Aloittajalle kommentoisin, että riippuu arkipyörän vaatimuksista.
Olen jo aiempina kesinä ihmetellyt mitä motoristi tekee autolla kesällä, joten viime kesänä laitoin minun käytössäni olevan auton pois liikenteestä heti kun kevään pihatöihin liittyvät perävaunukeikat oli hoidettu. Tästä paljastuu heti yksi Pannarin huono puoli arkikäytössä. Ainakin minusta Volvolla on parempi vetää perävanua
Päivittäiset työmatkani ym. olen tottunut hoitamaan moottoripyörällä jos kuljetuskapasiteetti suinkin riittää. Perheen yhteiset reissut ajetaan sitten vaimon autolla.
Se on sitten jokaisen oma asia onko raskaansarjan matkapyörä *riittävän helppo* kaupunkipyörityksessä. Minusta on, ajoinhan BMW R1150RT:llanikin samalla tavoin kakki ajoni joissa tilat riittivät. Siiloin piti tosin noutaa pizzat autolla koska vanhan BMW:n takalaukussa alkaa olla ahdasta kun siellä on varahanskat ja pari korvatulppia.
Vaikka Bemu oli mielestäni matkalla mukavampi ajaa ja kaupungissa raskaampi ja kömpelömpi, ei sekään minusta mitenkään kaupunkiajoa estänyt. Pannari on sentään reilusti helpompi käsitellä matalamman painopisteen, joustavamman moottorin ja voimansiirron vuoksi. Ammattilaiset koeajajat ovatkin verranneet ST1300 mallia suureen skootteriin muutenkin kuin ulkonäöltään.
Mikä tahansa 300 kiloinen on raskas pyöritellä ilman konevoimaa, mutta ei Pan tuossa suhteessa ole kokoisiaan pahempi vaan oikeastaan päinvastoin.
Omasta näkökulmastani katsottuna tavallinen nakupyörä olisi ylivoimaisesta käsiteltävyydestään huolimatta matkapyörää rasittavampi arkikäytössä.
Kuulostaa radikaalilta väitteeltä ja ilman muuta se perustuukin arvostuksiin ja käyttötottumuksiin.
Käyttöpyörässä pitää olla aina tavaratila mukana töissä tarvittavia työkaluja, kamppeita ja työpaikalle kotoa soiteltavia kauppalistoja varten. Bemuani edeltänyt Bandit oli Wingrackiin kiinnitettyjen sivulaukkujen kohdalta 102 cm leveä, Panin vakiolaukkujen ulkosyrjät ovat vain 82 cm leveällä. Puhelimen akun hyytyminen ei ole ongelma koska laturi ja muutama muu kätevä pikku nippeli on hanskalokerossa aina saatavilla jopa ajon aikana ja rauhallisessa ajossa ei tarvi joka ilta ajaa bensiksen kautta kun polttoainetta on mukana 500 km ajoon.
Moottoripleksi sallii hiljaisen etenemisen moottoritiellä ja tuulettamisen kaupungissa, taikka oman suosikkini, moottoripleksi kylillä pyöriessä ylös ja kypärän visiiri kokonaan auki.
Nämä kaikki pätevät suurimpaan osaan raskaansarjan matkamopoja pätkäajossa arjen keskellä, joten rehellisesti voin sanoa, että mikä tahansa matkapyörä on minulle työmatka-ajossa mieluisampi kuin joku muu genre.
Jos raskaan matkapyörän ostajalla käsiteltävyys on tärkeää, niin valinta on silloin tehtävä FJR:n ja Panin välillä. Jos se kaupunkikäsiteltävyys on oikein tärkeää, niin silloin IMHO FJR voittaa.
Kaupunkiliikenteessä näkyvyys myös taakse on tärkeää ja parhaat peilit mitä olen moottoripyöristä löytänyt ovat olleet kiinnitettynä BMW RT:n ja Panin katteisiin. Molemmat ovat suuret, ja kaikissa tilanteissa täysin värinättömät. Ja molemmat pitää osata suunnata oikein etteivät omat lapaset peitä näkymää.
ST1100 en voi verrata kun en vanhaa ole koskaan ajanut, mutta minulle ST1300:n mukavuus on joka lantin arvoinen, koska se on täysin vakiona hiljaisin moottoripyörä jolla olen saanut ajaa. Vahvana kakkosena on sitten edellinen RT:ni ylikokopleksillä.