• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Omalla kaistalla!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lippa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

lippa

New member
Tämän päivän tapahtumien vuoksi kirjoitan.Tänään ajoin h.autolla kuorma-auton perässä Vihtiin päin kun eräässä mutkassa tuli moottoripyörä vastaan ja aivan keskellä tietä.Kuorkki väisti melkein ojaan ja meikäläinen myös.Jotenkin jäi sellainen kuva ettei mp.kuski edes ymmärtänyt ajavansa tuplakeltaisten viivojen päällä.Vakava asia,ajakaa niin että pysytte varmasti omalla kaistalla reilusti.

Niinpä,meillä Suomalaisilla on PALJON opittavaa liikennekäyttäytymiseessä!
Opiksi voi jokainen ottaa vaikka seuraamalla euroopan ajotyylejä.
Siellä on pakko ajatella muitakin, muuten on heti täysi kaaos päällä.
Asummekin liikennekulttuurin junttilassa
tounge.gif

Tänään ajoin h.autolla kuorma-auton perässä Vihtiin päin kun eräässä mutkassa tuli moottoripyörä vastaan ja aivan keskellä tietä.Kuorkki väisti melkein ojaan ja meikäläinen myös.Jotenkin jäi sellainen kuva ettei mp.kuski edes ymmärtänyt ajavansa tuplakeltaisten viivojen päällä.
Siis kuski leikkasi kurvia? Sehän se onkin hankalaa tajuta äkkiseltään, että missä kohtaa tietä se oma kuuppa viilettää kun sitä mopedia kallistaa. Autolla jos rengas menee viivaa pitkin niin so not, mutta pyörällä tilanne on hieman eri. Ehkä tuo nyt oppi ja tätä kannattaa muidenkin pohtia.

Jossain tm:ssä oli hyvä kuva, pyörä pakun edessä suorassa ja kallistettuna. Vei yhtäpaljon tilaa kaistalta ku transitti.

monesti on myös jännittänyt motskarilla ajaessa, kun autoilijat oikoo mutkissa....
mad.gif

Ettekä asu
smile_org.gif

Nimim: Terveisiä oikeasta liikennekulttuurin junttilasta.
Mikäs siellä nyt on niin junttia liikenteessä? Itse en pistänyt mitään erityistä merkille kun siellä autoilin viikon verran tässä pari vuotta sitten. Aika samantyylistä menoa tuntui olevan suomalaiseen verrattuna, mitä nyt Aucklandissa oli meno hiukan hektisempää. Tosin voi olla, että olin vaan niin onnellinen selvitessäni hengissä siinä vääränpuoleisessa liikenteessä, että en ehtinyt pistää merkille mitään hienompia nyansseja
smile_org.gif
Nopeusrajoitukset näytti olevan aika joviaalilla tasolla maaseudun pikkuteillä. Sinne pitäisi päästä joskus mopolla kurvailemaan...

Mun elämän tähä mennes paras liikenneopetus on ollu Intian kaduil. Siäl päi maailmaa tuli pörrättyy kolmisen viikkoo ja täytyy sanoo, et on se liikennekulttuuri reilusti kohteliaampaa ja huomaavaisempaa, mitä tääl pohjoses. Mun nähdäksee suomalaisil tienkäyttäjil on paljo opittavaa ulkomaalaisist. Tottakai huomioitavaa on seki, et asukasluku on "aavistukse" eri ku tääl meitil, mut ei se silti anna mitää erioikeuksii olla töykeempi liikentees.

Ens alkuu se liikenne oli sellast "silmät ummes ja luotetaa kuskii" -meininkii, mut muutamas päiväs siihe tottuu. New Delhi oli siis tää kaupunki, mihi ensmäsenä saavuttii. Onneks ei tarttenu itte ajella... =)

Olihan tuo ehdottomasti yks avartavimmist kokemuksist mun lyhye elämä aikan.

