• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Olipa tyhjä akku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juhannus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juhannus

New member
sad_orig.gif
Käynnistelin tännään sebaria (seisonnassa) ja starttas 30s, ei mitään eloa ...30s taas ja eitaaskaan mitään eloa ...sitten alko akku hyytyyn.."kevveemmällllä kevveeemmäl.."...hmm, aattelimpa katella minkälaisen akun mopon mukana sain..heh yllätysyllätys...akku oli päältäpäin hyvän näkönen ..joku yacht akku...heiluttelin sitä ..kääntelin...hmm..ei näy nestepintaa missään..korkit kuitenkin oli akun kannessa josko siellä nesteetkin tulis olla ja lillua....V..TTu..Akku oli ihan kuiva
veryangry.gif

Laittelin akkuveet ja biltemasta hain laturin ...katotaan elpyykö akku...ihme että ylipäätään on toiminu..Huuh huuh

Siinä akun päällä oli numerosarja 11 06 09 oli painettu stanssaamalla...eikait tuo mikään viimeinen käyttöpäivä ehkä ollut
nixweiss.gif

Jos akku ei ole ehtinyt saada kipeätä niin eiköhän tuo laturi jeesaa. Kai hommasit sellasen ylläpitävän mallin mitä voit roikottaa koko seisonnan ajan kiinni ?

Jos akku ei ole ehtinyt saada kipeätä niin eiköhän tuo laturi jeesaa. Kai hommasit sellasen ylläpitävän mallin mitä voit roikottaa koko seisonnan ajan kiinni ?
Joo, tuskin kennot ovat montaa päivää ilman nestettä olleet.  
wink.gif
Joo - ei varmaan. Akkuneste vaan pitkästyi seisontaan ja päätti lähteä omille teilleen.

Kuinka vanha akku/pyörä? Missä nesteet (ja ennen kaikkea miksi)? Ettei vaan latauksen säädin olisi saanut Honda-tautia ja kiehuttanut tuota kuivaksi?

Jos vakavasti puhutaan, viimeisillään olevan akun tunnusmerkki on, että sinne saa jatkuvasti lisätä nestettä.
Lopuksi käy usein niin, että akku on näennäisesti täynnä, pyörittää starttia hyvin, mutta virta ei riitä enää sytytykseen.
Jos et halua lykkiä käyntiin, suosittelen hankkimaan heti keväällä uuden akun. Eikä tarvi olla Yuasa. Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.

Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.
Mulla on kyrvähtänyt 4 vuodessa kaksi Exiden (BMW:n originaali) akkua. Viimeinen vaihdettiin takuuna uuteen Yuasa'an kaksi viikkoa sitten. Hyvin pyörii! Eli sen olen oppinut, että Exide'ä en ihan heti osta (ainakaan isoon twiniin). Porkkanasorvia pyörittää mikä Hellesens hyvänsä.

Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.
Mulla on kyrvähtänyt 4 vuodessa kaksi Exiden (BMW:n originaali) akkua. Viimeinen vaihdettiin takuuna uuteen Yuasa'an kaksi viikkoa sitten. Hyvin pyörii! Eli sen olen oppinut, että Exide'ä en ihan heti osta (ainakaan isoon twiniin). Porkkanasorvia pyörittää mikä Hellesens hyvänsä.
Mulla kanssa kotilossa ollut samaa ongelmaa noiden Exiden akkujen kanssa, eli eivät ole enään sitä laatua, mittä ovat joskus aikoinaan olleet. Saman asian ajaa jopa noi halvat epämääräiset merkit, sillä erotuksella että eivät ole aivan yhtä kalliita.

Jos vakavasti puhutaan, viimeisillään olevan akun tunnusmerkki on, että sinne saa jatkuvasti lisätä nestettä.
Lopuksi käy usein niin, että akku on näennäisesti täynnä, pyörittää starttia hyvin, mutta virta ei riitä enää sytytykseen.
Jos et halua lykkiä käyntiin, suosittelen hankkimaan heti keväällä uuden akun. Eikä tarvi olla Yuasa. Exide on halvempi ja pitkäikäinen, itsellä viides vuosi menossa. Ei ole vielä merkkejä kyrvähtämisestä.
Joo ..latailin akkua n. vuorokauden verran ja katsotaan nyt miten akku jatkossa pelittää....Hyvin lähti kone käymään latauksen jälkeen
smile_org.gif
....akun ikävuosista ei ole mitään tietoa mutta ilmeisesti tullut tiensä päähän..keväällä näkee
sad_orig.gif

Mutta voihan se toki olla laturin säädinkin joka puskee liikaa voimaa akulle ja akku kiehuu tyhjäksi...pitääpä mitata mitä laturi puskee.

