Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
sanoi:onko toi 15w jo liian paksuu kylmänä?
Ei näin. Tuo W-tuossa numeron perässä kertoo mikä on öljyn viskositeetti kylmässä. 0W on juoksevinta ja mitä isompi numero, sitä jäykemmäksi öljy muuttuu kylmässä. Tuo 40 ilman W-kirjainta kertoo öljyn viskositeetin lämpimässä. Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat. Eli ne käyttäytyvät kuten SAE 40 yksiasteöljy kuumassa ja kuten SAE 5 tai SAE 15öljy kylmässä.sanoi:onko toi 15w jo liian paksuu kylmänä?
Ei ole ellet käynnistele lähemmäs noin -15 pakkasesta...
15W40 pysyy pidempään tasalaatusempana kuin esim 5W40 eikä mene litkuksi niin helpolla vaikka vähän enemmänkin lämpeää...
sanoi:Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat.
sanoi:Castrol Enduron Plus 5W-30
Castrol Enduron Plus 5W-30 on täyssynteettinen moottoriöljy, jota suositellaan useimpiin eurooppalaisiin raskaan kaluston ajoneuvoihin. Castrol Enduron Plus mahdollistaa kaikkein pisimmät öljynvaihtovälit, parantuneen polttoainetalouden ja on useimpien eurooppalaisten moottorivalmistajien hyväksymä.
Luokitukset :
* ACEA E4/E5/E7
* MB-Approval 228.5
* MAN M 3277
* Volvo VDS-3
* Scania LDF
* RVI RXD
* MTU Type 3
* DAF HP1/HP2
* Mack EO-M Plus
* Cummins CES 20072/77
sanoi:Mahtaako olla käytännössä mitään merkitystä, jos antaa koneen lämmetä ennen kun antaa jenkaa...
On totta, että öljyn viskositeetti-indeksiä parantavat lisäaineet pilkkoutuvat, eli kuluvat ajan myötä, mutta tuo SAE-viskositeettiluokitus ei ota kantaa siihen millään tavalla. Ainakaan moottoripyöräkäytössä tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä. 15w on pumpattavaa -25-lämpötilassa kun taas 10w -30-asteessa. Eli ei tuollakaan juuri pyöräkäytössä merkitystä.sanoi:Periaatteessa 5w-40 ja 15w-40 ovat 100 asteessa viskositeetiltään samat.
Niin on onkin uutena...![]()
15w40 pysyy tasalaatusempana pidempään eli tarkoitan sitä että sen kuumakestopuoli pysyy parempana pidempään ja sen on toki jäykempää kylmässä kuin 5w40...
Vai mistä veikkaat raskaassa kalustossa 100000km vaihtovälin muuten onnistuvan??
Harvalla 5w-jotakin öljyllä onnistuu paitsi Castrolilla.
Esim tämä
sanoi:Castrol Enduron Plus 5W-30
Castrol Enduron Plus 5W-30 on täyssynteettinen moottoriöljy, jota suositellaan useimpiin eurooppalaisiin raskaan kaluston ajoneuvoihin. Castrol Enduron Plus mahdollistaa kaikkein pisimmät öljynvaihtovälit, parantuneen polttoainetalouden ja on useimpien eurooppalaisten moottorivalmistajien hyväksymä.
Luokitukset :
* ACEA E4/E5/E7
* MB-Approval 228.5
* MAN M 3277
* Volvo VDS-3
* Scania LDF
* RVI RXD
* MTU Type 3
* DAF HP1/HP2
* Mack EO-M Plus
* Cummins CES 20072/77
0w/40, 5w/40 ja 10w/40 viskositeetti 150-astetta C = 2,9*10^6 1/sEikös tuo yläpään visko määritellä 100C asteessa. No mitenkäs se öljy sitten käyttäytyy tuon lämpöisemmällä puolella? 0W-40 kenties romahtaa ja 15W-40 vain jatkaa voiteluaan? Ei meinaan ole mitenkään harvinaisia jutut kun kaveri vaihtaa saman valmistajan saman öljyn, mutta kylmäpään visko on jäykempi, niin venakoneisto ei kesäkuumalla naputtaisi läheskään niin pahasti. Johtuneeko juuri tuosta öljyn käytöksestä 100+ lämpötiloissa![]()
Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätäToisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?
Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätäToisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla![]()
![]()
mut pyörä on "vanha".Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätäToisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla![]()
![]()
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.
Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.
Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.
Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
Jos se öljy siellä moottorissa on vaarin perintöä, niin varmasti on muuttunut, eikä toimi enää. Jos taas tarkoitit viskositeettiluokitusta, se on on pysynyt aika kauan samanlaisena. Öljyn muut ominaisuudet ovatkin kehittyneet aimo harppauksin.mut pyörä on "vanha".Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätäToisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla![]()
![]()
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.
Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.
Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.
Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
ja kai tuo öljykin on muuttunu?
meinaan nuo lukemathan olleet samat jo vaarin eka lampusta asti , ja taatusti en usko et ominaisuudet esim viskon suhteen
ei olis muuttunu.
kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavanJos se öljy siellä moottorissa on vaarin perintöä, niin varmasti on muuttunut, eikä toimi enää. Jos taas tarkoitit viskositeettiluokitusta, se on on pysynyt aika kauan samanlaisena. Öljyn muut ominaisuudet ovatkin kehittyneet aimo harppauksin.mut pyörä on "vanha".Sori, piti kyllä lisäämäni, mutta tuli joku ajatuskatko.Jonka senkin viskoarvon olisit voinut tuohon ystävällisesti lisätäToisaalta jos tarvitsee enemmän kuumakestoa, niin eikö parempi valinta olisi yläpäästään SAE 50 öljy?Oma oletukseni on että 150C ero on huomattavasti suurempi muuttaa lämpöisen pään vistoa 10 pykälää kuin vastaavasti 10 pykälää kylmäpäätä - toki yhä vain enempi jos muuttaa molempia samalla![]()
![]()
SAE 50 visko on sadassa asteessa korkeampi (16,3-21,9cSt vs. 12,5-16,3cSt) kuin SAE 40, mutta 150 asteessa viskositeetti on sama kuin 15w/40-öljyllä, kuten myös SAE 60 öljyllä. Eli se 3.7*10^6 1/s.
Sitä miten öljy käyttäytyy tuota korkeammassa lämpötilassa, en tähän hätään löytänyt tietoa. SAE 50 ja 60 öljyn pitäisi kuitenkin pysyä korkeampiin lämpötiloihin voitelevana kuin SAE 40, tietenkin lisäaineistus vaikuttaa paljon. Tuo 150-astetta on tyypillinen lämpötila esim. moottorin laakereissa ja venttiilikoneistossa. Männänrengasalueelle päästään tuonne 300-asteeseen.
Käytännössä helpointa on kuitenkin katsoa moottorivalmistajan suositus öljyn laadulle, ja käyttää sitä. Moottorinvalmistaja on suunnitellut moottorin laakerivälykset yms. pitäen silmällä öljyn ominaisuuksia, jolloin suosituksena annetaan öljy, joka toimii käytännössä kaikissa käyttöolosuhteissa.
Tuolta voi lueskella pdf-muodossa itsekin perusjuttuja öljyistä.
ja kai tuo öljykin on muuttunu?
meinaan nuo lukemathan olleet samat jo vaarin eka lampusta asti , ja taatusti en usko et ominaisuudet esim viskon suhteen
ei olis muuttunu.
Kannattaa oikeasti lukea tuo linkittämäni pdf-tiedosto.
Pyörän valmistaja sitä ei välttämättä ole pähkäillyt, mutta öljy-yhtiöt ja kehittäjät ovat. Periaatteessa kaikki uudemmat öljyluokitukset ovat yhteensopivia taaksepäin, mutta uusimmat huippuöljyt voivat aiheuttaa märkäkytkimessä ongelmia.kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavan
öljyn ominaisuudet , se varmaan ei oo laskenu sen varaan et
joku pähkii 10v kuluttua mitä sinne "ny laitetaan".?
ps. sanon taas et kahvi näppiksen seas ei oo hyväks.
(kirjotusvirheet .. muija ei usko et kahvi keittiös ja netti muual)
ootko varma ton vastauksen suhteen?Pyörän valmistaja sitä ei välttämättä ole pähkäillyt, mutta öljy-yhtiöt ja kehittäjät ovat. Periaatteessa kaikki uudemmat öljyluokitukset ovat yhteensopivia taaksepäin, mutta uusimmat huippuöljyt voivat aiheuttaa märkäkytkimessä ongelmia.kun pyörän valmistaja on määritelly tuon vaadittavan
öljyn ominaisuudet , se varmaan ei oo laskenu sen varaan et
joku pähkii 10v kuluttua mitä sinne "ny laitetaan".?
ps. sanon taas et kahvi näppiksen seas ei oo hyväks.
(kirjotusvirheet .. muija ei usko et kahvi keittiös ja netti muual)
Kerrotko minulle mitä tietoa öljystä valmistaja on antanut, ja pyörän iästä edes valmistusvuosikymmenen, niin voin kertoa millainen öljy siellä satavarmasti toimii.