Ainoo, mikä pisti silmää paikallisis mopoilijois oli se, et ne ei paljo välittäny mistää turvaväleist. Jos oli kolme autoo rinnakkai tiellä, ni kyl sinne pari mopooki mahtuu välii. Kyynärpäät kylkii kiinne ja välii vaa. "Voiks tonne mennä? -Mahtuuks siit?" Tuntus oleva aika yleine periaate. =) Matkatoverit otti parina viimesenä viikkonaa mopot alle ja lähti ajeleen. Likipititilantei oli kuulemma ollu muutama, muttei mitää sen vakavampaa.

Jottei ny iha kokonaa menis OT, ni olen kyl ketjun alottajan kans samaa mieltä, että mopoilla tarttis olla erityisen tarkkana, jos mutkas meinaa leikata vastaatulijoitte kaistal tai vastaavasti ajolinja oikenee liikaa ja ajautuu sitä kautta naapurikaistal. Rekan keulakuvaks en toivo kenenkää joutuva.

monesti on myös jännittänyt motskarilla ajaessa, kun autoilijat oikoo mutkissa....  
mad.gif
Täälläpäin tätä harrastetaan paljonkin.
kaboom.gif

Ihme on, että ei enempää kolareita satu näillä mutkapätkillä, kun nopeudet on aika reippaita ja mutkat oikaistaan todella rohkeasti.

Tuurilla ne laivatkin jne.

Mun elämän tähä mennes paras liikenneopetus on ollu Intian kaduil. Siäl päi maailmaa tuli pörrättyy kolmisen viikkoo ja täytyy sanoo, et on se liikennekulttuuri reilusti kohteliaampaa ja huomaavaisempaa, mitä tääl pohjoses. Mun nähdäksee suomalaisil tienkäyttäjil on paljo opittavaa ulkomaalaisist. Tottakai huomioitavaa on seki, et asukasluku on "aavistukse" eri ku tääl meitil, mut ei se silti anna mitää erioikeuksii olla töykeempi liikentees.

Ens alkuu se liikenne oli sellast "silmät ummes ja luotetaa kuskii" -meininkii, mut muutamas päiväs siihe tottuu. New Delhi oli siis tää kaupunki, mihi ensmäsenä saavuttii. Onneks ei tarttenu itte ajella... =)

Olihan tuo ehdottomasti yks avartavimmist kokemuksist mun lyhye elämä aikan.

Ainoo, mikä pisti silmää paikallisis mopoilijois oli se, et ne ei paljo välittäny mistää turvaväleist. Jos oli kolme autoo rinnakkai tiellä, ni kyl sinne pari mopooki mahtuu välii. Kyynärpäät kylkii kiinne ja välii vaa. "Voiks tonne mennä? -Mahtuuks siit?" Tuntus oleva aika yleine periaate. =) Matkatoverit otti parina viimesenä viikkonaa mopot alle ja lähti ajeleen. Likipititilantei oli kuulemma ollu muutama, muttei mitää sen vakavampaa.

Jottei ny iha kokonaa menis OT, ni olen kyl ketjun alottajan kans samaa mieltä, että mopoilla tarttis olla erityisen tarkkana, jos mutkas meinaa leikata vastaatulijoitte kaistal tai vastaavasti ajolinja oikenee liikaa ja ajautuu sitä kautta naapurikaistal. Rekan keulakuvaks en toivo kenenkää joutuva.
Ymmärsinkö siis oikein, ettet itse kokeillut sitä liikennettä ratissa?

Mä olin tuossa vuos sitten pari viikkoa sielläpäin ja prätkällä tuli ajeltua.
Minun täytyy sanoa, että olen kanssasi eri mieltä, Jos istuu taksissa, rixassa tai bussissa, niin meininki on sujuvaa ja tietä annetaan, koska.... ne muut tietää, että se tulee varmasti päälle ja lujaa, joten pois alta.

Muutenkin kaistat ovat suhteellinen käsite ja homma ruuhkautuu jatkuvasti semmosiksi kasoiksi, kun kaikki yrtittää änkeä yhtäaikaa sen saman bussin ohi.

Ja mitä huomaavaisuuteen tulee, et usko kuinka lujaa skoden kyydissä vetävä curryaivo voi ruveta mouhoomaan, jos et heti lähekkään kiilaamaan niistä tientukoista ohi. Ja turvaväli tuntuu olevan kauhistus, jota ei saa olla koska tie menee hukkaan.

