• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ohuempaa kannentiivistettä.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Perkele
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Perkele

New member
Termos, kertokeepa mistä löytäisin ysiärrään ohuemman kansipahvin. Cometicilta saisi suoraan jenkkilästä tilattua, mutta mielelläni ostaisin suoraan suomesta jos vain jostain löytys. Aika hiljaista tuntuu olevan, esim. Viaberilta ei löydy ysiin ohuempaa kansipahvia.

970+cc löytyi mutta vakio männänkoolla oleville ei.. en mielelläni itse kantta höyläisi että olis mahdollista palauttaa tarvittaessa normipuristuksiin takaisin.

Kiitoksia avusta jo etukäteen.

- P

Edit: tarvitseeko muuten korkeammilla puristuksilla ottaa sytytyksen suhteen mitään huomioon? Eli jos ei radikaalista nostosta puhuta? Entäs kestääkö vakiolujuudella olevat kannenpultit pelkällä tiivisteellä otetun lisän? Mitä muita huomioonotettavia asioita?
 
Paljonkohan se kansi laskee ohuemmalla pahvilla?Kannen pultit kestää kyllä samaan momenttiin+asteet? kiristyksen.Jos kansi laskisi huom. esim 0.5mm niin se vaikuttaa jo nokka-akselien ajoitukseen muutamilla asteilla.
Tiukempi puristus -> oktaania lisää.
Taitaa monessakin koneessa tulla kiertokankien kesto ensimmäisenä vastaan kun tehoja nostetaan liikaa.
Olettamuksia kun en tiedä ko. pyörästä kokemuksia.
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
En nyt suoralta kädeltä muista, mutta Cometicilta muistaakseni löytyi pahvi joka tiputti jotain 0,22 - 0,30mm luokkaa eli ihan noin rajusti ei varmaankaan puristukset nousisi. En todellakaan halua tuonne 13:sta puolelle noita.

Jostain muistan lukeneeni että pelkän ohuemman kansipahvin muutos puristuksiin olisi lisännyt n. 5hv kautta alueen.

Ajattelin kokeilla tuonkin vaikutuksen kun koneremonttia muutenkin teen.

- P
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
En nyt suoralta kädeltä muista, mutta Cometicilta muistaakseni löytyi pahvi joka tiputti jotain 0,22 - 0,30mm luokkaa eli ihan noin rajusti ei varmaankaan puristukset nousisi. En todellakaan halua tuonne 13:sta puolelle noita.

Jostain muistan lukeneeni että pelkän ohuemman kansipahvin muutos puristuksiin olisi lisännyt n. 5hv kautta alueen.

Ajattelin kokeilla tuonkin vaikutuksen kun koneremonttia muutenkin teen.

- P
Tuo viisi heppaa varmaan on aika lähellä totuutta. Ja sehän tulee koko alueelle. Tyhjäkäynti kärsinee hiukan.

0.3mm pudotuksella puristussuhde menee tasan 13:1een. Toisaalta tuohan vakiopuristussuhde BMW:n k1200S/R/GT-koneissa, tietääkseni korkein mitä missään vakiopyörässä on käytetty. Mutta niissa onkin nakutuksen tunnistimet joilla mahdolliset murheet estetään.

t. Repa
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
En nyt suoralta kädeltä muista, mutta Cometicilta muistaakseni löytyi pahvi joka tiputti jotain 0,22 - 0,30mm luokkaa eli ihan noin rajusti ei varmaankaan puristukset nousisi. En todellakaan halua tuonne 13:sta puolelle noita.

Jostain muistan lukeneeni että pelkän ohuemman kansipahvin muutos puristuksiin olisi lisännyt n. 5hv kautta alueen.

Ajattelin kokeilla tuonkin vaikutuksen kun koneremonttia muutenkin teen.

- P
Tuo viisi heppaa varmaan on aika lähellä totuutta. Ja sehän tulee koko alueelle. Tyhjäkäynti kärsinee hiukan.  

