• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Olipa ulkona kylmä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ressa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ressa

New member
Kävin tosa äsken heittääs pienen lenkin ja mittarin mukaan oli lämpöö tollaset 10 astetta. Onneksi on tekstiiliä päällä ja kunnon vuoret niissä (housuissa ja takissa). Mutta nyt kun keväällä olis tarvis vaihtaa nykynen enska kasawian zx-6r:rään, ja eikös sillo täytys olla nahkaa päällä.
wink.gif
Mutta kun täälä on ollut puhetta nahat on aika kylmät näin syksyisin ja keväisin. Kunnon nahkapukuun ei kuitenkaan oo rahaa, takin vaan aattelin ostaa, muutenkin nahkahousut on aika
crazy.gif
.

Elikkäs mites on, toimiiko nahkatakki ja tekstiilihousut yhdistelmänä miten vai ajanko pelkällä tekstiileillä? Kuitenkin kun juuri ostin noi tekstiili varusteet, maksoin about 500e (+kypärä, saappaat, hanskat) niin viittis mitää 1000e alkaa heti heittää uuteen varustesatsiin
lookaround_orig.gif

sama se mitä teet kunhan et sotke tekstiilejä tulevan pyörän kans...nahkaa päälle...alle vaan graftin ja rukkan asuja ni kyl tarkenee ja sadeasu mukaan jos esteri antaa vettä mahdottomasti...ite ajelin bläkkärin kans goreilla mut nyt pyörän vaihto pakotti hankkimaan nahkaa päälle..
edelleen harmittelen etten tajunnut nahkojen mukavuutta aiemmin...

withstupid.gif
vaan nöyrimmästi ihmettelen, että vaatiiko tietynlainen pyörä tietynlaiset ajovermeet? Eikö se käytännöllisyys ja mukavuus ole tärkeintä, vai onko se joku tyylikysymys? En ole nahkaa kokeillut ,mutta kai se hyvä on kun niin monet sitä kehuu. Tuli vaan mieleeni, että jos tyylin takia ostaa nahkavehkeet ja myy vaikka tekstiilit pois ja toteaakin nahkakuteiden olevan ihan  
033102ass_1_prv.gif
niin tulee aika hintava kokeilu, vaikka mitäs se mulle kuuluu. Ajattelin vaan. Ite tuskin ostan nahkoja tähän ruhoon ja enduromopoon. Saattaisi olla aika perverssi näky, ellei sitten osta vaaleanpunaista nahkapukua, niin on aivan k..vän näkönen ja on naapureilla ihmettelemistä kun jättikokonen maastok..pä viilettää aamutuimaan visiiri huurussa töihin.  
nixweiss.gif

Elikkäs mites on, toimiiko nahkatakki ja tekstiilihousut yhdistelmänä miten vai ajanko pelkällä tekstiileillä?
Hyvin toimii, ite oon käyttäny keväisin/syksyisin nahkatakkia ja tekstiilihousuja.
Kesällä kun oli lämmintä niin sitten oli nahkahousut jalassa. Tekstiilitakkia en enää laita päälle, kyllä tuo nahkatakki on niin paljon parempi/tyylikkäämpi!  
tounge.gif

Polypropyleenikerrasto + microfleecekerrasto + nahat.

Tällä yhdistelmällä olen ajanut jopa -8 asteen pakkasella. Vain kädet ja naama palelivat.

