Ohjeita Stausta selviämiseen...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Break
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei tossa nyt suoranaisia ohjeita ole vaan selvitetään eri maiden suhtautumista kaksipyöräisten splittailuun ruuhkissa. Saksassahan se on ehdottomasti rangaistuksen uhalla kiellettyä toisin kuin monessa muussa Euroopan maassa joissa sitä katsotaan ns."sormien läpi". ADAC yrittää saada muutosta Saksan tieliikennelakiin siten että splittaaminen sallittaisiin ainakin siten että voisi mennä ulos seuraavasta liittymästä.
Tässä pääsääntöisesti mistä tuossa oli kyse. Jos joku haluaa kaikki nyanssit esille niin eikun kääntämään sanasta sanaan.
biggrin.gif
 
Jawolh !
sport05.gif



....no eipä oo sakkoja tullu vaikka politzeinkin ohi oon splitannut, päinvastoin, tietä mokomat antavat
bowdown.gif
 
Onhan tuo splittailu moneeskin maassa kielletty, mutta ei meillä ainakaan setä sininen (tai paremminkin vihreä) välittänyt vaikka ajoimme kaistojen välissä. Nätisti kun menimme. varmaan sama täällä kuin muuallakin: eli jos menet nätisti ja erityistä varovaisuutta noudattaen, katsotaan helpommin läpi sormien. Kun taas, jos vedät ns"rajoitusten mukaa" tai jopa yli, niin varmasti tulee sanomista.

Saksalaiset autoilijat antavat jopa tietä kun nätisti menee. Harvempi yrittää estää, kuten täällä.
 
Niinpähän se useimmissa tilanteissa on ollutkin etteivät ole puuttuneet "siistiin" splittaukseen vaan ongelmahan onkin siinä että jos viranomaiselle sattuu ns."huono päivä" niin sitten voipi ropista ja kunnolla, siitä yrittävät nyt päästä eroon. Ihan hyvä perustelu tuo että kuumana päivänä motoristille ruuhkassa seisominen voi käydä jopa vaaralliseksi.
sport05.gif
 
Joskus tullut itsekin pahimman ryysiksen läpi splitattua, joskus jopa poliisiauton imussa kun kädellä oikein näyttivät, että ala tulla sieltä. Vissii ajattelivat, että turisti-parka kuolee vielä sinne helteeseen nahkapuvussaan jos sitä ei nyt saateta ruuhkan läpi
smile_org.gif


Br, Mikko
 
Joskus ORGin pitkässä reissussa saatiin stau'hun näppärästi vetoapua, kun laitettiin lössi kolaripaikalle splitanneen poliisiauton perään. Hyvin toimi kunnes tuumasivat, että palvelu päättyy nyt tähän.
tounge.gif
 
kiinittäkää huomiota saksan motareitten ulosajoissa oleviin sinisiin kyltteihin joissa on u+jokin numero.
Vallan mainio apu noitten stautten kiertämiseen.
Mihnään nimes älkää spittailko pitkin turvakaistaa ts piennarta.
 
Ensimmäisellä keralla kun pysähdyin ruuhkan perään jouduin toteamaan, että baanalla lämpötila oli n. 47 astetta.
Ei jäänyt hirveästi muita vaihtoehtoja kuin lähteä ajelemaan jonojen välissä varovasti. Ei siitä mitään sanktioita seurannut, vaan ihmiset antoivat nätisti tietä.
Ja säästyin lämpöhalvaukselta.
062802moto_prv.gif
 
Italiassa muutama vuosi sitten Bolognan Tangenzialella ruuhkan ohitus piennarta pitkin. Sanktiot 250e sakkoa ja kortti pois italialaiseen tyyliin eli matkaa sai jatkaa sinne minne oli menossa ja sieltä vielä kotiin. Sen jälkeen Milanon vallesmannin kanssa keskustelemaan ajokiellon pituudesta joka tässä tapauksessa oli viikko. Perjantaina tapahtunut ja kortti takaisin seuraavana perjantaina. Kuskina ajokorttia työssään tarvitseva italian kansalainen eli tuli viikon komennus ratin takaa toimistohommiin.
 
