Onko Pannarista arkipyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja boomerang
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

boomerang

New member
Sitä tässä pähkäilen. Olen jotenkin iskenyt silmäni Pannariin, tiedän sen hyväksi matkapyöräksi. Mutta mites normipyörittelyssä kehä 3-olosuhteissa ja välillä kaupungissakin? Ja sitten vielä: Onko st1100 suojaava ajella kylmillä ilmoilla? Riittääkö normaalipleksi 174 pitkälle kuskille? Vai olisiko st1300 hirmuhintansa väärtisti parempi säätöplekseineen päivineen?

Pannarista löytyy asiaa myös os. Pan Fun Club

Itsellä alkaa toinen kausi ST13:sta ja mielestäni se soveltuu hyvin myös pikkupyörittelyyn, on näppärä hitaassa ajossa ja kaupungissa. ST11 on tässä hieman parempi, mutta tottumuskysymys.

Omien ajotaitojen puitteissa täällä Orgissakin suositut mutkapätkät ovat kivaa vaihtelua matkantekoon, johon pyörä on tehty.

Moottorin vääntö sallii tyhjäkäynnillä ajelun ja tutustumisen kaupunkien nähtävyyksiin ja rantabulevardeille kävelyvauhdilla.

Takalaukkuun mahtuu kaljalava ja kauppakassi, joten sillä voi päivittäistavara-asiansa hoitaa.

Minusta siis loistava jokapaikan pyörä
062802jumpie_prv.gif

t.Tonza

jos englannissa poliisi käyttää pania, niin eiköhän se käy ihan mihin vaan.

...ja on ollut varsin suosittu/hyväksytty pyörä myös pikalähetti käytössä esim. Englannissa.
Eli käy myös hyvin ruuhka-ajoon (istuma-asento/peilit jne.) eli käy myös pyörittely ajoon tuntityöläiselle.
Ainut varsinainen ongelma on varmaankin tämä parkkaaminen/työntäminen (n.320 kg), mutta taitava motoristihan varoo näitä paikkoja...
tounge.gif

Vakio pleksi on luultavasti ihan ok. 174 cm ja kahvanlämppärit ovat hyvä lisävaruste jos on tarkoitus käyttää pyörää kaikilla keleillä.
Matka-ajossa kuskin pituus/pleksin korkeus on matkustusmukavuuden kannan ratkaiseva.
Kaikki yllä mainitut kannanotot koskeva mallia ST 1100.
Käyttövarmuus, viattomuus,huollon helppous on ks. pyörän paras ominaisuus....

Itse ajelin pannarilla n. 8000km, mutta tulin siihen tulokseen, että se oli MINUN makuuni liian kömpelö varsinkin kaupungissa tms. ajellessa koska se on raskas parkkeerata ja "manoveerätä". Eikä se oikein mutkatiellekään taivu johtuen juuri tuosta suurehkosta painosta ja korkeasta painopisteestä.
Parhaimmillaan pannari on kaksi päällä ajettaessa matka-ajoa, kunhan varoo huojumistaipumuksia yli 100km/h nopeuksissa...Takamatkustajalle ST1300 on varmasti paras mitä markkinoilta löytyy, kun unohdetaan LT:t ja Wingit.
Vakiopleksi (säätöineen) riitti varsin hyvin ainakin tämmöiselle hukkapätkälle (176cm)...

Itse ajelin pannarilla n. 8000km, mutta tulin siihen tulokseen, että se oli MINUN makuuni liian kömpelö varsinkin kaupungissa tms. ajellessa koska se on raskas parkkeerata ja "manoveerätä". Eikä se oikein mutkatiellekään taivu johtuen juuri tuosta suurehkosta painosta ja korkeasta painopisteestä.
Parhaimmillaan pannari on kaksi päällä ajettaessa matka-ajoa, kunhan varoo huojumistaipumuksia yli 100km/h nopeuksissa...Takamatkustajalle ST1300 on varmasti paras mitä markkinoilta löytyy, kun unohdetaan LT:t ja Wingit.
Vakiopleksi (säätöineen) riitti varsin hyvin ainakin tämmöiselle hukkapätkälle (176cm)...
Mistä ihmeen korkeasta painopisteestä?
Ainakin ST1300 on saanut juurikin kehuja matalan painopisteen tuomasta ketteryydestä.
Painoahan pannarilla on, mutta häviää kuin tuhka tuuleen kun liikkeelle pääsee.
Mutkateillä tuo möhkäle on yllättävän ketterä päästellä kovaakin vauhtia, en oikein ymmärrä miten paljon paremmin tuon luokan pyörän sitten pitäis taipua
biggrin.gif

