Oletko joutunut ukkosmyräkkään ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mopo59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mopo59

New member
Tänä kesänä on ollut ja varmasti tulee vielä kovia paikallisia ukkosmyräköitä.

Oletko joutunut tälläiseen vai oletko muuttanut matkareittiä.

Mitä antaisit neuvoksi: lisää hanaa vai miten toimisit ?
 
Aukealle paikalle puun alle sadetta pitämään
idea3.gif
 
Juu, kerran Etelä-Afrikassa, ja siitä olikin leikki hyvin kaukana, käännyttiin reissukaverini kanssa takaisin, ja ilmeisesti ihan viime hetkellä, hänet tuuli painoi nurin käännöksen jälkeen, ja minustakin tuntui että kohta saatetaan muuten lähteä lentoon, oli ihan oikeasti voimaa siinä tuulessa, käännöksen jälkeen se onneksi tuli selän takaa, jos olisi tullut sivulta, niin tiellä ei olisi pysynyt tasan mitenkään. Salamoikin niin ****sti kaikkialla ympärillä, on käynyt joskus mielessä, että siinä saattoi olla hengenlähtö kohtuu likellä. Absurdi ajatus, että tuuli voisi nostaa ilmaan, muttei tuon jälkeen niinkään.

Suomi-ukkoset lienee yleensä piirua kesympiä, muttei silti pidä vähätellä, varsinkaan näillä keleillä, esim. eilisessä Kaustisen alueen myräkässä tuskin olisi pystyssä pysyen ajeltu.
 
Prätkällä näkee paremmin kuin autolla eikä tulviminen haittaa menoa jos renkaissa on vähänkin pintaa. Nopeutta piti kovassa myrskyssä tiputtaa rakeiden vuoksi kun raepiiskaus koski käsivarsiin. Vesi pärskyy ainakin mulla väkisin visiirin väärälle puolen, siitä alkaa tulla huurtumisongelma jos kuuro kestää pitkään.
Ei ajaminen kovassa ukkoskuurossa silti fiksua ole, ei vaan huvittanut pysähtyä pitkille peltosuorille. Etukatteesta lähti lakkaukset samalla reisulla, senverta rakeet pyörääkin paukutti.
 
Olin Ilosaarirockiin menossa 2004 tai jotain. Perjantaina satoi tiellä 71 niin kovasti vettä, että suurin osa autoista oli tien sivussa parkissa. Sadekuuro alkoi heti Kerimäen jälkeen ja Tolosenmäessä paistoi aurinko. Minä ajelin varovasti eteenpäin ja tavoitin jäähallin kokoisen matkailuauton. Asetuin matkailuauton perään niin, että näin sen valot. Siinä sitten köroteltiin 20-40km/h ja väisteltiin tien varsille pysähtyneitä henkilöautoja.

Jännä juttu, että mopolla pystyi ajamaan visiiri ja silmälasit märkänä/huurussa ja silti näki joten kuten eteenpäin. Autot, jossa on tuulilasi, tuulilasinpyyhkimet, huurteenpoisto ja neljä pyörää, olivat tien varressa. Olisi joskus kiva joutua koemielessä autolla oikein kunnon vesisateeseen, niin voisi varmistua siitä, että pystyykö siellä ajamaan.
 
Mitenhän muuten salamoiden kanssa? Autonhan pitäisi olla turvallinen paikka, mutta jos salama iskee pyörään  
crazy.gif
, kait se mopoonkin voi osua
nixweiss.gif
 
Jännä juttu, että mopolla pystyi ajamaan visiiri ja silmälasit märkänä/huurussa ja silti näki joten kuten eteenpäin. Autot, jossa on tuulilasi, tuulilasinpyyhkimet, huurteenpoisto ja neljä pyörää, olivat tien varressa. Olisi joskus kiva joutua koemielessä autolla oikein kunnon vesisateeseen, niin voisi varmistua siitä, että pystyykö siellä ajamaan.
Monta kertaa joutunut autolla sellaiseen sateeseen ettei nähnyt tuulilasista kunnolla ulos vaikka pyyhkijät olivat täysillä. Itse en ainakaan uskaltanut jatkaa ajamista ennenkuin pahin myräkkä oli ohi.

