• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Oikealle kääntäminen helpompaa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tentai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tentai

New member
Oikealle kääntäminen helpompaa ?

Tänään rantatiellä sopivasti mutkia tiessä , cruise pitää sopivaa vauhtia ja tien pintakin ihan ehyt ja puhdas.
Yht'äkkiä huomaan että on "luontevampaa" kääntää sisään oikealle kaartuvaan mutkaan kuin vasemmalle.
Mistä lie johtuu ? Oikeakätisyys ?
Pyörä on kuitenkin tasapainossa ja runko suorassa.

Itsellä taas juuri toistepäin, eli vasemmalle kääntyminen/kallistaminen on helpompaa. Olen myös oikeakätinen.

Tänään rantatiellä sopivasti mutkia tiessä , cruise pitää sopivaa vauhtia ja tien pintakin ihan ehyt ja puhdas.
Yht'äkkiä huomaan että on "luontevampaa" kääntää sisään oikealle kaartuvaan mutkaan kuin vasemmalle.
Mistä lie johtuu ? Oikeakätisyys ?
Pyörä on kuitenkin tasapainossa ja runko suorassa.

Ulkomuistista lukuja vedellen:

~50% ihmisistä kääntää paremmin vasemmalle
~25% kääntää paremmin oikealle
lopulle 25% on yhdentekevää kumpaan suuntaan käännetään

Tarkista prosenttiosuudet ennenkuin alat faktana kertomaan eteenpäin.
Joka tapauksessa kyse on henkilökohtaisista eroista/ominaisuuksista.

Joo, kätisyys ei kyllä vaikuta vaan se millainen pää siellä kypärän sisällä möllöttää.
Ite oikeakätinen ja vasemmalle uskaltaa kantata niinpaljon kun mopossa on varaa. Mutta oikeissa mutkissa takaraivossa pyörii ajatus että mitä jos meneekin leveeks ja sattuukin joku kohdalle.

Tämähän korreloi suoraan sitä kummassa puntissa pitää.
Askarruttaa vain tuo viimeinen neljännes.

Tämähän korreloi suoraan sitä kummassa puntissa pitää.
Askarruttaa vain tuo viimeinen neljännes.

Eiks tuo viimeinen neljännes ole niitä joilla ei nyytit ole vielä laskeutuneet?
Jolloin wursti ei yllä kumpaankaan lahkeeseen.

Entä osaako joku selittää miksi meistä kuulema 50% astuu aina kynnykselle ja toinen puoli aina yli?

Seka-astujia on vain alle 2%. (onko ne niitä liivimiehiä?)

Itsellä oikeakätisenä kyllä esim. U-käännöksen tekeminen oikealle on helpompaa. Sama juttu auton kanssa peruuttaessa, kyllä se on helpompaa tulla oikealta siihen parkkiruutuun.

Itsellä taas juuri toistepäin, eli vasemmalle kääntyminen/kallistaminen on helpompaa. Olen myös oikeakätinen.

Mukulana jäällä lätkämailan kanssa helpompi kantata vasemmalle kun pystyi ottamaan mailasta tukea. Olisiko jäänyt jotenkin mieleen rohkeampi kanttaaminen vasemmalle.

Ekaks tulee mieleen että jos kruise päällä kurvaillessa huomaa eroja vas-oik, niin kaks "joko" asiaa: Orgin ratapäiville harjoitttelemaan kallistamista perusajoon (Ajotaito 2) tai sitten että että Orgin ratapäiville kurvailemaan jos tosiaan kruisella vetää mutkapätkää niin että alkaa huomaamaan eroja :WAZAAP::D

Umpioikeakätinen ja n.500000km prätkällä takana ja vieläkin vasemmalle kääntyvä mutka tuntuu helpommalta.Kyllä ne oikeatkin menee ihan samaa vauhtia,mutta vasemmalle tuntuu paljon luontevammalta.

