Nuviz HUD kokemuksia.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rane77
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rane77

TAMPERE
Viime perjantaina sain kypärääni kiinni Nuvizin uuden HUD:n Salossa.
Asennus oli melko simppeli. Laite kiinni tarralla kypärään, Nuviz:n appi puhelimeen. patteri tankoon kiinnitettyyn ohjaimeen, asetukset, yhteyden luomiset kuntoon. No, siinäpä se sit oli. Mikkiä ja kuulokkeita en laittanut kypärääni, paketissa ne kyllä tulevat mukana. Eli puhelujen soitto ja vastaaminen laitteella onnistuu, mutta päätin ottaa testiin laitteen ilman niitä.

Salosta määritin Nuviz:n kännykkä appilla reitin Alastaron moottoriradalle. Eli Puhelimen appissa on kartta ohjelma joka käyttää HERE:n karttaa. Sieltä suunnitellaan reitti, joka siirtyy HUD:iin, joka sitten hoitaa karttanäytöllä ohjeistuksen kuskille. Vaihtoehtoja on pelkkä nuolinäyttö joka tai mustavalkoinen tiekarttapohja joka toimii niinkuin mikä tahansa navigaattori.

Ehdoton plussa on se, että valmiiksi suunnitellut reitit/kohteet voi valita ajon aikana tangossa olevalla ohjaimella/Nuviz:n näytöltä. Ei siis tarvi näppäillä kännykkää/HUDia ajon aikana. Valokuvat/videot sekä puheluiden hallinta on myös säätimen kautta.

Ajonaikana näkymä on alkuunsa vähän outoa katseltavaa. Hudin näyttö on asennettu niin, että karttaa katsoessa riittä katseen lyhyt siirto alas. Ei tarvitse käännellä päätä eikä kurkkia nopeusmittarin suuntaan alas. Hudilla näkyvään tietomäärään on tosiaan muutama eri vaihtoehto navigoidessa, joista itselle sopivimmaksi totesin sen karttapohjaisen. Navigointi toimii ihan yhtä tarkasti kuin erillisillä naveilla/kännykällä.

Akun kesto tuntuu olevan riittävä. Kuutisen tuntia ajelin perjantaina. Ja akku riitti hyvin. Neljästä palkista oli kaksi jäljellä. Käytin pelkkää navigointia, joten en osaa kertoa paljonko akun kesto olisi jos musiikki soisi koko ajan tai soittelisi kavereita läpi ajon aikana.

Yleisfiilis viikonlopun kokemuksen perusteella:

- näyttö voisi olla vähän isompi.
- laite on aikas isokokoinen kypärässä.
- avattavan kypärän kanssa vähän kömpelö, koska Sharkin evo-onea ei saa päästä/päähän ilman että leukaosaa nostaa ylös, jolloin Nuviz on vähän tiellä. Tai siis ei se ole fyysisesti esteenä, mutta jokunen satagrammaa painoa leukaosassa lisää, tekee sen avaamisesta kankeampaa. Siihen täytyy keskittyä erillailla.

+ Navikointi helposti nähtävissä ja hallinnoitavissa.
+ hyvä akun kesto
+ still/videokamera samassa laitteessa. Kuvattava alue näkyy Hudin näytöllä.
+ soittaminen/vastaaminen onnistuu ajonaikana ohjaustangossa olevasta säätimestä.
+ vaikka laite on "isokokoinen" se ei ajossa tunnu. ei suhise, eikä tunnu mitään ylimääräistä vetelyä viimasta.

Ainiin, foorumin jäsenosiolta löytyy kiva etu MotOrg:n jäsenille!

IMG_20170717_104852.jpg
 
Jumalattoman kokonen laitos .. Erittäin mielenkiintoinen, mutta jumalattoman kokonen ..
 
Niin ne väittää, ettei tuo koko ajossa ja käytössä tunnu missään.
Lisää ORGgilaisten kokemuksia foorumille tulossa jatkossa.
 
Kiitoksia hyvästä yhteenvedosta ketjun aloittajalle. Ajoitko erilaisissa valaistus olosuhteissa vaikuttaa millään tavalla näytön näkymiseen? Vaikkapa kun auringon valo tulee erisuunnista?

Miltä kameran laatu vaikuttaa? Ja ilmeisesti ainakin videon kuvaaminen lisää akun kulutusta. Löytyykö video kamerasta ominaisuutta, jolla yhdellä painalluksella ottaisi esim. minuutin pätkän? Tai niinkuin vanhassa Driftin kamerassa on, joka kuvaa hatkuvasti mutta tallentaa napin painallus hetkestä esim. 30s taaksepäin ja minuutin eteenpäin.