Pyörällä ei ole tarvinnut vastaavassa kelissä pysähtyä, mutta isot rakeet sattuvat turhan paljon näppeihin jos vauhtia on vähänkään.
 
Suomen sateet eivät sinänsä haittaa matkantekoa, kotimaiset tuuletkaan eivät yleensä aiheuta muuta kuin luikertelua. Kaistalla on pysytty. Ukonilmalla ja raesateessa on kyllä pakko pysähtyä ja mennä turvaan.

Ellen ihan väärin muista niin Suomenkin mp-onnettomuustilastoon mahtuu yksi salaman kuoliaaksi lyömä motoristi. Muistaako joku samoin?

Raekuuro paitsi liukastaa tien, myös hakkaa kipeästi käsille. Alkukesästä pysäytin raekuuron ajaksi sillan alle, vaikka oli moottoritie. Osa autoistakin varoi peltejään ja pysäytti sillan alle, ohikulkijat tööttäilivät vihaisesti, sillä onhan se kiellettyä motarille parkkeerata varsinkin kun näkyvyys oli aika onneton ja vain vasen kaista auki. Poliisikin kulki ohi muttei kuitenkaan pysähtynyt sakkoja jakelemaan. Joku auto siihen vielä jäi sadetta pitämään kun minä jo lähdin hitaasti etenemään. Seitsenvuotias tikstekspuku antoi kyllä periksi sille kelille, olin suht märkä.
 
Taannoin Etelä-Saksassa jouduttiin keskellä päivää ukkosen reitille. Sen näki jo kauas että tuosta tulee sanomista, ja viime tinkaan päästiin keskellä maaseutua suojaan. Ongelma oli nimenomaan tuuli, hyvin kehittyneen ukkospilven edessä kulkeva vyöryrintama. Siinä oli mopo kunnolla kallellaan että päästiin edes suoraan, ja kun sattui maaston aiheuttamaa pyörrettä kohdalle niin että yht'äkkiä tuuli tulikin justiin toisesta suunnasta, niin alkoi tie käymään kapeaksi. Sade ei ole ollut ukkosessakaan suuri ongelma, mutta kova tuuli on. Tai tuleehan tulvivalla kadulla ajaessa mietittyä harrastuksen varjopuolia, kun eturenkaasta johtaa jatkuva roiskekaari suoraan saappaaseen.

Kannattaa pitää ne sadetutkasivut muistissa jos joutuu ukkosen reitille ja tsekata tilanne ennen kuin jatkaa. Eilen kävi taas vaihteeksi tämmöinen tilanne, ja tutkan mukaan kyseessä oli nuori kehittyvä ukkoskuuro vaikka näytti paljon pahemmalle, joten jatkoin läpi. Eipä siinä ollut sen kummempaa kuin että vähän aikaa kolisi visiiriin isompia mollukoita. Hyvin kehittyneeseen ukkoseen/yhdistyneiden ukkoskuurojen alueeseen tai ukkosrintamaan en lähtisi.

Kovassa sateessa ja sen jälkeen kannattaa muistaa sekin, että virtaava vesi on saattanut tuoda hiekkaa sun muuta roinaa tielle.
 
Kyllä olen joutunut, eikä se ainakaan tuntureilla ole kovinkaan kivaa kun suojaa ei ole nimeksikään. Edes niitä puita joitten alle ei pitäisi mennä suojaan. Prätkästä on faradayn häkki kaukana, joten ei se suojaa mitään. Keväällä jouduin myös myräkkään Barcelona-Madrid -reitin vuoristossa, kivaa oli kun salamat löi maahan 500m päässä eikä suojasta tietoakaan. No, en joutunut grillatuksi, joten kokemusta rikkaampana siitäkin selvittiin.

/MarcusB
 
Onhan noita myräköitä kohdalle muutama osunut. Rakeet ja isot pisarat tosiaan piiskaa tixtexeistä ikävästi läpi, mutta suurempi ongelma on rillien huurtuminen. Vettä pukkaa väkisin kypärään jostain välistä ja rillit pirskottuu täyteen pisaroita.

