• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

öljyn visko?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja niemi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

niemi

New member
eli 0w , 5w , 10w vai 15w.
siis normikäyttöön.
onko toi 15w jo liian paksuu kylmänä? yläarvo pois täst jutusta. ja delvac ei kiitos!
 
Mielenkiintoinen kysymys!
eek.gif
 
Mielenkiintoinen kysymys todellakin. Itse käytän Motul 7100 täyssynteettistä 10W40-öljyä ja hyvin toimii...
062802moto_prv.gif
 
sanoi:
onko toi 15w jo liian paksuu kylmänä?

Ei ole ellet käynnistele lähemmäs noin -15 pakkasesta...

15W40 pysyy pidempään tasalaatusempana kuin esim 5W40 eikä mene litkuksi niin helpolla vaikka vähän enemmänkin lämpeää...
 
sanoi:
onko toi 15w jo liian paksuu kylmänä?

Ei ole ellet käynnistele lähemmäs noin -15 pakkasesta...

15W40 pysyy pidempään tasalaatusempana kuin esim 5W40 eikä mene litkuksi niin helpolla vaikka vähän enemmänkin lämpeää...
Ei näin. Tuo W-tuossa numeron perässä kertoo mikä on öljyn viskositeetti kylmässä. 0W on juoksevinta ja mitä isompi numero, sitä jäykemmäksi öljy muuttuu kylmässä. Tuo 40 ilman W-kirjainta kertoo öljyn viskositeetin lämpimässä. Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat. Eli ne käyttäytyvät kuten SAE 40 yksiasteöljy kuumassa ja kuten SAE 5 tai SAE 15öljy kylmässä.

Jos haluat öljyn viskositeetin pysyvän suurempana kuumassa koneessa, käytä ennemmin -w-50 öljyä.
 
sanoi:
Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat.

Niin on onkin uutena...
wink.gif
 

15w40 pysyy tasalaatusempana pidempään eli tarkoitan sitä että sen kuumakestopuoli pysyy parempana pidempään ja sen on toki jäykempää kylmässä kuin 5w40...

Vai mistä veikkaat raskaassa kalustossa 100000km vaihtovälin muuten onnistuvan??

Harvalla 5w-jotakin öljyllä onnistuu paitsi Castrolilla.

Esim tämä

sanoi:
Castrol Enduron Plus 5W-30
Castrol Enduron Plus 5W-30 on täyssynteettinen moottoriöljy, jota suositellaan useimpiin eurooppalaisiin raskaan kaluston ajoneuvoihin. Castrol Enduron Plus mahdollistaa kaikkein pisimmät öljynvaihtovälit, parantuneen polttoainetalouden ja on useimpien eurooppalaisten moottorivalmistajien hyväksymä.

Luokitukset :

   * ACEA E4/E5/E7
   * MB-Approval 228.5
   * MAN M 3277
   * Volvo VDS-3
   * Scania LDF
   * RVI RXD
   * MTU Type 3
   * DAF HP1/HP2
   * Mack EO-M Plus
   * Cummins CES 20072/77
 
^ Oikein hyvä vastaus. Mitä enemmän polymeeriketjuja venytetään synteettisessä öljyssä (vrt. 10W-40 ja 10W-60), sitä nopeammin sen viskositeetti huononee, etenkin yläpäästä. Vaikka öljy olisi muuten samat lisäaineet sisältävää, ei voi tuijottaa pelkkää ylä- tai alapään viskositeettilukua. Riippuu ainakin öljynvaihtovälistä. Longlife-öljytkin ovat 5W-30, jos olisivat 10W-60 uutena, poislaskettaessa saattaisivat olla esim. 20W-40.

Tosin pyörissä vaihtovälit ovat melko lyhyet (hyvät) ja jotkut ne puolittavatkin joten öljyn ominaisuudet eivät ehdi huonontua niin paljoa.
 
Kuis toi alapään visko 10w- vastaan 15w- voitelee ja toimii kylmästä +-0 asteen lämmöissä?  
withstupid.gif


Ei oo tarkotus mitään jäärata-ajoja alkaa vielä harrastaan, mut syksyllä ja keväällä on välillä yöpakkasiakin. Mahtaako olla käytännössä mitään merkitystä, jos antaa koneen lämmetä ennen kun antaa jenkaa...

edit: tuossahan tuo tuli jo ylempänä. Tänks jiiässä, jos opettelis lukeen...
thumbs-up.gif
 
ainahan kylmän koneen on hyvä antaa käydä hyrskyttää useamman minuutin ainakin nollan lähellä ulkona oltuaan. tällöin venttiilien paininkupit ehtivät saada voitelua ja asettua oikein, sekä öljy hieman lämmetä.
 
sanoi:
Mahtaako olla käytännössä mitään merkitystä, jos antaa koneen lämmetä ennen kun antaa jenkaa...

