• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Onko tässä mitään järkeä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NinjaSamu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NinjaSamu

New member
Kevät tulee ja seuraavan pyörän hankinta alkaa tulla ajankohtaisemmaksi. Mielessä pyörivät lähinnä KTM Superduke ja SM990, lopullinen päätös vaatii koeajoa. Se miksi tänne matkailuun päädyin, on päässä itäneet ajatukset pidemmistä reissuista moottoripyörällä. Kesäksi suunitteilla jo reissu Norjaan. Lisäpohdintaa aiheuttaa todennäköinen matkustaja pyöränselässä. Eli kestääkö kyseisillä vekottimilla ajella 400-800km päiväsiivuja kahdestaan? Muitakin ehdotuksia kuuntelen avoimesti, n. 1000cc V2, näppäryys kaupungissa ja hauskuus pienillä mutkateillä katsotaan eduksi. Toki se on omasta notkeudesta kiinni, mutta 636Ninjan polvikulma ja perspehmike aiheuttivat puutumista aika herkästi, sekä 60kg kyytiläinen muokkasi pyörän ajo-ominaisuudet aika ärsyttäviksi, onko Gold Wing ainoa vaihtoehto?
Tähän mennessä pisin päivämatka on alle 300km, eli kokemuksia ja kertomuksia kaivataan. Kannattaako reppua ottaa ollenkaan? Paljonko tavaraa 2 viikon reissuun? Miten naapurimaissa saa telttailla?
blush.gif

Matkustajan kanssa nautinnollisin pyörä pitkällä matkalla on kohdallani ollut Hayabusa.
smile_org.gif
Ei ole varmaan sopiva, kun ei ole edes vee kakkonen...
biggrin.gif

Kaveri ajeli norjan reissuja vaimonsa kanssa kakspäällä, DR650 ja 640Adv pyörillä.
Ihan ok kuulemma, eikä edes ollut mitään 100% pikitie reissuja.

Ei luulisi LC8:n kanssa olevan ongelma?

Ja onhan noita kahdenhengen euroopanreissuja ajeltu juurikin 950SM/SE kalustollakin, kuulemma ilman mitään ongelmia.

Juuri ja juuri kai jaksaa vaparina ylittää alpit jos rouva oikein ahkerasti työntää...
tounge.gif

Jos matkustajan mukavuus otetaan huomioon ja pyörän merkki pysyy samana niin oikea vaihtoehto on 990 SMT. Siitä löytyy nuo kaikki ominaisuudet.
Pitkälti juuri näin.

Ja jos kiinnostaa vilkuilla aidan toiselle puolen, niin ´samaan´ kategoriaan (ei ehkä aivan yhtä sporttisia, mutta vähintään yhtä soveliaita nimenomaan 2-päällä matkustamiseen) voisin laskea kuuluviksi myös esim:
- Triumph Tiger 1050
- Honda XL1000V Varadero
- Aprilia Caponord
- Suzuki DL1000 V-Strom
- Jammu Supertenere 1200 (vähän muita pidemmän hintainen)
- Ducati Multistrada 1200 (tämä sporttinen, luistonesto yms, ja hiukan toisessa hintaluokassakin!)

Myös Hondan, Aprilian, Suzukin ja Jammun voi halutessaan varustaa katurenkain, niin ne tulee askeleen lähemmäs SM-T:tä, ovat tosin edelleen hiukan raskaampia ja "matkalehmämäisempiä".

Minulta muuten löytyisi sopivaan hintaan allekirjoituksessa mainittu vähän ajettu pienempi versio DL:stä... mutta sehän ei sovellu 2-päällä matkaamiseen, näin on isot pojat kertoneet. Liian pieni kone, ja ei semmoisella kuulemma kerkiä. En osaa tuohon juuri kommentoida, kun olen vaimokkeen kanssa matkannut moisella pelillä (ei tosin tällä samalla) vain Sydneyyn saakka, se varmaan pidemmillä reissuilla käy kyllä heti pieneksi  
biggrin.gif

Itte oon vedelly SM990 (perusmallilla) yli 600km päiväsiivuja, ei mitään ongelmaa. Enemmänkin menis jos olis tarvis, eikä päivän mittaan muuta ohjelmaa. Mamma on ollut pariin otteeseen kyydissä ja kehuu tiloja kiinnipitokahvojen ja jalkatappien osalta, jotka ovat melko alhaalla => polvikulma jää matkustajallekin leppoisaksi.

