• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

noloja muistoja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aimos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

aimos

New member
Tulipa tässä mieleen muutamia noloja muistoja nuoruudesta,moottoripyöriin liittyen,reilu 20v sitten.

-Hiekkakentällä kaverin DT:llä koitin kuinka kovin pääsee,jarrutus viimetingassa ja pelkällä takajarrulla tietty ja pyörä helvetinmoiseen ojaan.

-Luulin että reilulla kaasunkäännöllä juuri ennen sammutusta on tarkoitus tyhjentää kaasarit.Kun sanoin tämän ääneen,niin minua kyllä oikaistiin.

-En tiennyt mikä on tehoputki,tehari,vaikka muiden joukossa "tietäväisenä" niistä puhuinkin.

-Olin usein saman kaveri kyydissä ja luulin että kurvissa matkustajan pitää kallistua eri suuntaan kuin kuski ja pyörä.
Kerran kaverini sitten alkoi puhua pyörän omituisesta käyttäytymisestä kurveissa ja minä siihen lisäämään että "vaikka minäkin kallistelen SINNEPÄIN kurveissa..."

-En muista mikä oli tapahtuma ja miksi siellä olin,mutta alastaron radalla ajoin AR 125:lla ja ajolinjoista ja mistään muustakaan ei mitään käsitystä.Kaikki muut tosin olivat isoilla pyörillä ja kokeneita ajajia.Muistaakseni pois minua ei käsketty,mutta oma järki kai sanoi jotain.

Hienoin muistoni taas on tästä vielä kauemmas,olin ehkä toisella tai kolmannella luokalla.Olimme kaverini kanssa jossain huinimassa,kun näin moottoripyörän kiihdyttävän auton viereen ja kuski monotti kunnolla auton oveen.En tiedä mistä tilanne lähti enkä varmaan nappulana olisi ymmärtänytkään,en myöskään tiedä miten se päättyi mutta pyöräkuski oli
bowdown.gif
bowdown.gif


Näin siis joskus.Ja nyt meikäläisen olisi tarkoitus lähteä ekalla omalla pyörällä liikenteeseen!
 
Yks nolo homma oli kun faija oli vieraiden kanssa pihassa ja mun piti näyttää lähtiessä kuinka poika keulii jammu DT:lla. Vedin perseelteni just niiden kohdalla, housut meni halki ja persauksista lähti nahkat. Komee suoritus kerrakseen
biggrin.gif
Pyörästä tanko solmussa muistaakseni.
 
Yamaha DT tuntuu liittyvän näihin tilanteisiin.. Itse vedin DT:llä syksyllä -91 pururataa pitkin uudehko tyttökaveri kyydissä.. Oli varmaan tarkoitus näyttää etenemisen helppoutta pehmeämmällä alustalla, en muista päämäärää, tuskin olikaan.. Myöhäinen kylmä ilta ja sillan puukansi peilijäällä, siitä kyljelleen jne.. Kiitin vuosia tuon kohelluksen jälkeen, että mustelmilla selvittiin.. Suhde jatkui muutaman vuoden tapahtuman jälkeen..
biggrin.gif
 
Mjoo...ensimmäinen kerta mopon (tai paremminkin hirviön, 80 ccm RM:n koneella varustettu PV...) päällä, kytkintä ylös ja sitten mentiin! Syöksyin ensin nurmikon piennarta pari metriä alaspäin, siitä jollain keinolla sain puikkelehdittua muutaman koivun ohi ja sitten kyljelleen keskelle metsää...tämä kaikki 20 metrin sisään.

Yläasteella tuli lainattua kaverin skootteria sillä seurauksella, että palautuksen yhteydessä vasemman puolen katteet oli varustettu kunnon vauhtinaarmuilla. Tuli menaa painettua etujarrua hiukka liian rajusti omien tottumusten mukaisesti verrattuna Raisuun, jonka silloin omistin...
 
