Oikeaoppinen sisäänajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kekke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kekke

New member
Tervehdys.
Kevät lähestyy ja monilla on uusi peli tallissa, kuskia polttelee niin että räystäät sulaa..... Kohta siis baanalle.
Katselin haulla "sisäänajo" ohjeistusta foorumilta.
Viimeisin löytämäni oli n. 3v sitten vastattu wanha thread.
Ajattelin että jos tässä nyt on tapahtunut jotain uusia isoja muutoksia niin pistetään tästä uusi thread.
Ajatuksia ? Löytöjä netistä ? Linkkejä johonkin missä asiaa on ihan oikeasti testattu tms ......

Kysymys kuuluukin, kun tuossa on nyt 15km ajettu XL1000V Varadero (siis V2 pannulla) pihassa ja ilmat lämpiää. Miten te tekniikan ihmeet suorittaisitte sisäänajon ?

Kevennykseksi mainittakoon... Koska olen kohtuu yhdys sana sokea, tarkistan Googlella usein ko. kieliopin. Tarkistin myös sanan "Oikeaoppinen"  mielenkiintoinen eka osuma
biggrin.gif




-kekke-
 
Pyörissä on käsikirjassa valmistajan ohje sisäänajosta, tosin tälläkin palstalla on pilvin pimein tietäjiä jotka tietävät asian paremmin.
 
Juu sen tiedän. Ja 20v "pyöräilleenä" muutenkin normi sisäänajon perusteet. Mutta noista on tietääkseni niin pirusti dataa ja mielipiteitä että niitä tässä kyselen.

Hondan manuska kertoo kyllä että älä päästä kierroksia punaiselle alueelle sisäänajon aikana, eikä muutenkaan.
jep jep....
idea3.gif
 
Pyörissä on käsikirjassa valmistajan ohje sisäänajosta, tosin tälläkin palstalla on pilvin pimein tietäjiä jotka tietävät asian paremmin.
Noinhan se menee. Totta myös lauseen loppuosa  
biggrin.gif
.

Lausessa kiteytyy myös tuo legendaarinen suhteellisuudentaju.

Kauppakuntoisen peruspyörän "sisäänajoon" on aika vaikea
saada mitään merkityksellistä lisäarvoa erilaisilla kikoilla ja
rituaaleilla, joilla on sitten ihan todellista merkitystä
esim. monissa erityyppisissä, huolella ja ajatuksella kasatuissa kisakoneissa ym.

Toisaalta... "sisäänajoon" liittyy usein tuolta kaukaa menneisyydestä, vanhojen jarrujen solumuistiin syöpyneitä
sisäänajorituaaleja. Ne olivat aikanaan, käytetyillä materiaaleilla ja välyksillä, ihan merkityksellisiä tapoja.

On kuitenkin yksi hyvä "tapa" joka pitkässä juoksussa
palkitsee noudattajansa. Tämä koskee kaikenlaisia ja ikäisiä
patoja....... naisia.... jne.
biggrin.gif
.

KYLMÄLLÄ EI REVITELLÄ !
 
Tosiaan miksi tuostakin pitäisi tehdä niin tiedettä, parhainta lienee noudattaa valmistajan ohjeita ja tervettä järkeä kylmän koneen kierrättämisestä ja rajotinta vastaan hakkaamisesta.

Esim. itsellä tulossa SD alle niin ohjeissa lukee että ekat 1000 km max 6krpm. Eikä se hajoa jos sattuu olemaan kierroksia 6001 rpm.

Yksi syy sisäänajon kierrättämisen hillitsemiseen on uusi pyörä joka ei monelle välttämättä ole tuttu ja sen lisäksi ne uudet ja liukkaat renkaat. Turvallisempaa totutella niillä pienillä kiekoilla alkuun.
 
Ehkäpä paras neuvo mitä itse olen koskaan noudattanut on se että ajaa ensimmäiset tankilliset vaihtelevilla kierroksilla, vaihteita käyttäen ihan reippaasti ja ennen ensimmäistä ajokertaa käyttää koneen pari kertaa lämpöiseksi ja antaa jäähtyä takaisin kylmäksi.

Tuo lämpösykli juttu mahdollista tehdä helpommin sellaiselle laitteelle mikä on tullut jo talvella talliin, sillä eihän tuollaista malta tehdä liikkeen pihassa kun uutta peliä siinä ihailee.

Taitaa vaan olla niin että nykypäivän koneissa osat on laadullisesti jo sitä luokkaa että varsinaista "vanhanliiton" sisäänajoa ei oikeasti ihan kauheasti tarvitse tehdä. Mene ja tiedä.

