Ohjaustangon "vatkaus" vauhdissa

PuunHalaaja

New member
Huomasin Suzuki GSX-f 750 kulkineessani ohjauksen vatkaavan, kun päästää vähän käsiä tagosta irti. Yleensä ei moista urheilua tuu harrastettua, nyt tuli jostain syystä kokeiltua. Mistä moinen voisi johtua, pitäisikö olla huolissaan ja mitä tehdä?
Etutolpat huollettu keväällä, samoin uusittu rengas ja rengaspaineet on ohjekirjanmukaiset...
 
Olisin muuten sanonut että johtuu vääristä paineista ja renkaan kulumisesta "polannoille". Mutta kun nuo nyt on uudet niin niin,,,,
Varaderossa on esim. sellainen etupään geometria että tanko vipattaa aina kun päästää vauhdissa molemmat kädet irti.
Renkaan kuviolla ja paineilla voi vaikuttaa asiaan, mutta kokonaan en ole sitä onnistunut poistamaan.
Tuosta sun Suzukista en ossaa sanoa onko normaalia vai ei.
Yhdessä entisessä Hondassani (Deauville650) alkoi tanko vispaamaan niin paljon että olisi kaatunut koko rakkine jollei kiiresti ottanut taasen kiinni....


-k-
singledero.gif
 
Joskus muistan lukeneeni, että olisi tarjottu uutta eturengasta syylliseksi tämän tapaiseen käytökseen.
 
Itselläni oli hondassa sama vika tietyssä vauhdissa kun irroitti molemmat kädet tangolta niin johan alkas vatkaamaan. rengas oli melkein uusi mutta eräs viisaampi motoristi sanoi että on 99% varma että vika on kuitenkin etunakissa. ostin sitten uuden ja ajattelin että eipä se raha hukkaan mene kun kuitenkin jossain vaiheessa ostan taas uuden niin jääpähän toinen renkaista talteen mikäli vika ei olekkaan renkaassa.

nyt on rengas alla eikä vatkaa yhtään
smile_org.gif
kaveri sanoi että renkaassa saattoi olla kudos vaurio tms.. tiedä häntä mutta nyt on kuitenkin vika pois. eli ehdotan samaa toimenpidettä.
Jos renkaassa ei olekkaan vikaa niin onpahan sitten uusi rengas odottamassa seuraavaa vaihtokertaa
smile_org.gif
 
Toi Böördi ei ole koskaan vatkannut vaikka olisi kuinka loppuunajettu kumi alla, mutta edellinen Magna oli aika kaamee, jos heitti kädet irti tangosta, saman vatkuun teki vaikka hommasin alkuperäisrengastuksenkin.
crazy.gif
 
Omasta oli irronnut vanteen paino eturenkaasta, joka aiheutti mielettömän tärinän. En meinannu aluks uskoa, kun oli hyväkuntoinen rengas edessä, mut näinkin saattaa käydä, joten sieltä etupäästä sitä vikaa etsisin.
thumbs-up.gif
 
Moro.
Omassa entisessä pyörässäni (Suzuki DL-650 V-Strom) oli samaa ilmiötä.
Ilmeni nimenomaa moottorijarrutuksessa ja käsiä lepuuttaessa.
Joku viisas sanoi kurapyöräilijät-sivustoilla kyseessä olavan ns. woblaus, joka esiintyy monesta syystä:
1) loppuun ajettu eturengas
2) väärä rengaspaine
3) väljyyttä etuakselissa
4) korkea takalaukku joka runsaasti pakattuna vääristää painosuhdetta.

Kun määräaikaishuollosta mopo tuli, oli huollon mukaan syynä ainoastaan takalaukku joka oli iso, korkea ja täyteen pakattu, aiheutti näin pyörrettä ja painon epätasaista jakautumista.

Laukun ei tarvitse kuulemma olla edes täynnä, korkeus riittää woblaamiseen. Ja näin huomasin asian olevan ainakin omalla kohdallani.

sport05.gif
 
Oliko suzukissa sivu- tai perälaukku paikoillaan ?

Oun huomannut että yleensä takapää vaikuttaa eteen, eli laukut tai sitten takapään iskarit lopussa / löysällä. JOS mahdollista kokeileppa säätää iskunvaimennus mahdollisimman jäykälle ja uusi kokeilu?
 
Takalaukun vaikutus ilmapyörteisiin tyhjänäkin on yllättävän iso, joten jos laukku on aina paikallaan, niin kokeile ilman sitä.
 
Renkaana mul on Mezelerin z6, joten ei sen ainakaan pitäs ongelmaa aiheuttaa. Mutta 52 litran takalaukku voikin olla homman takana. Täytyy kokeilla ilman laukkua ja rengaspaineita. Kiitos vinkeistä!
 
Tuostapa vaan säätämään parametreja. Näyttäisi siltä, että painopisteen siirtäminen tai renkaan jäykkyyden muuttaminen ovat tehokkaita keinoja.

Wobble.jpg
 
Jos takalaukussa on painoa paljon, tahtoopi woblata joissain nopeuksissa.
Ohjauslaakerit vaikuttaa myös yllättävän paljon. Käytä etupäätä auki, ei tarvitse kokonaan poistaa, jos eivät laakerit ole piloille kuluneet. Löysäät vaan riittävästi. Yläpään laakerin saa irti, alapään laakerin voi putsata paikalleen.
Putsaus laakerielle vaikkka bräkleenillä, kaasarinputsausaineella tai vaikka wd-40:llä, uudet rasvat kehiin ja säätö sopivalle tiukkuudelle. Parantaa muutenkin ohjausta melkoisesti.
 
Kokemukseen perustuva ääni löysälle tai vialliselle ohjauslaakerille täältäkin. Usein jättävät huollossa laittamatta.
 
Toi Böördi ei ole koskaan vatkannut vaikka olisi kuinka loppuunajettu kumi alla, mutta edellinen Magna oli aika kaamee, jos heitti kädet irti tangosta, saman vatkuun teki vaikka hommasin alkuperäisrengastuksenkin.  
crazy.gif
Mkä rengas oli Magnassa? Uusi Marathon ei vatkaa omassani, vanha joka alkoi olla viimeisillään vatkasi ja siksi vaihdoin. Painetta muistaakseni 2.9.
 
Kokemukseen perustuva ääni löysälle tai vialliselle ohjauslaakerille täältäkin. Usein jättävät huollossa laittamatta.
Komppaan tätä.

Esimerkki viime viikonlopulta.
'05 R1, aiemmin havaitusti tanko väpätti jo @ 60km/h irti päästäessä.

Ohjauslaakeria yksi haka-avaimen hammasväli tiukemmalle.
Uudet Öhlinsin ölpät ohjausiskariin ja eturenkaan rengaspaine kohdalleen.

Vipatus loppui siihen.
 
Liian sporttinen eturengas, Bläkkäri teki muinoin samaa ja vaihdoin
jäykempirunkoisen eturenkaan Mez Z6, ei vatkannut enää. Kerkesin vaihtaa ohjauslaakeritkin turhaan
väärän renkaan vuoksi..
 
Takalaukku on selkeä syy yksin ajaessa.Tarkista myös takapää,pyörän laakerit ja swingin laakerointi.Siellä pienikin välys sivusuunnassa saa saman efektin aikaan. Samoin pinnavanteellisessa löysäksi pääsyt pinnaus aiheuttaa etupään ongelmia.Sinullahan ei tuota viimeistä ongelmaa ole.
 
Back
Ylös