• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Oikea nopeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sussari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sussari

New member
:orgmp:Onko kokemusta kuinka tarkkoja ovat tienvarsilla olevat nopeutta osoittavat näyttötaulut. Mittaavatko ne kuinka tarkasti mp:n nopeuden? Itselläni ne näyttävät useasti eri nopeutta kuin pyörän nopeusmittari. Ero voi olla 7-10km/h.

GPS laitteella tarkistettuna ne näyttävät oikein, pyörän mittari valehtelee noissa nopeuksissa juuri tuota luokkaa kuin kirjoitit.

Tuo +7 kilometriä on lukema, jonka olen saanut noista tauluista varmaankin 30 eri ajoneuvolla. Samaa näyttää nykyaikainen TomTom.

Käsittääkseni kaikkien ajoneuvojen mittarit kalibroidaan kuta kuinkin samalle tasolle eli noin plus seitsemän korville keskinopeuksissa 80-120. Joskus myös ollut havaitsevinani noin -10 %, joka näkyy sitten koko haarukassa 30-300 kmt. Koskaan en ole kuullut ajoneuvosta, joka originaalina olisi näyttänyt edes 0,1 kmt liian vähän.

Helppo tosiaan todentaa gepsillä.

-hh-

Aika pieniä heittoja teillä. Minulla se näyttää aina saman 111
nixweiss.gif

Omien kokemusten mukaan ei voi luottaa ollenkaan. Joko ei näytä mitään tai sitten näyttää ihan mitä sattuu, esim 20 liian vähän. Siis verrattuna gps:ään tai sen kanssa tarkistettuun nopeusmittariin.

Mitä taas nopeusmittareihin tulee, niin edellisessä pyörässä ('08 Suzuki) mittarivirhe vaihteli suunnilleen 5-15 km/h nopeudesta riippuen eli kuin jollain ihmeen gaussin käyrällä tjsp. Navigaattoria tuli pidettyä mukana jo ihan ettei koko ajan tarvisi muistella että paljonko mittari näyttää pieleen missäkin nopeudessa.
Nykyisessä Kotarissa näyttää +1...2 km/h eli on miellyttävän tarkka.

Tuollainen vajaa kymppi liikaa ei liene mitenkään epätavallinen virhe mutta määrät vaihtelevat paljon merkeittäin, ehkä jopa malleittain ja yksilöittäin. Ja virhe voi siis myös vaihdella huomattavasti eri nopeuksissa.

Omien kokemusten mukaan ei voi luottaa ollenkaan. Joko ei näytä mitään tai sitten näyttää ihan mitä sattuu, esim 20 liian vähän. Siis verrattuna gps:ään tai sen kanssa tarkistettuun nopeusmittariin.

Mitä taas nopeusmittareihin tulee, niin edellisessä pyörässä ('08 Suzuki) mittarivirhe vaihteli suunnilleen 5-15 km/h nopeudesta riippuen eli kuin jollain ihmeen gaussin käyrällä tjsp. Navigaattoria tuli pidettyä mukana jo ihan ettei koko ajan tarvisi muistella että paljonko mittari näyttää pieleen missäkin nopeudessa.
Nykyisessä Kotarissa näyttää +1...2 km/h eli on miellyttävän tarkka.

Tuollainen vajaa kymppi liikaa ei liene mitenkään epätavallinen virhe mutta määrät vaihtelevat paljon merkeittäin, ehkä jopa malleittain ja yksilöittäin. Ja virhe voi siis myös vaihdella huomattavasti eri nopeuksissa.
Tarkoittaakos tämä että ajat aina rajoituksen mukaan (mitä kukaan ei usko) vai voit ajaa vain sen verran yli että selviää sakoilla ?

Tarkoittaakos tämä että ajat aina rajoituksen mukaan (mitä kukaan ei usko) vai voit ajaa vain sen verran yli että selviää sakoilla ?
En nyt oikein ymmärrä kommenttiasi/tulkintaasi. Aina joskus olen kokeeksi ajanut mittauspisteessä niin hiljaa ettei vilku vain se "ylinopeus" vaan on voinut katsoa että saako siitä oikein jonkun lukemankin
nixweiss.gif

Aika pieniä heittoja teillä. Minulla se näyttää aina saman 111  
nixweiss.gif
Mulle taas taulut näyttää aina saman:

- - - - - - - -
* YLINOPEUS
Itse asiassa suurin osa tosiaan näyttää noin
tounge.gif
Niitä on nykyään niin hiivatisti eri vuosikymmeniltä, osa näyttää joustavatkin nopeudet. Ihmeen suuri osa muuten rikki.

-hh-
Osa näyttää juurikin kolme ykköstä, kun menee liikaa yli.

Riippuu nuo näyttämät ihan siitä taulustakin. Gps:n lukemiin kun vertaa niin siellä täällä on tauluja jotka näyttää tasan sitä mitä pitääkin, mutta jotkut taulut näyttävät +10km/h yli sen mitä ajetaan. Ja nämä vielä autolla ajettaessa.. Pyöräähän ne ei aina edes huomaa.

Riippuu nuo näyttämät ihan siitä taulustakin. Gps:n lukemiin kun vertaa niin siellä täällä on tauluja jotka näyttää tasan sitä mitä pitääkin, mutta jotkut taulut näyttävät +10km/h yli sen mitä ajetaan. Ja nämä vielä autolla ajettaessa.. Pyöräähän ne ei aina edes huomaa.
Mistä löytyy noin paljon yli näyttävä taulu?

Olen verrannut gps:n ja taulun kertomaa lukemaa moottoripyörän kanssa ja molemmat näyttävät samaa. Mittarivirheen tarkistaminen siis onnistuu myös näyttötaulujen avulla.

Mullon autossa (Citroen Berlingo) jokseenkin erikoinen mittari, kun se näyttää liian vähän. Esim. 100 mittarinopeus on 102 todellista ja 120 jo 124 todellista. Käsittääkseni näin päin se ei saisi valehdella. Mutta onneksi mullon myös ooppeli. Siinä sitten kyllä vähintäänkin tasoittuu valehtelut. Taitaa satasessa näyttää ainakin 12 liikaa...

Ei näytä mitään järkevää ainakaan bladelle: joskus ei mitään, joskus reippaasti alempaa lukemaa kuin oikea nopeus (jonossa ajaessa saattaa näyttää kotiloille 20-30 km/h suurempaa lukemaa).

Mullon autossa (Citroen Berlingo) jokseenkin erikoinen mittari, kun se näyttää liian vähän. Esim. 100 mittarinopeus on 102 todellista ja 120 jo 124 todellista. Käsittääkseni näin päin se ei saisi valehdella. Mutta onneksi mullon myös ooppeli. Siinä sitten kyllä vähintäänkin tasoittuu valehtelut. Taitaa satasessa näyttää ainakin 12 liikaa...
Jos olet vaihtanut vanteet/renkaat? eli silloin kun renkaan ympärys mitta muuttuu niin nopeus mittarinkin nopeus vs todellinen nopeus muuttuu.

Tuli meinaan joskus pakulla saatua nopeus sakot vaikka ajoin ihan rajoitusten mukaan, olin vaihtanut isommat renkaat. Enkä muistanut tuollaista asiaa.....

Back