Itse ajanut noin neljä viimeisintä pyörää sisään ja ilman ongelmia ollaan menty.
 
Toisaalta... "sisäänajoon" liittyy usein tuolta kaukaa menneisyydestä, vanhojen jarrujen solumuistiin syöpyneitä
sisäänajorituaaleja. Ne olivat aikanaan, käytetyillä materiaaleilla ja välyksillä, ihan merkityksellisiä tapoja.

On kuitenkin yksi hyvä "tapa" joka pitkässä juoksussa
palkitsee noudattajansa. Tämä koskee kaikenlaisia ja ikäisiä
patoja....... naisia.... jne.  
biggrin.gif
.

KYLMÄLLÄ EI REVITELLÄ !
Eiköhän tuossa ole ne tärkeimmät ohjeet.
 
Luin jostain, että kannattaa käyttää moottorijarrua paljon sisäänajon yhteydessä. Onkohan tämä hyvä ohje?
 
Sitten on tietty vielä tämä heppu
...joka todennäköisesti on jo vuosikaudet nauranut partaansa siellä Ameriikanmaalla, kun ajattelee kaikkia niitä tampioita, jotka lankeavat hänen nettipilaansa
biggrin.gif


Aina silloin, jos valmistajan ohjeen ja nettiohjeen välissä on todella huomattava ero, kuten nyt, niin kannattaa pysähtyä hetkeksi, ja vaivat oikein molempia aivosolujaan, että kumpaahan sitä oikein kannattaisi uskoa.

Mutta toki, jos kokeilunhalua löytyy, ja persus kestää tapahtui mitä tahansa, niin sitten eikun antaa mennä vaan. Oman moottorinsa saa ihan vapaasti tuhota vaikka tykillä ampumalla, kunhan siitä ei aiheudu muille haittaa.
 
mun sutsuki ajeltiin sisään dynossa. hyvin on kestäny läjässä jo 4vuotta ja reilu 40tkm ja paukkuakin on vehkeessä ihan mukavasti
smile_org.gif
 
1. Annat koneen lämmitä kunnolla
2. vaihtelevaa ajoa

Kyllä mulla on ainakin kaikki pyörät kestäny ihan minkä vaan mitä niillä on tehny. Ei nää mitään autoja oo
wink.gif


Triumppi tuli ajettua sisään tehtaan ohjeilla mikkä oli aika pikkutarkat mutta vaihtelevaa ajoa eri kierroksilla ja vaihteilla.

EI sisäänajo kilsoja äkkiä täyteen jurnuttamalla isoimmalla vaihteella motaria edestakas

biggrin.gif
 
sanoi:
Roadkill Lähetetty Maalis. 29 2011,10:281. Annat koneen lämmitä kunnolla
2. vaihtelevaa ajoa

Kyllä mulla on ainakin kaikki pyörät kestäny ihan minkä vaan mitä niillä on tehny. Ei nää mitään autoja oo  
wink.gif


Triumppi tuli ajettua sisään tehtaan ohjeilla mikkä oli aika pikkutarkat mutta vaihtelevaa ajoa eri kierroksilla ja vaihteilla.

EI sisäänajo kilsoja äkkiä täyteen jurnuttamalla isoimmalla vaihteella motaria edestakas

biggrin.gif

Juuh näin olin sen ajatellut. Mutta tuokin Willen kommentti on kyllä lukemisen arvoinen. Näitä juttuja juuri halusin tässä threadissa tulevan ilmi.

-kekke-
 
Sitten on tietty vielä tämä heppu
...joka todennäköisesti on jo vuosikaudet nauranut partaansa siellä Ameriikanmaalla, kun ajattelee kaikkia niitä tampioita, jotka lankeavat hänen nettipilaansa
biggrin.gif


Aina silloin, jos valmistajan ohjeen ja nettiohjeen välissä on todella huomattava ero, kuten nyt, niin kannattaa pysähtyä hetkeksi, ja vaivat oikein molempia aivosolujaan, että kumpaahan sitä oikein kannattaisi uskoa.