Lisätään RD 125 LC joukkoon.
Vakiona siinä on 24mm kaasari. Micronin jälkeen luonnollinen askel oli isompi kaasari. 80-luvulla ei ollut nykyisiä rahamääriä käytettävä, niin kaasari oli ties monella omistajalla ollut 28 Dellorto. Kaasari kiinni ja kokeilemaan. Vaijerissa tai jossain oli pientä häikkää, kun kierrokset oli vapaalla yli 10 000rpm, mutta kun sillä ajoi, niin "tyhjäkäynti" oli enää 4000rpm.
Kone veti nuoren miehen mielestä helevetin hyvin ja pitihän se keuliminen sitten jossain vaiheessa kokeilla. No muuten hyvin, mutta alastulon kanssa oli pieniä ongelmia, tai siis ylihän se meni oikein komeasti, kun kaasun löysäämisellä ei ollut toivottua vaikutusta.
Kaveri oli tullut samaan aikaan katsomaan, miten viritys onnistui. Onneksi tuli, pääsi nimittäin apteekista ostamaan ihon paikkaukseen tarkoitettua materiaalia. Sen verran äiti sitä tilasi, että reppu piti antaa kaverille mukaan.

Toinen kerta oli sitten syksyn pimeydessä kaupungin keskustassa. Oli pikkuisen satanut ja asfaltti kiilteli katuvalojen loisteessa. Yht'äkkiä pyörä lähti alta ilman mitään varoitusta, enkä ajanut edes kovasti ja kaverin kanssa luisuttiin pitkin kaksikaista tietä. Tuuri oli, että ei ollut autoja tangetin suunnassa. Kun oltiin pysähdytty ja todettu, että hengissä ollaan, niin lähdettiin sitten sitä rautaratsua hakemaan sieltä jakakäytävältä. Siinä kävellessä kävi vieno paskanhaju nenään ja kysyin kaverilta, että säikähditkö noin pahasti. Pyörän luokse päästyämme koko totuus paljastui. Tielle oli levinnyt ihan ehtaa paskaa ja kun se oli märkää, niin se oli aika liukasta.
Olihan sen noloa käydä läheisellä nakkarilla sanomassa, että tilaa palokunnan puhdistamaan tietä (ei siihen aikaan mitään kännyköitä ollut).
 
Kerran kaverin mopolla (S1) kävin testirundin yläasteikäisenä, kaveri painotti että etujarrua ei voi käyttää kun se menee lukkoon hipasustakin niin eihän sitä tietty muistanu ja iskarit solmuun keulasta, ihan pystyssä kävi mutten mennyt nokalleen. Sanomista tuli
smile_org.gif
 
ajoin joskus 14vuotiaana kaverin helkama kaverilla hiekka kentällä...no,,kaveri ohjeisti oikein selkeesti että muista että siinä on jarrut väärin päin(kysessä siis automaattimopo jossa etu ja takajarru kahvoissa ja nekin väärin päin)---->meitsi täysiä kentän läpi ja ison nuorisolauman edessä ajatuksena tyylikäs pysäytys takajarrulla liiraten= etu jarru pohjaan ja komeet lipat porukan eteen
kaboom.gif
ja pikkase hävetti...
 
Yläasteella tuli lainattua kaverin skootteria sillä seurauksella, että palautuksen yhteydessä vasemman puolen katteet oli varustettu kunnon vauhtinaarmuilla. Tuli menaa painettua etujarrua hiukka liian rajusti omien tottumusten mukaisesti verrattuna Raisuun, jonka silloin omistin...
Kummallisen tutun kuuloinen tarina.
biggrin.gif
Tosin kaverin skootterista tais mennä oikean puolen katteet naarmuille / säpäleiksi.
Oli se Raisu vaan aika peli!
 
Kevari-iässä kerran tuli tiirailtua muutamaa lenkkeilevää hyväpyllyistä tyttöä kävelytiellä. Siinä sitten kun tarpeeksi oli päätään käännellyt niin olin ajautunut ihan tien reunaan ja eturengas otti jalkakäytävän kivetykseen kiinni, siitä nurin ja kylkimyyryä jokunen metri...
thumbs-up.gif
Voi olla että tytsyillä oli hauskaa
blush.gif
Autolla ajaessa tämä vaarallinen tiirailu on aiheuttanut enemmänkin vaaratilanteita. Onneks ei oo vielä mitään lukkojarrutusta pahempaa käynyt, mutta alkaa taas hirvittämään kun kesä on tulossa ja naisilta senkun vaatetus ohenee...