Ekaks tulee mieleen että jos kruise päällä kurvaillessa huomaa eroja vas-oik, niin kaks "joko" asiaa: Orgin ratapäiville harjoitttelemaan kallistamista perusajoon (Ajotaito 2) tai sitten että että Orgin ratapäiville kurvailemaan jos tosiaan kruisella vetää mutkapätkää niin että alkaa huomaamaan eroja :WAZAAP::D

Ja sitten käy niin kuin mulle: Joskus mulle oli vaikeempi löytää hyvää ajoasentoo vasureihin, joten keskityin niiden treenaamiseen enemmän. Lopputuloksena se, että vasureissa on edelleen himpan helpompi löytää rento ajoasento kuin oikealle taittuvissa mutkissa.

Leveillä keskiviivallisilla teillä oikean ja vasemman välillä ei ole mulle eroa, mutta ilman keskiviivaa olevilla mutkapätkillä oikealle kaartaminen tuntuu paljon turvallisemmalta, kun apeksissa ollaan mahdollisimman kaukana vastaantulijoista, ja jos siitä vähän lipeää niin on oman kaistan leveys vielä pelivaraa.

Vasureita lähestyttäessä uskaltaa mennä vielä kyynärän päässä asvaltin reunasta, mutta kaarteen alettua ei oikein tiedä mitä linjaa menisi, ettei liian sisällä vastaantulija kopsahda päähän ja liian ulkona taas sellainen hiekka, pomppu tai kuoppa, joka aiheuttaa hetkellisen ohjauskontrollin menetyksen vie kaseikkoon.

Toistaiseksi linjan leventäminen on onnistunut tarpeen niin vaatiessa, kuten eilen iltahämärissä kun 2/3 tien leveydestä vienyt leikkuupuimuri tuli ilman valoja vastaan sokeassa vasurissa 80 alueella, mutta silti tuntuu pahalta kääntää tangentti niin jyrkästi ulos tieltä, että se pienikin pomppu väärällä hetkellä vie metsään.

Kummasti alkaa vasemmalle kääntyminen helpottua, kun leikkaa mutkan. Oikealle kääntyminen helpottuu, kun hakee mutkaan linjan vastaantulevien kaistalta. Kokonaan toinen juttu on missä näin kannattaa tehdä ja missä ei. Maantiellä vastaus on usein, että ei kannata. :grin:

Ja sitten käy niin kuin mulle: Joskus mulle oli vaikeempi löytää hyvää ajoasentoo vasureihin, joten keskityin niiden treenaamiseen enemmän. Lopputuloksena se, että vasureissa on edelleen himpan helpompi löytää rento ajoasento kuin oikealle taittuvissa mutkissa.

Mä huomasin että tankin sivuissa oikeanpuoleinen solukumi on kulunut etuosasta melkein puhki, mutta vasemmalla puolella on melkein kulumaton. Hmmm.... :right:

Minulle on oikealle katsominen selvästi helpompaa kuin vasemmalle. Ainakin näinä poliittisina aikoina.:baahaahaa:

Mukulana jäällä lätkämailan kanssa helpompi kantata vasemmalle kun pystyi ottamaan mailasta tukea. Olisiko jäänyt jotenkin mieleen rohkeampi kanttaaminen vasemmalle.

Vasemmalle kääntyminen joka asiassa helpompaa, lätkää pelatessa myös, jarrutukset luisimilla aina vasemmalle.
Mutta olen rightin pelaaja, eli mä en ole voinut pitää mailasta tukea.

Mä huomasin että tankin sivuissa oikeanpuoleinen solukumi on kulunut etuosasta melkein puhki, mutta vasemmalla puolella on melkein kulumaton. Hmmm.... :right:

Ja mulla taas tulee kulumaa vasemmalle. Oikeakätinen, mutta vasen solisluu kyllä operoitu, koska kerran kääntyminen oikealle ei luonnistanut ollenkaan. :p

Niin, ja vasen puntti.

Back