Mutta toki, jos kokeilunhalua löytyy, ja persus kestää tapahtui mitä tahansa, niin sitten eikun antaa mennä vaan. Oman moottorinsa saa ihan vapaasti tuhota vaikka tykillä ampumalla, kunhan siitä ei aiheudu muille haittaa.
Ei ole huomattavaa eroa ohjeissa, kutakuinkin samat ohjeet noi on kuin valmistajallakin: käytä lämpimäksi, aja vaihtelevilla kierroksilla, älä unohda moottorijarrua. Siinäpä se.
Ainoa varsinainen ero on, että motomies suosittelee vaihtamaan ensimmäiset öljyt pian, eikä vasta 1000 kilsan päästä. En ymmärrä, miksi siitä olisi haittaa.
 
kutakuinkin samat ohjeet noi on kuin valmistajallakin: käytä lämpimäksi, aja vaihtelevilla kierroksilla, älä unohda moottorijarrua.
Lukeeko jonkun mopon ohjekirjassa ettei vaihdejarrua saa unohtaa? Ja vaihtelevia kierroksia pitää käyttää? (mitä sekään sitten tarkoittaa..)
Käytä lämpimäksi? Voiko moottorin lämpeämistä jotenkin välttää?
biggrin.gif
Tietysti jos sammuttaa heti kun lämmöt nousee uhkaavasti normikäyntilämpöön..

Tässä suzukin ohje:
busasisaanajo.gif


Minä luottaisin siihen mitä mopon valmistaja sanoo ohjekirjassa ja unohtaisin nettimutut
 
Sitten on tietty vielä tämä heppu
...joka todennäköisesti on jo vuosikaudet nauranut partaansa siellä Ameriikanmaalla, kun ajattelee kaikkia niitä tampioita, jotka lankeavat hänen nettipilaansa
biggrin.gif


Aina silloin, jos valmistajan ohjeen ja nettiohjeen välissä on todella huomattava ero, kuten nyt, niin kannattaa pysähtyä hetkeksi, ja vaivat oikein molempia aivosolujaan, että kumpaahan sitä oikein kannattaisi uskoa.

Mutta toki, jos kokeilunhalua löytyy, ja persus kestää tapahtui mitä tahansa, niin sitten eikun antaa mennä vaan. Oman moottorinsa saa ihan vapaasti tuhota vaikka tykillä ampumalla, kunhan siitä ei aiheudu muille haittaa.
Ehkä ei nyt "sen syvemmälle", mutta miten ajattelet
homman toimivan esim. 80-125cc äärimmilleen raplatuissa
kisapeleissä, joissa "teholliset käyttöajat liikkuville" lasketaan
paremminkin minuuteissa kuin tunneissa ja männänrengas on
aivan erityisasemassa esim. "keskialueen puheille"?

Kuten aiemmin tuolla todettiinkiin, liikaa yleistetty absoluuttisena totuutena ei oikein tahdo menestyä.

Aloitushan toki liittyi jonkin verran laiskanpulskeampaan laitteeseen
biggrin.gif
 
Sitten on tietty vielä tämä heppu
...joka todennäköisesti on jo vuosikaudet nauranut partaansa siellä Ameriikanmaalla, kun ajattelee kaikkia niitä tampioita, jotka lankeavat hänen nettipilaansa
biggrin.gif


Aina silloin, jos valmistajan ohjeen ja nettiohjeen välissä on todella huomattava ero, kuten nyt, niin kannattaa pysähtyä hetkeksi, ja vaivat oikein molempia aivosolujaan, että kumpaahan sitä oikein kannattaisi uskoa.

Mutta toki, jos kokeilunhalua löytyy, ja persus kestää tapahtui mitä tahansa, niin sitten eikun antaa mennä vaan. Oman moottorinsa saa ihan vapaasti tuhota vaikka tykillä ampumalla, kunhan siitä ei aiheudu muille haittaa.
Ei ole huomattavaa eroa ohjeissa, kutakuinkin samat ohjeet noi on kuin valmistajallakin: käytä lämpimäksi, aja vaihtelevilla kierroksilla, älä unohda moottorijarrua. Siinäpä se.
Ainoa varsinainen ero on, että motomies suosittelee vaihtamaan ensimmäiset öljyt pian, eikä vasta 1000 kilsan päästä. En ymmärrä, miksi siitä olisi haittaa.
Itse vaihtanut ne valmistajan öljyt pois heti ekan käytön jälkeen. Se on meinaan aika litkua mitä siellä on, en kyllä ajaisi niillä 1000 km.

Olen niitä koneita nähnyt missä on valmistajan öljyt olleet ekat 6000 km tai mantsapuolen peleissä ekat 30 tuntia. Voin sanoa että koneen sisusta ei ole ollut mitään kaunista katseltavaa.
 
