Plootu
New member
Oon tässä tänä kesänä vähän leikkiny vmon moottoripyörällä, ER 5, ja voin todistaa, että on se erilaista kyytiä ku skootalla. Isoimmat erot on nää:
- Motskari on selevästi jalkojen välissä, niin että se kääntyy helpommin, melekein ajatuksen voimalla. Skootan päällä taas ratsastetaan vähän niinku ilmassa - ajajan kontakti mopoonon ohuempi - jolloin ohjaaminen on jähmeämpää ja hitaampaa. Motskarin selässä on vahvemmin sellainen tuntu, että se pysyy pystyssä, vaikka tie olis rosonenki.
- Motskassa yksi hyvä istuma-asento. Siinä jaksaa olla pitkään. Skode ei tue istujaa yhtä hyvin, kun jalat ei puristu minkään ympärille, mut toisaalta siinä voi röhnöttää monessa asennossa. (jos kehittäisin skoottia, virittäisin rungon sellaiseksi, että jalat puristaa sitä, kumma kun sellaista ei ole vielä standardiskootissa)
- Pyörien kokoero: motukka liukuu pehmeemmin, mutta tää jo tiedettiinki
- Skode on satakertaa helpompi ja sitä kautta turvallisempi, jos sattuu oleen kömpelys, niinku mä. Ei sekoiluita vaihteiden kaa.
- Skodessa on herrasmiehen helppoutta, tänäänkin vetelin skootalla töihin suorassa puvussa kaapuntiajoa eikä pikkusadekaan haitannut. Tarvikkeet penkin alla.
- Skootta suojaa tosihyvin kuskia sateella ja hyttyspilvessä (tosin plexin läpi on kurja tihrustaa sateess, jos ei nää sen yli)
Kumpi parempi? Matter of taste, of course. Mut ei niitä kantsi sillä tavalla vertailla. Kyse on siitä, mitä kukin haluaa tehdä. Joka tapauksessa Soomen nopeuksissa skootalla pääsee riittävän lujaa - sakot saa missä haluaa.
- Motskari on selevästi jalkojen välissä, niin että se kääntyy helpommin, melekein ajatuksen voimalla. Skootan päällä taas ratsastetaan vähän niinku ilmassa - ajajan kontakti mopoonon ohuempi - jolloin ohjaaminen on jähmeämpää ja hitaampaa. Motskarin selässä on vahvemmin sellainen tuntu, että se pysyy pystyssä, vaikka tie olis rosonenki.
- Motskassa yksi hyvä istuma-asento. Siinä jaksaa olla pitkään. Skode ei tue istujaa yhtä hyvin, kun jalat ei puristu minkään ympärille, mut toisaalta siinä voi röhnöttää monessa asennossa. (jos kehittäisin skoottia, virittäisin rungon sellaiseksi, että jalat puristaa sitä, kumma kun sellaista ei ole vielä standardiskootissa)
- Pyörien kokoero: motukka liukuu pehmeemmin, mutta tää jo tiedettiinki
- Skode on satakertaa helpompi ja sitä kautta turvallisempi, jos sattuu oleen kömpelys, niinku mä. Ei sekoiluita vaihteiden kaa.
- Skodessa on herrasmiehen helppoutta, tänäänkin vetelin skootalla töihin suorassa puvussa kaapuntiajoa eikä pikkusadekaan haitannut. Tarvikkeet penkin alla.
- Skootta suojaa tosihyvin kuskia sateella ja hyttyspilvessä (tosin plexin läpi on kurja tihrustaa sateess, jos ei nää sen yli)
Kumpi parempi? Matter of taste, of course. Mut ei niitä kantsi sillä tavalla vertailla. Kyse on siitä, mitä kukin haluaa tehdä. Joka tapauksessa Soomen nopeuksissa skootalla pääsee riittävän lujaa - sakot saa missä haluaa.