Onko ratas vaihtoa vaille?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jingis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jingis

New member
ketju.jpg


Kaipaako mielestäsi tämä takaratas vaihtoa?

T: amatööri :D
 
Ei. Kyllä sillä vielä ajaa. Ketjun linjauksen tarkastaisin kyllä, on vähän syönyt piikkien reunaa.
 
Kuinka linjaus tarkastetaan?

Esim. laittaa Takarattaan kupeeseen teräsviivain kiinni ja katsoo osuuko sen toinen pää kuinka suoraan eteenpäin ketjuun nähden.

Tuosta tarkistaisin kyllä eturattaankin samalla ,koska se saattaa olla huomattavasti kuluneempi kuin tuo takanen, koska näyttää tuon takasenkin piikin muoto jo pikkasen muuttuneen, entä ketjut, nouseeko miten paljon irti takarattaalta, kun vetää niitä irti takaa rattaasta.
 
Crossipyörässä kun rengas-, ketju- ja rataleikkiä tehtiin alvariinsa, opittiin äkkiseltään niinkin yksinkertainen tapa kuin pyörittää pukilla takarengasta ja katsoa läheltä että rattaan piikki menee ihan keskelle ketjun "reikää". Jos linjaus oli ketuillaan sen huomaa aika selvästi siitä että piikki osuu ketjun reiän jompaan kumpaan reunaan. Toki mauserilla on myös helppo mitata akselireiän reunasta akselin keskelle tai säätöpalan etureunaan että mitta on sama.
 
Ketjua koitin nostaa rattaan uloimmasta päästä irti mutta ei noussut ollenkaan, tarviiko enemmän voimaa?

Ainakin ketjukireys ihan ok kun tuuman verran liikkui väljästä kohti ylösalas.

k6 gixxu kyseessä.

eturattaat kyllä pitäisi tarkistaa myös, ilmeisesti kotelo pitää purkaa. en perehtynyt yhtään onko iso homma :p
 
Kannatan myös eturattaan tarkistusta. Omassa mopossa alkoi ketjut"rallattamaan" kun mopoa työnsi eteenpäin kun niillä oli ajettu vajaa 20tkm. Eturattaan vaihdolla pääsi tästä eroon ja itse uskon eturattaan kuluvan nopeammin kuin takaratas.

Tämähän on loppujen lopuksi pelkkä uskon asia, mutta uskon eturattaan vaihdon olevan halpasijoitus kun sen tekee kerran ketjurataspaketin eliniän puolessa välin:p Tämä on pelkkää mutua ja ei perustu muuhuin kuin omaan mielikuvaan...

Jos rattaat ovat selvästi kuluneet ja rattaiden piikit alkavat kääntyä niin tällöin ei auta uusien rattaiden vaihto, sillä venynyt ketju syö nopeasti uuden rattaat pilalle. Sama tapahtuu uudelle ketjulle jos sen vaihtaa vanhoille rattaille.

Ps. Täällä orgissa on jossain triidissä paljon mopojen workshop manuaaleja joista selvinnee ihan kuvien kera miten rattaat ja muut huollot tehdään. Mutta yleensä kyse ei ole isosta urakasta.
 
Kannatan myös eturattaan tarkistusta. Omassa mopossa alkoi ketjut"rallattamaan" kun mopoa työnsi eteenpäin kun niillä oli ajettu vajaa 20tkm. Eturattaan vaihdolla pääsi tästä eroon ja itse uskon eturattaan kuluvan nopeammin kuin takaratas.

Tämähän on loppujen lopuksi pelkkä uskon asia, mutta uskon eturattaan vaihdon olevan halpasijoitus kun sen tekee kerran ketjurataspaketin eliniän puolessa välin:p Tämä on pelkkää mutua ja ei perustu muuhuin kuin omaan mielikuvaan....

No ihan loogista, että kuluu nopeammin jos on samaa materiaalia, koska se pyörii enemmän kierroksia kun takataras. Jostain luin, että laadukkaissa sarjoissa eturatas on kovempaa materiaalia kun taka..tiedä sitten..
 
heh, onpas porno koje. Tollanen on ihan pakko saada vaikkei sillä ees tekis mitään :thumbup:

Niinpäs onkin, vaikka tosiaan silmäkin on niin tarkka, että kun menee pienen matkan päähän siitä pyörästä ja korkeasta polviasennosta katsoo lähteekö ketju suoraan, vai ei sen kyllä aika hyvin näkee. :D
 
Crossipyörässä kun rengas-, ketju- ja rataleikkiä tehtiin alvariinsa, opittiin äkkiseltään niinkin yksinkertainen tapa kuin pyörittää pukilla takarengasta ja katsoa läheltä että rattaan piikki menee ihan keskelle ketjun "reikää". Jos linjaus oli ketuillaan sen huomaa aika selvästi siitä että piikki osuu ketjun reiän jompaan kumpaan reunaan.
Koska tämä ei ole avaruustiedettä ja vaikka siihen on saatavilla herkullisia digitaaliaikakauden himmeleitä, niin silti vanhallakin konstilla pärjää.
 
Tähän voisin jopa minä antaa yhden neuvon muiden kanssa yhdessä kaytettäväksi. Ketjulinjan kun laittaa hieman vinoon ja pyörittää rengasta, niin ketjut kanttaa piikkien päälle/sivuun ja kuuluu kova rohina. Pyörittää rengasta ja samalla säätää ruuvista, niin kun ketjuääni hiljenee/on hiljaisimmillaan niin se on siinä. Tämä siis näköhavainnon lisäksi:)
 
Eiköhän tuo ole noin kaikissa sarjoissa. Eturatas on karkaistu ja takaratas enemmän tai vähemmän mustaa peltiä.

Varmaan näin..jos se stten laadukkaissa sarjoissa taka on karkaistu ja etu jotain supervahvaaeriokoiteräsmateriaaliakestääkaiken... :grin:
 
Tähän voisin jopa minä antaa yhden neuvon muiden kanssa yhdessä kaytettäväksi. Ketjulinjan kun laittaa hieman vinoon ja pyörittää rengasta, niin ketjut kanttaa piikkien päälle/sivuun ja kuuluu kova rohina. Pyörittää rengasta ja samalla säätää ruuvista, niin kun ketjuääni hiljenee/on hiljaisimmillaan niin se on siinä. Tämä siis näköhavainnon lisäksi:)

Jumakauta! Jos tulen joskus sokeaksi niin pystyn siltikin kiristämään ketjut ja suuntaaman takanakin oikein:grin:
 
Jumakauta! Jos tulen joskus sokeaksi niin pystyn siltikin kiristämään ketjut ja suuntaaman takanakin oikein:grin:


:D Joo, idea on, jos tuntuu, ettei silmä riitä näkemään linjaa milloin piikit on keskellä/takarattaasta suora linja ketjuissa etuseen.. Sitten kun takaratas kaipaa vaihtoa niin sen kyllä kuulee/tuntee ajossa:D
 
Back
Ylös