Sitten on tietty vielä tämä heppu
...joka todennäköisesti on jo vuosikaudet nauranut partaansa siellä Ameriikanmaalla, kun ajattelee kaikkia niitä tampioita, jotka lankeavat hänen nettipilaansa
biggrin.gif


Aina silloin, jos valmistajan ohjeen ja nettiohjeen välissä on todella huomattava ero, kuten nyt, niin kannattaa pysähtyä hetkeksi, ja vaivat oikein molempia aivosolujaan, että kumpaahan sitä oikein kannattaisi uskoa.

Mutta toki, jos kokeilunhalua löytyy, ja persus kestää tapahtui mitä tahansa, niin sitten eikun antaa mennä vaan. Oman moottorinsa saa ihan vapaasti tuhota vaikka tykillä ampumalla, kunhan siitä ei aiheudu muille haittaa.
Ei ole huomattavaa eroa ohjeissa, kutakuinkin samat ohjeet noi on kuin valmistajallakin: käytä lämpimäksi, aja vaihtelevilla kierroksilla, älä unohda moottorijarrua. Siinäpä se.
Ainoa varsinainen ero on, että motomies suosittelee vaihtamaan ensimmäiset öljyt pian, eikä vasta 1000 kilsan päästä. En ymmärrä, miksi siitä olisi haittaa.
Itse vaihtanut ne valmistajan öljyt pois heti ekan käytön jälkeen. Se on meinaan aika litkua mitä siellä on, en kyllä ajaisi niillä 1000 km.

Olen niitä koneita nähnyt missä on valmistajan öljyt olleet ekat 6000 km tai mantsapuolen peleissä ekat 30 tuntia. Voin sanoa että koneen sisusta ei ole ollut mitään kaunista katseltavaa.
Ei tosiaan ole tehty pitkiä aikoja ajettavaksi nuo sisäänajoöljyt, jotka koneessa ovat tehtaalta tullessa. Mutta noillakin öljyillä on tarkoituksensa ja niillä kannattaa käyttää mopo kerran pari kunnolla lämpimäksi ja mieluiten kuormittaa konetta jonkin verran ennen kuin vaihtaa normaalin moottoriöljyn sinne tilalle. Tällöin sisäänajoöljyyn saadaan jäämään suurempi osa uudesta koneesta irtoavasta hiukkasesta, eikä varsinainen moottoriöljy joudu heti niin koville epäpuhtauksien kanssa.

Ratapeliin ihan hyvä sisäänajo on vaikka seuraavanlainen:
1) Käytä lämpimäksi
2) Muutama reilu kiihdytys ja moottorijarrutus sellaisella kierroslukualueella, jossa moottori vetää hyvin. Ei siis liian pienillä kierroksilla, eikä rajoitinta vasten.
3) Annetaan koneen jäähty ja toistetaan kohdat 1 ja 2
4) Uudet ölpät ja suodatin koneeseen ja kovaa ajoa.

Kadulla ajelkoon kukakin koneensa sisään miten tykkää, vaikka sitten turaamalla kuutta kymppiä ensimmäiset tuhat kilometriä.
 
Ehkäpä paras neuvo mitä itse olen koskaan noudattanut on se että ajaa ensimmäiset tankilliset vaihtelevilla kierroksilla, vaihteita käyttäen ihan reippaasti ja ennen ensimmäistä ajokertaa käyttää koneen pari kertaa lämpöiseksi ja antaa jäähtyä takaisin kylmäksi.

Tuo lämpösykli juttu mahdollista tehdä helpommin sellaiselle laitteelle mikä on tullut jo talvella talliin, sillä eihän tuollaista malta tehdä liikkeen pihassa kun uutta peliä siinä ihailee.

Taitaa vaan olla niin että nykypäivän koneissa osat on laadullisesti jo sitä luokkaa että varsinaista "vanhanliiton" sisäänajoa ei oikeasti ihan kauheasti tarvitse tehdä. Mene ja tiedä.

Itse ajanut noin neljä viimeisintä pyörää sisään ja ilman ongelmia ollaan menty.
tuossahan tuo..tuollaisen tonnisen kuormitusaste normi maantiekäytössä on niin pientä ettei normijärjellä varustettu kovin pahoin tee väärin..
muistaa vain et ei liikaa eikä liian vähän.
meinaan, et se kaamee vinguttaminen on iahn yhtä huonoa vanhallekkin koneelle kuin hissukkamainen jurnuuttaminen.
ja vaihteet on tehty käyttöä varten..jos se tuntuu hankalalta..moottorikelkkailukin on kiva harrastus.
ajoa vain.
062802jumpie_prv.gif


pst..kyllä härski hartikainen voi viedä uudenkinpyörän penkkiin..mä en nyt viittis hosua.
 
Back
Ylös