Ja kyl maar sillä pujottelee ihan huvikseen kaupungillakin, pyörii oikeen nätisti
062802jumpie_prv.gif

3446220107_e293304833_o.jpg

Mistä ihmeen korkeasta painopisteestä?
Ainakin ST1300 on saanut juurikin kehuja matalan painopisteen tuomasta ketteryydestä.
Painoahan pannarilla on, mutta häviää kuin tuhka tuuleen kun liikkeelle pääsee.
Mutkateillä tuo möhkäle on yllättävän ketterä päästellä kovaakin vauhtia, en oikein ymmärrä miten paljon paremmin tuon luokan pyörän sitten pitäis taipua
biggrin.gif

Ja kyl maar sillä pujottelee ihan huvikseen kaupungillakin, pyörii oikeen nätisti
062802jumpie_prv.gif

3446220107_e293304833_o.jpg
Alleviivaankin sanaa MINUN mielestäni...Vertaan tuossa pannaria nykyiseen pyörääni joka on pannariin verrattuna ihan erilainen, eli: ei kömpelö,ei raskas,ei huoju tuulessa, matalampi painopiste, tehoa järjettömästi enemmän...yms.
-Tämä siis vain vertailun vuoksi erilaiseen prätkään EI toisiin matkapyöriin!

Pannari on silti edelleen mielestäni hyvä MATKApyörä, ellei paras!

Sitä tässä pähkäilen. Olen jotenkin iskenyt silmäni Pannariin, tiedän sen hyväksi matkapyöräksi. Mutta mites normipyörittelyssä kehä 3-olosuhteissa ja välillä kaupungissakin? Ja sitten vielä: Onko st1100 suojaava ajella kylmillä ilmoilla? Riittääkö normaalipleksi 174 pitkälle kuskille? Vai olisiko st1300 hirmuhintansa väärtisti parempi säätöplekseineen päivineen?
Minulla on ST1100 arkipyöränä, kun ei ole varaa erikseen arki- ja pyhäpyörää pitää!
tounge.gif

Ollut 6 vuotta, ja reilu 60 000 km tänä aikana olen sillä ajellut työmatkat sateessa ja poudalla, ja reissussa ollessahan sataa aina.

Sehän on todella hyvä arkipyörä, lupsakka ajaa, ei vaadi vinguttamista eikä herätä aggressioita juuri kenessäkään, ellei kuski oikein sitä yritä. Peilit on (yksin ajaessa) hyvät, kun laittaa vielä laajakulmapalat peilin nurkkaan, ei tarvi kaistaa vaihtaessa edes päätä juuri käännellä.

Olen siis tykännyt. Raskashan se vähän on, mutta eihän se haittaa kuin "peruuttaessa", eli pysäköinti, jos mahdollista, kannattaa tehdä niin, ettei ylämäkeen tarvi pakittaa. Tietysti paino vaatii pysähtymismatkaa jonkin verran, varsinkin kun kovassa jarrutuksessa takapyörä lukkiutuu herkästi ilman ABS-systeemiä. Toisaalta moottorijarrulla pärjää ennakoimalla mukavasti.

