• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljyn vaihto+kuparitahna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Levander

New member
Onko tarpeellista laittaa kuparitahnaa öljypohja propun ja kuparitiivisteen väliin, kun vaihtaa öljyt? Vai onko parempi vaan putsata ja laittaa takaisin paikoilleen? Vai jotakin muuta tahnaa, kun kupari?
withstupid.gif

Ei ole tarpeellista laittaa kuparitahnaa öljypropun kierteisiin.
Riittää kunhan putsaa kaikka kierteet ja laittaa uuden tiivisteen öljyproppuun. (sekään ei aina tarpeellista mutta kuitenkin niin pieni investointi että kannattaa)
Sitten vaan proppu riittävän tiukalle ja öljyä koneeseen ja menoksi.

tuo neuvo laittaa riittävän kireälle aiheuttaa todennäköisesti pari kymmentä menetettyä öljypohjan kierrettä.

kiristäessä huomioi, ettäse on alumiinissa se kierre ja avain on suuri, joten kiristä momenttiavaimella, jos et ole kovin paljon noita kiristellyt. ne kierteen on hankala korjata.

vanhalla prikalla kiristyminen on nopeaa,koska prikka ei jousta. uudella prikka painuu, joten kiristyminen on rauhallisempaa,mut ta silti ei kannata kiristää prikan joustoa enempään, koska silloin menee kierre, alumiinikierre ei jousta.

Nojoo täytyy myöntää että toi antoi vähän väärän kuvan siitä kiristyksen tiukkuudesta.
Itse aina tunnen ihan "perstuntumalla" milloin on semmonen suht.koht. hyvä momentti ottaen huomioon materiaalit ja työkalujen koko.
Mutta ei siitä momenttiavaimesta todellakaan haittaa ole.

Tjuu, kyllä noi momenttiavaimet (3 kpl) on ollut parhaita hankintoja työkaluvarastoon! Varsinkin kun erittäin suuri osa kierteistä on alumiinissa näissä pärrissä.

Näilläkin muistaa vaan aina ennen käyttöä johonkin pulttiin naksautella muutamaan otteeseen, eri momenteilla, sillä joskus nuo tuntuvat jumivan ja mulla tuli tämän tuloksena viime talvena melkoinen jumppa, kun katkesi nokka-akselipukilta yksi pultti suoraan kanteen.. ei naksunut momenttiavain tarpeeksi aikaisin
biggrin.gif

- P

joo,huomannut saman,kannattaa naksutella niitä esim ruuvipenkissä.

olen kyllä miettinyt,että vois ostaa sellaisen taipumiseen ja osoittimeen perustuvan,se ei voi mennä jumiin. ja näkee momentin kasvun vääntäessä, naksahtaessahan ei tiedä koska se naksahtaa, jos naksahtaa.

Back