Kokohan tuossa minuakin epäilyttää, ainakin sen perusteella mitä Imatralla sitä ihmettelin ja painoakin oli. Ja se hinta köyhälle mutta vakavasti harkittava vaihtoehto, kun tuo Garminin 350 Zümo taitaa olla susi.
 
Auringon valo ei juuri näyttöä haittaa. Tuli testattua iltapäivällä lähes pilvettömältä taivaalta sekä ilalla suorassa vastavalossa sekä takaa matalalta paistavassa.
Video kuvaa en testannut kun ei ollut sd korttia matkassa. Valokuvat siirty pienellä, vartti, viiveellä kännykän galleriaan. Kuvatarkkuus 8mb. Ihan ok.nuviz_20170714174539783.jpg

Koko ei oikeesti haitannut mitenkään ajaessa. Mut kun aatteleee että se korvaa navin, kypäräpuhelimen, musiikkimasiinan sekä äksönkameran, niin ei se koko niin paha oo...
Vaikkei se näyttö oo fyysisesti kun tuuman, niin ei sekään haittaa. Se todellinen näkymäkoko vastaa isompaa näyttöä. Siitä saa hyvin selvää.karttatilassa.
 
IMG_20170717_140652.jpg

Alotusviestin kuva ehkä vähän huonosta kulmasta.
Ei se ny niin valtava ole. Verrokkina röökiaski ja puolenlitran makuvesipullo.
 
Hieno tuo ajokuva, Suomen kesää parhaimmillaan.
Vielä kysymys navigaattorin käytöstä, jos ymmärsin oikein niin puhelimella/ tabletilla voi ladata karttapisteitä/osoitteita yms. HUD:n muistiin ja tangossa olevalla ohjaimella sitten valitaan ajon aikana mihin niistä mennään? Eli puhelimella ei ole pakko suunnitella koko reittiä valmiiksi ohjeineen ennen lähtöä?
 
Auringon valo ei juuri näyttöä haittaa. Tuli testattua iltapäivällä lähes pilvettömältä taivaalta sekä ilalla suorassa vastavalossa sekä takaa matalalta paistavassa.
Video kuvaa en testannut kun ei ollut sd korttia matkassa. Valokuvat siirty pienellä, vartti, viiveellä kännykän galleriaan. Kuvatarkkuus 8mb. Ihan ok.katso liitettä 14309

Koko ei oikeesti haitannut mitenkään ajaessa. Mut kun aatteleee että se korvaa navin, kypäräpuhelimen, musiikkimasiinan sekä äksönkameran, niin ei se koko niin paha oo...
Vaikkei se näyttö oo fyysisesti kun tuuman, niin ei sekään haittaa. Se todellinen näkymäkoko vastaa isompaa näyttöä. Siitä saa hyvin selvää.karttatilassa.

Saako tämän paritettua muun merkkisten kypäräpuhelimien kanssa, ja mitkä muut merkit onnistuu, kun kavereilla ei kellään ole kuitenkaan tällaista, ettei olis orpo piru uuden hienon laitteensa kanssa?
966
 
Karttapisteitä pystyy tallentaan appilla muistiin ja ne näkyy laitteen navigoinnissa, josta ne pystyy valkkaan ohjaimella ajon aikana.

Muut kypäräpuhelimet...
Mulla ei oo nuvizin omia kuulokkeita/mikkiä asennettuna. Mulla on erilliset bt in ear kuulokkeet paritettuna nuviziin. Ei siis puhelimeen ollenkaan. Näin toimien bt kuulokkeet toimii. Navi ohjeet tulee korviin ja puhelut onnistuu.
Kypäräpuhelimen pystyy parittaan nuviziin samanlailla. Jolloin puheluohjaus/volume säädöt voi tehdä nuvizin ohjaustangossa olevasta ohjaimesta. Mutta siinä oli lait valmistajakohtaisia eroja, kuinka intercom toiminto toimii. Jossain laitteissa kait ihan ok. Kunhan ääni priotiteetin säätää oikein. Eli navi äänet taitaa tulla eri kanavaa kun kypärien välinen keskusteluääni tai puhelu.
En osaa faktaa sanoa. Mutta Nuvizin kaverit oli sitä mieltä, että saattaa toimia yhdessä ihan hyvin. Nuvizin tuki osais varmaan vastata paremmin.
 
Thänks, nythän tuossa ei ole enää kuin tuo hinta ongelma. Kun on tärvännyt kaikki rahansa lomalla ja vielä pitää uusi rengaskin mopoon saada niin jää mietintämyssyyn tuon hankkiminen.
 
Kappas, mökin verannalla sadetta pitäessä osui tällanen silmään!
Teen hommia NUVIZilla tuotetestauksessa, ilmoitetaan se nyt ensin niin voitte suodattaa haluamallanne tavalla.