0.3mm pudotuksella puristussuhde menee tasan 13:1een. Toisaalta tuohan vakiopuristussuhde BMW:n k1200S/R/GT-koneissa, tietääkseni korkein mitä missään vakiopyörässä on käytetty. Mutta niissa onkin nakutuksen tunnistimet joilla mahdolliset murheet estetään.

t. Repa
Hitsi, ei tarvitse näköjään paljoa ottaa tiivisteestä pois kun puristukset jo pomppaa hyvin korkeiksi. Tuo ei ollut tiedossa että nousut on noinkin kovia.

Pitäsköhän suosiolla luopua koko ideasta. Lisäkonit on kivoja, mutta ei kovin halua ruveta suuritöisiin hommiin tämän kanssa + käyttövarmuuskin ratkaisee. Ensi kesänä en ajatellut huoltaa ollenkaan, vaan keskittyä ajamiseen
tounge.gif


- P
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
En nyt suoralta kädeltä muista, mutta Cometicilta muistaakseni löytyi pahvi joka tiputti jotain 0,22 - 0,30mm luokkaa eli ihan noin rajusti ei varmaankaan puristukset nousisi. En todellakaan halua tuonne 13:sta puolelle noita.

Jostain muistan lukeneeni että pelkän ohuemman kansipahvin muutos puristuksiin olisi lisännyt n. 5hv kautta alueen.

Ajattelin kokeilla tuonkin vaikutuksen kun koneremonttia muutenkin teen.

- P
Tuo viisi heppaa varmaan on aika lähellä totuutta. Ja sehän tulee koko alueelle. Tyhjäkäynti kärsinee hiukan.  

0.3mm pudotuksella puristussuhde menee tasan 13:1een. Toisaalta tuohan vakiopuristussuhde BMW:n k1200S/R/GT-koneissa, tietääkseni korkein mitä missään vakiopyörässä on käytetty. Mutta niissa onkin nakutuksen tunnistimet joilla mahdolliset murheet estetään.

t. Repa
Hitsi, ei tarvitse näköjään paljoa ottaa tiivisteestä pois kun puristukset jo pomppaa hyvin korkeiksi. Tuo ei ollut tiedossa että nousut on noinkin kovia.

Pitäsköhän suosiolla luopua koko ideasta. Lisäkonit on kivoja, mutta ei kovin halua ruveta suuritöisiin hommiin tämän kanssa + käyttövarmuuskin ratkaisee. Ensi kesänä en ajatellut huoltaa ollenkaan, vaan keskittyä ajamiseen  
tounge.gif


- P
Noi sun puristukset on jo vakiona aika kovat. Loppujen lopuksi aika harvassa mopossa, etenkään tuon ikäisessä, löytyy noin korkeita puristuksia. Itse en lähtisi urheilemaan puristuksilla. Mielestäni se tie on käyty loppuun jo tehtaan toimesta.

Helpoimmin saat tehoja vaihtamalla nokat jyrkempiin. Siinä on puolensa, mutta tehonnousu on varmin. Fiksua on tietenkin parantaa samalla kaasaripuolta ja miksei putkistoakin. Näillä saa varmatoimisemman lopputuloksen. Joskin rahaa alkaa palamaan vähän enemmän.

Kaikista paras lopputulos saavutetaan vaihtamalla tehokkampaan/isompaan pyörään... Ja rahaa palaa hiukan lisää.

t. Repa

PS. On niitä muitakin vaihtoehtoja. Turbot ja ilokaasutkin on keksitty
smile_org.gif
Niin, ja sitä rahaa tarvitaan tässäkin...
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
En nyt suoralta kädeltä muista, mutta Cometicilta muistaakseni löytyi pahvi joka tiputti jotain 0,22 - 0,30mm luokkaa eli ihan noin rajusti ei varmaankaan puristukset nousisi. En todellakaan halua tuonne 13:sta puolelle noita.

Jostain muistan lukeneeni että pelkän ohuemman kansipahvin muutos puristuksiin olisi lisännyt n. 5hv kautta alueen.

Ajattelin kokeilla tuonkin vaikutuksen kun koneremonttia muutenkin teen.

