• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljyn vaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Askemux
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Askemux

New member
Tuli vaihdettua tänään öljyt FZ6:seen.
Manuaalin mukaan, kun vaihtaa öljynsuodattimen, öljyn määrän pitää olla 2,8l. Lorahti vahingossa noin 2,9 tai 2,95 ja mittatikku näyttää siis yli sallitun.
Pitäisikö koneesta vähän letkulla imaista öljyä pois vai haittaako toi pieni ylimääräinen öljy koneessa mitään?
 
kokeiles laittaa käymään.

Suodatin nappaa omansa.
cool.gif

sitten tarkistat paljonko jäi yli......
 
Kyllä se kai ruikkasee sieltä iteki ylimääräset pihalle jos sitä on liikaa.
 
Ei se siitä miksikään mene. Kyl sinne pitää laittaa huolella liikaa että haittaa tulee.
 
Jos ihan hirveesti häiritsee niin haet ruiskun apteekista ja pienen letkun kannsa imaiset turhat pois.
Siinä saa kivoja ilmeitä vastineeksi kun ohimennen kysyy että kestääkö tää ruisku jarrunestettä/iskunvaimenninöljyä/moottoriöljyä
biggrin.gif
 
Ylenpalttinen öljymäärä pyrkii tulemaan pois venttiilivarsitiivisteiden
välistä palotilaan ja voi aiheuttaa nykimistä,venttiilien karstoitumista
sekä tehon alenemista.
 
1-2 dl ylimääräistä ei varmaankaan ole ylitäyttämistä
biggrin.gif
Jos häiritsee imaise ylimääräiset pois kuten edellä kerrottiin eikun
062802moto_prv.gif
 
Eri moottorit ottaa vähän erilailla itteensä tuosta ylitäytöstä.
Jotkin ei ole moksiskaan ja joissakin ylämerkki on ehdoton raja, saattaa poikia öljynpaineiden nousun merkeissä tiivisteitä ulos y.m
helppohan sieltä on vähän ulos lurauttaa. En kyllä olisi liian huolissani...
 
Eri moottorit ottaa vähän erilailla itteensä tuosta ylitäytöstä.
Jotkin ei ole moksiskaan ja joissakin ylämerkki on ehdoton raja, saattaa poikia öljynpaineiden nousun merkeissä tiivisteitä ulos y.m
helppohan sieltä on vähän ulos lurauttaa. En kyllä olisi liian huolissani...
Miten liika öljy nostaa öljynpainetta ?
 
Yamaha huolosta sanottiin, että kannattaa valuttaa ulos ylimääräinen. Kone saattaa käydä raskaammin ja kuumempana.

Joten asia selvis ku täälläkin moni sanoo et kannattaa ylimääräiset ottaa pois jos häiritsee.

Kiitos vastauksista.
 
Eri moottorit ottaa vähän erilailla itteensä tuosta ylitäytöstä.
Jotkin ei ole moksiskaan ja joissakin ylämerkki on ehdoton raja, saattaa poikia öljynpaineiden nousun merkeissä tiivisteitä ulos y.m
helppohan sieltä on vähän ulos lurauttaa. En kyllä olisi liian huolissani...
Miten liika öljy nostaa öljynpainetta ?
Enmä tiä, uskon kun isot pojat on sanonu niin. Itse uskoisin vaan yleisesti koneen sisäisen paineen nousevan syystä x. Esim TLS:n vm.-97 toki tyypivikainen kykimenkopan tiiviste on helppo saada poppaamaan hieman reilulla ylitäytöllä. Ja voihan sitä koittaa kun pistää litran liikaa mitä tapahtuu, autonkin moottorin saa täysin jumiin ylitäytöllä, kaveri sen koitti kun pisti moottorin "täyteen" kun käskettiin
biggrin.gif
eri moottorit vain on eri herkkiä sen suhteen...
 
tuo desin tai kahden ylimääränen öljy tuskin tekee yhtään mitään. päin vastoin jos keulii , niin kone saa ainakin voitelun?
 
Eri moottorit ottaa vähän erilailla itteensä tuosta ylitäytöstä.
Jotkin ei ole moksiskaan ja joissakin ylämerkki on ehdoton raja, saattaa poikia öljynpaineiden nousun merkeissä tiivisteitä ulos y.m
helppohan sieltä on vähän ulos lurauttaa. En kyllä olisi liian huolissani...
Miten liika öljy nostaa öljynpainetta ?
Enmä tiä, uskon kun isot pojat on sanonu niin. Itse uskoisin vaan yleisesti koneen sisäisen paineen nousevan syystä x. Esim TLS:n vm.-97 toki tyypivikainen kykimenkopan tiiviste on helppo saada poppaamaan hieman reilulla ylitäytöllä. Ja voihan sitä koittaa kun pistää litran liikaa mitä tapahtuu, autonkin moottorin saa täysin jumiin ylitäytöllä, kaveri sen koitti kun pisti moottorin "täyteen" kun käskettiin  
biggrin.gif
eri moottorit vain on eri herkkiä sen suhteen...
Tarkoitat siis kampikammion/öjytilan painetta etkä öljynpainetta ?
 