Eikös akuissa yleensä ole valmistus vuosi merkitty johonkin? tästä akusta en löytänyt muuta ku aiemmin kertomani numero sarjan joka mulle ei sano mittään
confused_orig.gif

Mulla kanssa kotilossa ollut samaa ongelmaa noiden Exiden akkujen kanssa, eli eivät ole enään sitä laatua, mittä ovat joskus aikoinaan olleet. Saman asian ajaa jopa noi halvat epämääräiset merkit, sillä erotuksella että eivät ole aivan yhtä kalliita.
Voi, olla että aikoinaan Exidet olivat parempia. Vielä ainakin on autossa pelannut tuollainen ikivanha, 6 vuotias akku.

Joo ..latailin akkua n. vuorokauden verran ja katsotaan nyt miten akku jatkossa pelittää....Hyvin lähti kone käymään latauksen jälkeen
smile_org.gif
....akun ikävuosista ei ole mitään tietoa mutta ilmeisesti tullut tiensä päähän..keväällä näkee
sad_orig.gif

Mutta voihan se toki olla laturin säädinkin joka puskee liikaa voimaa akulle ja akku kiehuu tyhjäksi...pitääpä mitata mitä laturi puskee.

Eikös akuissa yleensä ole valmistus vuosi merkitty johonkin? tästä akusta en löytänyt muuta ku aiemmin kertomani numero sarjan joka mulle ei sano mittään
confused_orig.gif
Joskus tulevat tiensä päähän "kertalaakista" joskus taas hiipuvat pikkuhiljaa.

Niin ja milloin viimeksi katsoit, että siellä akussa oli vettä? Tällaisena lämpöisenä kesänä toi haihtuvuus voi olla hieman runsaampaa, vaikka laturi sitä ei keittäisikään.

Lähellekään kaikissa akuissa ei ole mitään selvää valmitusvuotta löydettävissä. Aikoinaan ainakin auton napoihin stanssasivat myyntivuoden ja kuukauden takuun takia, mutta sitäkään tapaa ei näe enään nykyään.

Mittasin tuon laturin antaman volttimäärän pyäränkäydessä ja oli 14.3v siisnoinkeskimäärintarkkaan..
tounge.gif
...onko liikaa vai vähän?....Vaan pärähtääpä hyvin käyntiin kylmänä ku akku on täys
062802jumpie_prv.gif

Hommaa geeliakku, ei tarvi tarkastella vesipintoja.
Ei oikein pelitä kaikissa pyörissä tuo^.

Itselläni taitaa olla samaa vaivaa, vaikka pyörä onkin ajossa - kuuteen päivään en käynnistänyt, sen jälkeen jaksoi pyöritää vaikka kuinka, mutta ei startannut. Katselin tulpat ja kaikki, mutta lopulta akun parin tunni lataus auttoi.

Tere!

Isot pojat on kertonut että 14.4V olis sopiva max. lataus jännite. Yleensä ottaen akkujen kestoikä on lyhentynyt. Vetraa akkujen fyysinen koko/ah määrä. Eli koko pienempi, mutta amppeeritunteja enemmän kuin aiemmpina vuosina. Lisäksi vaihtovirtalaturi rasittaa akkua enemmän kuin vanha tasavirta häksätin, vaikka valmistajat kyllä väittää toisin. Tämä vaihtovirtalaturi väittämys perustuu vain omaan kokemukseen. Nykyisin jos akku/laturi on keskenään suht sopivia niin akulle norm. keski-ikä on luokkaa 5v. Jotta näin.

Itselläni taitaa olla samaa vaivaa, vaikka pyörä onkin ajossa - kuuteen päivään en käynnistänyt, sen jälkeen jaksoi pyöritää vaikka kuinka, mutta ei startannut. Katselin tulpat ja kaikki, mutta lopulta akun parin tunni lataus auttoi.
Just sama mulla...sytkä vaatii varmaan oman jännitteensä ennen ku kipinä paukahtaa..heh ..jos akussa on just startin pyörittemiseen virtaaniin se ei sytykyselle riitä tarvittavaa kipinää
menipä pyörittelyksi...ymmärtää ken haluaa..
033102beer_1_prv.gif

Just sama mulla...sytkä vaatii varmaan oman jännitteensä ennen ku kipinä paukahtaa..heh ..jos akussa on just startin pyörittemiseen virtaaniin se ei sytykyselle riitä tarvittavaa kipinää
menipä pyörittelyksi...ymmärtää ken haluaa..
033102beer_1_prv.gif
Itse luulisin, että syynä oli elektroninen bensapumppu, joka taitaa vaatia aika korkean jännitteen.
nixweiss.gif

!500cc V2 on semmoinen, että se vaatii akulta muutenkin yhtä ja toista ennen kuin padat saa tulille. Valot päällä on yleensä turha yrittääkään.
sport05.gif

Tuo "elektroninen" kuulostaa hirveän hienolta, mutta oikeasti sähköä taitaa viedä eniten se sähköinen, korkeapainepumppu, jota ruiskupyörissä käytetään.

(Tiedä mitä se "elektroninen" oikein tarkoittaa.....
withstupid.gif
)

Back