ongelma bi-xenoneissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kawa

New member
Ongelma on että kun pyörä on käynnissä ja vaihdat pitkät lyhyiksi niin sepä ei vaihdakkaan yrittää kyllä mutta palauttaa pitkät takasin.Pyörän ollessa sammuksissa virrat päällä toimii hienosti. Eli polttimothan on liikkuvat bi-xenon mallit.

Elikkä ajattelin että vika ois jännitteessä kun käydessähän se on jotain 14v ja se pitäs saada pudotettua varmaan siihen 12v tuntumaan että toimis oikeen.
Mikähän olisi kätevin tapa saada jännitettä hieman tippumaan kun jännite tulee akulta suoraan.
Olen miettinyt jännitteen tasaajia mutta miten käy latauksen sitten ...mhyyy...
Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan
thumbs-up.gif
 
Onhan se jännite niin autoissa ku pyörissäkin käydessä yli 14v joten ei se siitä voi olla kiinni, tai jos on niin ne on vialliset. Tarkista nyt kaikki liitokset vielä kerran.
 
Voihan ne olla vialisetkin mutta ei kyllä kiinnostaisi ruveta purkaan pois vaikka takuuseen menisikin kun aika iso homma asentaa.
Pitää vielä johdot kattoa mutta ei niissä kyllä oikeen vois olla vika kun toimii ok jos ei käynnissä.
 
Hain tuossa firman myynti-ilmoitusta niin sattui tämä silmään. Annan tässä nyt yhden vinkin mitä kannattaa ensimmäisenä tarkistaa.

Käyttöjännitteestä tuskin on nyt kyse...meidänkin liikkuvat sarjat toimivat myös 24V jännitteillä (kunhan ballastit vaihtaa 24V malleihin).
Eli liikkuvat Bi-xenonit joissa on kontrolliyksikössä sisällä releet (varmaan tässäkin kyseessä olevassa tapauksessa?), saattavat aiheuttaa mielenkiintoisia oireita joidenkin ajoneuvojen valojärjestelmässä. Lähinnä tuo johtuu siitä, että kontrolliyksikkö ei kuormita ajovalojohtoja, joka sitten varsinkin Japanilaismerkkisissä autoissa aiheuttaa silloin tällöin ongelmia. Kuorman puutteen takia H4-liittimiin tulevat jännitteet saattavat olla mitä sattuu. Tämä saattaa tulla kyseeseen myös moottoripyörissä. Itsellä ei ole kokemusta pyörien suhteen, koska vähän harvemmin mopoihin laitetaan noita liikkuvia. Kahden H4-umpion pyörät ovat vähän harvemmassa ja noita liikkuvan polttimon sarjoja harvemmin pystyy jakamaan kahteen (toimivaan) osaan, johtuen yhdestä kontrolliyksiköstä (yhden liikkuvan polttimon sarjoja on kuitenkin meilläkin tehty modifioimalla kontrolliyksikköä).

Eli nyt kannattaa tarkastaa ensimmäisenä mitä siihen H4-liittimeen tulee mopon ollessa sammuksissa ja vastaavasti käynnissä. Usein nuo Bi-xenonien kontrolliyksiköt ovat tarkkoja niistä jännitteistä. Jos katsot sitä halogeenipolttimoon tökättävää H4-liitintä johtojen suunnasta -- maa pitäisi tulla vasempaan pinniin aina, lyhyillä 12V (tai jotain väliltä 10-14V) tulee ylhäällä olevaan pinniin ja oikeassa pinnissä pitää olla tällöin 0V. Pitkillä vastaavasti yläpinnissä 0V ja oikealla 12V. Nyt jos siellä on jotain aivan muuta, niin ei muuta kuin halogeenipolttimo kiinni sinne toisen umpion vapaana roikkuvaan H4-liittimeen ja kokeilemaan josko nyt toimisi xenonit oikein...Tätä halogeenipolttimokikkaa voi toki kokeilla ensimmäisenä, ilman että edes mittailee mitään.
Jos toimi, niin sitten sinne pitää kehittää jotain kuormaa, polttimoa sinne on turha jättää killittämään katteiden sisään. Meiltä löytyy tuohon tarvittaessa sopiva vastusjohtopaketti H4-liittimellä.