Viimeksi veemäisen kovassa monsuunissa tuli ajettua juhannuksena Kemoralla. Rataa ei nähnyt lainkaan ja 5m edellä menevän mopon takavalonkin vain hädintuskin. Samoissa kuuroissa kärrystä olisi voinut kerätä jäämurskat isompiinkin kekkereihin ja varikkopilttuut kastuivat takaseinään asti. Samaan tahtiin jos olisi satanut vielä vähän aikaa, niin vesiskootteri olisi ollut radalle sopivampi laite kuin moottoripyörä.
 
Olen. Sateessa on kiva ajaa. Kunhan vaan ei tulppa kastu. Sitten se ei ole enää yhtään kivaa.
 
Jännä juttu, että mopolla pystyi ajamaan visiiri ja silmälasit märkänä/huurussa ja silti näki joten kuten eteenpäin. Autot, jossa on tuulilasi, tuulilasinpyyhkimet, huurteenpoisto ja neljä pyörää, olivat tien varressa. Olisi joskus kiva joutua koemielessä autolla oikein kunnon vesisateeseen, niin voisi varmistua siitä, että pystyykö siellä ajamaan.
Monta kertaa joutunut autolla sellaiseen sateeseen ettei nähnyt tuulilasista kunnolla ulos vaikka pyyhkijät olivat täysillä. Itse en ainakaan uskaltanut jatkaa ajamista ennenkuin pahin myräkkä oli ohi.

Pyörällä ei ole tarvinnut vastaavassa kelissä pysähtyä, mutta isot rakeet sattuvat turhan paljon näppeihin jos vauhtia on vähänkään.
Juurikin näin.

Tulee heti ekaksi mieleen vuosi 2005 ja yleisurheilun MM-kisojen aikaan riehuneet ukkoset ja sateet.
Kisaviikon tiistaina olin Trumppakuskien tapaamisessa Kahvila Roosalla. Takaisin ajellessa tuli just tuollainen sade ja ukkonen. Koko etelätaivas oli musta.
Salamoi välillä oikealla, välillä vasemmalla, sitten samanaikaisesti kaikkialla.
Klaukkalassa alkoi sataa pikkuhiljaa ja Keimolan kohdalla autot pysähteli bussipysäkeille, kun pyyhkijät eivät riittäneet pitämään vettä poissa tuulilasilta.
Vodaa tuli niin paljon, että oli kuin olisi ajanut sankassa sumussa.
Meikkis jatkoi pyörällä matkaa, ja kastuin kunnolla. No, eipä paljoa ollut muutenkaan päällä: vanhan pelipaidan alla t-paita ja sitten farkut ja maiharit jalassa. Päässä lipallinen Nolanin N-40 avopotta.
Sade hiljeni sitten kehäIII:lle tullessa...
 
Ruotsissa... Salamoi, tuuli ja satoi niin prkeleesti. Seisottiin suojassa bussipysäkin tuolilla ja siltikin jalat kastuivat. Mopot olivat parkissa siinä pysäkillä.
 
Jovvain...
sport05.gif


Vaikka kuinka monta, mitäs tuo nyt on......täällä suomessa. Mutta muutama italian ja sveitsin passoilla koettu thunder
explose.gif
on kyllä pysyvästi jääny mieleen kun tieura katoaa näkyvistä tyystin ! Vettä tulee niin maan perusteellisesti että sitä tietä ei vaan näe ! Ei ole salamasuojaa ja se jyrähdyksen ääni....siis kun vieressä lojahtaa niin - älytöntä - miten voi nuo vuoret vielä vahvistaa noita ääniä !!!!
crazy.gif
crazy.gif


No sitten kun pääset alemmas niin vesi ryöppyää vuorien seinämiltä ja tuo tielle katkenneita oksia, hiekkaa, mutaa, kivipultereita, käpyä roskaa lehtikasoja ja sen kaiken sieltä metsästä ja kun ei ojat jaksa vetää sitä uskomatonta vesimäärää minnekkään
crazy.gif
Koeta siinä sitten löytää ajouraa....lammikoiden pohjan syvyyttä ei osaa arvioida eikä tiedä mitä romua siellä on vaikka onkin asfalttia...
crazy.gif
 
Juu, kerran Etelä-Afrikassa, ja siitä olikin leikki hyvin kaukana, käännyttiin reissukaverini kanssa takaisin, ja ilmeisesti ihan viime hetkellä, hänet tuuli painoi nurin käännöksen jälkeen, ja minustakin tuntui että kohta saatetaan muuten lähteä lentoon, oli ihan oikeasti voimaa siinä tuulessa, käännöksen jälkeen se onneksi tuli selän takaa, jos olisi tullut sivulta, niin tiellä ei olisi pysynyt tasan mitenkään. Salamoikin niin ****sti kaikkialla ympärillä, on käynyt joskus mielessä, että siinä saattoi olla hengenlähtö kohtuu likellä. Absurdi ajatus, että tuuli voisi nostaa ilmaan, muttei tuon jälkeen niinkään.