Kyllä jonkin aikaa kannattaa lämmitellä rauhassa että alkaa kiertään öljyt kunnolla ja tosiaan varsinkin jos on hydrauliset venttiilinostimet, mopoissa kyllä harvemmin...

Joku joskus epäili että mahtaako 15W öljy kulkea kunnolla öljynjäähdyttimen läpi kylmällä kelillä, mulla kun DR:ssä on iso öljynjäähdytin niin voin sanoa että kulkee ainakin niillä keleillä joilla muutenkaan yleensä tarkenee ajaa...ja voihan sitä vähän peittääkin jos tuntuu tarpeelliselta. Mutta lumessa rypemisen jälkeen öljynjäähdytin tuntuu melko kuumalta.


15W40 tai 15W30 kehitettiin tiettävästi aikoinaan amerikassa maatalouskoneisiin ja vastaaviin erityisen lämpösiin olosuhteisiin jossa öljyt käy kuumana ja tavallisen 10W30 haihtuvuus ja ohentuminen iän myötä oli turhan suurta.
 
sanoi:
Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat.

Niin on onkin uutena...
wink.gif
 

15w40 pysyy tasalaatusempana pidempään eli tarkoitan sitä että sen kuumakestopuoli pysyy parempana pidempään ja sen on toki jäykempää kylmässä kuin 5w40...

Vai mistä veikkaat raskaassa kalustossa 100000km vaihtovälin muuten onnistuvan??

Harvalla 5w-jotakin öljyllä onnistuu paitsi Castrolilla.

Esim tämä

sanoi:
Castrol Enduron Plus 5W-30
Castrol Enduron Plus 5W-30 on täyssynteettinen moottoriöljy, jota suositellaan useimpiin eurooppalaisiin raskaan kaluston ajoneuvoihin. Castrol Enduron Plus mahdollistaa kaikkein pisimmät öljynvaihtovälit, parantuneen polttoainetalouden ja on useimpien eurooppalaisten moottorivalmistajien hyväksymä.

Luokitukset :

   * ACEA E4/E5/E7
   * MB-Approval 228.5
   * MAN M 3277
   * Volvo VDS-3
   * Scania LDF
   * RVI RXD
   * MTU Type 3
   * DAF HP1/HP2
   * Mack EO-M Plus
   * Cummins CES 20072/77
On totta, että öljyn viskositeetti-indeksiä parantavat lisäaineet pilkkoutuvat, eli kuluvat ajan myötä, mutta tuo SAE-viskositeettiluokitus ei ota kantaa siihen millään tavalla. Ainakaan moottoripyöräkäytössä tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä. 15w on pumpattavaa -25-lämpötilassa kun taas 10w -30-asteessa. Eli ei tuollakaan juuri pyöräkäytössä merkitystä.

Öljyn voitelu- yms. ominaisuuksia määritellään mm. API, ACEA, JASO ja monien moottorivalmistajien omissa luokituksissa.

Yhtenä syynä sille, että noita 0w- tai 5w-öljyjä ei juuri ole myynnissä, on se ettei niille ole markkinoita. Täällä riittävä öljy on useinmiten 10w ja Keski-Euroopassa 15w.

Öljynvaihtoväleihin vaikuttaa lähinnä oikean öljyn käyttö oikeassa kohteessa. Tietenkin vaaditaan huippuöljy, mutta myös moottorin suunnittelu vaikuttaa asiaan hyvin paljon.
 
Eikös tuo yläpään visko määritellä 100C asteessa. No mitenkäs se öljy sitten käyttäytyy tuon lämpöisemmällä puolella? 0W-40 kenties romahtaa ja 15W-40 vain jatkaa voiteluaan? Ei meinaan ole mitenkään harvinaisia jutut kun kaveri vaihtaa saman valmistajan saman öljyn, mutta kylmäpään visko on jäykempi, niin venakoneisto ei kesäkuumalla naputtaisi läheskään niin pahasti. Johtuneeko juuri tuosta öljyn käytöksestä 100+ lämpötiloissa
nixweiss.gif
 
Eikös tuo yläpään visko määritellä 100C asteessa. No mitenkäs se öljy sitten käyttäytyy tuon lämpöisemmällä puolella? 0W-40 kenties romahtaa ja 15W-40 vain jatkaa voiteluaan? Ei meinaan ole mitenkään harvinaisia jutut kun kaveri vaihtaa saman valmistajan saman öljyn, mutta kylmäpään visko on jäykempi, niin venakoneisto ei kesäkuumalla naputtaisi läheskään niin pahasti. Johtuneeko juuri tuosta öljyn käytöksestä 100+ lämpötiloissa
nixweiss.gif
0w/40, 5w/40 ja 10w/40 viskositeetti 150-astetta C = 2,9*10^6 1/s
15w/40, 20w/40, 25w/40 ja 40 viskositeetti = 3,7*10^6 1/s


Eli tosiaan tuo 15w pysyy hieman jäykempänä kuin 10w. Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
 
Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätä
lookaround_orig.gif
Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla
wink.gif
 
Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätä
lookaround_orig.gif
Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla
wink.gif
Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.

Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.

Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.

Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
 
Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätä
lookaround_orig.gif
Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla
wink.gif
Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.

Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.

Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.

Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
mut pyörä on "vanha".
ja kai tuo öljykin on muuttunu?
meinaan nuo lukemathan olleet samat jo vaarin eka lampusta asti , ja taatusti en usko et ominaisuudet esim viskon suhteen
ei olis muuttunu.
 
Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätä
lookaround_orig.gif
Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla
wink.gif
Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.

Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.

Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.

Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
mut pyörä on "vanha".
ja kai tuo öljykin on muuttunu?
meinaan nuo lukemathan olleet samat jo vaarin eka lampusta asti , ja taatusti en usko et ominaisuudet esim viskon suhteen
ei olis muuttunu.
Jos se öljy siellä moottorissa on vaarin perintöä, niin varmasti on muuttunut, eikä toimi enää. Jos taas tarkoitit viskositeettiluokitusta, se on on pysynyt aika kauan samanlaisena. Öljyn muut ominaisuudet ovatkin kehittyneet aimo harppauksin.
Kannattaa oikeasti lukea tuo linkittämäni pdf-tiedosto.
 
Toisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätä
lookaround_orig.gif
Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla
wink.gif
Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.

Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.

Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.

Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
mut pyörä on "vanha".
ja kai tuo öljykin on muuttunu?
meinaan nuo lukemathan olleet samat jo vaarin eka lampusta asti , ja taatusti en usko et ominaisuudet esim viskon suhteen
ei olis muuttunu.
Jos se öljy siellä moottorissa on vaarin perintöä, niin varmasti on muuttunut, eikä toimi enää. Jos taas tarkoitit viskositeettiluokitusta, se on on pysynyt aika kauan samanlaisena. Öljyn muut ominaisuudet ovatkin kehittyneet aimo harppauksin.
Kannattaa oikeasti lukea tuo linkittämäni pdf-tiedosto.
kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavan
öljyn ominaisuudet , se varmaan ei oo laskenu sen varaan et
joku pähkii 10v kuluttua mitä sinne "ny laitetaan".?
ps. sanon taas et kahvi näppiksen seas ei oo hyväks.
(kirjotusvirheet .. muija ei usko et kahvi keittiös ja netti muual)
 
kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavan
öljyn ominaisuudet , se varmaan ei oo laskenu sen varaan et
joku pähkii 10v kuluttua mitä sinne "ny laitetaan".?
ps. sanon taas et kahvi näppiksen seas ei oo hyväks.
(kirjotusvirheet .. muija ei usko et kahvi keittiös ja netti muual)
Pyörän valmistaja sitä ei välttämättä ole pähkäillyt, mutta öljy-yhtiöt ja kehittäjät ovat. Periaatteessa kaikki uudemmat öljyluokitukset ovat yhteensopivia taaksepäin, mutta uusimmat huippuöljyt voivat aiheuttaa märkäkytkimessä ongelmia.

Kerrotko minulle mitä tietoa öljystä valmistaja on antanut, ja pyörän iästä edes valmistusvuosikymmenen, niin voin kertoa millainen öljy siellä satavarmasti toimii.
 
kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavan
öljyn ominaisuudet , se varmaan ei oo laskenu sen varaan et
joku pähkii 10v kuluttua mitä sinne "ny laitetaan".?
ps. sanon taas et kahvi näppiksen seas ei oo hyväks.
(kirjotusvirheet .. muija ei usko et kahvi keittiös ja netti muual)
Pyörän valmistaja sitä ei välttämättä ole pähkäillyt, mutta öljy-yhtiöt ja kehittäjät ovat. Periaatteessa kaikki uudemmat öljyluokitukset ovat yhteensopivia taaksepäin, mutta uusimmat huippuöljyt voivat aiheuttaa märkäkytkimessä ongelmia.

Kerrotko minulle mitä tietoa öljystä valmistaja on antanut, ja pyörän iästä edes valmistusvuosikymmenen, niin voin kertoa millainen öljy siellä satavarmasti toimii.
ootko varma ton vastauksen suhteen?
esim ajetut kilsat taitaa aiheuttaa jotakin vaatimuksiin.
0w-50 saa mulla venat naputtaa.
15w-40 ja naputtaa vähemmän.
kumpaakaan kone ei kuluta ainakaan niin paljoo et huomais.
mitähän käyttävät 4-tahtikelkoissa , ku toi käyttölämpötila vähä eri.
.........?
 
Back
Ylös