jyrkemmät rampit ja enemmän nostoa, tuloksena lisää keskialueen vääntöä menettämättä ylärekisteristä mitään. Jos haluaa lisää tehoa ylärekisteriin niin tarvitseee pidemmän aukio-oloajan nokat, samalla tosin keskirekisteri kärsinee.

Ja nokat eivät ole kalliita hiotuttaa, siinä noin satasen nokka ihan niille arvoille kuin haluaa hiontavaran puitteissa, eli 800 euroa on ihan liikaa hiotusta nokkaparista.

Ja venttiilinjouset piisaavat hyvin, siinä vaiheessa kun imuventtiili alkaa pomppimaan liian löysien jousien takia tulee moottoriin about kierrosrajoitin em. kierroksille, lievemmilläänkin vääntökäyrä romahtaa em. kierrosten yläpuolella.

Ja toki ylärekisteriin saa aavistuksen lisää tehoa myöhästämällä imunokkaa, mutta se on aina huonoa virittämistä koska saman sulkeumisajan venttiilille saa myös hiomalla nokka-akseliin pidemmän aukioloajan joka antaa enemmän etua sinne ylärekisteriin.....
Ah, juurikin näin. Olisi pitänyt googlata nenien aukiolot ennen kuin arvaa.
Ei se oikein voi antaa suuremmille kierroksille tehoa jos venttiilit eivät ole pidempää aikaa auki.
Irti ja R-koneistukseen tms hiontapajaan ja aikoja pidemmiksi.
 
Ei tarvitse lisätä aukioloaikaa.

Nyt Lobet vain in102 ja ex105. Käyrä on juuri tuollaisten loben mukainen eli keskelle lisää poweria. Aivan liian vähän jos haetaan yläalueen tehoa noilla nokilla. Maximit joita käytetään 110 paikkeilla, kun kunnolla ylätehoa haetaan.

Muuta nokkien säätö in106 ja ex108, niin jo pauhaa ylhäällä ja välttämättä ei mikään iso pudotus keskialueella, eli ainakaan alle vakion ei mene.

Mulla nyt Busassa Brock`s 0,415"/0,388"nokilla in105 ja ex106,5 eli tälläiset maltilliset keskialuesäädöt. Muuttamalla 107/109 tulee n.3-5hp lisää ylös, ehkä talvella+ muuta pientä kivaa lisää.


Kanavat kannattaisi teettää tuohon kanteen, siellä on paljon potentiaalia. Ota yhteyttä Kansiset:iin, on noista ysin kansista hyvää tutkimustietoa ja kokemusta Jampalla olemassa.
 
Onko nokat ajoitettu säätöpyörin nokkakortin mukaan ?
Kansi on satavarma tulppa 9R moottorissa, väittäisin ettei vakiokannella päästä enää pidemmälle...

Kun käyn pajalla niin voisin tarkistella jäikö Rissasen 9r projektista virtausmittaus tuloksia.

Rissasen 9r tuotti virikannella /vakio nokilla säädettävin pyörin/1000cc ryhmällä/ Muzzyn putkella 155hp Viaberilla.
Joka tuloksena on hyvin pitkälle vertailu kelpoinen.

edit juttua lisätty
 
Onko nokat ajoitettu säätöpyörin nokkakortin mukaan ?
Kansi on satavarma tulppa 9R moottorissa, väittäisin ettei vakiokannella päästä enää pidemmälle...

Kun käyn pajalla niin voisin tarkistella jäikö Rissasen 9r projektista virtausmittaus tuloksia.

Rissasen 9r tuotti virikannella /vakio nokilla säädettävin pyörin/1000cc ryhmällä/ Muzzyn putkella 155hp Viaberilla.
Joka tuloksena on hyvin pitkälle vertailu kelpoinen.

edit juttua lisätty
Eihän se tietysti paha ois, jos jotain lisätietoa sais.
smile_org.gif
 
mietippä kuinka paljon vietät aikaa siinä kierrosrajoittimen kohdassa, versus tossa 8 tonnissa. Tuloshan on hyvä.

jos käyrän saisi nokkapyörillä ajoitettua siten, että keskellä ja alhaalla ei olis mitään ja voisit ilmoittaa ison huipputehon piikin, niin sehän se olis kiva, kun vois kiskalla puhua siitä.

'keskialueelle' 5 heppaa lisää, ei toimi kiskalla.
 
mietippä kuinka paljon vietät aikaa siinä kierrosrajoittimen kohdassa, versus tossa 8 tonnissa. Tuloshan on hyvä.

jos käyrän saisi nokkapyörillä ajoitettua siten, että keskellä ja alhaalla ei olis mitään ja voisit ilmoittaa ison huipputehon piikin, niin sehän se olis kiva, kun vois kiskalla puhua siitä.

'keskialueelle' 5 heppaa lisää, ei toimi kiskalla.
Täytyy sanoa että kokoputki + vapaavirtasuodin + nokat = 5 hp lisää keskialueelle on hiukkasen vähän laisesti. Minusta toi käyrä kuitenkin näyttää siltä millanen sen pitäisi olla kun on lisätty pelkästään koko ränni + säädätetty. Nokat ei oikein tunnu antavan mitään lisää.
 
Back
Ylös