Kate suojaa suht hyvin, ristiselkään tulee kylmällä ilmalla pyörrettä, ja kädet vähän suojattomat, minulla ei ole lisävarusteena myytäviä siivekkeitä peileissä. Pikkupakkasilla olen ajellut kuitenkin kahvanlämmittimet apunani. Katteen "suojakertoimesta" on toisaalta haittaa kuumalla, varsinkin kun liikennevaloissa fleksi käynnistyy puhaltamaan kuumaa katteen sivuilta.
shaun.gif

Olen 180 cm, ja on minulla hiukan vakiota korkeampi tarvikepleksikin, mutta enimmäkseen ajan vakiopleksillä, en oikein osaa ottaa kantaa, pleksin riittävyys on makuasia. Ja voihan siihen ostaa tuuliohjaimen.
Myöskään ST1300 ei ole tuttu, ilmeisesti kuitenkin ketterämpi lyhyemmän akselivälinsä ansiosta. Ja nykyaikaisemman näköinen.

Voihan sitä isolla matkapyörälläkin hoitaa kaikki ajonsa. Se vain on iso ja painava, eli varsinkin kaupunkiajoon ja käytännössä myös mutkatieajoon löytyy monta hauskempaakin vaihtoehtoa. Kysymys on siitä, paljonko painotat tuota mukavuutta matkanteossa.

ps. minulla oli kerran Gileran 200cc 2-tahtiskootteri, 22hv vakiona, tämä oli vähän piristetty ehkä 25-30hv, variaattoriveto, paino tuskin mitään, ja akseliväli luokkaa metrin. Ja mikä parasta, ihan moposkootterin näköinen ja kokoinen. Sen hauskempaa kaupunkipyörää ei ole olemassa, kyllä kotilokuskeilla pyöri silmät päässä, kun "mopo" lähti liikennevaloista kuin mummo hangesta, savupilven jäädessä muistoksi... takapyörällä ajokin oli kyseisellä laitteella oikein hupaisaa, tuolla vähän innostuin ajelemaan takurilla, vaikken moisia yleensä edes harrasta.

Pysäköiminenkin oli _vielä_ kätevämpää kuin yhdelläkään moottoripyörällä, koska tuo on niin lyhyt (ja kevyt), että sen tunki helposti aivan minne vain. Tehomäärä ei paperilla päätä huimaa, mutta noin pientä laitetta se liikuttaa rivakasti, ja kun ei tarvitse vaihteitakaan sohlata. Optimaalinen kaupunkipyörä on tuollainen. Toiseksi optimaalisin on sitten joku iso enska tai supermoto.

Tuossa yläpuolella on kehuttu Pannaria paljon, niin ja ihan aiheesta:) Huojumiseen vaikuttaa kovasti rengastus ja se kuinka alusta on säädetty. Kun vertaan ajo-ominaisuuksia edelliseen pyörään, Deauvilleen, niin kyllä Pannari on vaan paljon tukevampi ja vakaampi, varsinkin kaksi päällä.
Sitten toinen juttu, en ole niin kovinkaan korkea, 175, mutta molemmat kantapäät saan maahan, mikä on aika oleellinen juttu.
niin, Pannariaiheisia viestejä http://www.panfun.fi/ on jo yli 2000kpl, vaikka foorumi on vasta viikkoja vanha. Siellä nyt juttua alustan säätämisestä ym mielenkiintoisesta.

Huvittaa kun sanotaan(vielä entinen pannari-kuski) ettei Pannari taivu mutkatiellä...
biggrin.gif
..meillä on ollu joka kesäisellä Alppireissulla eräitäkin Pannareita letkassa mukana ja jos on osaava kuski, on Pannarit tulleet kovemmassakin ajossa mukana sen mitä kanttivarat antaa myöten...kuskista se on kii...kukkahatut...
tounge.gif
tounge.gif

Ei, eikä juhlaankaan.

edit: jaa, no joo, menee se jakeluautona.
Jakeluauto verifioitu täälläkin. Koska minun autoni poistuu liikennäkäytöstä kesäksi, ei perhe enää lastaakaa lehtihyllyn täyttyessä jätepaperia auton peräkonttiin kuten talvella, vaan Pannarin sivu- ja takalaukkuihin. Minun tehtäväni on sitten pudotella ne lehdet kauppareissulla Moolokin kitaan.

Mutta sitä piti sanomani, että älkäämme toki unohtako pizzoja! Pan toimii oikein hyvin paitsi jakeluautona, myös pizzataksina. Takalaukkuun mahtuu useampia pinoon.

