Mites reissu meni?
Venäjällä liikkuessa täytyy huomioida muutama asia;
Liikenne on sekavaa. Vauhtia on kaluston kuntoon nähden aivan liikaa. Turvavälit on tuntematon käsite. Ja vaarallisimmat tilanteet syntyy kun musta (lähes aina musta sekä tummennetuilla ikkunoilla) oleva bemari tai mersu tulee takaa ja painaa autoletkan ohi vastaantulevien kaistalla vaikka vastaan tulee autoja. Eli kannattaa kokoajan vahtia taustapeiliä ja ohituksiin ei riitä että vain vilkaisee peiliä. Bemarit tulee kovaa. Nimim. pari kertaa tosissaan säikähtänyt.
Toisaalta kun kaikki on tottuneet ko. liikennekäyttäytymiseen niin pelisäännötkin on muotoutuneet selkeiksi. Sääntönä on esim. että vastaantuleva väistää jos ohittaja on musta uudehko auto. Miliisistäkin varoitellaan mukavasti. Ajovaloja ei polteta koska ne voi kulua. Jos kuitenkin vastaantuleva auto sytyttää valot ja heti perään sammuttaa ne niin kannattaa pudottaa nopeutta.
Sakoista selviää rahalla. Tai tekeytymällä tyhmäksi ja puhumalla vain suomea (helppoa jos ei muuta kieltä osaakaan).
Ruuhkaliikenteessä _pitää_ puikkelehtia autojen välistä jonon keulille. Toki kaikki autoilijat ei kovin innokkaasti tilaa anna mutta useat taas jopa opastavat paremmin vetäville kaistoille viittilöimällä. Ruuhkaliikenteessä seisovien kahden kuorma-auton välistä ajaessa kannattaa vilkaista jonon keulille josko jono no lähdössä liikkeelle. Kuorma-autokuskit ei välttämättä huomaa mopoa ja voivat liikkeellelähtiessä kiilata mopoilijan väliinsä. Ei tarvita kuin hipaisu tangonpäihin ja mopo onkin jo isojen pyörien alla muusina.
Bensaahan saa Venäjältä siinä missä Suomestakin. Ei venäläiset autot pelkällä hapella kulje. Pienitankkisessa vehkeessä kannattaa olla kuitenkin muutama litra varabensaa. Hätätilassa voi marssia lähimpään taloon ja ostaa ladasta bensat. Kun maksaa vaikka euron litra niin venäläinen siihen hintaan käy vaikka varastamassa naapurinkin bensat. Eikun oikeesti ihmiset venäjällä on hyvinkin ystävällisiä ja saattavat nähdä paljonkin vaivaa auttaessaan ulkomaista turistia.
Pyörä kannattaa lukita kunnolla. Kaarilukoilla kun kytkee kaksi pyörää yhteen ei niitä ainakaan työnnetä pois. Paras tapa on maksaa parkkipaikasta / tallista. Jos on kaupungissa niin maksullisia stajankoja on joka korttelissa.
Teissä on reikiä. Riittävällä vauhdilla railoista ja kuopista yleensä lentää yli mutta joskus reikä tiessä on niin suuri että yli ajaessa voi seuraukset olla vakavat. Yleensä kuitenkin reiät voi kiertää vauhtia hidastamatta ja tämän vuoksi ajaminen venäjällä onkin mielenkiintoista eikä tylsään tiehen pääse turtumaan niinkuin suomessa. Haittapuolena on se ettei ehdi/uskalla rauhassa katsella sivuilla aukeavia maisemia. Toki venäjältä hyvääkin tietä löytyy. Esim. Syväriltä Pietariin on ihan huipputietä. Hieman karkeampaa asfalttia kuin Suomessa mutta onpahan pito sateella vähän parempi
Porukassa ajaessa yleensä letka hajoaa. Autoja punkee väliin ja kaupungissa kaikki eivät ehdi ehkä samoista valoista. Keulakuskilla onkin vastuu että odottaa välillä perästätulijoita. Kannattaa myös sopia käytäntö millä perässätulija ilmoittaa että haluaa pitää tauon. Ei ole kiva ajella takaisinpäin kilometrejä katsomaan onko viimeisenä tullut prätkä kaatunut, kuski kusella, pyörä rikki vai onko miliisillä ollut asiaa.