Toivottavasti tästä oli apua.

Tero Partanen
Xenonkauppa Finland
Voipi kysellä lisää myös s-postitse: myynti@xenonkauppa.fi
 
Tuohan kuulostaa jo järkevälle. Itsellä on 2 umpion pyörä ja auto sarja joten sen takia pitäs toimia.
Pitää kokeilla laittaa poltin toiseen johtoon ja testata.
 
Ei auttanut toisen polttimon paikolleen laitto  
confused_orig.gif
bawling.gif

Pitää mittailla kun kerkeää että mitä sinne liittimelle tulee jännitteitä kun siellä se vika varmaankin on kuitenkin.
 
Mulla on alkanut toinen oikuttelemaan. Lähtee yleensä päälle vasta kun rämpyttää 2 kertaa pitkille ja takas. Mulla ei ole liikkuva malli
 
Lainaan vähän tätä ketjua kun en halua uuttakaan aloittaa, tässä käsitellään kuitenkin xenon valon ongelmaa...
Eli laitoin suizaan 2xH7 polttimoiden tilalle  xenon sarjan jossa on polttimot ja ballastit ihan normaalisti, kuitenkin tein sen siten että katkaisin polttimoiden johdot ja jatkoin niitä ~120cm, siten sain ballastit pois keulalta takakatteen sisällä oleviin hukkatiloihin siististi.
Lyhyt toimii kuin unelma, pitkä ei yleensä syty, ei edes sitkeällä yrittämisellä. Tallissa kun kokeileen niin joka 10. kerta toimii, mutta tienpäällä sitten ei taas millään. Johdot on tinattu uusiksi kahteen kertaan ja lopulta vaihdettu silikonieristeisiin, liitokset on suojattu kolminkertaisilla kutistesukilla ja koko paska kulkee silikoniletkussa... Eli en turhia kysele, ballastien vaihto keskenään ei auta, eli summa summaarum, onko se uus polttimo paska vai onko mitään muuta enää tehtävissä?
No en kyllä oikeesti oleta kenenkään tietävänkään mutta jollakin on ehkä saattanut olla sama ongelma. Viimeyön ajelun perusteella ei tosiaankaan ole mitään paluuta halogenien pimeään maailmaan.
 
Sama kauppa sama vika.. pitkät ei syty lähekään aina. Ballastit on kytketty mukana tulleella välipiuhalla. Pitäis varmaan vetää uudet piuhat ja laittaa oma rele jos se auttasi?
nixweiss.gif
 
Releet on ollut jo alusta asti, se vika kyllä löytyy siitä polttimosta, mä vaan odotin että joku tarjoo edes totain resistanssin kasvua tai jotain muuta hienoo...
Mulla on vissiinkin www.katuauto.fi kaupasta ostettu setti, ei vaan oikeen vissiin kuulu takuun piiriinkään kun on leikkaa&liimaa&jatka&kolvaa päässy käymään...
biggrin.gif

Jaa niin nää ei ole bixenon vaan ihan heterot  
tounge.gif
 
Lainaan vähän tätä ketjua kun en halua uuttakaan aloittaa, tässä käsitellään kuitenkin xenon valon ongelmaa...
Eli laitoin suizaan 2xH7 polttimoiden tilalle  xenon sarjan jossa on polttimot ja ballastit ihan normaalisti, kuitenkin tein sen siten että katkaisin polttimoiden johdot ja jatkoin niitä ~120cm, siten sain ballastit pois keulalta takakatteen sisällä oleviin hukkatiloihin siististi.
Lyhyt toimii kuin unelma, pitkä ei yleensä syty, ei edes sitkeällä yrittämisellä. Tallissa kun kokeileen niin joka 10. kerta toimii, mutta tienpäällä sitten ei taas millään. Johdot on tinattu uusiksi kahteen kertaan ja lopulta vaihdettu silikonieristeisiin, liitokset on suojattu kolminkertaisilla kutistesukilla ja koko paska kulkee silikoniletkussa... Eli en turhia kysele, ballastien vaihto keskenään ei auta, eli summa summaarum, onko se uus polttimo paska vai onko mitään muuta enää tehtävissä?
No en kyllä oikeesti oleta kenenkään tietävänkään mutta jollakin on ehkä saattanut olla sama ongelma. Viimeyön ajelun perusteella ei tosiaankaan ole mitään paluuta halogenien pimeään maailmaan.
Xenonien kyseessäollen (ja ylipäätään kun on hakkurit kyseessä) syöttöjohtimien kapasitanssi ja induktanssi vaikuttaa omalla tavallaan lopputulokseen. Tämän lisäksi sarjatuotantona tehdyissä kikkuloissa on aina myös omat toleranssinsa. Eli summasummarum jos ko. ballasteissa ei ole huomioitu lamppujohtimien kompensaatiota (joka on hankalaa) niin ne ei välttämättä pelaa pidemmillä piuhoilla vaikka käyttäisi minkälaista avaruuskumilla eristettyä platinaletkua.
 