Kellään ei oo kypärää, samalla motskarilla voi matkustaa koko perhe ja jatkuvasti läheltäpiti tilanteita.

Mutta kuin ihmeen kaupalla, jos siellä pitää pään kylmänä. Muistaa vasemman liikenteen ja pysähtyy vaikka odottelemaan, jotta turvaväli pysyy, niin kyllä siellä pärjää.

Itseasiassa jos vielä lähden sinnepäin, niin ostan tai vuokraan semmosen bajaj pyörän ja lähen kiertelemään.

Mutta siis se on aivan järjetöntä se liikennöinti siellä, pyörissä ei tartte olla ees peilejä, koska kyllä se takana tuleva tööttää enneku tulee ohi ;-)

Ymmärsinkö siis oikein, ettet itse kokeillut sitä liikennettä ratissa?

Mä olin tuossa vuos sitten pari viikkoa sielläpäin ja prätkällä tuli ajeltua.
Minun täytyy sanoa, että olen kanssasi eri mieltä, Jos istuu taksissa, rixassa tai bussissa, niin meininki on sujuvaa ja tietä annetaan, koska.... ne muut tietää, että se tulee varmasti päälle ja lujaa, joten pois alta.

Muutenkin kaistat ovat suhteellinen käsite ja homma ruuhkautuu jatkuvasti semmosiksi kasoiksi, kun kaikki yrtittää änkeä yhtäaikaa sen saman bussin ohi.

Ja mitä huomaavaisuuteen tulee, et usko kuinka lujaa skoden kyydissä vetävä curryaivo voi ruveta mouhoomaan, jos et heti lähekkään kiilaamaan niistä tientukoista ohi. Ja turvaväli tuntuu olevan kauhistus, jota ei saa olla koska tie menee hukkaan.

Kellään ei oo kypärää, samalla motskarilla voi matkustaa koko perhe ja jatkuvasti läheltäpiti tilanteita.

Mutta kuin ihmeen kaupalla, jos siellä pitää pään kylmänä. Muistaa vasemman liikenteen ja pysähtyy vaikka odottelemaan, jotta turvaväli pysyy, niin kyllä siellä pärjää.

Itseasiassa jos vielä lähden sinnepäin, niin ostan tai vuokraan semmosen bajaj pyörän ja lähen kiertelemään.

Mutta siis se on aivan järjetöntä se liikennöinti siellä, pyörissä ei tartte olla ees peilejä, koska kyllä se takana tuleva tööttää enneku tulee ohi ;-)
Ymmärsit oikein, en kokeillu itte ajaa. Henki olis lähteny! =D

Kaistat, liikennevalot, nopeusrajotukset yms. liikennesäännöt on enemmänki ohjeita, ku sääntöjä, pitää paikkansa. Mutta on se myöskin niin, että kun siihen liikenteesee pääsee sisälle, niin se sujuu huomattavan paljon paremmin. Iha silkkaa kaaosta se on ens alkuu, mut eipä siellä kolareitakaa pahemmin satu. Tai sit me oltii sopivaa aikaa siäl, ettei nähty yhtää.

Ohi o mentävä joka ikisest tien tukkost, se tuli huomattua. Ja vaikkei aina tietäkää olis siinä kohtaa, ni kyllä siitä ohi voi silti mennä.

Kypäriä ei kukaa käytä, saatikka muita suojavarusteita. Siinä suurin syy, miks en itte lähteny kokeileen, kun ei ollu mitää suojaavaa varustetta mukana. Olisha sieltä varmasti löytyny yhtä sun toista, muttei ei maksa vaivaa. Mieluummin ajelen tääl kotoSuomessa ja yritän säilyy hengis. Ja tääl o hiljast ajella. Ei tuu sitä järjetönt tööttie tuuttaust kokoaja joka puolelta. Tuuuttööötttuuut ja ohi mennä vasemmalt ja oikeelt. Töötätää ohimennes, vastaa tulles, vierel ajaes, toiste jarruttaes, millo vaa. Samase, mite ajetaa, kuha töötätää. =) Huvittava ilmiö. Peilei oli ja ei ollu. Useimmat oli rikki, mut ne ajoneuvot, mis oli peilit, ni niit kuskit kyllä käytti. Pyöristä ne oli varmuudeks otettu pois. Jää enemmä aikaa kadun tarkkailuu, ku ei tarvi taaksee vilkuilla. Tämä siis yhden paikallisen mielipide asiaan. =)