Tai kysellä lisää hyviä kysymyksiä :thumbup:

Mutta, noihin aiempiin kysymyksiin:
- reittejä voi suunnitella puhelinsovelluksen avulla ja ne voivat olla joko pelkkiä päätepisteitä tai useilla välipisteillä tehtyjä reittejä, joihin laite navigoi itsenäisesti kulloisenkin sijainnin mukaan. Reitit voi nimetä haluamakseen, jollaisena ne sitten näkyvät HUDista valitessa, esim. "Kotiin lyhintä" tai "Kotiin nopeinta" tai "Reissupäivä 7." Kahdessa ensimmäisessä siis vaikka kotiosoite (tai reissussa hotelli tms. tukikohta), joista toisessa reitin ominaisuuksista valittu nopein reitti ja toisesta lyhin, jolloin kyseisen reitin valitsemalla suoritetaan reitin laskenta kulloisenkin sijainnin mukaan ihan normaalin navigaattorin tapaan eikä luuria tarvita mihinkään. Reissupäivänä taas monella reittipisteellä tehdyllä reitillä on normaaliin tapaan useita reittipisteitä, joihin mennään asetetussa järjestyksessä. Jos vaikkapa ulkomaan reissulla ajosuorite jää vajaaksi aiotusta, niin pisteitä pystyy skippaamaan lennosta edelleen ilman puhelinta. Ja jos reittiä ei ajeta loppuun, niin HUDista kysellään kyllä seuraavalla kerralla reittiä valitessa että jatketaanko siitä mihin jäit vai ajetaanko alusta asti. Pisteet reitille voi puhelinsovelluksessa poimia joko kirjoittamalla tai kartalta osoittamalla.

- olemassa jo mahdollisesti olevan BT sarjan voi liittää NUVIZiin BT headsetiksi, riippuen tietysti laitteen iästä ja BT profiileista. Näistä voi kysellä erikseen tarkemmin niin lupaan koodipataljoonalta vielä tarkistella tarkemmat speksit.
 
Lisää:

- Videota kuvatessa näkyy HUDin alareunassa punaisen indikaattoripalleron lisäksi kuvauksen kesto, joten ajan voi päättää haluamallaan kohtaa ja varmuudella tietää onko kuvaus päällä vai ei.
 
Kiitoksia hyvästä yhteenvedosta ketjun aloittajalle. Ajoitko erilaisissa valaistus olosuhteissa vaikuttaa millään tavalla näytön näkymiseen? Vaikkapa kun auringon valo tulee erisuunnista?

Miltä kameran laatu vaikuttaa? Ja ilmeisesti ainakin videon kuvaaminen lisää akun kulutusta. Löytyykö video kamerasta ominaisuutta, jolla yhdellä painalluksella ottaisi esim. minuutin pätkän? Tai niinkuin vanhassa Driftin kamerassa on, joka kuvaa hatkuvasti mutta tallentaa napin painallus hetkestä esim. 30s taaksepäin ja minuutin eteenpäin.

Kokohan tuossa minuakin epäilyttää, ainakin sen perusteella mitä Imatralla sitä ihmettelin ja painoakin oli. Ja se hinta köyhälle mutta vakavasti harkittava vaihtoehto, kun tuo Garminin 350 Zümo taitaa olla susi.


ei haittaa onko pimeää,aurinkoista tai sadetta. hyvin näkyy kaikissa olosuhteissa. hudin kirkkautta voi säätää jos tarvetta on.
ainakaan mulla ei ole ollut mitään ongelmaa tuosta laitteen koosta. kypärä päässä siitä ei näe kuin näytön.
mitään ongelmaa ei ole ollut myöskään kovassa vauhdissa ajettaessa, ei siis aiheuta mitään ylimääräisiä liikkeitä kypärään.
perhanan hyvää videokuvaa,ja kuvia tulee niin rata-ajossa kuin kadullakin.
 
Kappas, mökin verannalla sadetta pitäessä osui tällanen silmään!
Teen hommia NUVIZilla tuotetestauksessa, ilmoitetaan se nyt ensin niin voitte suodattaa haluamallanne tavalla.