Itsellä Yokon "hinnat alkaen" -malli ja kyllä tuolla on -15 pakkasessakin tarennut
eek.gif
Ainoa että nakit tuppaa jäätymään kun paksuilla tumpuilla ei tuo kaffa oikein tahdo kääntyä ja vielä pitäisi jarru/kytkin-kahvojakin kyetä käyttämään
confused_orig.gif
Näin alkusyksystä ei vielä edes toppauksia tartte ruuvata kiinni, alla vain t-paita vaihtuu pitkähihaiseen pooloon ja
sport05.gif
jatkuu. Lämpötilojen laskiessa tuonne alle +5 niin lisätään pukuun sisävuori paikoileen ja tuolla sitten tarkeneekin aina -10 saakka. Sen jälkeen fleece vielä lisäeristeeksi ja tosiaan -15 tulee näppien kylmäsieto "jo" vastaan
confused_orig.gif

voi niitä sotkea, itse olen ajanut jofaman txt housuilla, korkea yläosa ja henskelit, mutta takkina on mp-asun nahkatakki.

Todella hyvä yhdistelmä. Kun kylmenee, niin heittää fleezen alle. ja housuihin vuorit, niin johan tarkenee.

kesällä nahkatakki on paras. Paljon viileämpi ja hengittävämpi kuin gore.Eihän se mitään hengitä, mutta hihat voi avata ja laittaa hanskojen päälle, niin tuulee hihoista sisään. Hyvin ilmastoituu. nahkatakki ei myöskään niin liimaannu iholle kuin txt takki.

Ratahommiin täysnahkapuku on paras. Ei siis mitään kaksiosaisia(mulla on 2 osainen), koska vaikka luulet, että yläosan voisi irroittaa ja käyttää takkina, niin nahkapuvun yläosa on liian lyhyt käytettäväksi takkina.

Nahkatakki esim mp-asulta, kannattaa ostaa semmoinen kuitenkin jossa on vetoketju, tällöin sen saa mp-asun nahkahousuihin kiinni, ja sitä yhdistelmää voi käyttää radallakin paremman puutteessa.

Suojaavuudelta nahkatakki on omaa luokkaansa. Txt takki on heti puhki, nahka kestää paremmin.

Elikkäs mites on, toimiiko nahkatakki ja tekstiilihousut yhdistelmänä miten vai ajanko pelkällä tekstiileillä?
Itellä on ainakin toiminut oikein mainiosti. Juurikin ajelin tusarista suurimman osan matkaa vesisateessa kotiin, enkä kastunut. Nahkatakissa oli vuorit kiinni, pari kerrastopaitaa alle, sama tekstiilihousujen kanssa, niissä ei vaan ole ees niitä paksuja vuoria
biggrin.gif
Mennessä kylmä tuuli oli ikävä mutta tullessa kun älysi lisätä toisen kerroksen ohuita vaatteita, niin ajelu oli ihan mukavaa. Kerrospukeutuminen on päivän sana
tounge.gif

Dainesen nahkatakissa on vielä se mukava ominaisuus, että siihen saa hommattua union beltin, jolla sen saa kiinni vyölenkillisiin housuihin, ei siis tarvitse olla saman valmistajan pöksyjä. Eipähän pääse tuulemaan sitten selkäpuoleltakaa sisään.

Kylmillä säillä ensimmäiseksi mulla ainakin jäätyy sormet, niihin eniten kiinnittäsin huomiota. Takin alle kun kuitenkin sitä ohutta tavaraa jonkun verran mahtuu, ilman että ajosta tulisi epämukavaa. Hanskojen alle ei.

Mulle ei oo koskaan selvinnyt miksi oletusarvoisesti Tix-Tex varusteet olisivat "lämpimämpiä". Esim. sen takin, eli pukeutumisen uloimman kuoren, tärkein tehtävä on estää (kylmän) ilman pääsy iholle eli ns. pitää tuulta. Tuommoisesta useamman millimetrin paksuisesta nahasta ei varmasti tuule läpi.

Vaattethan eivät koskaan lämmitä. Lämmön tuottamiseksi tarvitaan energiaa, mitä vaatteilla harvemmin on. Poikkeuksena löytyy tietysti lämmitettävät varusteet, kuten vaikka nämä.