Suomi-ukkoset lienee yleensä piirua kesympiä, muttei silti pidä vähätellä, varsinkaan näillä keleillä, esim. eilisessä Kaustisen alueen myräkässä tuskin olisi pystyssä pysyen ajeltu.
kyllä tuli Nordkappin olosuhteet mieleen! Kun ei mopo meinannut pysyä sivutuella vaikka tuuli mopon oikealta puolelta. Täysillä työnsin. Ajamaan lähtö oli lähes ylivoimainen tehtävä, kun tuuli yritti viedä kaiken irtaimen.
 
Muutamia vuosia sitten kuin ajoin  sf gixerillä,tuli pikkasen kutitetua lisää taas ja pitihän sitä mennä kokeilemaan  
tounge.gif

Motaria turusta tammisiltaan ja palumatkalla vauhti päälle 250 km/h katettomalla pyörällä suoraan vesi/raeseinään
crazy.gif

Ajoasu kevyet lindstrandin camot jotka ylettyivät polviin kuin olin lahkeet poistanut kun oli niin hemmetin hiostavaa ilma,bomber huppari (kuinkas muuten  
biggrin.gif
) ja krossihanskat.

Muistan hyvin sen tunnen kuin osuin siiheen seinään.
HELVETTI KU SATTUUUUUU  
bawling.gif


Oli vaikeeta saada vauhti pois kun heti oli ajourat täynnä vettä/pikitie valkoinen ja oli pakko ajaa urien välistä minkä pystys,ja onnellakin siinä urien välissä pysyin.
Tallille kun pääsin niin rupesin pikkasen tutkiskella ja oli iho jotenkin ihmen näköinen mut en mä siit enempää ajatellut,mut päivä pari sen jälkeen niin oli kroppa mustelmilla ja koko etupuoli sateenkaaren värinen  
kaboom.gif


On se vaan kova se vesi kun tarpeeks kovalla vauhdilla osuu
idea3.gif



Mut onneks ei näin!
Muutama kaveri on nytt siin fin2pamir reissus ja ne löysi kans ihan kivan myrskyn.
Näkivät kyllä rintaman edessä mut ajatteli et vähän matkaa voi vielä mennä,menivät sitten liian pitkälle ja tuuli/rakeet tuli vaakasuorana ja veti gessut/kuskit nuriin,oli tuuli ollut niin kova etteivät saannet pyörät nosteltua ja ainoa mahis oli mennä makuasentoon pyörien suojaan kunnes laantus  
eek.gif

Ennen kuin myrsky oli ohi niin niitten edessä oleva rekka meni kyljelleen tuulest
eek.gif


Tosa linkki http://cid-f8eccab4eb44c84e.spaces.live.com/blog....3.entry epäiliöille ja luumulle.

Eli mun neuvo on se et jos näyttää tarpeeks pahalta niin on hyvää ottaa röökitaukoa välil kunnes laantuu pikkasen edes,olen kokeillut totaa hanaa vaan ja se EI ollut järin fixu idea ohkaisilla vatteilla  
kaboom.gif
 
Joskus männävuosina lähdin kerran Espoosta jäljestämään semmoisen poikkeuksellisen kovan syysukkosmyrskyn silmää. Oli muuten aika älyttömän hieno kokemus vaikka kovimmissa paikoissa hirvitti ja kaikki kamat kastui täysin läpi, mut sitten kun löysi sen myrskyn silmän ja pääsi ikäänkuin "sivusta" seuraamaan tapahtumia, niin oli kyllä melkoista. Ja muutenkin, kun jokapuolella räiskyi kokoajan.

Ehkä en enää lähtisi, mutta tulipahan koettua.
 
Back
Ylös