Oletko kokenut tank slapperin?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jim Goose
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jim Goose

New member
Oletko kokenut prätkällä "topparista toppariin" ilmiön? Eli sellaisen, jossa prätkä alkaa vaappumaan oikealta vasemmalle yhä rajummin ja rajummin. Ainakin vanhemmilla vesiletku runkoisilla pyörillä sitä ei tarvitse edes yrittää. Joskus reippaammalla vauhdilla ohituksen paluun jälkeen sen saa aikaiseksi, eikä se rauhoitu ennenkuin vauhtia on saanut hiljaa laskettua. Eka kerta aikoinaan säikäytti, mikä se oikein oli.
Pahin slapperi sattui kerran kun -78 Z 1000 Kwaakulla vauhtia oli +2 alkava lukema ja käänsin kaasun kokonaan pois. Vaikka motari oli suora, eikä muita liikkujia, oli pitelemistä, kun ei meinannut oma kaista riittää. Vauhti piti laskea tosi alas(60-80 km/h), ennekuin vikurointi loppui. Kun se loppui, pystyi vauhtia heti nostamaan.
Huonot renkaat ovat olleet yksi osasyy sen alkamisen herkkyyteen. Joillakin pyörillä se alkaa jos irroittaa molemmat kädet stogasta, ihan itsestään, tosin aika pienenä.
Minkälaisia kokemuksia muilla on ?
 
Tarkoitatko niinsanottua ´voblaamista´ jota kyykyissä pyritään estämään/vähentämään ohjausiskarin avulla? Siis stonga alkaa ´vemputtamaan´ ?
 
Woblaamista ei ole ikinä tullut koettua, tankslapper pari kertaa kun on keula tullut maahan hieman etupyörä vinossa. Todellakin jännäkakat housuun saattavia tilanteita, vaikkei onneksi ole pöpelikköön siitä jouduttukaan. Ongelma poistui ohjausiskarilla.
 
Kaveri ajoi moottoripyörällä, minä vieressä vanhalla naistenpyörällä pitäen kuskin olkapäästä kiinni. 7O:n vauhdissa alkoi woblaukset ja slapperit ja mitä niitä onkaan - ihme että runko pysyi kasassa... älkää kokeilko tätä kotona
omg.gif
 
Joo, tuli nuorempana aina kikkailtua, joskus vähän liikaakin...
Yks juttu oli tää ajaminen ilman käsiä, varsinkin jos pystyi säväyttämään kauniimman sukupuolen edustajia. No, ei se silloin sen kummempia onkelmia tuottanut, varsinkin kun menopelitkin useemmiten oli varustettu oikeella ohjaustangolla ja 19" etupyörällä. Vaan kun pari kesää sitten yritin samaa GPZ 900 R:llä, vauhtia 150 ja pitkä suora. En yritä samaa ihan vähään aikaan, meinas paskat tulla housuun kun alkoi jumalaton ravistaminen ja vaappuminen. Oliskohan syynä 16" etupyörä, jyrkempi ohjauskulma sekä etäällä ja alhaalla oleva tanko, mene ja tiedä. Ei ole kovin "cool" työntää tikulla vannetta kawa solmussa kaulan ympärillä......
 
Joo, onhan tämä koettu.
Värinä alkaa välittömästi kun irrottaa kädet kahvoilta ja voimistuu nopeasti
holtittomaksi asti - päättyen joko kuljettajan toimenpiteisiin tai kaatumiseen.
Ihmettelin aikani mistä tämä ilmiö johtuu kunnes ostin uuden eturenkaan.
Uudella eturenkaalla vapina oli tipotiessään!

Minun johtopäätöksieni mukaan itsestään alkava heittelehtiminen -
siis ilman ohjausliikkettä tai tien epätasaisuuksia - liittyy vahvasti
kuluneen eturenkaan 'kielekkeiseksi' tai 'suomumaiseksi' kuluneeseen
pintaan. Olen huomannut ilmiön esiintyvän ainakin (siis ainoastaan)
Bridgestonen Battlax-gummeissa.

Ovatko muut havainneet samansuuntaista käyttäytymistä?
 
buttrock.gif
buttrock.gif
buttrock.gif


Itsellä vuoden vanha cebari teki aikoinaan saman,pari kertaa tehtiin "turha tasapainoitus",vika olikin ohjauslaakerissa, hivenen löysällä,ei kestänyt päästää 40 km/h vauhdissa käsiä irti kun alkoi jumalaton vispaus.
Laakerin kirintä ja ongelma poistui.
 