Tai kysellä lisää hyviä kysymyksiä :thumbup:

Mutta, noihin aiempiin kysymyksiin:
- reittejä voi suunnitella puhelinsovelluksen avulla ja ne voivat olla joko pelkkiä päätepisteitä tai useilla välipisteillä tehtyjä reittejä, joihin laite navigoi itsenäisesti kulloisenkin sijainnin mukaan. Reitit voi nimetä haluamakseen, jollaisena ne sitten näkyvät HUDista valitessa, esim. "Kotiin lyhintä" tai "Kotiin nopeinta" tai "Reissupäivä 7." Kahdessa ensimmäisessä siis vaikka kotiosoite (tai reissussa hotelli tms. tukikohta), joista toisessa reitin ominaisuuksista valittu nopein reitti ja toisesta lyhin, jolloin kyseisen reitin valitsemalla suoritetaan reitin laskenta kulloisenkin sijainnin mukaan ihan normaalin navigaattorin tapaan eikä luuria tarvita mihinkään. Reissupäivänä taas monella reittipisteellä tehdyllä reitillä on normaaliin tapaan useita reittipisteitä, joihin mennään asetetussa järjestyksessä. Jos vaikkapa ulkomaan reissulla ajosuorite jää vajaaksi aiotusta, niin pisteitä pystyy skippaamaan lennosta edelleen ilman puhelinta. Ja jos reittiä ei ajeta loppuun, niin HUDista kysellään kyllä seuraavalla kerralla reittiä valitessa että jatketaanko siitä mihin jäit vai ajetaanko alusta asti. Pisteet reitille voi puhelinsovelluksessa poimia joko kirjoittamalla tai kartalta osoittamalla.

- olemassa jo mahdollisesti olevan BT sarjan voi liittää NUVIZiin BT headsetiksi, riippuen tietysti laitteen iästä ja BT profiileista. Näistä voi kysellä erikseen tarkemmin niin lupaan koodipataljoonalta vielä tarkistella tarkemmat speksit.

Varsin mielenkiintoinen laite. Navigoinnin ominaisuudet kiinnostaa. Mahdollisuus pudottaa ohitettuja reittipisteitä varsinaisesta reitistä pois on matkoilla todella tarpeellinen ominaisuus.

Mitä kaikkia karttaohjelmia laitteen kanssa pystyy käyttämään. Here karttojen heikkous lienee 8 reittipisteen rajoitus. Vanhaan noksu navigointijärjestelmään reittipisteitä melkein rajaton määrä.
 
Justiinsa kokeilin niin 12 pistettä ainakin toimii. Ajossa nappia painamalla lähtee seuraava piste pois.
 
Muistikuvien mukaan reittipisteitä sais Hereen 128kpl :)
Ja huom! Niitä reittejä voi tallentaa HUDiin aika paljon, haluamillaan nimillä, esimerkiksi juuri matkapäivä kerrallaan.
Puhelinsovelluksen saa muuten ladattua iOS:iin ja Androidiin kaupoista kokeiltavaksi ilmatteeks :peukutpystyyn:
 
^ Kuullostaa hyvältä. Onko näyttö luettavissa ilman lukulaseja? Ajaessa kun en muuten tarvitse silmälaseja.

Nykyisen vanhan noksu navigoinnin kanssa olen kiroillut, kun joutuu tekemään reittimuutoksia tai joku reittipiste jäänyt matkalla kuittaamatta............pysähdys, hanskat pois ja silmälasien esiinkaivaminen jne.

Miten kameran kuvakulma on säädettävissä?
 
Juu, näyttö näkyy ilman lukulaseja. Aika moni on tullut esittelyissä sanomaan "en näe noin lähelle", mutta kun pyytää katsomaan, niin kuuluu ihastunut "mää nään tään" :)- eli virtuaalikuva on eri paikassa kuin itse laite. Olen täsmentänyt vielä perään, että jollei taasen näe kovin hyvin kauas, kannattaa kuitenkin asialle tehdä jotain ennenkuin lähtee moottoripyöräilemään.

Kameran kulmaa saa säädettyä jo etukäteen ajoasentoon mallatusta lähtöasennosta joku muistaakseni 15 astetta joka suuntaan ja vielä erikseen horisontin vatupassiin. Säätöä varten kamerasta syötetään esikatselukuvaa suoraan näytölle, niin saa pyörän selässä mallattua ajoasentoa ja säädettyä. Tämä siis parkissa..
 
Miten on karttojen suhteen. Onko yhteys kännyn kautta online ja offline? Reittiä tehdessä online tilassa, niin siirtyykö koko kartta- aineiston tieto Nuviziin? Pelkästään ajo moodissa, niin pitääkö olla online karttatiedot?
 
Reittisuunnittelu kännykkäsoftalla online. HUDiin siirretään vain reitit ja kartat on siellä offline eli ajon aikana ei tartte siirrellä dataa. Puhelin voi olla ajon aikana vaikka suljettuna, jollei halua soittaa sieltä musaa tai vastaanottaa puheluita.
Tai siis tartteehan ne kartatkin alussa sinne HUDiin tiputella, mutta sinne mahtuu niitä.. Karttoja voi ladata sinne haluamistaan maista puhelinsovelluksella valiten.
 
Back
Ylös