Takin alla olevat vaatteet taasen eristävät ihmisen tuottaman lämmön ja näin ollen pitää lämpimänä. Tottakai myös takissa voi olla, ja yleensä onkin, näitä eristäviä ominaisuuksia. Itsekkin juuri laitoin nahkatakkiini vuorin paikalleen.

..Ja minä olen myös sekakäyttäjä. Vaikka nahkatakki on minusta parempi kuin tekstiili, niin housuissa tilanne on toisinpäin.

Mulle ei oo koskaan selvinnyt miksi oletusarvoisesti Tix-Tex varusteet olisivat "lämpimämpiä". Esim. sen takin, eli pukeutumisen uloimman kuoren, tärkein tehtävä on estää (kylmän) ilman pääsy iholle eli ns. pitää tuulta. Tuommoisesta useamman millimetrin paksuisesta nahasta ei varmasti tuule läpi.

Vaattethan eivät koskaan lämmitä. Lämmön tuottamiseksi tarvitaan energiaa, mitä vaatteilla harvemmin on. Poikkeuksena löytyy tietysti lämmitettävät varusteet, kuten vaikka nämä.

Takin alla olevat vaatteet taasen eristävät ihmisen tuottaman lämmön ja näin ollen pitää lämpimänä. Tottakai myös takissa voi olla, ja yleensä onkin, näitä eristäviä ominaisuuksia. Itsekkin juuri laitoin nahkatakkiini vuorin paikalleen.

..Ja minä olen myös sekakäyttäjä. Vaikka nahkatakki on minusta parempi kuin tekstiili, niin housuissa tilanne on toisinpäin.
Anteeksi jos olen pilkunn###ija mutta jos nahkaa tehdään "muutamaan millimetriin" niin sitä voi käyttää vain muumiolle. Sen verran tönkköä siitä tulee. Mp asujen virallinen vaatimus on 1,3 - 1,4 mm.

Onhan toi kylmänsietokyky aika yksilöllistä. Itse en käytä omassa Rukan ajoasussani edes vuoria, poolopaita ja lyhyet alkkarit on riittänyt ihan nollakeleille asti...
Näpit sen sijaan on ollut koetuksella. Ohuet sormikkaat Yokon Evolution hanskojen alle on toiminut kohtuullisesti.

Tyyli, mitä se merkitsee?
withstupid.gif
Minä en rahaa paasaa muitten tiirailtavaksi. Eikö se ole oma nautinto ja fiilikset tärkeämmät kuin se mitä muut näkee? No tietenkin jollei muuten ota eteen, niin kai sekin voi vähän auttaa kun elvistelee katu-uskottavilla muotikuteilla.
tounge.gif

Jännittäviä näkökulmia

Kyykyn kanssa se nahka lähtee kovin toissijaisesti tyylistä. Jos on tarkotus käydä radalla, niin kunnon nahkapuku on turvallisempi. Huono nahka taas ei oo turvallisempi, ku tix-tex, eli sillon se on yks lysti.

Käytännöllisyys on yksi tarkastelunäkökulma. Itse pidän nahkat lämpimillä, mutta otan ne myös aina pitemmille siivuille –ja silloin kunnon sadekamat.

Tix tex on hyvä esim. keväällä ja syksyllä, kun pikku kosteudet nousee tiestä tai on sadekuuroja. E tartte kääriytyä sadepukuun. Tosin, jos matka on pitkä, otan mukaan myös aina sadevehkeet. Mun tix tex täyttää 6, eikä enää ole vesitiivis, jos on ollu sitä koskaan (IXS).
lookaround_orig.gif

On vissiin ikuisuuskysymys tämä core vs. nahka -asetelma, ei taida ikuna paremmuus ratketa. Mulla on rukan puku ja custompyörä, eikä haittaa pätkääkään. On lämmin ja pitää kuivana ja on hyvät suojat. Arvostan paljon enemmän mukavuutta kuin oman habituksen järjestämistä yleisen mielipiteen mukaan. Tukka on sekaisin eikä edes kelloa näy....

Back