Eri moottorit ottaa vähän erilailla itteensä tuosta ylitäytöstä.
Jotkin ei ole moksiskaan ja joissakin ylämerkki on ehdoton raja, saattaa poikia öljynpaineiden nousun merkeissä tiivisteitä ulos y.m
helppohan sieltä on vähän ulos lurauttaa. En kyllä olisi liian huolissani...
Miten liika öljy nostaa öljynpainetta ?
Enmä tiä, uskon kun isot pojat on sanonu niin. Itse uskoisin vaan yleisesti koneen sisäisen paineen nousevan syystä x. Esim TLS:n vm.-97 toki tyypivikainen kykimenkopan tiiviste on helppo saada poppaamaan hieman reilulla ylitäytöllä. Ja voihan sitä koittaa kun pistää litran liikaa mitä tapahtuu, autonkin moottorin saa täysin jumiin ylitäytöllä, kaveri sen koitti kun pisti moottorin "täyteen" kun käskettiin  
biggrin.gif
eri moottorit vain on eri herkkiä sen suhteen...
Tarkoitat siis kampikammion/öjytilan painetta etkä öljynpainetta ?
Jos se öljytilan paine kasvaa niin huohotus ei toimi, enkä ole nyt satavarma nouseeko öljynpaine vai mitä tapahtui. Siitä oli joskus juttua osaajien kanssa, asian olen jo unohtanut voi olla että oli joku tietyn moottorin ominaisuus. Itse tälläisenä kotiseppona
luotan siihen että sen ylämerkin yli ei tarvi/kannata täyttää...
 
Imasin vähän pois ku ittee häiritsi. Kävin ostaan Motonetistä Öljyn imupumpun. Löytyy venepuolelta.
Tällä sai helposti imastua vähän pois tarkistus reiän kautta.
 
Eri moottorit ottaa vähän erilailla itteensä tuosta ylitäytöstä.
Jotkin ei ole moksiskaan ja joissakin ylämerkki on ehdoton raja, saattaa poikia öljynpaineiden nousun merkeissä tiivisteitä ulos y.m
helppohan sieltä on vähän ulos lurauttaa. En kyllä olisi liian huolissani...
Miten liika öljy nostaa öljynpainetta ?
Enmä tiä, uskon kun isot pojat on sanonu niin. Itse uskoisin vaan yleisesti koneen sisäisen paineen nousevan syystä x. Esim TLS:n vm.-97 toki tyypivikainen kykimenkopan tiiviste on helppo saada poppaamaan hieman reilulla ylitäytöllä. Ja voihan sitä koittaa kun pistää litran liikaa mitä tapahtuu, autonkin moottorin saa täysin jumiin ylitäytöllä, kaveri sen koitti kun pisti moottorin "täyteen" kun käskettiin  
biggrin.gif
eri moottorit vain on eri herkkiä sen suhteen...
Tarkoitat siis kampikammion/öjytilan painetta etkä öljynpainetta ?
Jos se öljytilan paine kasvaa niin huohotus ei toimi, enkä ole nyt satavarma nouseeko öljynpaine vai mitä tapahtui. Siitä oli joskus juttua osaajien kanssa, asian olen jo unohtanut voi olla että oli joku tietyn moottorin ominaisuus. Itse tälläisenä kotiseppona
luotan siihen että sen ylämerkin yli ei tarvi/kannata täyttää...
ei kai siinä muuta ongelmaa tule (ylitäytössä) kuin että liikkuvat osat, lähinnä kampiakseli, alkaa osumaan öljyyn josta sitten voi seurata erilaisia ongelmia - kavitointia ja mekaanista rasitusta.
 
ei kai siinä muuta ongelmaa tule (ylitäytössä) kuin että liikkuvat osat, lähinnä kampiakseli, alkaa osumaan öljyyn josta sitten voi seurata erilaisia ongelmia - kavitointia ja mekaanista rasitusta.
Jos on mopo, jossa (oli) kuiva kytkin, niin seuraa paljon muutakin vähemmän mukavaa. Jo pari-kolme desiä ylimääräistä voi johtaa + - 1000 € remppaan
 
Isolla lääkeruiskulla joskus imettiin yhdestä crossipyörästä ylimääräiset pois.
 
Back
Ylös