- P
Tuo viisi heppaa varmaan on aika lähellä totuutta. Ja sehän tulee koko alueelle. Tyhjäkäynti kärsinee hiukan.  

0.3mm pudotuksella puristussuhde menee tasan 13:1een. Toisaalta tuohan vakiopuristussuhde BMW:n k1200S/R/GT-koneissa, tietääkseni korkein mitä missään vakiopyörässä on käytetty. Mutta niissa onkin nakutuksen tunnistimet joilla mahdolliset murheet estetään.

t. Repa
Hitsi, ei tarvitse näköjään paljoa ottaa tiivisteestä pois kun puristukset jo pomppaa hyvin korkeiksi. Tuo ei ollut tiedossa että nousut on noinkin kovia.

Pitäsköhän suosiolla luopua koko ideasta. Lisäkonit on kivoja, mutta ei kovin halua ruveta suuritöisiin hommiin tämän kanssa + käyttövarmuuskin ratkaisee. Ensi kesänä en ajatellut huoltaa ollenkaan, vaan keskittyä ajamiseen  
tounge.gif


- P
Noi sun puristukset on jo vakiona aika kovat. Loppujen lopuksi aika harvassa mopossa, etenkään tuon ikäisessä, löytyy noin korkeita puristuksia. Itse en lähtisi urheilemaan puristuksilla. Mielestäni se tie on käyty loppuun jo tehtaan toimesta.

Helpoimmin saat tehoja vaihtamalla nokat jyrkempiin. Siinä on puolensa, mutta tehonnousu on varmin. Fiksua on tietenkin parantaa samalla kaasaripuolta ja miksei putkistoakin. Näillä saa varmatoimisemman lopputuloksen. Joskin rahaa alkaa palamaan vähän enemmän.

Kaikista paras lopputulos saavutetaan vaihtamalla tehokkampaan/isompaan pyörään... Ja rahaa palaa hiukan lisää.

t. Repa

PS. On niitä muitakin vaihtoehtoja. Turbot ja ilokaasutkin on keksitty
smile_org.gif
Niin, ja sitä rahaa tarvitaan tässäkin...
No tuossahan on ne perinteiset hörtteet, eli Yoshin kokoputkisto, suutinsatsit kaasareissa jne.

Tämä homma lähti liikkeelle siitä, kun syksyllä hävis ykkös-sylinteristä puristukset melkein kokonaan. Eli koneremppahommiin. Ensin oli tarkoitus samalla Wisecon männät laittaa sisään ja porauttaa / putkittaa lähemmäs 1000cc mutta kaatui siihen, että kustannukset olisi noussut aikamoisiksi. Esim. sylkkien pinnoitus tapahtuu Hollannissa, joten hintaa tuolle olisi tullut.

Päätin sitten hoonauttaa sylinterit ja uudet männänrenkaat. Samalla käyn hieman kantta läpi eli valujätteitä vähän puhdistellen jne. niin saattaa jopa hieman virtausta parantaa.

Tuon idean sain muutama viikko sitten, että josko ottaisi hieman puristuksia ylöspäin samalla, mutta tästä mahdan tosiaan nyt luopua.

Kiitoksia muuten vastauksistasi ja avustasi!

- P
 
Ymmärtääkseni tuossa koneessa on vakiona puristukset 12.2.

Jos pudotat kantta sen 0,5 mm, puristukset nousee jo 13.5:een. Alkaa olla jo aika kovat. Auttaakohan oktaanikaan enää? Tietysti sytytyksen ajoituksella saa tehtyä paljon, mutta eipä tuolla kannentiivisteen ohennuksella taideta hirveitä teholisäyksiä saada vielä aikaiseksi. Jotakin kuitenkin.

Ei tuolla muutoksella vielä mitään kiertokankia tai kannenpultteja särjetä. Niitten rikkomiseksi tarttee tehdä aika paljon lisää virityksiä.

t. Repa
En nyt suoralta kädeltä muista, mutta Cometicilta muistaakseni löytyi pahvi joka tiputti jotain 0,22 - 0,30mm luokkaa eli ihan noin rajusti ei varmaankaan puristukset nousisi. En todellakaan halua tuonne 13:sta puolelle noita.

