Oletko saanut ajamiseen koulutusta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sooda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sooda

New member
Liikkuva poliisi ja EP:n autokoulut järjestivät moottoripyöräilijöille turvallisuuskoulutusillan. Oma vuoroni oli eilen. Jarrutuskokeessa sain ylivoimaisesti lyhimmän jarrutusmatkan eli vain noin kolmanneksen pisimmistä (50km/h:sta muutama skootterinmitta). Olin ainut maxiskootteri paikalla. Kannattaa treenata.
Lisäksi opetettiin väistöä, työntöohjausta, hidasajoa ja erilaisia pujotteluja. Ensi vuonna uudestaan.

Onko muilla alueilla tällaista koulutusta?
Hinta oli vain €20, kahvitarjoilu ja kurssi kesti klo 17-21.
 
Olen osallistunut kertaalleen paikallisen autokoulun opettajan pitämään koulutusiltapäivään. Hyvä, että sellaisia järjestetään. Ainoana maxistina minäkin paikalla olin.
 
Vasta kurssin jälkeen olen oppinut tämän työntöohjauksen. Työntöohjaus on hiukan väärä nimitys koska tehokkaimmin tämän oppii ja tehon huomaa kevyellä tönäisyllä sen puolen tankoon mihin "toivoo" pyörän kääntyvän. Kokeilkaapa. Mutta varmistukaa että todella tie kääntyy/on tilaa muuttaa ajosuuntaa. On sen verran tehokas suunnanmuuttaja ainakin Burgmanissa.

P.S. Tämän tekstin kirjoittaja ei vastaa mahdollisista ulosajoista tai muista mahdollisista haavereista
omg.gif
ajotilanteessa.
 
Kesän myötä kädet herkistyneet niin paljon että toimii tuo työntöohjauksenakin. Skeptikkona en todella uskonut koko hommaan. En tiedä miten olen viime kesänä onnistunut kääntymään yhtään mihinkään
withstupid.gif
. Kai se on ollut jonkinlaista "heittäytymistä".

Oletteko harjoitelleet hidasajoa? Sekään ei ole mitään helppoa. Samoin u-käännöksen teko pienessä tilassa kannattaa harjoitella hyvin. Siinäkin on jännä niksi tuo että jos meinaa kaatua sisäkurvin puolelle niin takajarrulla saa pyörän nousemaan pystyyn. Ei tietenkään enää siinä vaiheessa kun polvi ottaa maahan tai nilkka on jäänyt pyörän ja maan väliin.
 
Mooseheadin EAK ja orgin hitaiden hitaiden ratapäivä Apparalla käyty. Ne vielä ´vaihdepyörillä´.
Lieneekö moni meistä osallistunut maxeilla vastaaviin?
Vastaohjaus toimii maxillakin-tietysti- luonnonlaki.
 
En ole, mutta mieli tekisi. Tuo hitaasta vauhdista uukkarin tekeminen on todella haastavaa. Meillä on emännän kanssa keskustellessa kääntymispaikat muuttuneet puhekielessä kaatumispaikoiksi. Mutta siitä sitten joskus lisää ketjuun "Noloimmat kaatumiset".
 
Jos hitaassa nopeudessa, varsinkin kääntyessä, katsoo kauemmas, on huomattavasti helpompi pysyä pystyssä. Tietenkin kannattaa pitää katse aiotulla reitillä. Jos katsoo maahan pyörän viereen tai just eteen niin suuri on kaatumisvaara.
 
Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa? Tässä oireiden kuvaus: Pitää ajaa lähes aina yksin ajaessa kovaa. Tänään kävin Tuurissa Keskisellä ja tulin takaisin Alavuden-Sydänmaan-Veneskosken kautta. Mutkainen mukava pätkä. 150 lasis ajelin ja eräs mutkayhdistelmä oli tiukempi kuin muistin. Ekassa mutkassa lähti heijaamaan vuorotellen etu- ja takapää (eli siis luistamaan vuorotellen). No toisessa heijaaminen vielä korostui ja himmasin vähän. Kolmannessa olisin todennäköisesti päätynyt pöpelikköön sillä vauhdilla. Eikä ollut edes eka kerta. Pysyin toki omalla ajolaistalla koko ajan. Onko niin ettei pohojalaanen voi mitään hurjalle luonnollensa vai olisiko jollain jotain neuvoja?
 
Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa? Tässä oireiden kuvaus: Pitää ajaa lähes aina yksin ajaessa kovaa. Tänään kävin Tuurissa Keskisellä ja tulin takaisin Alavuden-Sydänmaan-Veneskosken kautta. Mutkainen mukava pätkä. 150 lasis ajelin ja eräs mutkayhdistelmä oli tiukempi kuin muistin. Ekassa mutkassa lähti heijaamaan vuorotellen etu- ja takapää (eli siis luistamaan vuorotellen). No toisessa heijaaminen vielä korostui ja himmasin vähän. Kolmannessa olisin todennäköisesti päätynyt pöpelikköön sillä vauhdilla. Eikä ollut edes eka kerta. Pysyin toki omalla ajolaistalla koko ajan. Onko niin ettei pohojalaanen voi mitään hurjalle luonnollensa vai olisiko jollain jotain neuvoja?
Radalla kun käy ajamassa pari kertaa kesässä niin ei edes kiinnosta enään tuollaiset mutkatiekaahailut ja kun joskus kavereiden perässä tulee vähän syötettyä lähinnä vuorotellen pelottaa autoilijat tai vituttaa turha matkamotorisimi. Itse en ole ajokoulutusta saanut kuin kevarikorttia ajaessa. Tuolloin ei muistaakseni ollut vielä näitä "työntö ohjauksia" ja "etujarrulla jarruttamisia" oliko sitten kenties ihmisille jo ennestään selvää että pyörää ohjaatan ohjaustangolla ja jarrutettaan kaikilla siihen laitetuilla hidastimilla
tounge.gif
 
Mahtoiko se tämänpäivänen vesisade ulottua tonne ajoreitillesi.. josko tie oli vielä osittain märkä ja olisi lähtenyt märistä pikipaikkauksista renkaat irti..
Tosin saattoi olla ihan vain liian suuri tilannenopeus, eli ajoit mutkaan liian lujaa nähden siihen, mitkä on pyörän ominaisuudet.. pieni pyörän halkaisija ei ainakaan lisää pitoa mutkaan ajettaessa.

"Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa?"
Suosittelisin ottamaan koulutusta noiden nopeusrajoitusten noudattamiseen
smile_org.gif
 
Mahtoiko se tämänpäivänen vesisade ulottua tonne ajoreitillesi..  josko tie oli vielä osittain märkä ja olisi lähtenyt märistä pikipaikkauksista renkaat irti..
Tosin saattoi olla ihan vain liian suuri tilannenopeus, eli ajoit mutkaan liian lujaa nähden siihen, mitkä on pyörän ominaisuudet..  pieni pyörän halkaisija ei ainakaan lisää pitoa mutkaan ajettaessa.

"Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa?"
Suosittelisin ottamaan koulutusta noiden nopeusrajoitusten noudattamiseen
smile_org.gif
Sadetta ajoin siinä karkuun. Pitäisköhän tilata itte poliisi oman ajoreitin varteen tutkaamaan?
omg.gif


Autolla noudatan (tai yritän noudattaa) paljon tarkemmin.
 
Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa? Tässä oireiden kuvaus: Pitää ajaa lähes aina yksin ajaessa kovaa. Tänään kävin Tuurissa Keskisellä ja tulin takaisin Alavuden-Sydänmaan-Veneskosken kautta. Mutkainen mukava pätkä. 150 lasis ajelin ja eräs mutkayhdistelmä oli tiukempi kuin muistin. Ekassa mutkassa lähti heijaamaan vuorotellen etu- ja takapää (eli siis luistamaan vuorotellen). No toisessa heijaaminen vielä korostui ja himmasin vähän. Kolmannessa olisin todennäköisesti päätynyt pöpelikköön sillä vauhdilla. Eikä ollut edes eka kerta. Pysyin toki omalla ajolaistalla koko ajan. Onko niin ettei pohojalaanen voi mitään hurjalle luonnollensa vai olisiko jollain jotain neuvoja?
Radalla kun käy ajamassa pari kertaa kesässä niin ei edes kiinnosta enään tuollaiset mutkatiekaahailut ja kun joskus kavereiden perässä tulee vähän syötettyä lähinnä vuorotellen pelottaa autoilijat tai vituttaa turha matkamotorisimi. Itse en ole ajokoulutusta saanut kuin kevarikorttia ajaessa. Tuolloin ei muistaakseni ollut vielä näitä "työntö ohjauksia" ja "etujarrulla jarruttamisia" oliko sitten kenties ihmisille jo ennestään selvää että pyörää ohjaatan ohjaustangolla ja jarrutettaan kaikilla siihen laitetuilla hidastimilla  
tounge.gif
Pitää nyt loman aikana käydä Botniaringillä ottamassa itteltä luulot pois. Nyt kuvittelee että selässä lukee "THE DOCTOR" ja ajaa kuten Valentino (tai kuvittelee ajavansa). Ja skootterismin filosofian mukaan sillä ptäisi ajaa rauhallisesti. Kruisailla.
 
Sairasta tuollainen kaahaaminen, aattele jos siellä mutkassa olis ollut hirvi tai kaks. Et enää pääsis Botniaringille.
 
Mahtoiko se tämänpäivänen vesisade ulottua tonne ajoreitillesi..  josko tie oli vielä osittain märkä ja olisi lähtenyt märistä pikipaikkauksista renkaat irti..
Tosin saattoi olla ihan vain liian suuri tilannenopeus, eli ajoit mutkaan liian lujaa nähden siihen, mitkä on pyörän ominaisuudet..  pieni pyörän halkaisija ei ainakaan lisää pitoa mutkaan ajettaessa.

"Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa?"
Suosittelisin ottamaan koulutusta noiden nopeusrajoitusten noudattamiseen
smile_org.gif
Sadetta ajoin siinä karkuun. Pitäisköhän tilata itte poliisi oman ajoreitin varteen tutkaamaan?
omg.gif


Autolla noudatan (tai yritän noudattaa) paljon tarkemmin.
No, äläs nyt suutu
biggrin.gif
Ymmärrän, että täällä foorumilla nousee helposti vitutus päälle, kun täällä noita kukkahattuja pyörii valittamassa jokapaikassa nopeuksista jne.
Monella muulla foorumilla (oma moka kun en tajunnut) tuo kommenttini nopeusrajoituksista olis kyllä otettu ihan huumorilla ja sitämyöten sivuutettu ihan vain huonona vitsinä
biggrin.gif


En mitenkään vastusta kovaa ajamista, en ainakaan nouse barrikaadeille sellaisen takia, mutta en sen puoleen kyllä yhtään kannatakkaan kyseistä hommaa, tehköön kukin kuinka haluaa.
Lähinnä nyt siis omana pointtina on se, että jos ei ollut märkää, niin sitten syynä oli todennäköisesti ihan vain liian suuri nopeus mutkaan, scootteri kun ei taivu ihan samalla lailla mutkiin kuin isompipyöräinen päryytin, painopistekkin scootterissa on vähän epäsuotuinen isoon kovan ajoon.
Vika ei siis välttämättä ollut kuskissa... tai siis tietenkin oli, mutta siis että kuski vain ylitti pyörän rajan..

botniarinki on varmaan hyvä paikka käydä kokeilemassa sitä, että mikä vauhti on hyvä mutkaan ajaa.
Voisihan toki rengaspaineetkin tarkistaa, että ovat oikeat..
 
Mahtoiko se tämänpäivänen vesisade ulottua tonne ajoreitillesi..  josko tie oli vielä osittain märkä ja olisi lähtenyt märistä pikipaikkauksista renkaat irti..
Tosin saattoi olla ihan vain liian suuri tilannenopeus, eli ajoit mutkaan liian lujaa nähden siihen, mitkä on pyörän ominaisuudet..  pieni pyörän halkaisija ei ainakaan lisää pitoa mutkaan ajettaessa.

"Minkähänlaista koulutusta mun pitäisi ottaa?"
Suosittelisin ottamaan koulutusta noiden nopeusrajoitusten noudattamiseen
smile_org.gif
Sadetta ajoin siinä karkuun. Pitäisköhän tilata itte poliisi oman ajoreitin varteen tutkaamaan?
omg.gif


Autolla noudatan (tai yritän noudattaa) paljon tarkemmin.
No, äläs nyt suutu
biggrin.gif
 Ymmärrän, että täällä foorumilla nousee helposti vitutus päälle, kun täällä noita kukkahattuja pyörii valittamassa jokapaikassa nopeuksista jne.
Monella muulla foorumilla (oma moka kun en tajunnut) tuo kommenttini nopeusrajoituksista olis kyllä otettu ihan huumorilla ja sitämyöten sivuutettu ihan vain huonona vitsinä
biggrin.gif


En mitenkään vastusta kovaa ajamista, en ainakaan nouse barrikaadeille sellaisen takia, mutta en sen puoleen kyllä yhtään kannatakkaan kyseistä hommaa, tehköön kukin kuinka haluaa.
Lähinnä nyt siis omana pointtina on se, että jos ei ollut märkää, niin sitten syynä oli todennäköisesti ihan vain liian suuri nopeus mutkaan, scootteri kun ei taivu ihan samalla lailla mutkiin kuin isompipyöräinen päryytin, painopistekkin scootterissa on vähän epäsuotuinen isoon kovan ajoon.
Vika ei siis välttämättä ollut kuskissa... tai siis tietenkin oli, mutta siis että kuski vain ylitti pyörän rajan..

botniarinki on varmaan hyvä paikka käydä kokeilemassa sitä, että mikä vauhti on hyvä mutkaan ajaa.
Voisihan toki rengaspaineetkin tarkistaa, että ovat oikeat..
En todellakaan "suuttunut". Yritin vain etsiä uusia kanavia itseni kouluttamiseen.

Tuolla turvallisuusosiossa puhuttiin ja moitittiin kaveria joka oli ajanut tutkaan 271km/h. Varmaan itsekin olisin kyseistä nopeutta ajanut edellyttäen että Burgman-parka sellaista kulkisi
biggrin.gif
. No ei se varmaan enää olisi maakulkuneuvo tossa vauhdissa.
 
Tänään tulin Nopankylästä Koskenkorvalle. Mukava, aika hyväkuntoinen ja mutkainen tie. Näin sadan metrin päästä kun (villi)kissa tuli tielle. Hidastin vauhtia, 100>60 ja yhtäkkiä kissa pyörsi takaisin. Ei ehtinyt mitään tehdä. Kissa jäi tielle makaamaan. Tottakai pysähdyin. Kauhistuttavaa kun piti lopettaa kissa (jossa ei kylläkään paljon näkyvää henkeä ollut).

Kevään kurssilla opetettiin nimenomaan että lujaa sarvista kiinni ja yli. Parempi säästää oma henki kuin eläimen. Onneksi se ei ollut hirvi eikä karhu.
eek.gif
 
Back
Ylös