• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Öljyt kadoksissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja phaser
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

phaser

New member
Reilun sadan kilometrin ajon aikana on öljyt kadonnut -93 FZR 600:sta... Vaikuttaa, että vaihdevivun akselin juuresta. Nyt olen sen putsannut, mutta paikalla ollessaan ei pahemmin valuta. Enkä kyllä oikein uskalla lähteä ajelemaankaan siinä toivossa että vuoto näkyisi kunnolla. Ketjujen ei pitäisi olla liian kireällä ja öljynvaihdossa laitoin ihan suositellun määrän.

Voisiko tuo johtua siitä, että talviöljyä oli vähän liikaa, koko ikkuna peittyi ja kevätkäynnistyksellä sitä tuli käytettyä sillä öljymäärällä ennenkuin vaihdoin öljyt?

Entä remontti, stefojen uusimista, mahdollisesti laakeria kanssa? Onko vastaavista hintakokemuksia?

Lievästi sanoen kyrsii... kesän alku parhaimmillaan...
 
Jos nyt lähden ensin siitä, että se olisi vain vaihdeakselin stefa. Lähteekö stefa irti irroittamalla pelkästään vaihdepolkimen vivut ja sitten "kaivamalla" esim. pienellä talttapäällä? Eli akseli ja muut romut paikallaan?

Anyone, pliis?
 
Laita nyt ekaksi öljyä koneeseen ja paikallista vuoto että mistä se tulee. Mahdollisuus on myös se että öljyt eivät ole valuneet minnekkään vaan siellä on öljyrenkaat pikeentyneet ja jumittuneet talvisäilytyksen aikana ja tarvitsee jonkin verran ajoa että irtoavat.

Eli öljyä koneeseen ja paikalla käyttöä jonkin aikaa, jos ei vuotoja lähiympäristössä ajoa ja välillä kone sammuksiin ja öljymäärän tarkastus.

Suositeltu määräkin voi hieman heittää todellisesta tarpeesta. Ja annoitko pyörän seisoa riittävän kauan että öljyt valuu alas ja näkyvät tarkastusikkunasta?

Jos olet varma että stefa vuotaa, niin ensin uusi kopan tiiviste ja työkalut esille. Poljin pois ja sivukoppa auki ja stefan vaihto aloita. Varovaisesti ettet riko tiiviste pintoja. Kun olet sitten putsannut stefan jämät pois ja asennat uuden paikoilleen laita öljyä sen reunoille niin lipsahtaa paremmin koloonsa. Uusi tiiviste paikoilleen, vaihdehämmennin kiinni ja kovaa ajoa.
 
Kiitos, noilla lähdetään liikkeelle.
Ja vuoto on ollut ihan oikea, sen kohdan alapuolella katteissa on kunnon sotkut mitä ei aiemmin ollut.
 
Back
Ylös