Aloittajalle kommentoisin, että riippuu arkipyörän vaatimuksista.

Olen jo aiempina kesinä ihmetellyt mitä motoristi tekee autolla kesällä, joten viime kesänä laitoin minun käytössäni olevan auton pois liikenteestä heti kun kevään pihatöihin liittyvät perävaunukeikat oli hoidettu. Tästä paljastuu heti yksi Pannarin huono puoli arkikäytössä. Ainakin minusta Volvolla on parempi vetää perävanua  
tounge.gif

Päivittäiset työmatkani ym. olen tottunut hoitamaan moottoripyörällä jos kuljetuskapasiteetti suinkin riittää. Perheen yhteiset reissut ajetaan sitten vaimon autolla.

Se on sitten jokaisen oma asia onko raskaansarjan matkapyörä *riittävän helppo* kaupunkipyörityksessä. Minusta on, ajoinhan BMW R1150RT:llanikin samalla tavoin kakki ajoni joissa tilat riittivät. Siiloin piti tosin noutaa pizzat autolla koska vanhan BMW:n takalaukussa alkaa olla ahdasta kun siellä on varahanskat ja pari korvatulppia.

Vaikka Bemu oli mielestäni matkalla mukavampi ajaa ja kaupungissa raskaampi ja kömpelömpi, ei sekään minusta mitenkään kaupunkiajoa estänyt. Pannari on sentään reilusti helpompi käsitellä matalamman painopisteen, joustavamman moottorin ja voimansiirron vuoksi. Ammattilaiset koeajajat ovatkin verranneet ST1300 mallia suureen skootteriin muutenkin kuin ulkonäöltään.

Mikä tahansa 300 kiloinen on raskas pyöritellä ilman konevoimaa, mutta ei Pan tuossa suhteessa ole kokoisiaan pahempi vaan oikeastaan päinvastoin.

Omasta näkökulmastani katsottuna tavallinen nakupyörä olisi ylivoimaisesta käsiteltävyydestään huolimatta matkapyörää rasittavampi arkikäytössä.

Kuulostaa radikaalilta väitteeltä ja ilman muuta se perustuukin arvostuksiin ja käyttötottumuksiin.

Käyttöpyörässä pitää olla aina tavaratila mukana töissä tarvittavia työkaluja, kamppeita ja työpaikalle kotoa soiteltavia kauppalistoja varten. Bemuani edeltänyt Bandit oli Wingrackiin kiinnitettyjen sivulaukkujen kohdalta 102 cm leveä, Panin vakiolaukkujen ulkosyrjät ovat vain 82 cm leveällä. Puhelimen akun hyytyminen ei ole ongelma koska laturi ja muutama muu kätevä pikku nippeli on hanskalokerossa aina saatavilla jopa ajon aikana ja rauhallisessa ajossa ei tarvi joka ilta ajaa bensiksen kautta kun polttoainetta on mukana 500 km ajoon.

Moottoripleksi sallii hiljaisen etenemisen moottoritiellä ja tuulettamisen kaupungissa, taikka oman suosikkini, moottoripleksi kylillä pyöriessä ylös ja kypärän visiiri kokonaan auki.

Nämä kaikki pätevät suurimpaan osaan raskaansarjan matkamopoja pätkäajossa arjen keskellä, joten rehellisesti voin sanoa, että mikä tahansa matkapyörä on minulle työmatka-ajossa mieluisampi kuin joku muu genre.

Jos raskaan matkapyörän ostajalla käsiteltävyys on tärkeää, niin valinta on silloin tehtävä FJR:n ja Panin välillä. Jos se kaupunkikäsiteltävyys on oikein tärkeää, niin silloin IMHO FJR voittaa.

Kaupunkiliikenteessä näkyvyys myös taakse on tärkeää ja parhaat peilit mitä olen moottoripyöristä löytänyt ovat olleet kiinnitettynä BMW RT:n ja Panin katteisiin. Molemmat ovat suuret, ja kaikissa tilanteissa täysin värinättömät. Ja molemmat pitää osata suunnata oikein etteivät omat lapaset peitä näkymää.

