Ongelma koson mittarin kanssa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kelju
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kelju

KTM 990SMT
Moi

Kokeilin hakua mutten löytänyt apuja. Elikkä Mittarina Koso RX1N Pyöränä Suzuki Gsxr-600 K2.Kierroslukumittari ei toimi. Kaikki muut toimii (öljynpaine+vapaan merkkivalo).

Olen kytkenyt kierrosluvun mittaus johdon ECM:boksin ja puolan väliin. Kytkentäkaavio
Elikkä kuvassa boksin ja puolan väliin (Sinivalkoinen johto). Muttei mittaa mitään. Olenko ihan hakoteillä vai onko mittarissa vikaa?
 
Kyllä sen pitäisi tuosta toimia. Eli joko mittari on sökö tai olet kytkenyt ihan väärää piuhaa mittarin puolelta.

Mittarin toiminnan voit testata vielä naputtelemalla tuota kierroslukupiuhaa 12V jännitteeseen. Sillä pitäisi saada ainakin jotain eloa viisariin.
 
Moi

Kokeilin hakua mutten löytänyt apuja. Elikkä Mittarina Koso RX1N Pyöränä Suzuki Gsxr-600 K2.Kierroslukumittari ei toimi. Kaikki muut toimii (öljynpaine+vapaan merkkivalo).

Olen kytkenyt kierrosluvun mittaus johdon ECM:boksin ja puolan väliin. Kytkentäkaavio
Elikkä kuvassa boksin ja puolan väliin (Sinivalkoinen johto). Muttei mittaa mitään. Olenko ihan hakoteillä vai onko mittarissa vikaa?
Todennäköisesti sulla on mittarin asetukset pielessä. Itelläni oli joskus ihan sama homma. En nyt muista miten ne vaihdettiin, mutta se oli joku sylinterimäärän+ sytytysajoituksen tms. säätö...
 
Kyllä sen pitäisi tuosta toimia. Eli joko mittari on sökö tai olet kytkenyt ihan väärää piuhaa mittarin puolelta.

Mittarin toiminnan voit testata vielä naputtelemalla tuota kierroslukupiuhaa 12V jännitteeseen. Sillä pitäisi saada ainakin jotain eloa viisariin.
Ok kiitos vinkistä. Kokeilen tuota kunhan kerkiän
biggrin.gif
 
Moi

Kokeilin hakua mutten löytänyt apuja. Elikkä Mittarina Koso RX1N Pyöränä Suzuki Gsxr-600 K2.Kierroslukumittari ei toimi. Kaikki muut toimii (öljynpaine+vapaan merkkivalo).

Olen kytkenyt kierrosluvun mittaus johdon ECM:boksin ja puolan väliin. Kytkentäkaavio
Elikkä kuvassa boksin ja puolan väliin (Sinivalkoinen johto). Muttei mittaa mitään. Olenko ihan hakoteillä vai onko mittarissa vikaa?
Todennäköisesti sulla on mittarin asetukset pielessä. Itelläni oli joskus ihan sama homma. En nyt muista miten ne vaihdettiin, mutta se oli joku sylinterimäärän+ sytytysajoituksen tms. säätö...
En muistanut laittaa avausviestiin mutta mittarista on laitettu asetus 4 sylinteriä ja 4 tahtia käyttöön. Siinä on kyllä vielä joku HI/LO asetus jota kokeilin molemmilla asennoilla.
 
Moi

Kokeilin hakua mutten löytänyt apuja. Elikkä Mittarina Koso RX1N Pyöränä Suzuki Gsxr-600 K2.Kierroslukumittari ei toimi. Kaikki muut toimii (öljynpaine+vapaan merkkivalo).

Olen kytkenyt kierrosluvun mittaus johdon ECM:boksin ja puolan väliin. Kytkentäkaavio
Elikkä kuvassa boksin ja puolan väliin (Sinivalkoinen johto). Muttei mittaa mitään. Olenko ihan hakoteillä vai onko mittarissa vikaa?
Todennäköisesti sulla on mittarin asetukset pielessä. Itelläni oli joskus ihan sama homma. En nyt muista miten ne vaihdettiin, mutta se oli joku sylinterimäärän+ sytytysajoituksen tms. säätö...
En muistanut laittaa avausviestiin mutta mittarista on laitettu asetus 4 sylinteriä ja 4 tahtia käyttöön. Siinä on kyllä vielä joku HI/LO asetus jota kokeilin molemmilla asennoilla.
Ok, mutta näiden säätöjen lisäksi oli vielä joku erillinen säätö, missä oli eri vaihtoehtoja... Hemmetti kun ei muista, mutta se oli jotain signaalinsykäyksiä/sekunti tjsp.. Vaihtoehtoina oli eri lukuja, jotain 4...8...16..
 
Mittarin asetuksista tuo hi/lo on ainoa joka vaikuttaa siihen, että lukeeko mittari signaalia. Sylinteri- ja tahtiasetukset vaikuttavat sitten näytettyyn kierroslukuun, mutta jotain eloa pitäisi tulla vaikka nämä laittaisi miten tahansa.

4 sylinteriä / 4 tahtia ei välttämättä muuten ole oikea asetus tässä tapauksessa. Muistaakseni mittari olettaa saavansa kaksi pulssia per kierros tällä asetuksella. Kun taas tässä tapauksessa tuolta yhdeltä puolalta tulee luultavasti yksi pulssi per kaksi kierrosta, tai mahdollisesti pulssi per kierros riippuen ECU:n tavasta ohjata puolia. Eli oikea asetus saattaisi olla 1 sylinteri / 4 tahtia. Mutta nämä nyt on helppo hakea kohdalleen kokeilemalla kunhan mittariin saa jotain eloa.
 
Kyllä sen pitäisi tuosta toimia. Eli joko mittari on sökö tai olet kytkenyt ihan väärää piuhaa mittarin puolelta.

Mittarin toiminnan voit testata vielä naputtelemalla tuota kierroslukupiuhaa 12V jännitteeseen. Sillä pitäisi saada ainakin jotain eloa viisariin.
Kokeilin tuota johdon naputtelua, ei viisari värähdäkkään. Mittasin vielä vielä johtimen liittimelle saakka ja ehjä on johto. Ei auta sitten muu kun mennä mittarin kanssa kauppaan
sad_orig.gif
 
Laita sylinteriasetuksiin puolien lukumäärä,eli jos sulla on kaksi puolaa,niin asetukseksi kaksi sylinteriä jne.toimi ainakin mulla,oli sama vika!
 
Elikkä oikea asetus oli 4 tahtia, yksi sylinteri ja Hi asetus. En ollut naputellut akun napaan riitävän rytmikkäästi.

Iso kiitos kaikile jeesanneille
biggrin.gif
 
Back
Ylös