Mutta, mutta eipä tuo vielä mitään. Onneksi tätä seuraavaa ei tapahtunut mulle:
Olin yläasteella ja meillä oli jonkin sortin urheilupäivä. Pari entistä koululaista (silloin jo amiksen puolella) olivat tulleet hengailemaan kevareillaan koululle ja siinä kun sitten urheilut urheiltu niin oli lähes kaikki koulun oppilaat ulkona välitunnilla ja nämä kaksi kaveria päättivät sitten järjestää näyttävän poistumisen. Eka kaveri kun oli poistunut isolta hiekka-alueelta missä porukka vielä oleskeli niin toinen kaveri koitti ilmeisesti vähän kokeilla jotain sutivaa lähtöä piikkikyykyllään (joku TZR tai vastaava) ja hyvinhän se aluksi meni kunnes sitten jossain kohtaa alkoi hillitön woblaus ja kaveri kauheella rytinällä ja oikeen urakalla nenälleen polkupyörien ja pusikoiden sekaan siinä noin 300-400 ihmisen edessä
smile_org.gif
Voitte kuvitellä kuinka matalalla profiililla kaveri siitä kotia lähti luikkimaan. Onneks ainakin yleisöllä oli hauskaa
biggrin.gif
 
062802jumpie_prv.gif
humalassa on kiva tunnustella
biggrin.gif
vai miten seli?
viimeisin tapahtui eilen PK KE ajoissa, tai no jaa... ku muitkiii pärrii oli paikalla...enivei, tankille päästessä pärrän hälyttimen yliherkkä kapulan otti ja veti hälyt päälle jotenkin siinä tankatessa
idea3.gif
ja sitten ku tankannu ja käyny maksamassa ja siirtämässä niin kunnont nopotus -> seisontatuki alhaalla -> sytkät päälle -> vaihe vapaalle ja starttia -> pykälä silmään ja pärrä sammui näin kaksi kertaa kunnes hokasin tuon seisonta tuen xD

Pärrän ostaessani pudotin tuon avain nipun jossa hälärin kapula maahan, huoltsikalt lähtiessäni Pe ilta ja suuri yleisä paikalla... nooooo..... paristo liikahti kapulassa sen verta ettei enään toiminut -> seurasi ERITTÄIN NOLO tilanne kypärä päässä tosin pahinta punastelua peitellen takapenkni irroitus ja sitten työkalut essiiin ja parit metallin härpäkkeet edestä pois sekä akun navat irti. Kaiken tämä kruunasi koko 30min operaation ajan hälyttimen piipitys ja ulvominen yleisön katsoen xD voi että
062802jumpie_prv.gif

Koitin vaan sillain hissukseen ekat 15min mutku lähestymistutka ulvoin pienimmästäkin liikkeestä.

jokunen "melkeen kaato paikalteen" on tainnu käydä täss vuosien mittaan ja mitähä vielä... muistuu enemmänkin kotilolla noita tapahtuneen kun sammuu paikaltaan valoista lähtiessä tietenkin vilkasliikeinteisen risteyksen kupeilta jossa vähintään se 2 terassia väkeä tupaten täynnä kummankin puolen...

Totuushan on se - että kun tämmöisiä näkee toisille kanssa eläjille tuolla mualimas käyvän niiin pieni virne nousee naamalle kun muistaa omat heikot hetket mutta omalle kohdalle sattuessa on se komeron pimeä syrjä, naru lenkillä sekä mattoveihti seuraavana mielessä.
 