Kadun ylityski oli pikkuse jännittävää ain sillontällön, ku ne jouluvalot risteyksis vilkutteli ilosena tienkäyttäjille vuoroin punasta, keltasta ja vihreetä. Liikentee kannalt niil ei ollu juur mitää merkityst. Joskus joku saatto pysähtyy punasiin, yleensä vaan hetkeks. Isompien etuajo-oikeus on hyvin vahvana siellä. Pyöräl on auttamatta jalois, jollei puikkelehdi tieviivojen yli ja ohi.

Kerran ite olin mopolla mutkassa, joka kaartoi aikasta reilusti vasemmalle. Sieltäpä tulikin vanha mersu vastaan. Mun kaistalla.
crazy.gif

Ei muuta ku pyörä pystyyn, suoraan kohti ojaa. Hieno huomata, että mutkan reunassa oli vajaan metrin leveydeltä soraa, eli ei voi juuri siinä alkaa kallistaa sitten kovaa..
crazy.gif
Ei muuta kun ojan puolella käymään (oli kahen vaiheilla etten hypänny pyörän päältä pois, ku näytti et nyt menee kylki edellä puun runkoa päin). Kuin ihmeen kaupalla selvisin sieltä ojan penkalta takas tielle. Ja pulssi oli varmasti yli 200..

Tämän jälkeen on vähä hirvittäny mutkat vasemmalle.
sad_orig.gif
Jos siis ei tosiaan näe, mitä sieltä tulee, vai tuleeko. Ja millä kaistalla.

Näinpä se menee.

Turvavälihän siellä on vain väli, jonne mahtuu pari kolme autoa.
biggrin.gif
Eli jätät sen ite tai et, lopputulos on sama: sitä ei ole.

Näppärästi menee nelihenkinen perhe vaikkapa skootterilla.
smile_org.gif

"Kypäräpakko" taitaa käsittää pelkästään ajoneuvon kuljettajan. Meille ei skootteria vuokratessa ees annettu ku yks potta. Jota sitten pidettiin "isommilla teillä". Turisteja kun saatetaan ton takia kuulemma joskus sakottaa, paikallisia ei.

Pärjää siellä, mutta ei sitä turvaväliä voi pitää. Kun siihen tulee aina joku, tai jotkut, jos sellaista koittaa pitää.
biggrin.gif

Juttelin yhen paikallisen motoristin kanssa. Sillä oli kuulemma ISO moottoripyörä, sitten se sen esitteli. Tais se olla 150cc.
biggrin.gif

Sinänsä kyllä fiksu tapa tuo tööttäily. Äkkiä sitä itekin oppi käyttämään.
smile_org.gif
Tiesi itekin aina vähä ajaa reunemmassa, kun töötti kuulu takaa.
(Ei sillä, kyllä sitä tööttäilyä nyppi välillä kuunnella.. Kun vastaan tullessakin oli kohdalla pakko sitä torvea soitella monesti.
biggrin.gif
)

+1 Omalla kaistalla on kaikkien ajoneuvojen syytä pysyä.

Itseäni sylettää ja ravostuttaa totaalisesti "mutkien" oikominen. Pelkästään sen takia, että se on aina ennalta arvaamatonta liikennettä kohdattaessa, koska oletuksena jokaisen kuuluu pysyä sillä omalla kaistallaan.
En ymmärrä näitä teiden "Mäkisiä, Rosbergeja ja Saarisia", jotka kuvittelevat, että heidän esikuvansakin ihannoivat oikomista. Eikö juolahda mieleen, että oikominen on kusetusta, itsensä ja muiden huijaamista, menemistä riman ali!?
Ärsyttää kun ihmiset eivät osaa ajaa kaistoillaan ja aiheuttavat näin aina vaaratilanteita. Ne tiemaalaukset on sitä varten, että tyhmempikin tietää missä kaista menee, mutta maalauksien yli ajavat kuluttavat maalaukset ja vaikeuttavat näin liikenteen kulkua, kun osaamattomat eivät sitten näe kaistoja ollenkaan. On se niin vaikeata. Laiskuutta, jos ei jaksa sitä rattia tai stongaa kääntää!
kaboom.gif

kyllä tämä toimii toiseenkin suuntaan!