Se orkkis 0,75 neliön on jatkettu 1,5 ehkä jopa 2.0 neliöisellä, kun kokeilee valoja siten että mopo ei käy kuuluu jostain sellainen särinä, ei paremmin määriteltävissä... missään ei näy läpilyömistä kuitenkaan.
Lisäksi bensapumppu rupeaa surisemaan toisinaan, koko xenon setti on suoraan akulta omaa johdotustansa, ohjausta lukuunottamatta.
 
Sain ongelman ratkaistua

Mittailin yks päivä miten plussat ja miinukset menee liittimessä ja niihin ei kyllä löytynyt oikeen mitään tolkkua. Plussa ja miinus vaihtoi välillä paikkaa ja tuli erikoisia osajänniteitä.

Sitten panin toisen mittajohdon runkoon suoraan, jolloin löytyi plussa pitkillä ja lyhyillä ihan oikein (aiemmassa viestissä tero kirjoitti mihin ne kuuluu tulla) eikä mitään epäselvää sen suhteen.
Joten kytkin niin että 2 johtoa eli plussat menee nyt suoraan liittimestä liittimeen (2 abiko naarasta ja 5cm johtoa välissä) ja miinuksen vedin suoraan runkoon.
Mutta tämä ei vielä riittänytkään vaan hetken päästä valot alkoivat edelleen temppuilla vaihdossa, joten toiseen lampun paikkaan pitää kytkeä kuitenkin vastus tai normaali H4 poltin jonka jälkeen valot toimii moitteetta kun niitä räpsyttelin edestakaisin
Toivottavasti joku ymmärsi mitä selitin  
biggrin.gif


Itsellä on projekti vastusten hankintaa vailla kun on ollut sairaana niin ei ole kerennyt hankkimaan vielä mutta ongelma on muuten ratkaistu. Näitä vastus paketteja kuulosti olevan xenonkauppa finlandissa myytävänä valmiinakin.
 
Bi. Ei liikkuvia osia ja jos haluaa asiaa niin ajatella, että toisen kaasutilan mennessä epäkuntoon toinen jää toimimaan. Miinuksena 2 ballastia.
 
Bi. Ei liikkuvia osia ja jos haluaa asiaa niin ajatella, että toisen kaasutilan mennessä epäkuntoon toinen jää toimimaan. Miinuksena 2 ballastia.
Toisin sanottuna kun lyhyiltä menee kammio niin pitkillä olisi vielä n.80% jäljellä ainakin minulla...  
confused_orig.gif


Pienellä kikkailulla samalla ballastilla ajaa kyllä molempia kammioita vuoronperään.

Mielestäni taloudellisin käytössä on laadukas liikkuva malli.
Tarkertelun voi kyllä korjata.
 
kawa: miten sulla on akku kestänyt kahta ballastia? koitan ite määrittää johtuuko xenoneista vai mistä että akku on aina heikossa hapessa ja jo kolmesti olen joutunut joko lataamaan tai mäkistarttaamaan.
 
En tiedä akun kestosta juurikaan kun pyörä on seissyt jo yli 2 viikkoa kun olen ollut sairaana mutta huomenna startataan joten sitten tietää enemmän.
Onko sulla akku tyhjentynyt seisonnassa ? Eihän noiden pitäs ottaa virtaa edes niin paljon kun tavalliset hehkut
 
Back
Ylös