Itellä on tullu toi woblaaminen (ei kuitenkaan ihan tank slapperi vielä) tutuks stoppeja heittäessä. Ei oo kovin kiva tunne kun 80kmh vauhdissa perä ilmassa alkaa etupää heittään omaa settiä
confused_orig.gif
 
Tyhmempi kysyy : Mitä eroa tank slapperillä ja woblaamisella ?
Woblaus on ohjaustangon värinää tai lievää heiluntaa puolelta toiselle, joka voi johtaa pyörän hallinnan menetykseen.
Tankslapper taasen on ohjaustangon voimakasta liikettä rajoittajalta toiselle, eli hakkaa käsille jumalattomalla voimalla.
Ameriikanfoorumilla joltain oli ranne murtunut tankslapperin yhteydessä kiihdytysajoissa. Että sellainen ero..
 
on nuita koettuna, toistaseksi on pysyny tiellä niiden aikana.

eräs keino hillitä tankkihakkausta on ohjaustangonpäiden painot, kokeilin kärpiössä ja ero oli ilmiömäinen. ajoin saman mutkan öbaut 160kmh läpi, jossa on keskellä valtava kuoppa, ilman stongapainoja hurrrja vipatus, painojen kanssa sama nopeus ja hyvin vieno keinahdus.
 
Aikonaan ajellessani isolla tuutilla toi ei ollu mikään niin outo ilmiö, jossain pitkässä vauhdikkaassa karteessakin ei ollu ihan varmaa meneekö takapyörä edelle vai mitä
 
Woblaus on tuttua kauraa. Itse sain woblauksen pois kiristämällä ohjauslaakeria ja vaihtamalla uuden etukumin. Niin ja tietenkin ohjausiskari auttaa asiaan huomattavasti.
sport05.gif
 
itse yrtin tahallaan pistää tankslapperix motarilla 120vauhissa (elä kyseele miks).. no ei menny vaikka kuinka yritti mut ketjut lens ainakin pois päältä
nixweiss.gif
 
Minun johtopäätöksieni mukaan itsestään alkava heittelehtiminen -
siis ilman ohjausliikkettä tai tien epätasaisuuksia - liittyy vahvasti
kuluneen eturenkaan 'kielekkeiseksi' tai 'suomumaiseksi' kuluneeseen
pintaan. Olen huomannut ilmiön esiintyvän ainakin (siis ainoastaan)
Bridgestonen Battlax-gummeissa.

Ovatko muut havainneet samansuuntaista käyttäytymistä?
Joo kyllä. Pikku rosmossa melko finaalissa oleva Battlax aiheutti moottorijarrutuksessa vipatusta jo melko pienistäkin nopeuksista (80->60). Kädet stongassa, vaikka hyvin kevyestikin, niin ei ongelmaa. Mutta annas olla jos irroitit kädet... Rengas oli silmin nähden pykäläiseksi kulunut.

Ehkä raskaammat painot olisivat voineet auttaa tuohon. Jostakin luin, että joku Louisista olisi isompia painoja tilaillut. Kokemuksia?  

Pistin juuri äsken alle uuden Metzin Z4:n, nyt vain odotellaan kurakelien kuivumista, jotta pääsee testaamaan. Ehkä viikon päästä...
 
Tyhmempi kysyy : Mitä eroa tank slapperillä ja woblaamisella ?
Woblaus on ohjaustangon värinää tai lievää heiluntaa puolelta toiselle, joka voi johtaa pyörän hallinnan menetykseen.
Tankslapper taasen on ohjaustangon voimakasta liikettä rajoittajalta toiselle, eli hakkaa käsille jumalattomalla voimalla.
Ja jos hiukan tarkentaa... Eli näin mutuna: Jos woblauksen antaa "kehittyä", niin siitä kasvaa tankslapper... voi kokeilla jos hermot kestää. Helpoiten tämän huomaa pyörissä missä on pelkkä takalaukku.

Joskus teininä ajellessa tuli myöskin kutsuttua pyörän kokonaisvaltaista nuljumista woblaukseksi. Eli tuntui kun AR125:sesta olisi ollut runko poikki... Hieno tunne tiukassa mutkassa ylinopeudella järki ties missä.
tounge.gif
 
Kerran olen lentänyt pyörän päältä tuon tänk släpperin takia.  Tosin tämä tapahtui enduropyörällä kuoppasella suoralla keskellä metsää.    
smile_org.gif

Syynä taisi olla liian kova vauhti ja se että etupää ei yksinkertaisesti ehtinyt enää vaimentaa iskuja.
 
Back
Ylös