ST1100 en voi verrata kun en vanhaa ole koskaan ajanut, mutta minulle ST1300:n mukavuus on joka lantin arvoinen, koska se on täysin vakiona hiljaisin moottoripyörä jolla olen saanut ajaa. Vahvana kakkosena on sitten edellinen RT:ni ylikokopleksillä.

ainahan tollanen pyörä on kompromissi. pitäs miettiä mille pistää painoa eniten.

ketteräksihän tuota ei voi sanoa.

paino häviää ku liikkeele pääsee, mut siel se kuiteski on. koittakaappa päästää kallistumaan pikkasenkin liikaa...

suurinpana haittana hitaaseen kaupunkikruisailuun on ykkönen joka saisi olla hieman lyhyempi.saman ykkösen vuoksi liikkeelle lähtö pitää olla sellainen hieman reippaampi kaasun käytön suhteen.

mut jos matkanteko on pääasia niin yleismatkapyöränä parhaimpia ellei paras.

huojumiset yms on höpönlöpöä. renkaista ja paineista on tarkka.
mistä löytyy pyörä joka ei kovassa vauhdissa yksiajettaessa pikkasen reagoisi tuuleen. etenkin niittyladonkokoisen takalaukun kanssa?

Niin mitähän tähän voisi/osaisi lisätä kun kaikki tärkeimmät pannarin ominaisuudet on jo kerrottu, en tiedä millaisilla renkailla nämä uusimmat pannarit tulevat mutta kolme ensimmäistä kautta battlaxeilla ajaneena ja nyt pari viime kautta pilot road2:lla (niin, ei täällä savossa vieläkään ole päässyt uutta kautta aloittamaan) voin sanoa että rengastuksen suhteen pannari on kyllä todella tarkka.

Tuohon aloittajan kysymykseen jotta millainen se on arkikäytössä, niin minulla se ei ole muussa käytössä oikein ole koskaan ollutkaan, työmatkaa, kaupunkiajoa ja muutaman sadan kilometrin lenkin verran kerrallaan matka-ajoa.

Vaikka tässä onkin harrastuksesta kyse, eurojahan ei silloin kuulemma todelliset motoristit laske,  niin ei voi olla kehumatta pannarin pientä kulutusta, lähes 600 km yhdellä tankillisella kulutuksen ollessa 4.7 litraa on kunnioitettava lukema tuollaiselle keijukaiselle.

Mikäli vaan tunnet itsesi pitkäksi niin silloin ei tarvitse pysähtyessään esim. liikennevaloihin olla kovin tarkka mihin pannarin sijoittaa, omalla kohdallani kun pituutta on vajaa 170 cm niin mielellään ajaa uran pohjalle jotta saa varmasti molemmat jalat tukevasti, muutaman kerran läheltä piti tilanteen oppineena.

Vaimon mielestä polvikulma takana on vajaa 180 senttiselle hiukan liian tiukka, josko seuraavassa malliuudistuksessa olisivat siihen puuttuneet, muuta huomautettavaa hän ei takaa ole löytänyt. Pannarissa alkaa ikä mielestäni näkymään pahiten katkaisimissa ja kojelaudassa.

Vaikka omalla kohdallani pannarilla ei ole tullut käytyä vieläkään   kotimaan rajojen ulkopuolella niin tuskinpa olisin hankkinut muunlaista pyörää, on se sen verran nautinnollista sillä ollut ajaa.

Edit: No joo, se etupää on mielestäni aivan liian löysä, ei sisällä mitään säätöjä, siinä honda antaa liikaa tasoitusta muihin ja nyt kun tarkemmin ajattelee niin pannarin hinnalla pitäisi saada yhtä paljon elektroniikkaa kuin bemariinkin.
Jos BMW tekisi RT:n jossa olisi Hondan värinätön, vääntävä moottori ja tarkka ja hiljainen vaihteisto niin voisin seuraavaksi pyöräksi ajatellakin bemaria mutta tällä hetkellä perhe-elämää, lasten ollessa vielä niin pieniä, tämä motorismi on minussa hiukan laantunut.

Back