Jollei keskelta paase kaistojen valista, niin sitten oikealta ohitse. Toki varovaisuutta noudattaen.
 
juuri näin, pitää mennä keskeltä, piennar on varattu hälytysajoneuvoille. eikä liene mitenkään harvinaista että staun syynä on juurikin onnettomuus jolloin niitä piipaa-autoja liikkeellä
 
Joo en ole itse kokeillut (enkä kokeilisi), millä päällä Bundespolitzei sattuu olemaan, jos äkkää turistin käyttävän ruuhkassa hätäajoneuvokaistaa... muualta filtteröinnistä, jos vaan jonot on täysin tai melkein paikallaan, en usko että tulee sanomista, jollei sitten satu justiinsa se ihan väärällä jalalla noussut konstaapeli paikalle.

Tästä muuten tulikin mieleen: Calabrian moottoritiellä Etelä-Italiassa oli kerran elokuussa jättiläismäinen ruuhka tietöiden takia. Elohopea oli vajaassa 40 asteessa, ja gore-kamat päällä meinasi tulla pikkuisen lämpöinen, mutta tietä oli vaan kavennettu aika reippaasti, jolloin sivulaukkupyörällä mahtui vähän heikosti väleihin.

Mitäpä tekivät itskut? Rupesivat oikein tarkoituksella aukomaan meille latua siihen kaistojen väliin! Edettiin monta kilometriä niin, että heti kun vaan pyörän valot näkyi taustapeilistä, alkoi aivan vimmattu ratin veivailu sivulle, ja sitten näyteltiin ikkunasta, että tuleppa tästä, nyt mahtuu. Jopa rekkakuskit tekivät tätä. Kesti silti varmaan ainakin 25 minuuttia päästä väljemmille vesille. En tiedä, kauanko sitä olisikaan saanut paahtua siellä ruuhkan seassa ilman näiden ystävällisten tienkäyttäjien apua. Olivat selvästi tajunneet sen, ettei tuo ole itseltä pois.

Meilläpäin olisi korkeintaan auottu ovia eteen, ja heiluteltu nyrkkiä että täällä jumalauta muutkin jonottaa perkele....
biggrin.gif
 
Jollei keskelta paase kaistojen valista, niin sitten oikealta ohitse. Toki varovaisuutta noudattaen.
Jos stau on jopa kymmenien kilometrien mittainen, niin siinä autojen välissä ajelu alkaa olla aika mahdotonta. Kylmästi oikealta ohi, toki hitaasti ajaen ja muutenkin varovaisuutta noudattaen.
Jaa? Miten niin mahdotonta? Ausfahrttiin pääseminen voi olla vähän konstikkaampaa mutta ennakoimalla niihinkin pääsee sujuvasti. Sanoisin että aika pitkiä siivuja on tullut tuolla menetelmällä vedeltyä, ja sen hälytysajoneuvokaistan kyllä itse pyhittäisin juuri niille.
 
^Siten niin mahdotonta, että siinä kilometrien, jopa kymmenien matkalla tulee liian monta - liian ahdasta väliä. Hidasajo ahtaissa väleissä on toki kivaa, mutta rajansa kaikella.. Esim. 2007 kesällä Kroatiasta palatessamme mittasin mittasin kahta kaistaa vastaantulevan (lue seisovan) jonon pituuden, se oli muistaakseni 38 km.

Olen tuota autojen välissä ajamista pääsääntöisesti harrastanutkin, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun joku paikallinen pyyhkäisee oikealta ohi, lähden perään..
 
Genau..
sport05.gif


Nuo tietyöt on niitä eniten stauta aiheuttavat jutskat, elikkäs paikat joissa ne 3-kaistaa muuttuu kaksi kaistaiseksi ja siinä edessä on siiten vielä joku muu liittymä josta toiset 2- tai 3-kaistaa tulee mukaan, toimiihan se ns. vetoketjuperiaatteella mutta hidastaa tottakai ! Mutta navit joissa on se TMC-ominaisuus pelittää kyllä ihan kelvollisesti tuolla germaaniassa, eli tiedotepalvelu pelittää esim: Navigon 2110 mallissa vaikka suomessa ei (koska en ole sitä Destialle vielä avannut-> maksanut)  
inlove.gif
 
joo oikealta ohitte ja minä vain oikea asenne.
Ykx tai kax vastaavaa ei haittaa mitään mutku sattuukin niin et onkin kymmenen ääliötä samas staus ni sillä blokataan jo komeasti turvakaista.
Ja jos kysees on isompi onnettomuus baana pannaan aina poikki,pelastusväeltä kuluu kummasti aikaa kun pitää raivata urpoja edestä,jotka ovat päässeet aitiopaikalle kattomaan ku apua odotellaan.
Nähty on sekin eli ajatellaan pikkasen mitä tehdään.
 
Back
Ylös