Kun sitä Yamaha DT -osastoa tulikin jo korkkailtua, niin wapun kunniaksi voisi kulauttaa vielä yhdelle muistolle:

Vuosi oli -83, oltiin isolla kevari-porukalla liikenteessä ja päätettiin sitten illan hämärtyessä mennä jäähallin parkkikselle temppuilemaan. Joukosta erottui yksi taituri, joka osasi keulia pitkiä matkoja.
Kysyin kaverilta DT:tä lainaksi ja ajattelin, että voin osoittaa kykyni... Noh, muutama kerta siinä menikin päästä päähän ja homma alkoi mielestäni sujua. Juuri kun olin vaihtanut kolmoselle ja tunsin jo olevani kaikkien varauksettoman ihailun kohteena, kippasin laitteen selälleni! Itselle ei mitään sattunut, mutta muistan kipinät mitä asfaltilla liukuvasta kaverini upouudesta pyörästä lähti. Ja kun kaatumisen äänet hiljeni, kuului parkkiksen laidalta kovaa huutoa, taputusta ja vihellystä!
crazy.gif
 
Kevariaikoina joskus vuonna nakki ja kivi piti lesottaa pihalla oleville tytöille ja lähteä reippaamman kaavan mukaan. Enpäs muistanut, että etujarrulevyssä oli lukko kiinni.

"Vrooooom, töks!" "mikä helvetti tässä nyt on???" Ja sitten yritin vielä uudestaan liikkeellelähtöä ja melkeen kippasin fillarin kyljelleen siihen paikkaan, ennenkuin muistin sen lukon. Onneks oli potta päässä, nimittäin oli naama kyllä varmaan punainen kuin tomaatti.  
biggrin.gif
Onneksi etujarrulevy pysyi ehjänä.

Piikkinä oli kawan kdx 125.
 
Nuornamiesnä laitettiin A95 Suzukiin Soliferin keskiseisontatuki...semmonen A:n mallinen. Kunnollinen, kun haluttiin, hitsattiin kaverin kanssa molempien jalkojen päähän viis senttiä kanttiinsa olevat lattaraudan palat, jotta eivät painu maahan. Oli olevinaan keksintöjen keksintö. Kerran hirveesti kaahatessa pyörä pysähtyi, kuin seinään ja me kaverin kanssa sarvien yli ja kauas. Kova ihmetys päälle, että mitä tapahtui. Pyörä stoppasi paikoilleen seisontatuen tartuttua niistä lattarautatassuista urheilukentän juoksuradan reunassa olleeseen lankkurajaukseen. Olipahan ikimuistoinen lento ja yleisöä kiitettävästi. Ne maarata-ajot jäi ajamatta.
 
No ei ihan nuoruudesta ja miten sen ottaa
omg.gif

Käytiin talilla, missä oli oma mopotin ja sen hetkinen "hoito"
buttrock.gif
alkoi ne. himot hyräämään, kun mopottimeeni meni ajoasentoa "testaamaan" ja mitä taakse . . . . . . . . Mimmi ympäri jne jne jne jne jne.
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif
Kun kaverit
crazy.gif
tuli jostain syystä HUOM. la iltana tallilla käymään: lue juomaan / jatkoille ja me siinä pyöräni päällä . . . . Oli sentään meikäläisellä buutsit jalassa, huosut "melkein" jalassa ja sentään rotsi päällä . . . . . mimmillä huomattavasti vähemmän
buttrock.gif
Olihan se todellista kuivaharjoittelua, se
062802moto_prv.gif
.
 
No ei ihan nuoruudesta ja miten sen ottaa  
omg.gif

Käytiin talilla, missä oli oma mopotin ja sen hetkinen "hoito"  
buttrock.gif
alkoi ne. himot hyräämään, kun mopottimeeni meni ajoasentoa "testaamaan" ja mitä taakse  . . . . . . . .  Mimmi ympäri jne jne jne jne jne.  
buttrock.gif
 
buttrock.gif
 
buttrock.gif
 
buttrock.gif
Kun kaverit  
crazy.gif
tuli jostain syystä HUOM. la iltana tallilla käymään: lue juomaan / jatkoille ja me siinä pyöräni päällä . . . . Oli sentään meikäläisellä buutsit jalassa, huosut "melkein" jalassa ja sentään rotsi päällä . . . . . mimmillä huomattavasti vähemmän  
buttrock.gif
 Olihan se todellista kuivaharjoittelua, se  
062802moto_prv.gif
.
biggrin.gif
legendaarista
cool.gif
 
Olin 7v ja isä oli hakenut jostakin käytetyn honda monkeyn. Poika jolta mopo ostettiin ei kertonut että sitä oli vähän kutiteltu. Oltiin siinä sitten koko suku, isoäitiä myöten, perheyrityksen hallin pihassa katsomassa miten poika, eli minä, ajaa mopolla.

