• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Oikeanmallinen kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Duster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Duster

New member
Eli pääni muoto aiheuttaa minulle melkoista ongelmaa, etsiessä sopivaa kypärää.
Tällä hekellä omistan nolanin n81 potan kokoa xxl. Tuo on kaikkea muuta kuin sopiva minun päälleni.
Otsa on aivan punaisena vähänkin pidemmän ajolenkin jälkeen ja korvissa pahimmassa tapauksessa vinkuu, koska kypärässä on aivan liikaa tilaa sivuilla ja tuuli pääse suhisemaan ikävästi.        
confused_orig.gif

Ainakin Turun stormin myyjä nosti heti kädet pystyyn minun kohdallani, ei kuulemma löytynyt heiltä sopivaa kypärää minulle.

Onko kukaan törmännyt johonkin kypärään mikä olisi poikkeuksellisen pitkä, mutta kapea?

Moro!
Mulla oli vastaavia ongelmia joskus, tosin Nolanin koko oli "vaan" XL. Sit vaihdoin Araihin ja sen koko L istuu hyvin, kun peukalolla on vähän painellut otsankohtaa lyttyyn.
Kannattaa vaan kierrellä ja kokeilla, kyllä joltain merkiltä luulis löytyvän sopiva kypärä.

Juup mulla on samaa ongelmaa. Pää on ylhäältä katsottuna kuin iso strutsin muna  
biggrin.gif
Kiertelin muutama vuosi sitten kauppoja etsien sopivaa kypärää. Sovitin ja sovitin toista toisen perään ja sitten sattui kohdalla HJC:n potta, joka tuntui sopivalta. Siinä oli tosi mukavan tuntuinen sisusta ja se ei painanut mistään kohtaa. Tuli vaan tehtyä perinteinen käsivirhe ja otettua yhtä numeroa liian iso potta  
withstupid.gif
Nyt toppaukset on löystyneet ja kypärä on muuttunut melko meluisaksi ja pikkuisen väljäksi, joten vaihtoon menee.

Kävin koeajamassa shoein z-one kypärää, joka tuntui erittäin laadukkaalta  
wink.gif
Mutta uskallanko ostaa ko. kypärän, se nimittäin painaa takaraivosta noin 4 x 4 cm alueelta (munapää kun olen)  
veryangry.gif
Saako sisusmateriaalia paineltua yksittäisestä kohdasta sen verran, että se ei paina päätä? Ei taida noita "kapeita" kypäriä tosiaankaan olla myytävänä?

Taisi olla malliltaan CL-12, jota ei enää tehdä. Ihan peruskypärähän tuo oli. Maksoi muistaakseni 1400 markkaa. Vastaava nykyinen malli saattaisi olla FG-14  
nixweiss.gif

Nuo hjc:t tuntuivat ainakin silloin tosi pehmeiltä ja mukavilta toppauksiensa suhteen. En tiedä nykyisistä malleista, kun en sen kummemmin ole sovitellut... Sellainen näppituntuma nykyisestä kypärästä on jäänyt, että sisusta löystyy melkoisesti ajan myötä - ei hyvä  
sad_orig.gif
Löystyykö tuo sisus sitten liikaa, jos on oikean kokoinen potta, sitä en osaa sanoa???

Araihan taitaa tehdä kypäriä muutamalla erilaisella muotilla joista esim Signet GT tais olla näille soikeille päille
wink.gif

Itellä on parhaalta päässä tuntunu HJC 11 potta. Oli kuin tehty minulle. Ja mikä parasta, hintakin on vain 189€...

Oletkos kokeillut Schuberthin S1 ? Malli on aika "pitkä" ainakin siten että tavallisesti mahtuu 2 pottaa vierekkäin takalaukkuuni, mutta tuo on pidempi, joten pantava poikittain sisään (siis laukkuun edelleen
wink.gif
)

Oletkos kokeillut Schuberthin S1 ? Malli on aika "pitkä" ainakin siten että tavallisesti mahtuu 2 pottaa vierekkäin takalaukkuuni, mutta tuo on pidempi, joten pantava poikittain sisään (siis laukkuun edelleen
wink.gif
)
Schuberth on tosiaan ainakin alaosastaan pitkä. Itselläni Z-Onessa nenä ja leuka hipoo kypärää mutta kun sovitin S1:stä niin tuntui kuin olisi "keula" jatkunut ja jatkunut eteen päin. Taitaa olla vahva ehdokas seuraavaksi kypäräksi ellei sitten Arailta löydy jotain kivaa...

Mulla oli samaa ongelmaa. Päädyin Arain Condoriin. Arain Signet oli tehty "pitkäpäisille" ja sopi ainakin mulle hyvin.

Stryroksia voi tosiaan painella peukaloilla vähän kasaan niistä kohdista mistä puristaa liikaa. Helpottaa oloa kummasti.

Araihan taitaa tehdä kypäriä muutamalla erilaisella muotilla joista esim Signet GT tais olla näille soikeille päille  
wink.gif
Juu, Arain esitteessäkin mainitaan tosta kahden muotin systeemistä; meille normaaleille "munapäille" ja sitten noille toisille.... Myöskin -tietääkseni- Shoein pitäisi olla, ainakin Raid -mallin tehty näille aerodynaamisemmille kupoleille
biggrin.gif
.

Ei juma, mäkin pääsen tähän kuulaklubiin
tounge.gif

Kävin sovittamassa Shoein syncroa ja mun kanoottileuka sekä muusivasaranvirkaa hoitava hajustin otti leukakappaleeseen kiinni M-koossa joka muualta istui kuin hanska L-koko hölskyi päässä pahemmin kuin se kellertävä neste silmien takana. Suupertin consepti taasen juuri ja juuri peitti korvat sekä leukakappale ylti nipinapin leuan kärkeen. Nykyinen kuulasuoja istuu päässä kuin hanska, mut uuden tarttisin koska visiirejä ei saa enää: harmittaa pirusti ostaa uutta pelkän visoorin takia ku nykyinen on vuoden vanha kuuppa...
sad_orig.gif

Joo, täällä kans munapää. Koetin shoei xjr 900 ja jotain araita, mutta parahaiten istu vähän halvempikin AGV ghost. Toi HJC oli ja aika hyvä. AGV:stä yhtä pienempi koko kun yleensä. Siinon vaan alareuna aika matala joten on aika äänekäs, muuten ihan munapäille tehty
smile_org.gif

Schuberth S-1 on aika muokkautuva muodoltaan ja AGV GP Pro myös. Sovitapa jompaa kumpaa, niin saattaa onnistaa.

Istuvuus on laadun lisäksi se tärkein asia kuupassa ja sitten vasta muut ominaisuudet.
wink.gif

t. Shoppilaiset

Back