• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljypälpätystä...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pulukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pulukka

New member
Omassa mopossani (Suzuki GSX 1100 vm. 1980, jos vaikutusta asiaan) lipsuu kytkin kylmänä jos esim. 100 km/h:n nopeudesta väännät kaasun pohjaan vitosella, mutta koneen lämmettyä pitää niinkuin pitääkin. Kyseessä tavallinen märkäkytkin jossa jotain 10 levyä. Vaihdoin mopooni syksyllä uudet jäykemmät kytkinjouset ja levytkin näyttivät olevan lähestulkoon uudenkarheat (pinnassa näkyi vielä työstöjäljet) joten voisi olettaa ettei siellä ole vikaa. Vaijerikin on säädetty väljäksi...

Katseet kääntyvät siis noihin esson puoli-ilmaisiin 15/40w öjyihin (punainen 4l kannu maksaa jotain 8 €) joita olen tuonne koneeseen tuupannut.

Suositelkaapas nyt jotain mukavaa lirua eli öljyä mitä tuommoiseen vanhaan mutta tehokkaaseen (1166cc Wisecot, olisiko 110 hv) pyörään kandeisi laittaa niin että kytkin pitää eikä maksaisi 10 €/litra. Toivomuksena olisi että sitä saisi tavan pensikseltä vaikka Nurmeksesta eikä mistään erikoismopokaupasta Helsingistä.

Onko hyviä havaintoja kellään esim. Tebiksen tai Mobilin liejuista (tai castrol tai joku vaikka Osasten mömmö). Mopon manuskassa suositellaan ihan perus 10/40 wee öljyjä joten kaipa sinne jotain tuollaista kandeisi pistää. Ohuemmat varmaan valuisivat läpi ja tulisi turhan kalliiksi käyttää... Eikös juuri märkäkytkimellisiin mopoihin suositella minereelejaöljyjä?

Nyt saapi laulaa jos tiedätte jonkun öljyn olevan toista parempi
062802jumpie_prv.gif


PS. Voisiko sinne kytkimeen tunkea jousien väliin vielä vaikka yhdet prikat lisäksi ja vasta sitten ostaa uudet kytkinlevyt jos ei luisto tokene öljynvaihdolla?
 
Itse käytän ainakin vanhassa VF:ssä Teboil Power Plus 15W-40 öljyä, toimii hyvin eikä luista. Muistaakseni 35e 20l pönttö. Tämmöstä settiä;
API CH-4, CG-4, CF-4/SJ
ACEA E2/B3/A3
Cummins CES 20.071, -6,
Mack EO-M Plus, MB 228.1, MAN 271,
Volvo VDS-2, Allison C4, CAT TO-2
 
Teboililla minäkin aikoinaan, tosin 20w-50 ja hyvin pelitti. Ja tietysti wanha kunnon Mobil DELVAC!
 
Jos on hyvä tuuri niin massalevyt kestää mitä öljyä vaan mutta kyllä yli 50hv laitteeseen suosittelen ihan moottoripyörään tarkotettua öljyä se on kalliimpaa kun tavallinen kura mutta siinä on kytkimen vaatima lisäaineistus.
 
Jos on hyvä tuuri niin massalevyt kestää mitä öljyä vaan mutta kyllä yli 50hv laitteeseen suosittelen ihan moottoripyörään tarkotettua öljyä se on kalliimpaa kun tavallinen kura mutta siinä on kytkimen vaatima lisäaineistus.
kerrotko vielä mitä ne kytkimen vaatimat lisäaineet oikein ovat? on jääny vähän hämäräksi tuo...
 
