Nürburgring nordschleife ja Spa-Francorchamps

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Micky

Ratavastaava
Hello..

En nyt tiedä olisiko tämä pitänyt laittaa "matkailu osastolle", mutta radoista kun on kyse, niin laitoinpa kuitenkin tänne.

Elokuussa lähdössä reissuun Saksanmaalle ja Belgiaan, Ranskaan jne..
Nyt tiedustelisin kokemuksia ja muuta infoa kahdesta otsikossa mainitusta radasta. Ainakin Nürburgringillä tulee muutama turisti kierros vedettyä, mutta kun tuo Spakin osuu hyvin reitille, niin sekin kiinnostaisi.

Nürburgringistä löytyykin ihan hyvin tietoa netistä, mutta:
-Vinkkejä Nürburgringin ensikertalaiselle, mitä pitää tietää?
-Onko radalla jotain "liukkaita" tai muuten vaarallisia paikkoja?
-Mitä tuolla radalla pitää varoa?
-Kokemuksia?

Spa-Francorchamps:
-Onko jollain tiedossa netti osoitetta tms. mistä tietäisi miten radalle pääsee ajamaan ja ennen kaikkea milloin?
-Mitähän Spassa ajelu maksaa?
-Kokemuksia?

Kiitoksia kaikille, jotka näistä jotain tietävät ja vielä jaksavat sen tänne kertoa!

Nurburgring.

Mitä pitää tietää?
- Omia taitoja ei kannata yliarvioida. Radalla on sekä autoja että prätkiä, joiden kuskit ajavat siellä useita päiviä per kesä. Ensikertalaisen ei kannata alkaa esitellä suomalaista ajotaitoa. Muistaakseni ohitukset tehdään aina vasemmalta, jätä siis vasemmalle tilaa, mutkissa autoilla pääsee huomattavasti lujempaa (ei ne ole parempia kuskeja, kyse on neljästä pyörästä, kitkasta jne.)

Onko radalla liukkaita tai vaarallisia paikkoja?
-Yleensä on, eikä niitä kannata yrittääkään opetella etukäteen, se ei kuitenkaan onnistu. Tod.näk. joka päivä on kolarien/konerikkojen jäljiltä öljyä tai muuten liukkaita kohtia radassa.
Keväällä siellä oli mm. partio korjaamassa kaiteita samaan aikaan kun hullut ympäri maailmaa vetelivät kahtasataa metrin päästä ohi. Mielestäni kavereilla on oikeus pyytää vaarallisen työn lisää.

Mitä radalla pitää varoa?
-se 800-1200hv Porsche tulee aika nopeasti rinnalle ja ohi, vaikka vielä edellisellä suoralla se oli pieni piste peileissä. Liika peilien vilkuilukin vie ajosta rytmin, vilkuilla vai ei, molempi pahempi.
- Ei sitä rataa ja mutkia opi ulkoa niiden muutaman kierroksen aikana, jotka päivässä ehtii ajaa. Maltilla vaan, ei ole häpee vaikka kierrosaika olisikin yli 8min :-)

Kokemuksia?
-On muutamalta kesältä. Ja vaikka on opeteltu videolta rataa kuinka, niin joka kerta se tuntuu kuin ajaisi siellä ekaa kertaa ja perhosia on vatsassa.

Ehdottomasti kokemisen arvoinen paikka. Minun ja monen muunkin mielestä maailman hienoin moottorirata. Onnea matkaan!

mutkissa autoilla pääsee huomattavasti lujempaa (ei ne ole parempia kuskeja, kyse on neljästä pyörästä, kitkasta jne.)
Tuosta tekstipätkästä saattaa syntyä "pienimuotoista" vääntöä.
biggrin.gif
biggrin.gif

Itse ainakin olen opetellu Ringiä Grand Prix Legends formulapelistä. Tosin siinä se on vuoden 1967 kuosissa, sen jälkeen rataan on laitettu kaiteita, muutamissa kohdissa hieman suoristettu mutkia, lähtö ja maali hieman erilaiset jne. mutta on tuokin tyhjää parempi.

Spa-Francorchamps:
-Onko jollain tiedossa netti osoitetta tms. mistä tietäisi miten radalle pääsee ajamaan ja ennen kaikkea milloin?
Etsiskelin samaa tällä viikolla spaFrancochamps (sori tää onkin F1 prix-saitti  
biggrin.gif
), mutta tästä voi olla jotain iloa racing4Fun spaFrancorchamps termine elokuun puolessa välissä näkyy olevan ProSpeed (ProSpeed hintoja ja päivämääriä) ja  BikerDay's hintoja ja ohjelmaa nimisillä järjestäjillä on jotain.

Aika monelle isolle radalle näyttää hinnat olevan järjettömiä (150-200€) tai sitten täytyy osallistua järjestettyyn koulutukseen tms.

Berliinin eteläpuolella on ajoharjoittelurata mistä löytyy hinnat Spreewaldring. Schleizer Dreieck (A9:n varressa puolessä välissä Berliiniä Muncheniä) vois IDM katuratana olla kiinnostava. Racing4fun (alles über renntrainings) löytyy rennestrecken > tracks/europakarte (nää löytyy toki muualtakin, mutta törmäsin jossain ao. saitin kmz jossa on kaikki euroopan radat). Anneau du Rhin Reinin laaksossa (A5 länteen ranskan puolella).

