Vaikka olisi kuinka mukava myydä sulle nuo jouset niin sun painoiselle rata-ajoon auttamatta löysät(kun ovat jo mullekin). Jollekin 70kg kuskille kadulle sopivat. Kun lähdet tilaamaan niin ota vaan rohkeesi 1,00kg/mm jos löytyy niin voi jarruun tulla huoletta.
En tiedä teidän painoja tai mitä tommonen pikku SV painaa, mutta tässä vähän referenssiä millaisilla jousilla itse ajelin Superbikella (k9 1000 gixu). Pyörä n. 175-180kg ja kuski kamat päällä siinä 80-85kg. Painaumat 2mm sisään samat kaikilla jousilla.
Edit. Ettei kenellekään jää epäselväksi, on teksti tästä eteenpäin täysin subjektiivisiin kokemuksiin perustuvaa, eikä sitä voi pitää puhtaana faktana, vaan ennemminkin mielipidekirjoituksena. Kunhan kirjoittelen omia kokemuksia aiheesta. Niin ja se takajousi tässä yhtälössä oli 9,5kg/mm.
1.0 kg/mm: Hyvä jarruttaa, keula kantaa kivasti, mutta varsinkin pitkissä mutkissa keula ui liian korkealla ja mopo ei käänny. Lyhyissä mutkissa mopon saa kääntymään jos menee agressiivisella jarrulla sisään ja pitää jarrupaineen riittävänä apeksiin asti. (Alastarossa ja Kemoralla hitain vaihtoehto näistä kolmesta.)
0.95kg/mm: Pohjaa karvan helpommin jarruissa, mutta ei häiritsevästi. Pitkissä mutkissa kääntyy paremmin, koska keula ui alempana. Lyhyissä mutkissa sama kääntyvyys kuin 1.0 jousilla, mutta ei vaadi niin äärimmäistä argressiivisuutta ja siten ajotekniikka säilyy paremmin kasassa. (Paras kompromissi käytännössä kaikille radoille mulle ja Motoparkissa nopein vaihtoehto.)
0.9kg/mm: Pohjaa jarrussa suhteellisen helposti, mutta pohjaaminen hallittavissa jarrupaineella, mutkaan sisäänmenossa oltava karvan tarkkana, ettei kuormita etusta liikaa. Pitkissä mutkissa selkeästi parempi kääntyvyys kuin 1.0 jousilla, lyhyissä mutkissa todella ketterä pehmeähkölläkin jarrulla. (Alastarossa ja Kemoralla kierrosajallisesti käytännössä sama kuin 0.95, mutta syö etusta enemmän, Motoparkin röykyissä lyö käsille liikaa.) Keulaöljyn määräa lisäämällä voisi ehkä saada tasaisella radalla juuri riittävästi kantavuutta jarruihin, että olisi nopeampi kuin 0.95 jousilla, mutta tuo jäi kokeilematta.
Nämä siis kierrosajoilla Alastaro 1:19.x, Kemora 1:10.x ja Park 1:27.x ja ajotekniikan puolesta olen suhteessa parempi avaamaan kuin jarruttamaan.
Racetech suositus mun painoiselle kuskille olisi 1.05kg/mm jouset, mutta en niillä kyllä pääsisi mihkään tuolla mopolla.
Mun mielestä suurin osa rataharrastajista ajaa suhteessa ihan liian jäykillä keulajousilla vauhtiin nähden ja jousten valinnassa painotetaan pelkästään sitä millainen mopo on jarruttaa pystyssä ja unohdetaan kokonaan keskimutka (ja avaus), mutta tämä nyt on vain mun mielipide.