Tykkään siitä että kun ajoasento on tilava, niin asentoa voi vaihdella aika hyvin, välillä työntää persittä taaemmas, kun satulassa ei ole "pykälää" vaan se on enska/moto-mallinen. Itse en kaipaa katteita, olen tottunut tasaiseen puhinaan ja nojaan rennosti tuuleen, joten SMT olis mulle turhaa ekstraa, perusmalli toimii aivan hyvin.

Ekstrana tuollaisella on kiva kun ei tarvi säikähtää, vaikka tulisi yllättäen vastaan vähän muhkuraisempikin tie. Avaa kivasti lisää perspektiiviä motoiluun.

edit. ainii... toimii myös radalla. Tämä ei ollut ostohetkellä mielessä, mutta sittemmin on vähän kärpänen purrut ja nyt siitä onkin tullut ehkä se tärkein juttu.
smile_org.gif

Oikeasti kyseessä on ihan h-vetin monipuolinen pyörä: Matkaa, kaupunkia, soratietä, rataa... kaikki käy. Aivan loistopyörä ja eka pyöräni, josta kahden ajokauden jälkeen ei ole päällä minkäänsortin vaihtokuumetta. Jopa persoonallisen oranssi ulkonäkö alkaa toimia hiljalleen. Tällä mennään.

Jepjep, SM990 vaikuttaa aika lupaavalta. Superduken laukkumahdollisuudet näyttävät aika heikoilta ainakin googlea konsultoidessa. Espoon BWllä näkyisi olevan vähänkäytetty SMR, toivottavasti on siellä vielä kun koeajokelit alkaa. SD oli viimekesänä ajettuna paras pyörä mitä on tullut kokeiltua, jänskättää miten tuo pieni lisäkorkeus vaikuttaa. Enskalla tullut ajettua vain mopoikäisenä ja puoli vuotta 640 kotaria intissä, ihan mukavahan se siihen hommaan. Muita pyöräehdotuksia kattellut kanssa mutta lieneekö joku vika päässä kun ei kiihota samalla tavalla?
Edit: SMRssä näkyy olevan vain 15 litran tankki, taitaa olla aika oleellinen ongelma
lookaround_orig.gif

^Pienempi tankki oli olennainen syy, miksi itse päädyin perusmalliin, vaikka ärrä onkin paremman näköinen. Pari aikaisempaa motoa ollut sellaisia että saa alkaa miettiä tankkauspaikkaa 100km jälkeen. Se on v-maista.

Vaikka luulis että toimintasäde vajaa 200km tai sitten reilu 250km ei paljon väliä, mutta siinä on just se ratkaiseva ero, että kun tankillisella jäädään alle kahdensadan, niin tuntemattomien pikkuteiden koluaminen on rasittavaa kun sen tankkaamisen kanssa saa aina ihmetellä. Kun ensimmäinen 100km tulee täyteen, niin jo alkaa stressi siitä, että missähän täällä on seuraava huoltoasema? Eihän se valtateillä ja motareilla ole ongelma, mutta mitä kivaa siellä on ajella tällaisella pyörällä... Parasta supermotossa on se, kun ajelee täysin tuntemattomia roudan raiskaamia pikkuteitä.

Ja perusmalli irtoaa sen verran halvemmalla että erotuksella ostat vaikka kahvasuojat aitoon mototyyliin ja kahvanlämppärit sekä wingsin pöntöt siihen (ja vieläkin jää euroja), sekä sitten ne laukut. Wingsit käy sen verran viileämpänä kuin tulikuumat vakiänkkärit, että laukkujen sijoittelu ei ole niin tulenarkaa hommaa.

Korkeutta muuten jos jännität, niin minä olen 173cm, ja motolla vaan mennään. Kyllä se siitä kun tottuu, vaikka vähän varvistella saa. Esim peruuttaminen satulassa istuen ei onnistu edes tasaisella, mutta mitäs sitten, minä talutan sivusta, no problem. Toisaalta korkeus varsinkin tangossa antaa omanlaistaan tukevuutta pyörän käsittelyyn kun on vipuvartta, jos meinaa lähteä kaatumaan. Tosin olen minä sen pari kertaa hyvin hitaasta vauhdista kaatanutkin, mutta kotarit on metsäkoneina suunniteltu pieniin kippauksiin, ei tule pahaa vahinkoa toisin kuin kiiltävissä katepyörissä.
smile_org.gif

Back