/z

edit: muokkailin että saatte jotain tolkkua tuosta ja että olis jotain informaatioarvoakin.

mutkissa autoilla pääsee huomattavasti lujempaa (ei ne ole parempia kuskeja, kyse on neljästä pyörästä, kitkasta jne.)
Tuosta tekstipätkästä saattaa syntyä "pienimuotoista" vääntöä.  
biggrin.gif
biggrin.gif

Itse ainakin olen opetellu Ringiä Grand Prix Legends formulapelistä. Tosin siinä se on vuoden 1967 kuosissa, sen jälkeen rataan on laitettu kaiteita, muutamissa kohdissa hieman suoristettu mutkia, lähtö ja maali hieman erilaiset jne. mutta on tuokin tyhjää parempi.
Riippuu tosiaan autosta. Kunnon urheiluautolla isoilla siivillä voi päästäkin lujempaa. Normi-urheiluauto kuitenkin jää mutkissakin osaavalle prätkäkuskille..

Itse olen ajellut myös muutaman kiekan Ringiä R1:llä. Nämä muutamat kierrokset ovat luultavasti parhaat kokemukseni prätkällä!

Yritin opetella radan videoiden ja pelien avulla sitä ennen. Vaan niin siinä kävi, että paikanpäällä siitä oli apua vain ihan muutamassa kohdassa.. Ensimmäisessä sokeassa mutkassa meinasin ladata ulos, kun ajoin sen varassa mitä olin pelissä oppinut
tounge.gif

Eniten niistä muutamasta kiekasta saa irti, jos pääset radan hyvin tuntevien motoristien peesiin. Silloin voi ajaa kohtuu reippaasti melko turvallisesti pienelläkin kokemuksella. Itse pääsin yhdellä kierroksella seuraamaan n. 10km paikallisia motoristeja, muistaakseni pari Bladea ja R1.

Jos joudut ilman vetoapua ajelemaan, kannattaa ajella tosiaan maltilla. Radalla on todella nopeita ja vaarallisia kohtia paljon. Paljon siellä on kuollutkin motoristeja.. Niissä muutamassa kierroksessa kun on ihan turha kuvitella oppivansa rataa tarpeeksi, että voisi yksinään ajella reippaammin.

Tulipa tuossa ennen jussii käytyy tuolla legendaarisella Nordschleiffella ja olipa kokemus....siis hieno sellainen.

Aamu aika noin klo 08:10 ja loistava keli...oli upeeta...

MB tuli siin perään ja peilejä tuli seurattuu ja vilkulla merkki....meni ohi ja morjesti...nice

Ajoin omissa ajatuksissani eteenpäin kohtuullista vauhtia ekalle kierrokselle....ja kesken kaiken...FLATAAM!!....brittimotoristi pamautti ohi...voi V..tu ku säikähdin.....arvaatte varmaan ,peilit tulivat jälleen tutuiksi.

Lopuksi....nautittava kokemus...älkää hölmöilkö siellä..
buttrock.gif

Kokemuksena erittäin mukava,kiva rata ja järkyttävä pito...
tietty sillä poikkeuksella että joku Audi jättää öljymerkit...
ninkuin kävi edellisenä iltana todella vakavin seurauksin.
7 pyörää nurin ja isoja vahinkoja...(jos en väärin ole ymmärtänyt,niin 1 jopa menehtyi)...

Tämän takia olkaa varovaisia

Nordschleife on vähän niinkuin Ahvenisto x 7 pituudestaan ja korkeuseroistaan yms mutkayhdistelmistä. hirvityskerroin 2. erittäin mielenkiintoinen ja kokemuksen arvoinen. pitää vain nöyrästi väistellä/antaa tietä, 4-pyöräluisussa vetäviä vanhoja ooppeleita.. eikä kannata luulla olevansa "mikakallio".

mulla ei ollut vetoapua + ensimmäinen 400km takana Frankfurtista ostetulla rykkösellä joten varovasti tuli ajeltua....

No niin, nyt on reissu heitetty ja Nürburgringi nähty!
Ei voi muuta sanoa kuin että, hienoin kokemus moottoripyörällä!

Rata on alkuun oikeasti hieman pelottava, mutta jo muutaman kierroksen jälkeen ajamisesta voi nauttia enemmän kuin missään muualla. Asfaltin pinta on todella epätasainen, ja betoni karuselli on todellakin karuselli! Ennen yhtä mutkaa oli öljyläikästä varoittava merkki ja yhdessä mutkassa oli nopeusrajoitus ja kavennettu ajorata, jonka reunassa äijät vaihtoivat kaiteita.

Peilejä tosiaan sai vilkuilla, mikä hieman vaikeutti omaa ajamista, mutta siihenkin tottui nopeasti. Radalla liikkuu todella kirjavaa kalustoa ja vauhdit vaihtelevat todella paljon. Osa menee todella hiljaa, toiset taas aivan hullun kovaa.

Radan aukioloajat eivät edusta Saksalaista täsmällisyyttä. Radan piti aueta yleisölle klo 13, mutta viimeisen kerran rataa kiertäny Zonda pyyhkäisi pääsuoran klo 13.20. Toinen juttu on sitten se, jos radalla tapahtuu onnettomuus, rata saatetaan sulkea. Itse olin saanut juuri ajettuani omat kierrokseni, kun rata meni määrittämättömäksi aikaa kiinni. Syynä kaiteessa rusinana ollut ford focus.

Spahan ei päässyt ajamaan, se olikin jo tiedossa, joten Spa tuli ohitettua muutaman kymmenen kilometrin päästä.
Spahan ehkä ensi kerralla, Nürburgringille on ainakin pakko päästä uudestaan.

Back