Mopo lähti heti käsistä kun päästin kytkimen ja ajoin suoraan päin seinää. Hallista irtosi ränni ja pari nurkkalautaa. Mopo kyljelleen ja minä mahalleen mopon päälle. Pää edellä siinä lensin noin 1cm päähän metallisen roskalavan kulmasta. Olin tietysti ilman kypärää. Pahastikin olisi siis voinut käydä mutta ihan säikähdyksellä selvisin. En kyllä tiedä pelästyinkö enemmän kaatumista vain isoäidin hätääntynyttä "kalkkunakiljaisua".

Seuraavalla kerralla pidin kyllä kypärää.

Pari vuotta myöhemmin ajelin mummolan pihassa kaverin kanssa kahdella mopolla pientä krossia. Naapuritontilla oli kerrostalo jossa asui juoppo sotaveteraani. Ajelumme toi ilmeisestikin hänellä mieleen jonkin raatteentien taistelun ja hermot meni. Veteraani tuli uhkailemaan meitä n.10v pikkupoikia haulikolla. Hieman pelästyin. Pidin parin päivän tauon ennen kuin uskalsin taas ajella. Sama episodi toistui kun räjäyteltiin kavereitten kanssa jotakin "pikkukiinalaisia". Taas tuli taisteluflashback ja pappa meille huutamaan. Oli päiväunet häiriintynyt.

Niin ja kevari-ikäisenä sain ekaksi moottoripyöräksi custom Laverdan. Se oli ihan uusi mutta maahantuojan varastossa seissyt ties kuinka monta vuotta. Mikälie pahvinen kannentiiviste siinä sitten painunut eikä kantta tietenkään luovutushuollossa kiristetty. Ajelin aamulla kouluun ja sitten, juuri kun olin ohittanut pikatiellä pitkän jonon ja päässyt jonon ensimmäisen auton eteen, moottori leikkasi kiinni ja takarengas lukkiutui. Onneksi kytkinkäsi oli iskukunnossa enkä kaatunut. Siitä sitten rullasin jonon edestä pientareelle. Tässä kohtaa mittarissa oli 1200km eli hyvin kesti. Edellämainittu tiiviste päästi jäähdytysnesteet sylinteriin. Laverda vaihtui TZR Yammuun joka 33 hevosvoimansa kanssa olikin jo vähän mukavampi tuttavuus ja toimi 9000km kuin sveitsiläinen kello.
 
Pari vuotta sitten oli toisena pyöränä K 1200 GT. Tällä ajelin naisystäväni pihaan, joka oli kivetty ja vietti hieman kadun suuntaan. Jätin pyörän sivutuelle joka jäi siihen ylärinteen puolelle eli pyörä jäi melko lailla pystyyn. Availin ajotakkia ja pyörähdin samalla kohti ovea. Tunsin, että takki hiukan hipaisi ohjaustankoon ja samassa rysähti. Pyörä kyljellään pihakiveyksellä  
mad.gif
. Nopea vilkaisu naapureiden ikkunoihin, näkikö kukaan. Kiinni pyörään ja nopea tempaisu. Laukkuineen n 290kg rautaa nousi hetkessä pystyyn! Tähän kului ehkä 10s. Kerran aikaisemmin kaataneena ( auton takia ) en hetkeen ollut uskoa todeksi. Silloin tarvittiin apuvoimia. Vauriona muutama naarmu katteissa ja oikean puolen laukussa. Siitä sitten sisälle ja ystäväni kyselemään. " Miksi sinä noin punoitat?" Mutisin jotain lämpimästä säästä ja kuumasta ajotakista. Koskaan en ole kuullut tapahtumasta kommentteja.
 
Tää nyt ei sattunut mulle, mutta aika hauska.

Emäntä oli eilen ekaa kertaa autokoulun mopolla (ER-6) liikenteessä. Ope oli koko ajan huomautellut ylinopeudesta.

Jossain vaiheessa emäntä sanoi tajunneensa, että katseli nopeutta kierroslukumittarista...

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Back
Ylös