Mua niin harmitti tää öljyistä arpominen että hain tarjoustalosta halvinta ja laitoin gixuun, hyvin pelas ja äänetkin koneessa oli hiljaiset, ei kykä luistannu ja pirun halpaa.
Oli teboilin mineraaliöljyy 15-40w ja täytti api luokituksen, hmm 6€ 4 litraa... Nii köyhällä ei oo varaa ostaa huonoo... No nyt siellä lorisee Castrollin R4 ja kone rallattaa ja rohisee, hintansa väärttikö? Ei, mutta dynoon piti laittaa että saa isommat lukemat...
biggrin.gif
 
Itelle lyötiin Kasawakinaan (zzr 600 d -92) Shellin VSX:t..
Ei moittimista.. tosin hintaahan niissä taisi olla vähän turhan paljon.. mut jos on p*skat öljyt koneessa, saattaa tulla tilanne, jossa toivoo, et olis laittanut sen pari kymppii enempi niihin öljyihin...
nimim. Älynjättiläinen..
biggrin.gif
 
1980 ei ollut markkinoilla mitään prätkäöljyjä, autoöljyillä silloin ajettiin ja hyvin toimi koneet ja niiden märät kytkimet. Itse olen käyttänyt Z 1000 Kawoissani jo vuosia Shell X-100 20W-50 perusmineraaliöljyä (9-11 e/4 litraa). Paremmin noi vanhat koneet sillä toimivat kuin näillä pyöräöljyillä. Ei luista kytkin ja loota toimii pehmeämmin. Delvac MX 1300 15W-40 on toinen hyvä ja paljon käytetty öljy pyörän koneessa.
Ei missään manualissa käsketä käyttämään mitään erityisiä lisäaineistettuja pyöräöljyjä, miksi sitten pitäisi.
Kokeile noista jompaa kumpaa, kokeilu ei hirveitä kustanna.
Onko pyöräsi kytkimen perussäätö oikea?
 
jo on jollain murheet,jos joku haluaa käyttää sen takin vaikka
bilteman oljyjä (siis hinnan takia) hän sitä käyttäköön,ihmettelen
vain kun on ostanut vaikka 10t€ pyörän ja sitten alkaa säästämään
jossain öljyissä,jota suurin osa ei edes joudu ajokaudessa kertaakaan vaihtamaan,jossain on silloin ajatus maailmassa vikaa jos näin on,moottoripyörä öljy on tarkoitettu juuri siihen tarkoitukseen,eli m-pyöriin,näistä on jo niin kauvan peistä
väännetty että en väännä enempää.
 
jo on jollain murheet,jos joku haluaa käyttää sen takin vaikka
bilteman oljyjä (siis hinnan takia) hän sitä käyttäköön,ihmettelen
vain kun on ostanut vaikka 10t€ pyörän ja sitten alkaa säästämään
jossain öljyissä,jota suurin osa ei edes joudu ajokaudessa kertaakaan vaihtamaan,jossain on silloin ajatus maailmassa vikaa jos näin on,moottoripyörä öljy on tarkoitettu juuri siihen tarkoitukseen,eli m-pyöriin,näistä on jo niin kauvan peistä
väännetty että en väännä enempää.
Tässä oli kyseessä -80 pyörä, ei mikään nykyhimmeli. Tuon ajan pelit vaan toimii paremmin vanhoilla mineraalitököteillä. En muuten kirjoittaisi, mutta kun on kokemusta 20+ vuotta samalla pelillä, monia öljyjä sinä aikana kokeilleena.
 
Niitä delvacceja on sitten vaikka kuinka monta eri laatua, MP käyttöön lienevät parhaita Super 1300 15W-40 ja MX 15W-40... jälkimmäinen huomattavasti kalliimpaa, itellä on tuota ensimmäistä ja toistaseksi pelittää hyvin. Ihan vaan sen vuoksi tämä, että ei mene sormi suuhun.

Ps. Lakkapään K-raudassa oli viikko sitten tarjouksessa 29euroa 20 litran pänikkä delvacin superia.
 
käänsin takin, hain Teboililta SuperBike 10w40 täyssynteettistä, ja en vähään aikaan öljyjä mieti. On Jasot, kytkinlisäaineet ja vaihteiston lisäaineet ym ym. standardia joka lähtöön. Siinäpähän on, ei oo nyt öljystä kiinni
wink.gif


Btw, NESTE TURBO LXE 10W-40, 15W-40, olis kotimainen kollega Delvacille.
 
Back
Ylös