Jostain muistan lukeneeni että pelkän ohuemman kansipahvin muutos puristuksiin olisi lisännyt n. 5hv kautta alueen.

Ajattelin kokeilla tuonkin vaikutuksen kun koneremonttia muutenkin teen.

- P
Tuo viisi heppaa varmaan on aika lähellä totuutta. Ja sehän tulee koko alueelle. Tyhjäkäynti kärsinee hiukan.  

0.3mm pudotuksella puristussuhde menee tasan 13:1een. Toisaalta tuohan vakiopuristussuhde BMW:n k1200S/R/GT-koneissa, tietääkseni korkein mitä missään vakiopyörässä on käytetty. Mutta niissa onkin nakutuksen tunnistimet joilla mahdolliset murheet estetään.

t. Repa
Hitsi, ei tarvitse näköjään paljoa ottaa tiivisteestä pois kun puristukset jo pomppaa hyvin korkeiksi. Tuo ei ollut tiedossa että nousut on noinkin kovia.

Pitäsköhän suosiolla luopua koko ideasta. Lisäkonit on kivoja, mutta ei kovin halua ruveta suuritöisiin hommiin tämän kanssa + käyttövarmuuskin ratkaisee. Ensi kesänä en ajatellut huoltaa ollenkaan, vaan keskittyä ajamiseen  
tounge.gif


- P
Noi sun puristukset on jo vakiona aika kovat. Loppujen lopuksi aika harvassa mopossa, etenkään tuon ikäisessä, löytyy noin korkeita puristuksia. Itse en lähtisi urheilemaan puristuksilla. Mielestäni se tie on käyty loppuun jo tehtaan toimesta.

Helpoimmin saat tehoja vaihtamalla nokat jyrkempiin. Siinä on puolensa, mutta tehonnousu on varmin. Fiksua on tietenkin parantaa samalla kaasaripuolta ja miksei putkistoakin. Näillä saa varmatoimisemman lopputuloksen. Joskin rahaa alkaa palamaan vähän enemmän.

Kaikista paras lopputulos saavutetaan vaihtamalla tehokkampaan/isompaan pyörään... Ja rahaa palaa hiukan lisää.

t. Repa

PS. On niitä muitakin vaihtoehtoja. Turbot ja ilokaasutkin on keksitty
smile_org.gif
Niin, ja sitä rahaa tarvitaan tässäkin...
No tuossahan on ne perinteiset hörtteet, eli Yoshin kokoputkisto, suutinsatsit kaasareissa jne.

Ensin oli tarkoitus Wisecon männät laittaa sisään ja porauttaa / putkittaa lähemmäs 1000cc mutta kaatui siihen, että kustannukset olisi noussut aikamoisiksi. Esim. sylkkien pinnoitus tapahtuu Hollannissa, joten hintaa tuolle olisi tullut.

Päätin sitten hoonauttaa sylinterit ja uudet männänrenkaat. Samalla käyn hieman kantta läpi eli valujätteitä vähän puhdistellen jne. niin saattaa jopa hieman virtausta parantaa.

Tuon idean sain muutama viikko sitten, että josko ottaisi hieman puristuksia ylöspäin samalla, mutta tästä mahdan tosiaan nyt luopua.

Kiitoksia muuten vastauksistasi ja avustasi!

- P
Oleppa hyvä vain. Mutta älä ota minua liian vakavasti. Minä kun en tiedä noista mopoista mitään.

Tuo hoonaus ja renkaat on sinänsä ihan hyvä juttu. Niillä ainakin varmistaa perusasiat kuntoon ja ne originaalit tehot, jotka sinänsä ovat jo ihan kunnioitettavat tuon kokoiseen moottoriin.

Noita putkistoja ja suutinsettejä tuskin ostettaisiin ja tarjottaisiin niin hanakasti, jos sama hoituisi pelkällä kannentiivisteen vaihdolla
smile_org.gif
.

t. Repa
 
Back
Ylös