viimekesänä sipoossa ajellessani (mopolla) oli tiessä oikealle kaartuva suht tiukka mutka ja sisämutkassa kallioleikkaus (nikkilästä ku lähtee boxin tielle päin) siinä sitte ajelin (onneks rauhassa että sai hyvin väistettyä) ku tuli joku PRKLeen "teini corolla" vastaan ihan täysin sitä mun kaistan reunaviivaa hipoen aivan täysin "limitillä" niin että "vounder baum" roikku peilissä suoraan ulkokaarteeseen päin!
kaboom.gif
(siis täysin pimeässä mutkassa ihan limitillä vastaantulijoiden kaistaa!!!) molemmat sai just sen verran väistettyä että mä mahduin mopoineni siitä oman puolen reunaviivan päältä ohi! siinä ku olis ollu autolla ni olis rytissy ja isosti! ei ollu kyllä nytkään kaukana!
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

vaikka joku nyt jotain mutkapätkää välillä kovempaa ajeliskin niin itse ainakin pidän ihan tyhjälläkin tiellä vauhdin sen mukaan että oma kaista riittää! sen kun tekee aina vaikka olis tyhjäkin tie niin on sitte helpompaa ku ei yllätä jokainen vastaantuleva auto niin että on pakko väistellä!

Tämän päivän tapahtumien vuoksi kirjoitan.Tänään ajoin h.autolla kuorma-auton perässä Vihtiin päin kun eräässä mutkassa tuli moottoripyörä vastaan ja aivan keskellä tietä.Kuorkki väisti melkein ojaan ja meikäläinen myös.
Onko idioottien autoilijoiden ihan pakko ängetä samalle pätkälle missä vetomiehet on vähän harrastamassa moottoripyöräilyä?

Mutkateille voisi tehdä vaikka huhtikuun ja syyskuun välillä pari puolentunnin aikaa päivässä jolloin saa liikkua autolla, ja muuten nuo tiet olisi sitten vetomiesten käytettävissä. Moottoripyöräilijätkin sentään odottaa koko talven tiellepääsyä, ei pitäisi olla paha vaatimus paikallisille asukkaille että odottavat puoli päivää tiellle pääsyä.

Tämän päivän tapahtumien vuoksi kirjoitan.Tänään ajoin h.autolla kuorma-auton perässä Vihtiin päin kun eräässä mutkassa tuli moottoripyörä vastaan ja aivan keskellä tietä.Kuorkki väisti melkein ojaan ja meikäläinen myös.
Onko idioottien autoilijoiden ihan pakko ängetä samalle pätkälle missä vetomiehet on vähän harrastamassa moottoripyöräilyä?

Mutkateille voisi tehdä vaikka huhtikuun ja syyskuun välillä pari puolentunnin aikaa päivässä jolloin saa liikkua autolla, ja muuten nuo tiet olisi sitten vetomiesten käytettävissä. Moottoripyöräilijätkin sentään odottaa koko talven tiellepääsyä, ei pitäisi olla paha vaatimus paikallisille asukkaille että odottavat puoli päivää tiellle pääsyä.
Tämä motoristi ei kylläkään ollut vetomies.Luulisin kuuluvan luokkaan "ei ennen ajanut "uusiomotoristi.Pyörä ja varusteet näyttivät aivan kuin olisi juuri kaupasta tulossa ja se ettei pysty korjaamaan loivassa mutkassa hiljaisessa vauhdissa(60-70) väärin valittua ajolinjaa vaan lukkiutuu niin paha.Kolaroi aivan varmasti ellei muut pysty tilanteita pelastamaan.
Pointti kuitenkin että motoristit noudattaisivat kaistasääntöjä vaikka muut eivät näin tekisikään.
Hyvää Pääsiäistä kaikille ja "maltti on valttia".

Back